Christelijke literatuur

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
wfloor schreef: 10 apr 2023, 08:58
Anselmus schreef: 10 apr 2023, 08:20
-DIA- schreef: 07 apr 2023, 13:26 Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
Afgelopen maand heb ik ze beide gelezen. Ik houd niet zo van boeken met beeldspraak, maar wilde deze toch weer eens lezen. Onovertroffen vind ik ze zeker niet en de ondertoon vind ik dualistisch, maar dat is te verklaren vanuit een baptistisch wereldbeeld.
Ik lees beide boeken één keer per jaar. Elke keer ben ik weer verwonderd over de verwoording en diepte van deze werken. De vertaling (met kanttekeningen) van prof. dr. A. Baars is zeer aan te bevelen. Door die kanttekeningen gaan de verwijzingen die Bunyan bedoeld nog meer spreken.
Ik heb een uitgave met kanttekeningen van Lambertus de Beveren, in leven predikant te Hoorn.
Ik weet niet of deze uitgave nog te koop is. Als nieuw denk k zeker niet, maar tweedehands wellicht nog wel.
De uitgave met aantekeningen van Van Beeveren heb ik ook. Een leerzaam boek, ik heb er persoonlijk veel onderwijs uit mogen krijgen.

Toch wil ik wel graag opmerken dat al in de tijd van Bunyan zijn boek werd gezien als blauwdruk voor een bekeringsweg, geestelijk leven enz. Met het schrijven van de Christinnereis heeft hij willen aanvullen en benadrukken dat de Heere ook andere wegen kan gaan. Daarom zullen de boeken in samenhang gelezen moeten worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literatuur

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 10 apr 2023, 11:31 De uitgave met aantekeningen van Van Beeveren heb ik ook. Een leerzaam boek, ik heb er persoonlijk veel onderwijs uit mogen krijgen.

Toch wil ik wel graag opmerken dat al in de tijd van Bunyan zijn boek werd gezien als blauwdruk voor een bekeringsweg, geestelijk leven enz. Met het schrijven van de Christinnereis heeft hij willen aanvullen en benadrukken dat de Heere ook andere wegen kan gaan. Daarom zullen de boeken in samenhang gelezen moeten worden.
Dat is mij ook niet onbekend. Ik haalde de eenheid van beide boeken ook aan in hetgeen ik hierboven al schreef. Samen vormen ze de Pelgrimsreis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1156
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Anselmus »

wfloor schreef: 10 apr 2023, 08:58
Anselmus schreef: 10 apr 2023, 08:20
-DIA- schreef: 07 apr 2023, 13:26 Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
Afgelopen maand heb ik ze beide gelezen. Ik houd niet zo van boeken met beeldspraak, maar wilde deze toch weer eens lezen. Onovertroffen vind ik ze zeker niet en de ondertoon vind ik dualistisch, maar dat is te verklaren vanuit een baptistisch wereldbeeld.
Ik lees beide boeken één keer per jaar. Elke keer ben ik weer verwonderd over de verwoording en diepte van deze werken. De vertaling (met kanttekeningen) van prof. dr. A. Baars is zeer aan te bevelen. Door die kanttekeningen gaan de verwijzingen die Bunyan bedoeld nog meer spreken.
Die heb ik afgelopen maand ook gelezen. Ik vond het wel een aanvulling op het boek, nadeel is dat een groot deel herhaald wordt doordat het door zowel prof. Baars als Bunyan beschreven wordt.
Fides Quaerens Intellectum
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

De Christenreis van Bunyan is absoluut (ook) wereldliteratuur. Een tijdje terug plaatste de liberale Engelse krant The Guardian het onder de beste 100 boeken ooit geschreven …
Plaats reactie