Zoveel preken

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Zoveel preken

Bericht door Susanna »

Het valt me op dat jullie rond Goede Vrijdag en Pasen ontzettend veel preken hebben geluisterd. Hoe verwerken jullie die preken. Ik bedoel: als je de ene preek gehoord hebt en er komt een tweede achteraan.

1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?

Ik geloof best wel dat het bijwonen van twee diensten op zondag een versterking kan zijn van iemands geloofsbeleving en een verdieping van de relatie met God. En dat het daarvoor is? Benieuwd naar jullie ervaring. Eens kijken of er verschil tussen man en vrouw is hierin :)
Laatst gewijzigd door Susanna op 12 apr 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zoveel preken

Bericht door Posthoorn »

Hier in GG Gouda ook vier preken rond Pasen (incl. Goede Vrijdag). En dan nu op woensdag wéér een kerkdienst, met een speciale opwekking an de kerkenraad. Lijkt mij wat veel van het goede...

Ik zou één dienst op zondag wel toejuichen. Anderzijds bestaat dan wel het gevaar dat je op zondagmiddag allerlei 'leuke' dingen gaat doen. Gaat het karakter van de zondag ook wel weer verloren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zoveel preken

Bericht door Bezorgd »

Eén dienst op zondag is niets met een gezin.
Maar een week dienst na een Paasweekend, lijkt me idd wat overdreven.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zoveel preken

Bericht door Erskinees »

In een zeer behoudende presbyterian church in Australië heb ik wel eens een ochtenddienst meegemaakt, vervolgens was er een gezamenlijke maaltijd waarna er nog een bijbelstudie volgde. Soms was dat een studie vanuit de Schrift, soms vanuit de Westminster. En dat was het.

Eigenlijk denk ik dat deze invulling meer Bijbels is en het gemeente-zijn ook dan onze invulling. Anderzijds vind ik het houden van twee erediensten per zondag een mooie traditie. Maar het is ook een hele opgave. Zeker sinds corona realiseer ik mij dat meer.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zoveel preken

Bericht door Mannetje »

1. Nee. Niets op tegen, maar past niet bij mij.
2. Het gehoorde geeft regelmatig stof tot gebed, tot meditatie en tot zelfreflectie voor Gods aangezicht (vage term misschien...). Niet iedere preek geeft meteen praktische handvatten voor het leven van elke dag.
3. Vooraf: om de Heilige Geest voor de predikant en de luisteraars, achteraf hangt natuurlijk van de preek af. Zie ook vraag 2.
4. Hoe bedoel je deze vraag precies? Meer en meer besef ik wel dat zonder het werk van de Heilige Geest het Woord ten diepste geen kracht doet, omdat in mijzelf geen vermogen tot enig geestelijk goed te vinden is.
5. Een mooie, goede traditie, waarin in principe een dienst ook gereserveerd is voor de preken vanuit de Catechismus. Dus 's morgens vrije stof en de tweede dienst Catechismus. In onze gemeente hebben we de rijkdom van 3 diensten. Geeft voor gezinnen met jongere kinderen de mogelijkheid dat de ene ouder 's middags en de andere ouder 's avonds gaat. Als mijn vrouw om welke reden dan ook 's avonds niet kan, bezoek ik ze ook weleens alle drie. Veel, maar zeker geen straf. De middagdienst is in principe altijd een leesdienst, geen Catechismus, dus dat doorbreekt wel de structuur van de Catechismus. Alles heeft zo zijn prijs, zeg maar.
6. Als je in staat bent om er twee (of drie) te beluisteren, denk ik dat je die gelegenheid moet gebruiken. Waar mogelijk gewoon ook de diensten bijwonen en niet thuis luisteren. Daarbij wil ik uiteraard mild oordelen over hen die niet kunnen. Maar als God goedertierenlijk verkondigers van de zeer blijde boodschap zend (Dordts Leerregels), dan moet je niet te gauw menen dat dat voor jou niet nodig is.
7. Ja. Maar verder heb je op zondag veel meer vrij, dus kun je dan prima uitrusten.
-
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zoveel preken

Bericht door Adagio »

Jezus stoort Zich niet aan de Emmaüsgangers, wanneer zij liever even geen preek willen horen. Stoort Zich ook niet aan hun verwijten. "Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zoveel preken

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 12 apr 2023, 11:28 Jezus stoort Zich niet aan de Emmaüsgangers, wanneer zij liever even geen preek willen horen. Stoort Zich ook niet aan hun verwijten. "Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Dat is ook wat ja.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Zoveel preken

Bericht door Ararat »

Beter 1 preek in je hart dan 10 in de lucht :)

Ik ben dankbaar voor onze 2e (leer)dienst, zeker met de preken die we dan over het algemeen horen. Maar soms zit ik al best vol van de 1e dienst.

Wij maken als gezin allemaal notities en bespreken die bij de koffie. Op de achterkant van de geprinte liturgie komt een tekst en/of passende tekening. Die hangt als herinnering een week aan het prikbord.

De eerste paar dagen van de week denken we terug naar het gehoorde en proberen dat toe te passen in het dagelijks leven. Verder in de week kijken we weer vooruit.

Maar zo ideaal als hierboven staat is het niet altijd
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zoveel preken

Bericht door Herman »

Susanna schreef: 12 apr 2023, 10:33 1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?
1. Alleen als ik thuis ben om de preek te volgen.
2. Ik pas dingen weinig heel direct toe, soms kom je tot een nieuw inzicht of een bevrijdende gedachte. Dat geeft moed en troost
3. Voor meer geestelijk leven bij mezelf en bij anderen en dat Christus een grotere plaats krijgt in kerk en samenleving
4. Nee, maar buiten de bediening van de Heilige Geest gaat het niet. Het zorgt voor een intenser gebedsleven.
5. Ja, omdat het een traditie is die ik van jongs af gewend ben. En b, dat is omdat de kerk daarover een besluit heeft genomen om de hoorders beter op te voeden in de leer.
6. Nee, zeker als je in moeilijke tijden leeft kan een halve preek je spankracht al te boven gaan. Dan is het beter slechts een deel aan te horen. Maar normaal gezien kan je twee preken prima aan. Preken die sterk conflicteren met eigen opvattingen vergen overigens weel heel veel energie
7. Zie 6, maar doorgaans dus niet.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zoveel preken

Bericht door MePaul »

Susanna schreef: 12 apr 2023, 10:33 Het valt me op dat jullie rond Goede Vrijdag en Pasen ontzettend veel preken hebben geluisterd. Hoe verwerken jullie die preken. Ik bedoel: als je de ene preek gehoord hebt en er komt een tweede achteraan.

1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?

Ik geloof best wel dat het bijwonen van twee diensten op zondag een versterking kan zijn van iemands geloofsbeleving en een verdieping van de relatie met God. En dat het daarvoor is? Benieuwd naar jullie ervaring. Eens kijken of er verschil tussen man en vrouw is hierin :)
Op Goede Vrijdag, 1ste en 2e Paasdag totaal 6 diensten meegemaakt en ik moet zeggen dat het wel erg veel was.

1. Ik noteer weleens wat, maar meestal luister ik alleen en ik kijk de diensten soms nog terug doordeweeks om het extra tot me te nemen. Het valt me dan op (tot mijn schaamte) dat ik dan weer veel nieuwe dingen hoor in de preek die ik tijdens de dienst niet gehoord heb;
2. Regelmatig hoor ik iets tijdens een preek wat ik meteen in de week kan toepassen of wat ik kan gebruiken om mensen iets mee te geven over de "hoop die in mij is". Er zit ook regelmatig iets tussen wat mij schuldig stelt ten opzichte van God en wat ik dan moet belijden;
3. Ik bid voorafgaande en vaak ook tijdens de dienst om de werking van de Heilige Geest;
4. Ik geloof in de eenvoud van Woord en Geest. Ik wacht niet op een speciale invloed al is het bij voorbaat al speciaal dat de Heilige Geest uitgestort is op de Pinksterdag;
5. Het is een traditie en als er maar 1 dienst zou zijn in mijn gemeente zou ik ook maar 1 keer gaan. Overigens zou ik het wel missen, want het zorgt er automatisch voor dat de zondag een aparte dag is die in het teken van God en Zijn Koninkrijk staat;
6. Het is niet erg om maar 1 preek te beluisteren, maar het roept bij mij wel vragen op. Vooral als je de mogelijkheid en het voorrecht hebt om meer diensten te bezoeken. Is er geen verlangen om God te ontmoeten en om de gemeenschap der heiligen te ervaren? Als je veel van iemand houdt of naar iemand verlangt dan wil je graag daar zijn waar hij of zij centraal staat. Zo is het ook met God, waar kan je beter zijn dan in de kerk waar Hij aanwezig wilt zijn (Mattheus 18:20). Waarom lopen vervolgde christenen het risico om opgepakt te worden en zelfs vermoord te worden om samen te komen en zou ik thuisblijven? Ik hoor weleens mensen klagen dat ze zo weinig meer zien en horen van de grote daden van God. Dan is mijn tip om eerst eens je Bijbel open te doen, om naar de kerk te gaan en om te bidden om de werking van de Heilige Geest;
7. Meestal is het niet fysiek vermoeiend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zoveel preken

Bericht door Hendrikus »

Het valt me op dat hier een isgelijkteken wordt geplaatst tussen "dienst" en "preek".
Als het goed is, is een kerkdienst méér dan een preek. En kan een dienst ook een goede dienst zijn als de preek eens wat minder geslaagd is, of zelfs achterwege blijft.
Van de zes diensten die ik vrijdag, zaterdag en zondag meemaakte, waren er twee met slechts een korte overweging. Gebeden, liederen en koormuziek hadden minstens net zo'n grote plaats als het gesproken woord. En dat waren niet de slechtste diensten, kan ik je verzekeren.
~~Soli Deo Gloria~~
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Zoveel preken

Bericht door newton »

Hendrikus schreef: 12 apr 2023, 19:48 Het valt me op dat hier een isgelijkteken wordt geplaatst tussen "dienst" en "preek".
Als het goed is, is een kerkdienst méér dan een preek. En kan een dienst ook een goede dienst zijn als de preek eens wat minder geslaagd is, of zelfs achterwege blijft.
Van de zes diensten die ik vrijdag, zaterdag en zondag meemaakte, waren er twee met slechts een korte overweging. Gebeden, liederen en koormuziek hadden minstens net zo'n grote plaats als het gesproken woord. En dat waren niet de slechtste diensten, kan ik je verzekeren.
Daar kan ik wel in meekomen.

Afgelopen zondag 3 diensten waarvan de eerste al om 06.00u. Mooi naar mattheus 26:1 Laat na den sabbat, als het begon te lichten tegen den eersten dag der week. De preek was in de dienst van 9.30u een stuk beter, maar de liturgie 'smorgens vroeg met veel schriftlezing, gebed en samenzang was wel aansprekend.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zoveel preken

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef: 12 apr 2023, 19:48 Het valt me op dat hier een isgelijkteken wordt geplaatst tussen "dienst" en "preek".
Als het goed is, is een kerkdienst méér dan een preek. En kan een dienst ook een goede dienst zijn als de preek eens wat minder geslaagd is, of zelfs achterwege blijft.
Van de zes diensten die ik vrijdag, zaterdag en zondag meemaakte, waren er twee met slechts een korte overweging. Gebeden, liederen en koormuziek hadden minstens net zo'n grote plaats als het gesproken woord. En dat waren niet de slechtste diensten, kan ik je verzekeren.
Deels zeker mee eens en ja een dienst is meer dan alleen een preek en daarom vind ik het ook zo belangrijk dat we ook fysiek naar de kerk gaan om de gemeenschap der heiligen te ervaren (1 Korinthe 12). In een eredienst is gebed, zingen en de gaven inzamelen heel belangrijk, maar de preek is onmisbaar. We worden namelijk zalig door de dwaasheid van de prediking (1 Kortinthe 1 vers 21) en het geloof is uit het gehoor (Romeinen 10:17 en dat wijst op de prediking zo lees ik in het 16e vers).

Ik ervaar ook kracht door samenzang en het luisteren naar een koor bijvoorbeeld alleen is de preek en het gebed ("Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden") wel ontzettend belangrijk volgens de Bijbel. Ik zou zeggen belangrijker dan het zingen, al is dat ook heel belangrijk en weet ik niet of ik kan zeggen dat het één belangrijker is dan het ander.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zoveel preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef: 12 apr 2023, 19:48 Het valt me op dat hier een isgelijkteken wordt geplaatst tussen "dienst" en "preek".
Als het goed is, is een kerkdienst méér dan een preek. En kan een dienst ook een goede dienst zijn als de preek eens wat minder geslaagd is, of zelfs achterwege blijft.
Van de zes diensten die ik vrijdag, zaterdag en zondag meemaakte, waren er twee met slechts een korte overweging. Gebeden, liederen en koormuziek hadden minstens net zo'n grote plaats als het gesproken woord. En dat waren niet de slechtste diensten, kan ik je verzekeren.
Oppervlakkige preken kunnen beter achterwegen blijven ja, maar een degelijke en inhoudsvolle preek zal ik altijd missen, en een kerkdienst zonder preek is geen eredienst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zoveel preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Susanna schreef: 12 apr 2023, 10:33 Het valt me op dat jullie rond Goede Vrijdag en Pasen ontzettend veel preken hebben geluisterd. Hoe verwerken jullie die preken. Ik bedoel: als je de ene preek gehoord hebt en er komt een tweede achteraan.

1. Maken jullie notities om later te reflecteren?
2. Hoe pas je het gehoorde toe in je dagelijkse leven?
3. Waar bid je voor of over als je zoveel hoort.
4. Wacht je op een speciale invloed van de Heilige Geest.
5. Waarom 2 preken op zondag? Een traditie? Of 's-morgen voor ouders met kinderen en 's-avonds voor ouderen? Hoe ontstond dat?
6. Is het erg als je maar één preek beluistert?
7. Is het voor jullie fysiek vermoeiend?

Ik geloof best wel dat het bijwonen van twee diensten op zondag een versterking kan zijn van iemands geloofsbeleving en een verdieping van de relatie met God. En dat het daarvoor is? Benieuwd naar jullie ervaring. Eens kijken of er verschil tussen man en vrouw is hierin :)
Voor mij zou het snel te veel worden, wanneer er veel nieuwe zaken in preken naar voren kwamen, maar dat valt doorgaans wel tegen, zeker rondom de Heilsfeiten. Terwijl de Heilsfeiten juist Geestelijke krachtbronnen zijn waarin de kernzaken steeds weer naar voren komen. Sowieso is het lijden en de opstanding van Christus een zaak die vaker meer in de predikant aan de orde zou mogen komen. Niet alleen tijdens de lijdenstijd en de Catechismus.

Ik luister door de week vaak ook nog wel een preek, of lees er 1.
Op zondag kan dat ook wel gebeuren, dat ik nog een preek erbij lees.
Ik geloof dat de Heere God, door zijn Heilige Geest, wanneer een preek naar de zin en mening van de Heilige Geest is, Hij er ook door spreekt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie