Wat betekent je geloof voor jou?

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Chrisje72 »

Stel je hebt in gesprek met een andersdenkende en die vraagt: wat betekent je geloof voor jou? Wat zou je antwoorden?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Terri »

Geloof op zich is eigenlijk heel abstract. Er zijn zoveel mensen met een geloof. Ik denk dat je vooral uit moet leggen in Wie je gelooft en wat dat betekent.
De uitdrukking ik heb veel aan mijn geloof heb ik altijd lastig gevonden.
Ik denk vaak aan deze tekst: "En David sterkte zich in de Heere zijn God"
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Chrisje72 »

Ik vind het zelf ook lastig, juist omdat geloven, geloven is. Een zeker weten in je hart dat wat je in gelooft, dat dat waar is. De liefde van God voor zondaren, voor mij. Maar ik ga altijd van te voren redeneren, het kan voor mij wel waarheid zijn maar als de ander dat al niet gelooft? Dat mensen zonder God verloren zijn? En dan vind ik het moeilijk om uit te spreken. Ook omdat je niet gekwetst wil worden in je diepste gevoel.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door DDD »

Het antwoord dat ik daarop geef, hangt heel erg af van de relatie die ik met iemand heb en van de situatie waarin de vraag aan de orde komt.

Ik vind het belangrijk om in ieder geval dicht bij mijzelf te blijven en zo concreet mogelijk antwoord te geven. Door bijvoorbeeld iets te zeggen over hoe God door zijn Woord tegen je spreekt en hoe het is om daar wel of niet naar te luisteren. Je kunt de vraag alleen niet zo goed in zijn algemeenheid beantwoorden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Susanna »

Chrisje72 schreef: 01 apr 2023, 11:52 Stel je hebt in gesprek met een andersdenkende en die vraagt: wat betekent je geloof voor jou? Wat zou je antwoorden?
Ik zou vertellen over de grote verandering in mijn leven. Van mijn leven voor en mijn leven nadat ik tot geloof in de Heere Jezus mocht komen. Ik zou vertellen dat ik niet christelijk wilde zijn. Dat ik er niet naar zocht. Dat ik er een afkeer van had. Maar dat God me riep. En dat Hij van binnen alles in mij veranderde. Dat ik nu niet anders wil dan Hem verheugen met mijn leven en dat de Bijbel daar een belangrijke rol in speelt.

Hou het simpel. Alleen een wedergeboren christen kan getuigen van het geloof dat in Hem is.
Dus dat is al een voorwaarde om te vertellen wat "geloof" voor jou betekent.

Als andersdenkenden vragen naar je geloof, bedoelen ze vaak meer dan "het geloof".
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Anselmus »

Chrisje72 schreef: 01 apr 2023, 12:29 Ik vind het zelf ook lastig, juist omdat geloven, geloven is. Een zeker weten in je hart dat wat je in gelooft, dat dat waar is. De liefde van God voor zondaren, voor mij. Maar ik ga altijd van te voren redeneren, het kan voor mij wel waarheid zijn maar als de ander dat al niet gelooft? Dat mensen zonder God verloren zijn? En dan vind ik het moeilijk om uit te spreken. Ook omdat je niet gekwetst wil worden in je diepste gevoel.
Oef, dit is wel heel postmodern: ieder heeft zijn eigen waarheid en de consequentie van wat je als christen gelooft mag je niet universeel uitdragen, anders voelen mensen zich gekwetst.

Ik ben het met DDD eens dat de context en relatie bepalend zijn. Als het iemand is die ongelovig is, maar oprecht wil weten wat ik geloof gebruik ik de techniek van 'het evandelisatieboekje' (groene, zwarte, rode, witte, gele bladzijde). Ik vertel dat ik geloof dat de relatie tussen God en mij hersteld is, dat die door de mensen kapot gemaakt is en dat Jezus die relatie hersteld heeft voor wie in Hem geloven. Dan vertel ik dat die wetenschap mij houvast en rust geeft in het leven en ook voor daarna. Als iemand doorvraagt over hemel en hel en of ik geloof dat mensen niet in de hemel komen als ze dat niet geloven, vraag ik soms wat ze in de hemel willen doen bij een God in Wie ze niet geloven. Dat levert soms mooie gesprekken op. Bijvoorbeeld dat God een plaats bij Hem aanbiedt aan hen die in Hem geloven, maar wie dat niet wil geen plaats bij Hem heeft en dat dit een aspect van rechtvaardigheid in zich heeft. Tegelijk zeg ik dan dat wie in Christus gelooft ook eeuwig bij Hem mag horen, dat er plaats genoeg is.

In gesprekken met anderen probeer ik in te gaan op wat geloof voor mij betekent en tegelijk de consequenties van wel of niet geloven te laten zien vanuit God: Uit liefde gaf Hij alles, tot Zijn Zoon aan toe. Maar wie dat niet gelooft, heeft geen plaats bij Hem. Mijn ervaring is dat deze consequentie als 'eerlijk' wordt gezien als iemand die argumenten op logische consistentie kan wegen. Anderen geven soms aan dat mijn waarheid niet voor hun hoeft te gelden. Dan leg ik uit dat het christendom denkt vanuit een universeel wereldbeeld en dat vanuit dat wereldbeeld de geloofsinhoud geldt voor de universele mens. Maar dit kan alleen als mensen oprecht willen luisteren en hun vraag open stellen.

In een vluchtig gesprek houd ik het oppervlakkiger, vertel ik waarom het geloof voor mij waarde heeft en probeer ik een open houding te hebben en nodig ik vooral uit om vragen te stellen. Of ik vraag wat ze van het christelijk geloof vinden en welke alternatieven beter zijn.

Mensen overtuig je niet met argumenten, tenzij ze zeer rationeel zijn ingesteld. In onze tijd gaat het meer om de betekenisvraag: wat heb je eraan en wat betekent het voor jou?
Fides Quaerens Intellectum
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Chrisje72 »


Anselmus schreef:
Chrisje72 schreef: 01 apr 2023, 12:29 Ik vind het zelf ook lastig, juist omdat geloven, geloven is. Een zeker weten in je hart dat wat je in gelooft, dat dat waar is. De liefde van God voor zondaren, voor mij. Maar ik ga altijd van te voren redeneren, het kan voor mij wel waarheid zijn maar als de ander dat al niet gelooft? Dat mensen zonder God verloren zijn? En dan vind ik het moeilijk om uit te spreken. Ook omdat je niet gekwetst wil worden in je diepste gevoel.
Oef, dit is wel heel postmodern: ieder heeft zijn eigen waarheid en de consequentie van wat je als christen gelooft mag je niet universeel uitdragen, anders voelen mensen zich gekwetst.

Ik ben het met DDD eens dat de context en relatie bepalend zijn. Als het iemand is die ongelovig is, maar oprecht wil weten wat ik geloof gebruik ik de techniek van 'het evandelisatieboekje' (groene, zwarte, rode, witte, gele bladzijde). Ik vertel dat ik geloof dat de relatie tussen God en mij hersteld is, dat die door de mensen kapot gemaakt is en dat Jezus die relatie hersteld heeft voor wie in Hem geloven. Dan vertel ik dat die wetenschap mij houvast en rust geeft in het leven en ook voor daarna. Als iemand doorvraagt over hemel en hel en of ik geloof dat mensen niet in de hemel komen als ze dat niet geloven, vraag ik soms wat ze in de hemel willen doen bij een God in Wie ze niet geloven. Dat levert soms mooie gesprekken op. Bijvoorbeeld dat God een plaats bij Hem aanbiedt aan hen die in Hem geloven, maar wie dat niet wil geen plaats bij Hem heeft en dat dit een aspect van rechtvaardigheid in zich heeft. Tegelijk zeg ik dan dat wie in Christus gelooft ook eeuwig bij Hem mag horen, dat er plaats genoeg is.

In gesprekken met anderen probeer ik in te gaan op wat geloof voor mij betekent en tegelijk de consequenties van wel of niet geloven te laten zien vanuit God: Uit liefde gaf Hij alles, tot Zijn Zoon aan toe. Maar wie dat niet gelooft, heeft geen plaats bij Hem. Mijn ervaring is dat deze consequentie als 'eerlijk' wordt gezien als iemand die argumenten op logische consistentie kan wegen. Anderen geven soms aan dat mijn waarheid niet voor hun hoeft te gelden. Dan leg ik uit dat het christendom denkt vanuit een universeel wereldbeeld en dat vanuit dat wereldbeeld de geloofsinhoud geldt voor de universele mens. Maar dit kan alleen als mensen oprecht willen luisteren en hun vraag open stellen.

In een vluchtig gesprek houd ik het oppervlakkiger, vertel ik waarom het geloof voor mij waarde heeft en probeer ik een open houding te hebben en nodig ik vooral uit om vragen te stellen. Of ik vraag wat ze van het christelijk geloof vinden en welke alternatieven beter zijn.

Mensen overtuig je niet met argumenten, tenzij ze zeer rationeel zijn ingesteld. In onze tijd gaat het meer om de betekenisvraag: wat heb je eraan en wat betekent het voor jou?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. In je eerste alinea denk ik wel dat je me verkeerd begrijpt, ikzelf ben juist bang gekwetst te worden in iets wat voor mij heel dierbaar is.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Anselmus »

Chrisje72 schreef: 10 apr 2023, 18:02
Anselmus schreef:
Chrisje72 schreef: 01 apr 2023, 12:29 Ik vind het zelf ook lastig, juist omdat geloven, geloven is. Een zeker weten in je hart dat wat je in gelooft, dat dat waar is. De liefde van God voor zondaren, voor mij. Maar ik ga altijd van te voren redeneren, het kan voor mij wel waarheid zijn maar als de ander dat al niet gelooft? Dat mensen zonder God verloren zijn? En dan vind ik het moeilijk om uit te spreken. Ook omdat je niet gekwetst wil worden in je diepste gevoel.
Oef, dit is wel heel postmodern: ieder heeft zijn eigen waarheid en de consequentie van wat je als christen gelooft mag je niet universeel uitdragen, anders voelen mensen zich gekwetst.

Ik ben het met DDD eens dat de context en relatie bepalend zijn. Als het iemand is die ongelovig is, maar oprecht wil weten wat ik geloof gebruik ik de techniek van 'het evandelisatieboekje' (groene, zwarte, rode, witte, gele bladzijde). Ik vertel dat ik geloof dat de relatie tussen God en mij hersteld is, dat die door de mensen kapot gemaakt is en dat Jezus die relatie hersteld heeft voor wie in Hem geloven. Dan vertel ik dat die wetenschap mij houvast en rust geeft in het leven en ook voor daarna. Als iemand doorvraagt over hemel en hel en of ik geloof dat mensen niet in de hemel komen als ze dat niet geloven, vraag ik soms wat ze in de hemel willen doen bij een God in Wie ze niet geloven. Dat levert soms mooie gesprekken op. Bijvoorbeeld dat God een plaats bij Hem aanbiedt aan hen die in Hem geloven, maar wie dat niet wil geen plaats bij Hem heeft en dat dit een aspect van rechtvaardigheid in zich heeft. Tegelijk zeg ik dan dat wie in Christus gelooft ook eeuwig bij Hem mag horen, dat er plaats genoeg is.

In gesprekken met anderen probeer ik in te gaan op wat geloof voor mij betekent en tegelijk de consequenties van wel of niet geloven te laten zien vanuit God: Uit liefde gaf Hij alles, tot Zijn Zoon aan toe. Maar wie dat niet gelooft, heeft geen plaats bij Hem. Mijn ervaring is dat deze consequentie als 'eerlijk' wordt gezien als iemand die argumenten op logische consistentie kan wegen. Anderen geven soms aan dat mijn waarheid niet voor hun hoeft te gelden. Dan leg ik uit dat het christendom denkt vanuit een universeel wereldbeeld en dat vanuit dat wereldbeeld de geloofsinhoud geldt voor de universele mens. Maar dit kan alleen als mensen oprecht willen luisteren en hun vraag open stellen.

In een vluchtig gesprek houd ik het oppervlakkiger, vertel ik waarom het geloof voor mij waarde heeft en probeer ik een open houding te hebben en nodig ik vooral uit om vragen te stellen. Of ik vraag wat ze van het christelijk geloof vinden en welke alternatieven beter zijn.

Mensen overtuig je niet met argumenten, tenzij ze zeer rationeel zijn ingesteld. In onze tijd gaat het meer om de betekenisvraag: wat heb je eraan en wat betekent het voor jou?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. In je eerste alinea denk ik wel dat je me verkeerd begrijpt, ikzelf ben juist bang gekwetst te worden in iets wat voor mij heel dierbaar is.
Ah, ja, zo kun je het ook lezen. Dan begrijp ik je.
Fides Quaerens Intellectum
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Susanna »

Anselmus schreef: 10 apr 2023, 17:57
Chrisje72 schreef: 01 apr 2023, 12:29 Ik vind het zelf ook lastig, juist omdat geloven, geloven is. Een zeker weten in je hart dat wat je in gelooft, dat dat waar is. De liefde van God voor zondaren, voor mij. Maar ik ga altijd van te voren redeneren, het kan voor mij wel waarheid zijn maar als de ander dat al niet gelooft? Dat mensen zonder God verloren zijn? En dan vind ik het moeilijk om uit te spreken. Ook omdat je niet gekwetst wil worden in je diepste gevoel.
Oef, dit is wel heel postmodern: ieder heeft zijn eigen waarheid en de consequentie van wat je als christen gelooft mag je niet universeel uitdragen, anders voelen mensen zich gekwetst.

Ik ben het met DDD eens dat de context en relatie bepalend zijn. Als het iemand is die ongelovig is, maar oprecht wil weten wat ik geloof gebruik ik de techniek van 'het evandelisatieboekje' (groene, zwarte, rode, witte, gele bladzijde). Ik vertel dat ik geloof dat de relatie tussen God en mij hersteld is, dat die door de mensen kapot gemaakt is en dat Jezus die relatie hersteld heeft voor wie in Hem geloven. Dan vertel ik dat die wetenschap mij houvast en rust geeft in het leven en ook voor daarna. Als iemand doorvraagt over hemel en hel en of ik geloof dat mensen niet in de hemel komen als ze dat niet geloven, vraag ik soms wat ze in de hemel willen doen bij een God in Wie ze niet geloven. Dat levert soms mooie gesprekken op. Bijvoorbeeld dat God een plaats bij Hem aanbiedt aan hen die in Hem geloven, maar wie dat niet wil geen plaats bij Hem heeft en dat dit een aspect van rechtvaardigheid in zich heeft. Tegelijk zeg ik dan dat wie in Christus gelooft ook eeuwig bij Hem mag horen, dat er plaats genoeg is.

In gesprekken met anderen probeer ik in te gaan op wat geloof voor mij betekent en tegelijk de consequenties van wel of niet geloven te laten zien vanuit God: Uit liefde gaf Hij alles, tot Zijn Zoon aan toe. Maar wie dat niet gelooft, heeft geen plaats bij Hem. Mijn ervaring is dat deze consequentie als 'eerlijk' wordt gezien als iemand die argumenten op logische consistentie kan wegen. Anderen geven soms aan dat mijn waarheid niet voor hun hoeft te gelden. Dan leg ik uit dat het christendom denkt vanuit een universeel wereldbeeld en dat vanuit dat wereldbeeld de geloofsinhoud geldt voor de universele mens. Maar dit kan alleen als mensen oprecht willen luisteren en hun vraag open stellen.

In een vluchtig gesprek houd ik het oppervlakkiger, vertel ik waarom het geloof voor mij waarde heeft en probeer ik een open houding te hebben en nodig ik vooral uit om vragen te stellen. Of ik vraag wat ze van het christelijk geloof vinden en welke alternatieven beter zijn.

Mensen overtuig je niet met argumenten, tenzij ze zeer rationeel zijn ingesteld. In onze tijd gaat het meer om de betekenisvraag: wat heb je eraan en wat betekent het voor jou?
Het idee dat mensen alleen worden overtuigd door betekenisvragen en niet door argumenten, zie ik een beetje als een miskenning van de waarde van argumentatie en het belang van kritisch denken. En daarnaast: kijk wat Paulus deed: hij paste op de Areopagus in Athene een filosofische en cultureel relevante benadering toe om zijn geloof te verkondigen. Hij sprak hij op een manier die was aangepast aan zijn publiek en maakte hij gebruik van elementen uit de Griekse filosofie en literatuur om zijn punt te maken en zijn gehoor te bereiken.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door DDD »

Maar dat was een andere tijd. In zijn tijd was het voor meer mensen wél relevant om argumenten aan te dragen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Susanna »

DDD schreef: 10 apr 2023, 20:33 Maar dat was een andere tijd. In zijn tijd was het voor meer mensen wél relevant om argumenten aan te dragen.
Ik denk dat het nu ook nog belangrijk is maar dat veel christenen te weinig kennis hebben om dat te doen. Ik vind het zelf erg moeilijk. Pas had ik een gesprek met iemand die erg sceptisch tegenover het geloof stond. Hij vertelde dat hij zijn hoop had gericht op eeuwig leven door middel van cryonisme. Ik vroeg hem om dat uit te leggen. Dat deed hij. Moeilijk. Hij zei ook dat hij erover in zat wat er na zijn dood zou gebeuren. Stel dat jij gelijk hebt, zei hij. Toch bleef hij erbij dat de techniek het geloof zou vervangen. Er kwam iemand anders bij zitten, die allerlei bedenkingen had over het "invriezen na je dood". En dat het onduidelijk of het ooit mogelijk zal zijn om een ingevroren lichaam weer tot leven te wekken.

Toen probeerde ik daarop in te springen. Dat in het christendom eeuwig leven niet afhankelijk is van onze fysieke lichamen, maar van onze relatie met God. En dat we geloven dat de dood niet het einde is en dat we na onze dood een nieuw en verheerlijkt lichaam zullen ontvangen, als we tot geloof gekomen zijn in de Heere Jezus.

"Daarom heet het ook geloof", zuchtte hij. "Hoe is het om te geloven? Is dat niet iets dat je aangepraat wordt? Merk je dat het bovennatuurlijk is?"
Toen kon ik wel wat vertellen.

Maar ik voelde tijdens dat gesprek dat ik niet als Paulus kon zijn. En dat ik eigenlijk meer kennis van onze cultuur nodig heb. Ik voelde me dom.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door DDD »

Er is in jouw geval denk ik nooit een goede reden om je dom te voelen.

Maar het zou goed zijn als er wat meer mensen waren die goed op de hoogte zijn van de huidige cultuur én die gelovig zijn. Het vervelende is, dat die meestal de bevindelijk-gereformeerde subcultuur verlaten.

Ik vind zelf onze cultuur niet zo ingewikkeld. Als je een maand Netflix kijkt, dan ben je al aardig op de hoogte van het moderne levensgevoel. Geregeld een niet-christelijke krant lezen of andere lectuur/literatuur helpt ook een hoop. De vraag is meer, wat christenen daar tegenover stellen. En dat wisselt nogal. Veel christelijke gemeenten slagen niet in het bereiken van hedendaagse mensen.

Hoewel ik stille zaterdag in een gemeente in Harderwijk was, nog niet zolang geleden een bondsgemeente, maar nu een gemeente met muziekteam en een perfect beamteam inclusief lichteffecten. Niet echt mijn stijl (veel te druk) maar ik hoorde dat er heel wat mensen zonder christelijke achtergrond geregeld de diensten bijwonen, en dat jongeren er ongelovige jongeren meenemen naar de kerk en dat ze ook nog blijven komen.

Ik moet wel zeggen: dan ben ik toch blij dat er kerkelijke gemeenten zijn waar het orgel zwijgt, maar waar Gods Woord wel duidelijk aan de orde komt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Piet Puk »

Het geloof betekent voor mij de drijfveer om toch door te gaan in het leven, ondanks de soms moeilijkheden en tegenheden in het leven. Ik vraag me af of ik zonder geloof wel door zou willen leven.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Zeeuw »

Susanna schreef: 10 apr 2023, 20:55
DDD schreef: 10 apr 2023, 20:33 Maar dat was een andere tijd. In zijn tijd was het voor meer mensen wél relevant om argumenten aan te dragen.
Ik denk dat het nu ook nog belangrijk is maar dat veel christenen te weinig kennis hebben om dat te doen. Ik vind het zelf erg moeilijk. Pas had ik een gesprek met iemand die erg sceptisch tegenover het geloof stond. Hij vertelde dat hij zijn hoop had gericht op eeuwig leven door middel van cryonisme. Ik vroeg hem om dat uit te leggen. Dat deed hij. Moeilijk. Hij zei ook dat hij erover in zat wat er na zijn dood zou gebeuren. Stel dat jij gelijk hebt, zei hij. Toch bleef hij erbij dat de techniek het geloof zou vervangen. Er kwam iemand anders bij zitten, die allerlei bedenkingen had over het "invriezen na je dood". En dat het onduidelijk of het ooit mogelijk zal zijn om een ingevroren lichaam weer tot leven te wekken.

Toen probeerde ik daarop in te springen. Dat in het christendom eeuwig leven niet afhankelijk is van onze fysieke lichamen, maar van onze relatie met God. En dat we geloven dat de dood niet het einde is en dat we na onze dood een nieuw en verheerlijkt lichaam zullen ontvangen, als we tot geloof gekomen zijn in de Heere Jezus.

"Daarom heet het ook geloof", zuchtte hij. "Hoe is het om te geloven? Is dat niet iets dat je aangepraat wordt? Merk je dat het bovennatuurlijk is?"
Toen kon ik wel wat vertellen.

Maar ik voelde tijdens dat gesprek dat ik niet als Paulus kon zijn. En dat ik eigenlijk meer kennis van onze cultuur nodig heb. Ik voelde me dom.
Ik denk eigenlijk, als ik het zo lees, je een keurig gesprek hebt gevoerd vanuit jouw kant. Het is uiteindelijk ook geloof en alleen de Heere kan het iemand geven. Jij zult iemand niet overtuigen, hoe graag je dat soms ook zou willen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat betekent je geloof voor jou?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 10 apr 2023, 21:56Ik vind zelf onze cultuur niet zo ingewikkeld. Als je een maand Netflix kijkt, dan ben je al aardig op de hoogte van het moderne levensgevoel.
Een poosje meedraaien op Twitter wil ook wel helpen.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 11 apr 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie