Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Arja »

Wat is de christelijke leer over de aanwezigheid van de ziel en de goddelijke natuur van de Heere Jezus tijdens zijn dood en begrafenis, gezien de opvatting dat zijn goddelijke natuur niet kon sterven? Ik neem aan dat de ziel van Jezus deel uitmaakte van Zijn menselijke natuur, terwijl Zijn goddelijke natuur Zijn eeuwige en goddelijke wezen vertegenwoordigt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door huisman »

Arja schreef: 08 apr 2023, 16:26 Wat is de christelijke leer over de aanwezigheid van de ziel en de goddelijke natuur van de Heere Jezus tijdens zijn dood en begrafenis, gezien de opvatting dat zijn goddelijke natuur niet kon sterven? Ik neem aan dat de ziel van Jezus deel uitmaakte van Zijn menselijke natuur, terwijl Zijn goddelijke natuur Zijn eeuwige en goddelijke wezen vertegenwoordigt.
Staat o.a. in artikel 19 van de NGB. Ik heb nu weinig tijd maar als je wat verklaringen bij dit artikel leest kom je wel op wat antwoorden. Volkomen begrijpen zullen wij het nooit. Het is meer belijden dan begrijpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Arja »

huisman schreef: 08 apr 2023, 17:20
Arja schreef: 08 apr 2023, 16:26 Wat is de christelijke leer over de aanwezigheid van de ziel en de goddelijke natuur van de Heere Jezus tijdens zijn dood en begrafenis, gezien de opvatting dat zijn goddelijke natuur niet kon sterven? Ik neem aan dat de ziel van Jezus deel uitmaakte van Zijn menselijke natuur, terwijl Zijn goddelijke natuur Zijn eeuwige en goddelijke wezen vertegenwoordigt.
Staat o.a. in artikel 19 van de NGB. Ik heb nu weinig tijd maar als je wat verklaringen bij dit artikel leest kom je wel op wat antwoorden. Volkomen begrijpen zullen wij het nooit. Het is meer belijden dan begrijpen.
Het zegt zoiets als dat de twee naturen zijn zelfs niet gescheiden werden door de dood van Christus en de Goddelijke natuur altijd verenigd bleef met de menselijke natuur, zelfs toen hij in het graf lag. En ook dat Zijn Goddelijke natuur ongeschapen is en vult de hemel en de aarde vult.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Susanna »

Omdat Jezus zowel mens als God was, wordt aangenomen dat zijn ziel deel uitmaakte van zijn menselijke kant en zijn goddelijke natuur zijn goddelijke wezen vertegenwoordigt. Maar omdat God niet kan sterven, wordt geloofd dat zijn goddelijke natuur niet stierf, maar dat alleen zijn menselijke lichaam stierf en begraven werd.

Er wordt verschillend over gedacht. Was het niet Augustinus die stelde dat tijdens de kruisiging de menselijke natuur van Jezus stierf en zijn ziel naar de hel afdaalde om de rechtvaardige zielen daar te bevrijden. Johannes Chrysostomus geloofde ook dat de ziel van Jezus Christus tijdens zijn dood op het kruis naar de hel afdaalde om de overleden heiligen van het Oude Testament te bevrijden en hen naar de hemel te brengen. Maarten Luther ook?

John Piper, een hedendaagse Amerikaanse predikant en schrijver, gelooft dat de ziel van Jezus na Zijn dood naar de hel ging om de straf voor de zonden van Zijn volk te dragen, terwijl Zijn goddelijke natuur altijd in perfecte gemeenschap met de Vader bleef.

John Flavel geloofde dat de ziel van Christus na zijn dood en begrafenis niet afwezig was, maar naar de hemel ging om Zijn vader te ontmoeten en daar Zijn werk als Middelaar voort te zetten. Flavel benadrukte dat hoewel de menselijke natuur van Christus in het graf was, zijn Goddelijke natuur nog steeds aanwezig was en dat dit het werk van verlossing niet belemmerde.

Dit is wat ik kon vinden. Het spreekt elkaar een beetje tegen? Maar ze geloven wel allemaal dat Hij zowel volledig God als volledig mens was en dat Zijn offer aan het kruis de enige weg is tot verlossing van zonde en dood.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

https://www.rd.nl/artikel/1016228-visie ... se-trekjes

Interessant artikel. Ik ken verder Wayne Grudem niet. Wel weet ik dat ook iemand als J.I. Packer een gezagsverhouding tussen God de Vader en de Zoon leert. Dat lijkt mij eigenlijk heel Bijbels.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Adagio »

1 Kor. 15: "En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen." Dit zou iemand onjuist kunnen lezen, daarom de onschatbare kanttekeningen: "Onderworpen: namelijk afgelegd hebbende niet Zijn Goddelijke natuur en macht, maar deze wijze van bediening van Zijn Middelaarsambt, welke Hij als een Gezant des Vaders alsdan volkomenlijk volbracht en uitgevoerd zal hebben."
Het is het pit van de Kerk, een ander Middel, een andere Middelaar kan de oorlog niet verzoenen, de schuld niet betalen, het hart niet breken, het inwendige slangenzaad niet doen haten. Maar Deze is van eeuwigheid gezalfd (Jesaja): "Zie, Mijn Knecht, Dien Ik ondersteun, Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft", en Psalm 45: "Gij hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God, Uw God gezalfd met vreugdeolie boven Uw medegenoten." Van die Rechtvaardige, die de erfenis onder Zijn broederen deelt (Spr. 17: 2), profeteert Jesaja het bekende "Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 10:42 https://www.rd.nl/artikel/1016228-visie ... se-trekjes

Interessant artikel. Ik ken verder Wayne Grudem niet. Wel weet ik dat ook iemand als J.I. Packer een gezagsverhouding tussen God de Vader en de Zoon leert. Dat lijkt mij eigenlijk heel Bijbels.
Ik kan dat artikel niet lezen maar zal het vragen aan iemand. Ik weet wel dat Wayne Grudem de eeuwige ondergeschiktheid leer van de Zoon. Hij leert dat net zoals een menselijke vader gezag heeft over zijn zoon, God de Vader eeuwig gezag heeft over God de Zoon. Dr. Grudem leert dat de relatie tussen God de Vader en God de Zoon de relatie tussen man en vrouw weerspiegelt:

"In feite zien we in de relatie tussen man en vrouw in het huwelijk ook een beeld van de relatie tussen de Vader en de Zoon in de Drie-eenheid. Paulus zegt: "maar ik wil dat u begrijpt dat het hoofd van elke man Christus is, het hoofd van een vrouw is haar man en het hoofd van Christus is God" (1 Kor. 11:3). Hier, net zoals de Vader gezag heeft over de Zoon in de Drie-eenheid, zo heeft de man gezag over de vrouw in het huwelijk. De rol van de echtgenoot is parallel aan die van God de Vader en de rol van de vrouw is parallel aan die van God de Zoon. Bovendien, net zoals Vader en Zoon gelijk zijn in godheid en belangrijkheid en persoonlijkheid, zo zijn man en vrouw gelijk in menselijkheid en belangrijkheid en persoonlijkheid."

Benieuwd naar het artikel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef: 12 apr 2023, 21:28 Ik kan dat artikel niet lezen maar zal het vragen aan iemand. Ik weet wel dat Wayne Grudem de eeuwige ondergeschiktheid leer van de Zoon. Hij leert dat net zoals een menselijke vader gezag heeft over zijn zoon, God de Vader eeuwig gezag heeft over God de Zoon.
Zoals ik al zei, zegt Packer dat ook. En het lijkt mij ook heel Bijbels. De Vader heeft Zijn Zoon gezonden. En Jezus zegt Zelf: "Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft" (Joh. 13:16).
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 22:29
Arja schreef: 12 apr 2023, 21:28 Ik kan dat artikel niet lezen maar zal het vragen aan iemand. Ik weet wel dat Wayne Grudem de eeuwige ondergeschiktheid leer van de Zoon. Hij leert dat net zoals een menselijke vader gezag heeft over zijn zoon, God de Vader eeuwig gezag heeft over God de Zoon.
Zoals ik al zei, zegt Packer dat ook. En het lijkt mij ook heel Bijbels. De Vader heeft Zijn Zoon gezonden. En Jezus zegt Zelf: "Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft" (Joh. 13:16).
Je verwart nu Christus als de Middelaar (God en mens) met de Persoon van de Zoon in het eeuwige Goddelijke Wezen. In Zijn Goddelijke natuur is de Zoon het uitgedrukte Beeld des Vaders. Hij heeft het geen roof geacht God evengelijk te zijn. Laten we blijven bij onze belijdenissen, te beginnen met Nicea.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Job »

Zou "Goddelijk" gewijzigd kunnen worden in "Goddelijke"? Begint pijn aan m'n ogen te doen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Zita »

Job schreef: 12 apr 2023, 22:47 Zou "Goddelijk" gewijzigd kunnen worden in "Goddelijke"? Begint pijn aan m'n ogen te doen.
:garde
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Job »

Dank je! :super
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijk natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 12 apr 2023, 22:42
Posthoorn schreef: 12 apr 2023, 22:29
Arja schreef: 12 apr 2023, 21:28 Ik kan dat artikel niet lezen maar zal het vragen aan iemand. Ik weet wel dat Wayne Grudem de eeuwige ondergeschiktheid leer van de Zoon. Hij leert dat net zoals een menselijke vader gezag heeft over zijn zoon, God de Vader eeuwig gezag heeft over God de Zoon.
Zoals ik al zei, zegt Packer dat ook. En het lijkt mij ook heel Bijbels. De Vader heeft Zijn Zoon gezonden. En Jezus zegt Zelf: "Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft" (Joh. 13:16).
Je verwart nu Christus als de Middelaar (God en mens) met de Persoon van de Zoon in het eeuwige Goddelijke Wezen. In Zijn Goddelijke natuur is de Zoon het uitgedrukte Beeld des Vaders. Hij heeft het geen roof geacht God evengelijk te zijn. Laten we blijven bij onze belijdenissen, te beginnen met Nicea.
Ik verwar niets. Christus is gezonden als de Zoon, de goddelijke Persoon dus. Pas op aarde nam Hij de menselijke natuur aan en was Hij de Middelaar. Bovendien impliceert de Vader-Zoonrelatie al een gezagsverhouding. Laten we ervoor oppassen dat we niet zelf allerlei dingen in gaan vullen die wij vinden dat bij God horen, en daar vervolgens onze conclusies uit trekken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Herman »

Maar Johannes 13:16 kan je op dit probleem niet betrekken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 13 apr 2023, 09:43 Maar Johannes 13:16 kan je op dit probleem niet betrekken.
Zeker wel. De Heere Jezus gaat hier uit van een algemene regel.
Plaats reactie