Een meervoudig huwelijk?!

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Zita »

Valcke schreef: 06 apr 2023, 22:45
Susanna schreef: 03 apr 2023, 22:13Ik geloof echt wel dat er een bepaalde continuïteit is tussen de rol van vaders in de tijd van Paulus en nu, maar er zijn er ook belangrijke verschillen op basis van de historische en culturele context.
Ik ook - en daar had ik het ook over. Maar ik neem wel afstand van de geluiden van anderen die dit allemaal voor 100% cultureel bepaald en tijdgebonden achten. Hoewel de dingen niet precies zo gaan qua omstandigheden als bij Izak en Rebekka, of bij de apostel Paulus, acht ik het zeker wezenlijk dat ook de ouders betrokken zijn bij de keuze van de huwelijkspartner. Deze les mág niet alleen uit de Schrift getrokken worden, maar móét ook daaruit getrokken worden.

En nog meer: dat een man of vrouw in Gods weg en onder Zijn goedkeuring en Vaderlijke zorg gezocht wordt, zoals Abraham, de knecht en Izak mochten doen. En hoe het verkeerd kan gaan, lezen we bij Simson, omdat hij de goede en godvruchtige raad van zijn ouders verwierp en een vrouw zocht die alleen hemzélf beviel. Daarvan kwam vervolgens het ene ongeluk na het andere.
Ik kan mij de sterke adviesrol van ouders best wel voorstellen bij een stel dat de puberteit net ontgroeid is. Maar ik vind het lastiger te concretiseren bij mensen die bijvoorbeeld een eindje in de dertig zijn. Tot 1970 had je tot je 30e toestemming van je ouders nodig om te trouwen. Niet heel gek, maar ook niet gek dat er ergens wel een streep wordt getrokken.
En het beeld dat je schetst is die van wijze, betrokken ouders. Maar wat als ouders negatief adviseren vanwege racistische motieven? Of omdat ze financiële overwegingen zwaar laten meespelen (ook als dat niet heel relevant is)? Ouders zijn lang niet altijd heel verstandige mensen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ararat »

Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door CvdW »

Ararat schreef: 07 apr 2023, 06:33 Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 07 apr 2023, 07:22 Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
En waarom dan?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ararat »

CvdW schreef: 07 apr 2023, 07:22
Ararat schreef: 07 apr 2023, 06:33 Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
Zou God alleen mensen met hetzelfde kerkelijke stickertje bij elkaar brengen en houden denk je?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door merel »

CvdW schreef: 07 apr 2023, 07:22
Ararat schreef: 07 apr 2023, 06:33 Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
Waar baseer jij dit standpunt op?
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 07 apr 2023, 08:46
CvdW schreef: 07 apr 2023, 07:22
Ararat schreef: 07 apr 2023, 06:33 Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
Waar baseer jij dit standpunt op?
Misschien dat liefde blind maakt?
Of beter: verliefdheid
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 07 apr 2023, 09:04
merel schreef: 07 apr 2023, 08:46
CvdW schreef: 07 apr 2023, 07:22
Ararat schreef: 07 apr 2023, 06:33 Als vandaag de dag van wederzijdse ouders toestemming vereist was zouden er best wat interkerkelijke relaties geen schijn van kans hebben.
Inderdaad en mijn verwachting is ook minder echtscheidingen op termijn.
Waar baseer jij dit standpunt op?
Misschien dat liefde blind maakt?
Of beter: verliefdheid
En daardoor krijg je scheidingen? Dan zou dat toch voor elk huwelijk moeten gelden?

Verschil in kerkelijke achtergrond is m.i. geen enkele oorzaak voor de toename van scheidingen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: 06 apr 2023, 22:45
Ik ook - en daar had ik het ook over. Maar ik neem wel afstand van de geluiden van anderen die dit allemaal voor 100% cultureel bepaald en tijdgebonden achten. Hoewel de dingen niet precies zo gaan qua omstandigheden als bij Izak en Rebekka, of bij de apostel Paulus, acht ik het zeker wezenlijk dat ook de ouders betrokken zijn bij de keuze van de huwelijkspartner. Deze les mág niet alleen uit de Schrift getrokken worden, maar móét ook daaruit getrokken worden.
Misschien moet je je eigen bijdragen nog eens lezen dan. Want bovenstaande uitspraak is niet geheel in lijn met wat je eerder hier stelde, ik citeer:
Valcke schreef: 31 mar 2023, 19:24 Bovenstaande neemt niet weg dat de vader / ouders of voogd van de jongen of het meisje het huwelijk mag weigeren. Dan vindt er géén huwelijk plaats, ook niet wanneer beide jonge mensen dit wel zouden willen. Dit was de inzetting onder Israël en naar mijn overtuiging geldt dit ook nu: het huwelijk kan alleen worden gesloten met instemming van de vader c.q. ouders. Het kan nooit zo zijn dat door seksuele gemeenschap de toestemming van de ouders wordt afgedwongen.

Er kunnen ook zeer goede redenen zijn voor een vader / ouder of voogd om een huwelijk te weigeren. Wanneer er geen goed perspectief is op een Bijbels huwelijk, dan is het beter het huwelijk te weigeren dan een huwelijk te laten doorgaan zonder dit perspectief (met trieste gevolgen daarna).
Valcke schreef: 31 mar 2023, 19:41 De Bijbel is er overigens duidelijk genoeg over dat in normale gevallen toestemming van de ouders voor een huwelijk vereist is. Ik spreek nu niet over niet-normale gevallen.
Valcke schreef: 01 apr 2023, 12:42 Dit blijkt ook uit vs. 39. Een weduwe is vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen in de Heere.
Daar gaat het om een weduwe; dat impliceert dat een (jonge) vrouw die geen weduwe is, nog onder de ouders of voogden staat en dus de ouderlijke toestemming (in beginsel) nodig heeft.
Valcke schreef: 01 apr 2023, 17:53 Dit is allemaal speculatie wat mij betreft. Paulus maakt duidelijk dat kinderen, en in het bijzonder dochters, een huwelijk alleen kunnen aangaan met toestemming. Voor weduwen geldt dat niet. Zij stonden onder hun man, maar keren niet terug onder het gezag van de ouders. Paulus spreekt niet over leeftijden, maar generiek. Dit heeft trouwens niets met uithuwelijken te maken, maar inderdaad met bescherming en zorg.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef: 07 apr 2023, 12:40Misschien moet je je eigen bijdragen nog eens lezen dan.
Een kwestie van goed lezen m.i. De context van de diverse quotes was niet steeds hetzelfde. Ik heb geen behoefte om hierover de discussie aan te gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: 08 apr 2023, 13:38 Een kwestie van goed lezen m.i. De context van de diverse quotes was niet steeds hetzelfde. Ik heb geen behoefte om hierover de discussie aan te gaan.
De context was misschien anders, maar jouw boodschap dezelfde. In je laatste reactie op wijzigt je boodschap ineens, en is je standpunt opeens niet meer zwart-wit.
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door DDD »

Dat zou ook precies een belangrijk nut zijn van een forum. Dus dat lijkt me dan weer geen bezwaar.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een meervoudig huwelijk?!

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 08 apr 2023, 15:15 Dat zou ook precies een belangrijk nut zijn van een forum. Dus dat lijkt me dan weer geen bezwaar.
Zeker, het is niet bezwaarlijk. Slechts een constatering.
Plaats reactie