Zoveel preken

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zoveel preken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 14 apr 2023, 00:51 Dat klopt totaal niet. Duitsland is juist een relatief nog vrij Christelijk land.
Nee niet christelijk maar gelovig. Dat zijn heel andere zaken. Vooral het oosten, (voormalige DDR) was voor een groot deel atheïstisch. Misschien is daar door de toenemende religiositeit verandering in gekomen, maar dan is het niet het geloof zoals Luther dat bevindelijk kende: Genade door recht. Over het algemeen is het een zeer oppervlakkig religieus gevoel, en dat zien we wel opbloeien. Maar nogmaals ik hoor en lees weinig van een radicale bekering in Duitsland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zoveel preken

Bericht door DDD »

Goede nuancering: Ik had het eigenlijk over West Duitsland.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Zoveel preken

Bericht door Charles »

Susanna schreef: 12 apr 2023, 10:33 Het valt me op dat jullie rond Goede Vrijdag en Pasen ontzettend veel preken hebben geluisterd. Hoe verwerken jullie die preken. Ik bedoel: als je de ene preek gehoord hebt en er komt een tweede achteraan.

1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?

Ik geloof best wel dat het bijwonen van twee diensten op zondag een versterking kan zijn van iemands geloofsbeleving en een verdieping van de relatie met God. En dat het daarvoor is? Benieuwd naar jullie ervaring. Eens kijken of er verschil tussen man en vrouw is hierin :)
Lang niet alle preken zijn het overdenken waard natuurlijk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zoveel preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 14 apr 2023, 08:14 Goede nuancering: Ik had het eigenlijk over West Duitsland.
Wat voor Reformatorische kenmerken neemt u dan waar in de Lutherse kerk?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zoveel preken

Bericht door DDD »

Geen Eucharistie, nadruk op de genade door Christus alleen. Overdenking van de Bijbel staat centraal. Eigenlijk zie ik alle reformatorische kenmerken wel terug in de Lutherse kerk.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zoveel preken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 14 apr 2023, 11:41 Geen Eucharistie, nadruk op de genade door Christus alleen. Overdenking van de Bijbel staat centraal. Eigenlijk zie ik alle reformatorische kenmerken wel terug in de Lutherse kerk.
Oke, dan weten we dat ook weer. Heb je een Duitse dienst die we online kunnen beluisteren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zoveel preken

Bericht door DDD »

Pas nog een op dit forum gemeld, maar ik kon het niet vinden. In een heel groot deel van de Lutherse kerken vind je nog allerlei reformatorische gedachten. Soms zelfs onderdelen van de Heidelbergse Catechismus gehoord.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Zoveel preken

Bericht door Ararat »

Charles schreef: 14 apr 2023, 09:52 Lang niet alle preken zijn het overdenken waard natuurlijk.
Dit roept natuurlijk om nadere uitleg :). Wanneer is dit het geval?
"Lang niet alle"?
Laatst gewijzigd door Ararat op 14 apr 2023, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zoveel preken

Bericht door DDD »

Als er niets belangwekkends aan de orde komt, misschien?
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zoveel preken

Bericht door CvdW »

Ararat schreef: 14 apr 2023, 19:26
Charles schreef: 14 apr 2023, 09:52 Lang niet alle preken zijn het overdenken waard natuurlijk.
Dit roept natuurlijk om nadere uitleg :). Wanneer is dit het geval?
Lang niet alle ook...
Als de bevinding is voorgekauwd. De Heilige Geest heeft dan geen ruimte meer om de bevinding op te laten komen vanuit Gods Woord.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zoveel preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 14 apr 2023, 11:41 Geen Eucharistie, nadruk op de genade door Christus alleen. Overdenking van de Bijbel staat centraal. Eigenlijk zie ik alle reformatorische kenmerken wel terug in de Lutherse kerk.
Waarom ondervindt ds Latzel dan zoveel tegenstand?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zoveel preken

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 14 apr 2023, 23:38
DDD schreef: 14 apr 2023, 11:41 Geen Eucharistie, nadruk op de genade door Christus alleen. Overdenking van de Bijbel staat centraal. Eigenlijk zie ik alle reformatorische kenmerken wel terug in de Lutherse kerk.
Waarom ondervindt ds Latzel dan zoveel tegenstand?
Hij denkt niet inclusief. Dat moet nu exclusief denken (en spreken helemaal) wordt nog erger. Ook en vooral als het om anders ge-aarden gaat, en verder nog meer op dit gebied. Want dit gebied (mag ik het misschien eens zo zeggen) is heel wijd. Kijk alleen naar dat lesboekje hoe leraren met kinderen moeten spreken. Dit is toch de geest van de tijd die een anti-christelijke norm voorstaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zoveel preken

Bericht door DDD »

Zijn uitlatingen zijn ook extreem. Die zouden zelfs in de Gereformeerde Gemeenten nog veel opzien baren.

Dus ik vind dat een gekke vraag.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zoveel preken

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 15 apr 2023, 01:16 Zijn uitlatingen zijn ook extreem. Die zouden zelfs in de Gereformeerde Gemeenten nog veel opzien baren.

Dus ik vind dat een gekke vraag.
De manier waarop hij sprak (waarvoor hij zich wel heeft verontschuldigd), maar de zaken die hij noemde waren recht. Dit was tot minder dan 40 jaar terug her normatief denken in alle kerken. Dat lijkt dus in een kort tijdsbestek radicaal omgekeerd. Let op, wees wakker!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zoveel preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 15 apr 2023, 01:16 Zijn uitlatingen zijn ook extreem. Die zouden zelfs in de Gereformeerde Gemeenten nog veel opzien baren.

Dus ik vind dat een gekke vraag.
https://www.bijbelsberaadmv.nl/2020/12/ ... nederland/

Ik denk dat het eerder komt omdat die Lutherse kerk vooral grotendeels modern en niet Reformatorische is.

Men accepteert onbijbelse leringen en laat zich duidelijk niet leiden door Gods Woord maar ook nogal eens door de meningen van mensen en ontwikkelingen en nieuwe zienswijzen in deze tijd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie