Goddelijke natuur van de Heere Jezus

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door DDD »

Dat zeg ik toch helemaal niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef: 01 mei 2023, 10:50
DDD schreef: 01 mei 2023, 10:21 Maar waarom zou dat niet kunnen? Ik vind dat ik best een goed verstand heb, maar ik zie echt het probleem niet.

Het wordt pas een probleem als je zegt dat het zowel één als drie personen zijn. Dan krijg je een probleem met definities.
De Belijdenis naar Athaniasius is al eeuwen gewaardeerd en geaccepteerd, maar nu deugt deze opeens niet meer?
Ik denk niet dat deze geloofsbelijdenis nu nog in een reformatorische kerk opgesteld zou worden met de verwoording van noodzakelijkheid van geloof eigenlijk alleen gericht op houden van een leerstuk. En het eeuwige leven gekoppeld aan goed gedaan hebben (en het niet verwoorden van "door het geloof"). De belijdenis staat (want we kunnen zelf aanvullen wat er in ontbreekt), maar ga deze niet te hard gebruiken als stok om te slaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 01 mei 2023, 10:21 Maar waarom zou dat niet kunnen? Ik vind dat ik best een goed verstand heb, maar ik zie echt het probleem niet.

Het wordt pas een probleem als je zegt dat het zowel één als drie personen zijn. Dan krijg je een probleem met definities.
In feite is dat wel wat je zegt. Wat is het verschil tussen een 'wezen' en een 'persoon'?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door DDD »

Ik heb nu niet zo heel veel tijd om daar over na te denken, maar ik zou denken dat een persoon de openbaringsvorm van een wezen is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 01 mei 2023, 12:04 Ik heb nu niet zo heel veel tijd om daar over na te denken, maar ik zou denken dat een persoon de openbaringsvorm van een wezen is.
Een persoon is een zelfstandig wezen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:07
DDD schreef: 01 mei 2023, 12:04 Ik heb nu niet zo heel veel tijd om daar over na te denken, maar ik zou denken dat een persoon de openbaringsvorm van een wezen is.
Een persoon is een zelfstandig wezen.
Is dat ook zo binnen de definities die de vroege kerk gebruikte?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Als het dat niet betekende, wat betekende het dan wél? Er wordt ook wel verwezen naar 'persona', een masker dat in de Griekse toneelspelen gebruikt werd. Maar dan kom je bij het modalisme terecht: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn dan drie 'verschijningsvormen' van één God, maar dan zijn Ze in feite allemaal Dezelfde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:32 Als het dat niet betekende, wat betekende het dan wél? Er wordt ook wel verwezen naar 'persona', een masker dat in de Griekse toneelspelen gebruikt werd. Maar dan kom je bij het modalisme terecht: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn dan drie 'verschijningsvormen' van één God, maar dan zijn Ze in feite allemaal Dezelfde.
Als ik het zo lees hang jij meer naar de drie in de drie-eenheid en minder aan de Één. Jij gelooft toch niet in drie afzonderlijk Goden? M.a.w. hoe geef jij de eenheid een plaatst in de drie Personen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:32 Als het dat niet betekende, wat betekende het dan wél? Er wordt ook wel verwezen naar 'persona', een masker dat in de Griekse toneelspelen gebruikt werd. Maar dan kom je bij het modalisme terecht: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn dan drie 'verschijningsvormen' van één God, maar dan zijn Ze in feite allemaal Dezelfde.
Om eerlijk te zijn weet ik het niet. We weten dat de mens naar God's beeld gemaakt is, maar dat betekent niet perse dat God's zijn van een zelfde soort is als menselijk zijn. Ik durf niet heel ver te gaan in hierover te filosoferen. Anderen hebben dat gedaan, en al met al blijft het, als ik het doe, maar wat gebrabbel in de marge. Maar het is m.i. mogelijk dat het persoon zijn van Vader en Zoon en Geest zo met elkaar verweven is dat het wegnemen van een van Hen zo aanpast dat de andere personen ook wegvallen. Ik meen dat Dorothy Sayers het vergelijkt met een kunstwerk er zijn andere analogieen die niet perse de vergelijking met mens-zijn maken.

Juist omdat de Bijbel het allemaal niet zo heeft uitgewerkt, ben ik wat huiverig hier met harde dogmatische uitspraken. Je gaat toch aan het filosoferen en trekt conclusies tot een punt waar je niet verder komt. Als je iets eerder was gestopt met door-redeneren waren de dogmatische uitspraken misschien anders geweest.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:07
DDD schreef: 01 mei 2023, 12:04 Ik heb nu niet zo heel veel tijd om daar over na te denken, maar ik zou denken dat een persoon de openbaringsvorm van een wezen is.
Een persoon is een zelfstandig wezen.
Dat vind ik niet.

Een Siamese tweeling bestaat uit twee personen, maar is toch één wezen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 01 mei 2023, 14:02
Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:07
DDD schreef: 01 mei 2023, 12:04 Ik heb nu niet zo heel veel tijd om daar over na te denken, maar ik zou denken dat een persoon de openbaringsvorm van een wezen is.
Een persoon is een zelfstandig wezen.
Dat vind ik niet.

Een Siamese tweeling bestaat uit twee personen, maar is toch één wezen.
Nou, dat valt nog te bezien. En ik vind de vergelijking ook een beetje naargeestig, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 01 mei 2023, 12:49
Posthoorn schreef: 01 mei 2023, 12:32 Als het dat niet betekende, wat betekende het dan wél? Er wordt ook wel verwezen naar 'persona', een masker dat in de Griekse toneelspelen gebruikt werd. Maar dan kom je bij het modalisme terecht: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn dan drie 'verschijningsvormen' van één God, maar dan zijn Ze in feite allemaal Dezelfde.
Als ik het zo lees hang jij meer naar de drie in de drie-eenheid en minder aan de Één. Jij gelooft toch niet in drie afzonderlijk Goden? M.a.w. hoe geef jij de eenheid een plaatst in de drie Personen?
Ik denk dat het er inderdaad Drie zijn, en niet Eén. Dat leert de Bijbel ons duidelijk. De Vader is. Jezus is Gods Zoon, en daarom ook God. De Heilige Geest is de Geest van God, en daarom ook God. Zijn dit daarom drie Goden? Nee, zo zie ik dat niet. En niemand ziet dat zo. Maar het is wat parsifal zegt: men had eerder moeten stoppen met het doen van dogmatische uitspraken. Men heeft er niet voor niets vier eeuwen over gedaan!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dat is onzin dat men er 4 eeuwen over gedaan heeft, houdt u toch eens op met die karikaturen en verdraaien van de geschiedenis, eerst met de kinderdoop nu hier, houdt u bij de feitelijkheden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:Maar het is wat parsifal zegt: men had eerder moeten stoppen met het doen van dogmatische uitspraken. Men heeft er niet voor niets vier eeuwen over gedaan!
En daarom ga jij maar vrolijk door met analyseren? Na 20 eeuwen? Spreek de woorden van de Schrift na en laat het daar bij!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Johann Gottfried Walther »

https://www.gerritveldman.nl/1-13-29-de ... e-eenheid/
Calvijn : Boek 1: God als Schepper 1.13 – De drie-eenheid
1.13.29 – De kerkvaders zijn het allemaal eens over de drie-eenheid
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie