Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Online
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 00:09
DDD schreef: 01 mei 2024, 00:04 Dat zijn volkomen onbewezen stellingen. Het tegendeel is het geval: het reformatorisch onderwijs heeft zonder enige twijfel bijgedragen aan de emancipatie van bevindelijk gereformeerden.
Het een sluit het ander niet uit. De verzuiling is dan grotendeels opgeheven, nu verloopt de segregatie grotendeels langs andere lijnen. Etnische, sociaaleconomische en deels ook nog religieuze.
Dat is zeker waar. Alleen is de vraag of dat verschil maakt voor de kwestie die aan de orde is. Juist religieuze segregatie is een probaat middel tegen sociaal-economische segregatie. En die laatste is mijns inziens veel gevaarlijker dan de eerste, want leidt tot institutioneel wantrouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef: 01 mei 2024, 08:21 Tussen haakjes, hebben wij zelf wel behoefte om God te dienen zoals Hij dat wil? Elke week horen we Gods geboden...
Ik begrijp je niet. Welk punt wil je maken?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 00:01
parsifal schreef: 30 apr 2024, 23:47
Nee het hoeft niet door staat bekostigd te worden (al is het om segregatie tegen te gaan wel aan te bevelen), maar jij gaat nog wel verder, door openbaar onderwijs ook veel uniformer te willen maken en ook door ouders betaalde privescholen tegen te willen gaan.
Bijzonder onderwijs is een van de oorzaken van segregatie, doordat kinderen en ook hun ouders daardoor minder in contact komen met andere mensen.

Door iedereen te verplichten deel te nemen aan openbaar onderwijs en daarbij ook geografische grenzen te hanteren neemt de segregatie af, is mijn overtuiging. Je ontmoet dan anderen, terwijl je er nu voor kunt kiezen om in een bubbel te leven omdat regelgeving dat faciliteert.
Die eerste alinea is je mantra, maar ik zou het graag onderbouwd zien. Zoals DDD aangaf (en ik in Zweden zag) kunnen Christelijke scholen segregatie op economisch en etnisch gebied juist tegengaan. Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.

Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.

En onderwijskundigen, die niet eens door volk gekozen zijn, zijn in staat om een niet-neutraal maar wel wenselijk uniform onderwijs curriculum vast te stellen waar ouders zich verder niet mee moeten bemoeien? En waarom zou je het onafhankelijk van politieke waan van de dag willen doen? Hoe ziet onderwijs over seksualiteit eruit die onafhankelijk is van de waan van de dag? Alleen dingen die de afgelopen twee decennia vrijwel onomstreden waren?
Is de president van DNB verkozen en is hij in staat om keuzes te maken? En zo kan ik het rijtje van instituties nog wel wat langer maken.

Je kunt onderwijs over seksualiteit prima splitsen in een algemeen deel op school en meer waarden gericht in het gezin en de kerk.
Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.

Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data). Een onderwijskundige of groep onderwijskundigen maar een beslissing laten nemen zonder ouders is naief (of opportunistisch als je eigen inzicht aansluit bij de op het moment populaire visies onder onderwijskundigen). Daarom mijn vraag, zou je de door jouw voorgestelde ideeen ook een goed idee vinden voor Hongarije?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 00:01
parsifal schreef: 30 apr 2024, 23:47
Nee het hoeft niet door staat bekostigd te worden (al is het om segregatie tegen te gaan wel aan te bevelen), maar jij gaat nog wel verder, door openbaar onderwijs ook veel uniformer te willen maken en ook door ouders betaalde privescholen tegen te willen gaan.
Bijzonder onderwijs is een van de oorzaken van segregatie, doordat kinderen en ook hun ouders daardoor minder in contact komen met andere mensen.

Door iedereen te verplichten deel te nemen aan openbaar onderwijs en daarbij ook geografische grenzen te hanteren neemt de segregatie af, is mijn overtuiging. Je ontmoet dan anderen, terwijl je er nu voor kunt kiezen om in een bubbel te leven omdat regelgeving dat faciliteert.
Die eerste alinea is je mantra, maar ik zou het graag onderbouwd zien. Zoals DDD aangaf (en ik in Zweden zag) kunnen Christelijke scholen segregatie op economisch en etnisch gebied juist tegengaan. Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.

Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.

En onderwijskundigen, die niet eens door volk gekozen zijn, zijn in staat om een niet-neutraal maar wel wenselijk uniform onderwijs curriculum vast te stellen waar ouders zich verder niet mee moeten bemoeien? En waarom zou je het onafhankelijk van politieke waan van de dag willen doen? Hoe ziet onderwijs over seksualiteit eruit die onafhankelijk is van de waan van de dag? Alleen dingen die de afgelopen twee decennia vrijwel onomstreden waren?
Is de president van DNB verkozen en is hij in staat om keuzes te maken? En zo kan ik het rijtje van instituties nog wel wat langer maken.

Je kunt onderwijs over seksualiteit prima splitsen in een algemeen deel op school en meer waarden gericht in het gezin en de kerk.
Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.

Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data). Een onderwijskundige of groep onderwijskundigen maar een beslissing laten nemen zonder ouders is naief (of opportunistisch als je eigen inzicht aansluit bij de op het moment populaire visies onder onderwijskundigen). Daarom mijn vraag, zou je de door jouw voorgestelde ideeen ook een goed idee vinden voor Hongarije?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:12
huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
En jij weet het beter dan de onderwijsraad? https://www.onderwijsraad.nl/actueel/ni ... te%20maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

@ ambtenaar Waarom denk jij dat dit oplost met op opheffen van bijzonder onderwijs?

Zoals eerder aangegeven gaan mensen naar school in de wijk waar zij wonen. Daar zit namelijk hun sociale leven en hebben ze sociale contacten. Wij woonden 5 km van de lagere school en ouders vonden dat vaak te ver om hun kinderen te halen of te brengen. Ouders zijn daar niet toe bereid, hebben geen tijd of geen geld voor vervoer.

Het systeem van loting etc speelt daarnaast voornamelijk in de Randstad. In andere delen van het land kunnen ouders volop kiezen en ook daar doen zij het niet.

Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:12
huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.

Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

parsifal schreef: 01 mei 2024, 09:20
Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:12
huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
En jij weet het beter dan de onderwijsraad? https://www.onderwijsraad.nl/actueel/ni ... te%20maken.
Duidelijk stuk.in Rotterdam dragen scholen zelf ook bij aan de segregatie. Mijn 3e generatie buurmeisje met buitenlandse achternaam werd geplaatst in een allochtone klas. Haar ouders hebben de school hierover uitgevraagd en zij konden het op geen enkele wijze verklaren. Alle aangevoerde argumenten zoals eerdere school, postcodegebied, vriendinnen etc konden weerlegd worden. Het was segregatie ten top.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

merel schreef: 01 mei 2024, 09:21 @ ambtenaar Waarom denk jij dat dit oplost met op opheffen van bijzonder onderwijs?

Zoals eerder aangegeven gaan mensen naar school in de wijk waar zij wonen. Daar zit namelijk hun sociale leven en hebben ze sociale contacten. Wij woonden 5 km van de lagere school en ouders vonden dat vaak te ver om hun kinderen te halen of te brengen. Ouders zijn daar niet toe bereid, hebben geen tijd of geen geld voor vervoer.

Het systeem van loting etc speelt daarnaast voornamelijk in de Randstad. In andere delen van het land kunnen ouders volop kiezen en ook daar doen zij het niet.

Jouw idee om segregatie op deze wijze tegen te gaan is een wassen neus.
Niet alleen een wassen neus, maar waarschijnlijk een ideologische manier die leidt tot meer segregatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

huisman schreef: 01 mei 2024, 09:27
Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:12
huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Tja…rapportjes. Daar wordt de wereld beter van. Helaas laat de politiek zich leiden door rapporten, statistieken enz. i.p.v. door echte mensen. Daarom hebben we een toeslagencrisis, daarom hebben we het drama in Groningen. Gewone mensen worden door de overheid verpulverd vanwege de onderzoekers en hun rapporten.

Dus @Ambtenaar kom eens met je collega’s achter jj bureau vandaan en zoek echte mensen op…
Dat vind ik een kinderachtige reactie, huisman. Ambtenaar doet zijn best om zijn stokpaardjes te onderbouwen, en dat gaat heel anders dan jouw vliegtuiggeloof. Hoewel je daarin dan wel weer heel consequent rapporten geheel negeert;-)

Toch is het een zinnige discussie, want in de NRC-achterban zijn er meerdere mensen die hetzelfde verdedigen. Ik denk echter niet dat de redenering klopt. Maar goed, voor mensen die geloven dat het de redenering klopt, kan ik de conclusie begrijpen.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 mei 2024, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3649
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

MGG schreef: 30 apr 2024, 23:38
merel schreef: 30 apr 2024, 23:15
MGG schreef: 30 apr 2024, 23:06
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 22:28

Ik ken de methode niet, maar het lijkt me niet meer dan normaal dan kinderen ook op school les krijgen over seksualiteit.
Los van christelijke argumenten is op deze methode veel aan te merken. Ik vind het niet normaal dat leerlingen op de basisschool foto's van geslachtsdelen te zien krijgen. Nog storender vind ik de promotie van gewoon bloot. Volwassenen die zich voor jonge kinderen uitkleden...
Dat is echt onzin. Bij ons op school werd ook deze methode gebruikt en was daar totaal geen sprake van.
Welk deel is onzin?
https://geziningevaar.nl/artikelen/dert ... tekriebels

Rutgers geeft minderjarige zelfs voorlichting over anale seks. Gelukkig niet in lentekriebels, maar het laat goed zien waar de organisatie staat. Het absolute dieptepunt van Rutgers was het programma gewoon bloot. Hopelijk stopt het nieuwe kabinet geen cent in zulke organisaties.
@Merel welk deel is onzin?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:15
Adagio schreef: 01 mei 2024, 08:21 Tussen haakjes, hebben wij zelf wel behoefte om God te dienen zoals Hij dat wil? Elke week horen we Gods geboden...
Ik begrijp je niet. Welk punt wil je maken?
Heel simpel: het volk Israël kon niet leven tussen de heidenvolken van Kanaän. Die moesten door de Heere uitgeroeid worden, bij de inname van het beloofde land. Het volk moest afgezonderd leven. De Heere had dat bevolen. We kunnen vandaag de dag nog zien wat die ongehoorzaamheid door niet apart te willen leven, voor Israël betekent en betekend heeft.

Ik denk dat hierin ook een les ligt voor de huidige tijd: namelijk dat we wel in de wereld moeten staan, maar niet met de wereld moeten leven. Daar valt vrijheid van onderwijs dus ook onder.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: 01 mei 2024, 09:16 Die eerste alinea is je mantra, maar ik zou het graag onderbouwd zien. Zoals DDD aangaf (en ik in Zweden zag) kunnen Christelijke scholen segregatie op economisch en etnisch gebied juist tegengaan.
Zeker, maar dan creëer je tegelijkertijd andere scheidslijnen.
Juist geografische grenzen hanteren kan zorgen voor segregatie omdat culturele en etnische lijnen vaak geografisch zijn. De scholen in het Gooi zijn anders dan in de Bijlmer.
Dat klopt ook. Een opmerking in die trant maakte ik ook in reactie op @merel. Dat wordt o.a. veroorzaakt door een onevenwichtig woningaanbod in verschillende buurten.
Maar punt blijft dat jij echt veel extremere standpunten hebt dan zelfs een extreem seculaire staat als Frankrijk, waar er religieuze prive scholen zijn. Dus ja zelfs Frankrijk zet het artikel wat ik noemde niet zomaar bij het oud vuil zoals jij doet.
Dat doe ik ook niet. Naast de openbare school is er volop gelegenheid voor ouders om extra onderwijs te organiseren en bekostigen.
Beleid van DNB is belangrijk en moet door experts gedaan worden, maar is ook minder onderhevig aan verschillende inzichten. Daarnaast is economische theorie extreem gebaseerd op data. Het is wel een probleem dat juist in tijden van crisis, de theorie minder goed onderbouwd is en de juiste beslissing nemen het belangrijkste is.
Het lijkt me niet dat onderwijskundigen niet in staat zijn om tot een evenwichtig curriculum te komen. Het is aan de politiek om het kader te bepalen waar binnen dit georganiseerd kan worden.
Onderwijskundige inzichten veranderen, zijn veel minder data-driven (al is er wat verandering) en veel van de dingen die nu relevant zijn (zoals Lentekriebels) gaan over dingen waar we weinig ervaring mee hebben in het onderwijs (en dus ook weinig data).
De vraag is of dat een belemmering is, dat er minder data is. Er zijn in ieder geval genoeg metingen over de prestaties.
Zeeuw
Berichten: 11721
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 09:12
huisman schreef: 01 mei 2024, 00:17 Jij bent hopeloos ouderwets. Segregatie is in deze tijd allang achterhaald. Alles is out and in the open. Jongeren nemen (helaas) alles tot zich. Daarom is juist een christelijke opvoeding met Bijbels onderwijs nu nodiger dan in vroegere jaren.
Gelukkig weet @huisman het beter dan onderzoekers van o.a. het CBS en SCP.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/08 ... de-netwerk
https://www.scp.nl/publicaties/publicat ... rm-en-rijk
Ik denk zomaar dat jullie hier niet dezelfde definitie van segregatie hanteren.
Plaats reactie