Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3013
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 27 apr 2024, 00:53
Job schreef: 27 apr 2024, 00:32
MGG schreef: 26 apr 2024, 23:55
Job schreef: 26 apr 2024, 23:42

Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
En geen gehoor geven aan de wens van een deel van de ouders? Deze ouders kiezen bewust voor de school in Kootwijkerbroek. Stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig, dan kiest nog steeds een deel voor de school in Kootwijkerbroek. Die school blijft te klein, omdat er zoveel kinderen geboren worden.
Het is juist deels andersom. Op aangeven van deze kerkenraad zijn juist veel ouders hun kinderen elders naar school gaan doen. Het is een schibboleth op Wekerom geworden waar je je kroost onderbrengt, ook gelijk als antwoord op de vraag van @Framboos.
Daarom zei ik stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig. De school in Kootwijkerbroek groeit ook dan uit haar jas.

De kerkenraad is destijds met de SMDB in gesprek gegaan. Dit had niet het gewenste resultaat waarna geprobeerd is zelf een school op te zetten. Het huidige plan lijkt mij een stuk geschikter. Ik hoop alleen dat de kerkenraad de keus volledig bij de ouders laat liggen. Pas als ouders advies vragen vind ik dat een kerkenraad haar voorkeur mag laten blijken. Ongetwijfeld speelt mee dat de gergem Valk-Wekerom een erg conservatieve gemeente is. Ik twijfel daarom ook niet aan de intenties die de kerkenraad destijds had. Aan zaken zoals het dragen van broeken, grote oorbellen of andere accenten bij de dagopening wordt in die regio zwaarder getild.
De KR heeft ooit haar mening al duidelijk kenbaar gemaakt. Toen hij zelf nog kleine kinderen had, reed de auto van de predikant ook van en naar Barneveld. Van afzijdigheid is allang geen sprake meer, ook wanneer men er nu helemaal het zwijgen toe zou doen. Ik las hierboven ook iets over een apart deel op de begraafplaats. Meende zelf dat dat in Tholen was, maar het kan hoor. Ook zoiets.

Die oorbellen, broeken en andere accenten zullen alleen maar toenemen naarmate het behoudende deel zich terugtrekt. Dan zit je samen op een behoudend kluitje en laat je de rest van de dorpskinderen aan hun lot over. En kun je later, kijkend naar het verval, ook nog zeggen: zie je, altijd al gezegd, het gaat daar hollende achteruit.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3013
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

@MGG, hier is wat meer terug te lezen over het "gesprek" dat de KR van De ValkWekerom destijds met de School met de Bijbel heeft gevoerd: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... n-de-valk/.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5451
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 26 apr 2024, 23:33
pierre27 schreef:
Framboos schreef: 26 apr 2024, 22:58 Wat een grote woorden worden hier gebruikt...
Eens, helemaal omdat ze ver bij deze groep vandaan staan.
Als ik hier twee reacties lees van direct betrokkenen, lijkt mij je conclusie onjuist.
Volgens mij zijn het geen ouders van kinderen die op deze nieuwe school mogelijk een plekje zouden kunnen krijgen. Dat was de strekking van mijn woorden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 27 apr 2024, 01:24
MGG schreef: 27 apr 2024, 00:53
Job schreef: 27 apr 2024, 00:32
MGG schreef: 26 apr 2024, 23:55

En geen gehoor geven aan de wens van een deel van de ouders? Deze ouders kiezen bewust voor de school in Kootwijkerbroek. Stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig, dan kiest nog steeds een deel voor de school in Kootwijkerbroek. Die school blijft te klein, omdat er zoveel kinderen geboren worden.
Het is juist deels andersom. Op aangeven van deze kerkenraad zijn juist veel ouders hun kinderen elders naar school gaan doen. Het is een schibboleth op Wekerom geworden waar je je kroost onderbrengt, ook gelijk als antwoord op de vraag van @Framboos.
Daarom zei ik stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig. De school in Kootwijkerbroek groeit ook dan uit haar jas.

De kerkenraad is destijds met de SMDB in gesprek gegaan. Dit had niet het gewenste resultaat waarna geprobeerd is zelf een school op te zetten. Het huidige plan lijkt mij een stuk geschikter. Ik hoop alleen dat de kerkenraad de keus volledig bij de ouders laat liggen. Pas als ouders advies vragen vind ik dat een kerkenraad haar voorkeur mag laten blijken. Ongetwijfeld speelt mee dat de gergem Valk-Wekerom een erg conservatieve gemeente is. Ik twijfel daarom ook niet aan de intenties die de kerkenraad destijds had. Aan zaken zoals het dragen van broeken, grote oorbellen of andere accenten bij de dagopening wordt in die regio zwaarder getild.
De KR heeft ooit haar mening al duidelijk kenbaar gemaakt. Toen hij zelf nog kleine kinderen had, reed de auto van de predikant ook van en naar Barneveld. Van afzijdigheid is allang geen sprake meer, ook wanneer men er nu helemaal het zwijgen toe zou doen. Ik las hierboven ook iets over een apart deel op de begraafplaats. Meende zelf dat dat in Tholen was, maar het kan hoor. Ook zoiets.

Die oorbellen, broeken en andere accenten zullen alleen maar toenemen naarmate het behoudende deel zich terugtrekt. Dan zit je samen op een behoudend kluitje en laat je de rest van de dorpskinderen aan hun lot over. En kun je later, kijkend naar het verval, ook nog zeggen: zie je, altijd al gezegd, het gaat daar hollende achteruit.
Dat de kerkenraad een duidelijke mening heeft, lijkt mij duidelijk. Ik vind dat ook prima. Het is naar mijn idee alleen onverstandig dat zij dit actief hebben uitgedragen. In mijn ogen is het winst als de kerkenraad hun mening niet actief uitdraagt. Welke keus de dominee en zijn vrouw in hun rol als ouder maken, is een privékwestie.

De SMDB zal inderdaad opschuiven. Ik ken de situatie niet. Mogelijk verschuift de inhoud van de dagopening en godsdienstlessen al bij sommige juffen en meesters. Op een SMDB in onze omgeving de verschuiving duidelijk waar te nemen. De grens tot waar verschuiving acceptabel zijn, kan per persoon verschillen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3063
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef: 26 apr 2024, 22:23
Lilian1975 schreef: 26 apr 2024, 18:15
Bertiel schreef: 26 apr 2024, 17:34 Concurrentie in rechtzinnigheid. Er is er school. Statenvertaling, 1773, en nog is het niet goed genoeg.
Kan me er oprecht boos over maken.
Terecht! Boos, verontwaardigd en pijnlijk. Er schiete n nog veel meer woorden door mijn hoofd! Ook de ouders uit de Gergem enz stonden altijd achter de school, betrokken! Ik ken de situatie. Ze hebben het vaker geprobeerd. En dan bij huisbezoek gewezen op het belang van een reformatorische school! Aanvankelijk niet gelukt. En nu gewoon in je eigen grensgebied zo dicht mogelijk bij de SmdeB. En het is gewoon heel lelijk wat er nu gaat gebeuren. Het is een school met de Bijbel met een duidelijke identiteit. In personeel, onderwijs en bestuur! Ook wij als personeel onderschteven en schrijven de 3 formulieren. Onderwijs is erop geztoeld. 25 jaar geleden, maar ook nu! Alleen een open beleid wbt leerlingen. Maar waar men zuinig is op de indentiteit. Heel veel, de meeste?, kinderen zijn nog steeds kerkelijk van reformatorische signatuur. Hoe maak je een christelijke school stuk! Het is ook de plek waar een aparte reformatorische begraafplaats is gekomen. Ik kan hier weinig positiefs in zien!
Ik merk dat je van binnen uit dingen weet, ik ook. En daarom ben ik ook verontwaardigd, maar vooral ook onthutst. Hoe ver durven mensen te gaan in hun machtsstrijd onder de dekmantel van religie. Ooit zei iemand: "in de godsdienst en de politiek is alles mogelijk". Wat laat je je ware gezicht zien zo.
En dat in zo'n ernstige tijd.
Klopt. In mijn basisschoolleeftijd was de reformatorische school een van de weinigen( Rotterdam) waar je ook als niet reformatorische kind welkom was. Mits de ouders wel de 3 formuleren en onderwijs daarop gestoeld respecteerde. Zo ben ik op een reformatorische school met open toelatingsbeleid gekomen. Zo ben ik ook in aanraking gekomen met gereformeerd bijbelsonderwijs. En hoorde ik over de noodzaak van bekering etc. De school heeft zichzelf opgeheven toen er allerlei reformatorische gezinnen de stad uittrekken, ende doelgroep eigenlijk niet meer op school zat.
BIJ het ontstaan van refoacholen zijn in het verleden maar al te veel scholen leegetrokken waardoor inderdaad christelijke scholen van kleur verschoten. Indentiteit is biet alleen afhankelijk van leerkrachten maar ook ouders. Wanneer de Gergem ouders langzamerhand allemaal naar de gergemschool gaan. Krijg je ook geen gergem ouder meer in het bestuur. Zomaar een voorbeeld.
Ipv dat een ke stimuleert dat de kinderen naar een goede bestaande christelijke school gaan. Stimuleren andere collegascholen uut nb hetzelfde samenwerkingsverband (zover ik weet is dat niet verandert en kr om naar een nieuwe rschool te gaan. Met gesloten toelatingsbeleid.
Ik kan er met mijn pet niet bij. En kan er ook werkelijk niets positiefs in zien. Hoezo verbondenheid? Hoezo broederlijke liefde?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3063
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

MGG schreef: 27 apr 2024, 07:30
Job schreef: 27 apr 2024, 01:24
MGG schreef: 27 apr 2024, 00:53
Job schreef: 27 apr 2024, 00:32

Het is juist deels andersom. Op aangeven van deze kerkenraad zijn juist veel ouders hun kinderen elders naar school gaan doen. Het is een schibboleth op Wekerom geworden waar je je kroost onderbrengt, ook gelijk als antwoord op de vraag van @Framboos.
Daarom zei ik stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig. De school in Kootwijkerbroek groeit ook dan uit haar jas.

De kerkenraad is destijds met de SMDB in gesprek gegaan. Dit had niet het gewenste resultaat waarna geprobeerd is zelf een school op te zetten. Het huidige plan lijkt mij een stuk geschikter. Ik hoop alleen dat de kerkenraad de keus volledig bij de ouders laat liggen. Pas als ouders advies vragen vind ik dat een kerkenraad haar voorkeur mag laten blijken. Ongetwijfeld speelt mee dat de gergem Valk-Wekerom een erg conservatieve gemeente is. Ik twijfel daarom ook niet aan de intenties die de kerkenraad destijds had. Aan zaken zoals het dragen van broeken, grote oorbellen of andere accenten bij de dagopening wordt in die regio zwaarder getild.
De KR heeft ooit haar mening al duidelijk kenbaar gemaakt. Toen hij zelf nog kleine kinderen had, reed de auto van de predikant ook van en naar Barneveld. Van afzijdigheid is allang geen sprake meer, ook wanneer men er nu helemaal het zwijgen toe zou doen. Ik las hierboven ook iets over een apart deel op de begraafplaats. Meende zelf dat dat in Tholen was, maar het kan hoor. Ook zoiets.

Die oorbellen, broeken en andere accenten zullen alleen maar toenemen naarmate het behoudende deel zich terugtrekt. Dan zit je samen op een behoudend kluitje en laat je de rest van de dorpskinderen aan hun lot over. En kun je later, kijkend naar het verval, ook nog zeggen: zie je, altijd al gezegd, het gaat daar hollende achteruit.
Dat de kerkenraad een duidelijke mening heeft, lijkt mij duidelijk. Ik vind dat ook prima. Het is naar mijn idee alleen onverstandig dat zij dit actief hebben uitgedragen. In mijn ogen is het winst als de kerkenraad hun mening niet actief uitdraagt. Welke keus de dominee en zijn vrouw in hun rol als ouder maken, is een privékwestie.

De SMDB zal inderdaad opschuiven. Ik ken de situatie niet. Mogelijk verschuift de inhoud van de dagopening en godsdienstlessen al bij sommige juffen en meesters. Op een SMDB in onze omgeving de verschuiving duidelijk waar te nemen. De grens tot waar verschuiving acceptabel zijn, kan per persoon verschillen.
Hoezo zal de inhoud wel opschuiven? Verklaar je nader!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1812
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

De arm van een kerkenraad is in bepaalde gebieden kennelijk wel erg lang. Bemoeien ze zich ook met de plaatselijke jeugd-EHBO, speeltuinvereniging en de bibliotheek?
Geloven is een werkwoord
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 09:01
MGG schreef: 27 apr 2024, 07:30
Job schreef: 27 apr 2024, 01:24
MGG schreef: 27 apr 2024, 00:53

Daarom zei ik stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig. De school in Kootwijkerbroek groeit ook dan uit haar jas.

De kerkenraad is destijds met de SMDB in gesprek gegaan. Dit had niet het gewenste resultaat waarna geprobeerd is zelf een school op te zetten. Het huidige plan lijkt mij een stuk geschikter. Ik hoop alleen dat de kerkenraad de keus volledig bij de ouders laat liggen. Pas als ouders advies vragen vind ik dat een kerkenraad haar voorkeur mag laten blijken. Ongetwijfeld speelt mee dat de gergem Valk-Wekerom een erg conservatieve gemeente is. Ik twijfel daarom ook niet aan de intenties die de kerkenraad destijds had. Aan zaken zoals het dragen van broeken, grote oorbellen of andere accenten bij de dagopening wordt in die regio zwaarder getild.
De KR heeft ooit haar mening al duidelijk kenbaar gemaakt. Toen hij zelf nog kleine kinderen had, reed de auto van de predikant ook van en naar Barneveld. Van afzijdigheid is allang geen sprake meer, ook wanneer men er nu helemaal het zwijgen toe zou doen. Ik las hierboven ook iets over een apart deel op de begraafplaats. Meende zelf dat dat in Tholen was, maar het kan hoor. Ook zoiets.

Die oorbellen, broeken en andere accenten zullen alleen maar toenemen naarmate het behoudende deel zich terugtrekt. Dan zit je samen op een behoudend kluitje en laat je de rest van de dorpskinderen aan hun lot over. En kun je later, kijkend naar het verval, ook nog zeggen: zie je, altijd al gezegd, het gaat daar hollende achteruit.
Dat de kerkenraad een duidelijke mening heeft, lijkt mij duidelijk. Ik vind dat ook prima. Het is naar mijn idee alleen onverstandig dat zij dit actief hebben uitgedragen. In mijn ogen is het winst als de kerkenraad hun mening niet actief uitdraagt. Welke keus de dominee en zijn vrouw in hun rol als ouder maken, is een privékwestie.

De SMDB zal inderdaad opschuiven. Ik ken de situatie niet. Mogelijk verschuift de inhoud van de dagopening en godsdienstlessen al bij sommige juffen en meesters. Op een SMDB in onze omgeving de verschuiving duidelijk waar te nemen. De grens tot waar verschuiving acceptabel zijn, kan per persoon verschillen.
Hoezo zal de inhoud wel opschuiven? Verklaar je nader!
Omdat een deel van de conservatieve ouders voor de nieuwe school zal kiezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Herman »

Ararat schreef:De arm van een kerkenraad is in bepaalde gebieden kennelijk wel erg lang. Bemoeien ze zich ook met de plaatselijke jeugd-EHBO, speeltuinvereniging en de bibliotheek?
Het is een heel normaal verschijnsel dat kerkenraden of individuele kerkenraadsleden ook het schoolbestuur vormen. Dat heeft weinig met een lange arm te maken. In de laatste twee decennia zie je wegens de drukte van de pastorale taken dat schoolbesturen meer op zichzelf komen te staan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3063
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 27 apr 2024, 10:47
Ararat schreef:De arm van een kerkenraad is in bepaalde gebieden kennelijk wel erg lang. Bemoeien ze zich ook met de plaatselijke jeugd-EHBO, speeltuinvereniging en de bibliotheek?
Het is een heel normaal verschijnsel dat kerkenraden of individuele kerkenraadsleden ook het schoolbestuur vormen. Dat heeft weinig met een lange arm te maken. In de laatste twee decennia zie je wegens de drukte van de pastorale taken dat schoolbesturen meer op zichzelf komen te staan.
Klopt, maar nog steeds is een schoolbestuur over het algemeen een afspiegeling van kerken waaruit men afkomstig is. Dus als er bv geen gergem kinderen op school komen, verdwijnt vanzelf de gergem ook uit bestuur. Idem met oud ger gem, hhk of cgk. En dat heeft 9ok weer gevolgen voor welk personeel er benoemd wordt. En zo verschieten scholen van kleur. Verder is een arm van een kr wel degelijk lang. In de zin dat er een sociale? Druk ontstaat om je kind op de reformatorische school te doen. Of in ieder geval de nieuwe gezinnen. Want dan ben je "echt" gereformeerd. Of het is beter als je kind niet tegelijkertijd hetzelfde Evangelie hoort als het kind dat dat thuis niet hoort. Zo werkt het andersom ook regelmatig in veel kerkelijke gemeenten . Gaat je kind niet naar de zs omdat je huisgodsdienst serieus neemt, en wel naar vereniging ingangen gaan, of je stuurt je kind niet misschien wel de reformatorische school... dan komt papa ook niet snel op dubbeltal of je doet niet "echt" mee. Uitgesproken of onuitgesproken. Men zoekt waar dan ook graag gelijkgestemden op in zaken ten koste van...
Henk J
Berichten: 2612
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 26 apr 2024, 16:40 https://www.rd.nl/artikel/1061491-waaro ... in-wekerom

Sociale druk mbt schoolkeuze vanwege een open toelatingsbeleid. te gek voor woorden!
Het lijkt er dus toch van te komen. Ken de situatie hier ter plaatse wel, dat het zo escaleert heeft mijns inziens toch voor een groot deel te maken met een rigide opstelling van de plaatselijke GG-predikant. Nog altijd wordt er met enige regelmaat gewaarschuwd tegen de al bestaande scholen in de dienst en ook op huisbezoek wordt dit onderwerp besproken. Verder zijn mij ook wel voorbeelden bekend van ouders die op hun pas getrouwde kinderen druk uitoefenen op dit gebied. Aan de andere kant, Wekerom is al aardig gegroeid de laatste jaren en er moet nog een wijk bijkomen. De school in Wekerom zit ook vol, voor de school in De Valk en Overwoud is het lastiger, maar veel van degenen die op die nieuwe school gaan zitten rijden nu al naar Barneveld of Kootwijkerbroek. Op de langere termijn kan het ervoor zorgen dat de al bestaande scholen gaan schuiven, hoop dat dit niet zal gebeuren want goed Bijbels onderwijs op een plaatselijke school met een open toelatingsbeleid vind ik toch de mooiste vorm van basisonderwijs.
Zeeuw
Berichten: 11657
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 11:27
Herman schreef: 27 apr 2024, 10:47
Ararat schreef:De arm van een kerkenraad is in bepaalde gebieden kennelijk wel erg lang. Bemoeien ze zich ook met de plaatselijke jeugd-EHBO, speeltuinvereniging en de bibliotheek?
Het is een heel normaal verschijnsel dat kerkenraden of individuele kerkenraadsleden ook het schoolbestuur vormen. Dat heeft weinig met een lange arm te maken. In de laatste twee decennia zie je wegens de drukte van de pastorale taken dat schoolbesturen meer op zichzelf komen te staan.

Klopt, maar nog steeds is een schoolbestuur over het algemeen een afspiegeling van kerken waaruit men afkomstig is
. Dus als er bv geen gergem kinderen op school komen, verdwijnt vanzelf de gergem ook uit bestuur. Idem met oud ger gem, hhk of cgk. En dat heeft 9ok weer gevolgen voor welk personeel er benoemd wordt. En zo verschieten scholen van kleur. Verder is een arm van een kr wel degelijk lang. In de zin dat er een sociale? Druk ontstaat om je kind op de reformatorische school te doen. Of in ieder geval de nieuwe gezinnen. Want dan ben je "echt" gereformeerd. Of het is beter als je kind niet tegelijkertijd hetzelfde Evangelie hoort als het kind dat dat thuis niet hoort. Zo werkt het andersom ook regelmatig in veel kerkelijke gemeenten . Gaat je kind niet naar de zs omdat je huisgodsdienst serieus neemt, en wel naar vereniging ingangen gaan, of je stuurt je kind niet misschien wel de reformatorische school... dan komt papa ook niet snel op dubbeltal of je doet niet "echt" mee. Uitgesproken of onuitgesproken. Men zoekt waar dan ook graag gelijkgestemden op in zaken ten koste van...
Dat is niet bij de basisschool waar mijn kinderen op zitten/zaten. Alleen GG wordt toegelaten als bestuurslid. Gevolg is dat jonge ouders die geen historische binding hebben met de school, steeds meer kiezen voor een christelijke school, waarvan buitenstaanders zeggen 'mijn kinderen gaan er ook heen. Het is wel een christelijke school, maar daar merk je niet zoveel van'.
Ambtenaar
Berichten: 9289
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 27 apr 2024, 10:47 Het is een heel normaal verschijnsel dat kerkenraden of individuele kerkenraadsleden ook het schoolbestuur vormen. Dat heeft weinig met een lange arm te maken. In de laatste twee decennia zie je wegens de drukte van de pastorale taken dat schoolbesturen meer op zichzelf komen te staan.
Dat is pas normaal als ze verstand hebben van de onderwijssector. Laat ze zich focussen op hun taak als kerkenraad.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3063
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef: 27 apr 2024, 12:32
Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 11:27
Herman schreef: 27 apr 2024, 10:47
Ararat schreef:De arm van een kerkenraad is in bepaalde gebieden kennelijk wel erg lang. Bemoeien ze zich ook met de plaatselijke jeugd-EHBO, speeltuinvereniging en de bibliotheek?
Het is een heel normaal verschijnsel dat kerkenraden of individuele kerkenraadsleden ook het schoolbestuur vormen. Dat heeft weinig met een lange arm te maken. In de laatste twee decennia zie je wegens de drukte van de pastorale taken dat schoolbesturen meer op zichzelf komen te staan.

Klopt, maar nog steeds is een schoolbestuur over het algemeen een afspiegeling van kerken waaruit men afkomstig is
. Dus als er bv geen gergem kinderen op school komen, verdwijnt vanzelf de gergem ook uit bestuur. Idem met oud ger gem, hhk of cgk. En dat heeft 9ok weer gevolgen voor welk personeel er benoemd wordt. En zo verschieten scholen van kleur. Verder is een arm van een kr wel degelijk lang. In de zin dat er een sociale? Druk ontstaat om je kind op de reformatorische school te doen. Of in ieder geval de nieuwe gezinnen. Want dan ben je "echt" gereformeerd. Of het is beter als je kind niet tegelijkertijd hetzelfde Evangelie hoort als het kind dat dat thuis niet hoort. Zo werkt het andersom ook regelmatig in veel kerkelijke gemeenten . Gaat je kind niet naar de zs omdat je huisgodsdienst serieus neemt, en wel naar vereniging ingangen gaan, of je stuurt je kind niet misschien wel de reformatorische school... dan komt papa ook niet snel op dubbeltal of je doet niet "echt" mee. Uitgesproken of onuitgesproken. Men zoekt waar dan ook graag gelijkgestemden op in zaken ten koste van...
Dat is niet bij de basisschool waar mijn kinderen op zitten/zaten. Alleen GG wordt toegelaten als bestuurslid. Gevolg is dat jonge ouders die geen historische binding hebben met de school, steeds meer kiezen voor een christelijke school, waarvan buitenstaanders zeggen 'mijn kinderen gaan er ook heen. Het is wel een christelijke school, maar daar merk je niet zoveel van'.
Is het dan (oorspronkelijk) een school uitgaande van de gereformeerde gemeente? En kan zo'n school niet mensen die ook verbonden zijn aan een reformatorische kerk in het bestuur toelaten? Statuten aanpassen ofzo?
Ik snap dat een school zijn indentiteit wil vasthouden en daarom kiest voor de betrokken reformatorische kerken in bestuur. En niet bijvoorbeeld een vrijzinnig Hervormde in het bestuur wil. Bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.

Hier op het dorp hebben we een reformatorische basisschool. Oorspronkelijk uitgaande van de christelijk gereformeerde kerk. In het bestuur zit CGK HHK Gergem en PKN! En wat er nog meer is wellicht. Ik vermoed dat vroeger alleen CGK in bestuur zat? Soms lopen mensen tegen bepaalde uiterlijkheden aan. Bijv broek. Er zijn er die daarom naar een gewone christelijke school gaan. Maar de meeste ouders ook uit die groep kiezen bewust voor deze school. En respecteren de kledingregels Bijvoorbeeld.

In het dorp waar ik op de SMDB werkte. Was oorspronkelijk Hervormd. Ds (rechts) Hervormde ds toendertijd zat bij de sollicitatie gesprekken. Maar toen al zaten er ouders van diverse kerken in het bestuur. En werd er met benoemingen van personeel ook rekening mee gehouden. Ik had een collega wat nu PKN is. Maar daarnaast ook collega die Gergem (en rechts georiënteerd was) . Ouders die geen binding met reformatorische kerken hadden, kwamen niet in het bestuur. Om zo de indentiteit te waarborgen.

Als christelijke ouders kies je toch bewust voor christelijk onderwijs? En als ouders kiezen voor een school waar het christelijke alleen nog op naambordje staat, zegt dat toch meer iets over de ouders? En zijn dat inderdaad niet de mensen die je in schoolbestuur moet hebben om de indentiteit te waarborgen?

Los van het feit of ze een kr lid zijn of niet😀
Zeeuw
Berichten: 11657
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: 27 apr 2024, 12:59
Is het dan (oorspronkelijk) een school uitgaande van de gereformeerde gemeente? En kan zo'n school niet mensen die ook verbonden zijn aan een reformatorische kerk in het bestuur toelaten? Statuten aanpassen ofzo?
Ik snap dat een school zijn indentiteit wil vasthouden en daarom kiest voor de betrokken reformatorische kerken in bestuur. En niet bijvoorbeeld een vrijzinnig Hervormde in het bestuur wil. Bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp.

Hier op het dorp hebben we een reformatorische basisschool. Oorspronkelijk uitgaande van de christelijk gereformeerde kerk. In het bestuur zit CGK HHK Gergem en PKN! En wat er nog meer is wellicht. Ik vermoed dat vroeger alleen CGK in bestuur zat? Soms lopen mensen tegen bepaalde uiterlijkheden aan. Bijv broek. Er zijn er die daarom naar een gewone christelijke school gaan. Maar de meeste ouders ook uit die groep kiezen bewust voor deze school. En respecteren de kledingregels Bijvoorbeeld.

In het dorp waar ik op de SMDB werkte. Was oorspronkelijk Hervormd. Ds (rechts) Hervormde ds toendertijd zat bij de sollicitatie gesprekken. Maar toen al zaten er ouders van diverse kerken in het bestuur. En werd er met benoemingen van personeel ook rekening mee gehouden. Ik had een collega wat nu PKN is. Maar daarnaast ook collega die Gergem (en rechts georiënteerd was) . Ouders die geen binding met reformatorische kerken hadden, kwamen niet in het bestuur. Om zo de indentiteit te waarborgen.

Als christelijke ouders kies je toch bewust voor christelijk onderwijs? En als ouders kiezen voor een school waar het christelijke alleen nog op naambordje staat, zegt dat toch meer iets over de ouders? En zijn dat inderdaad niet de mensen die je in schoolbestuur moet hebben om de indentiteit te waarborgen?

Los van het feit of ze een kr lid zijn of niet😀
De statuten zijn recentelijk nog bekrachtigd. Dus als HHK'er kom je niet in het bestuur, wat tegenwoordig trouwens een identiteitsraad is. Ja, oorspronkelijk, maar nog steeds, uitgaand van de GG.
Dat laatste klopt. De ouders die deze uitspraak deden zullen wat overdreven hebben, maar tussen de 2 scholen zit echt wel veel ruimte. Dusdanig veel dat ik de kinderen van onze kerk veel liever naar de eerste, dan naar de tweede school zou zien gaan.
Plaats reactie