Christelijke literatuur

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Christelijke literatuur

Bericht door Zita »

Ik las een heel interessante column van Teunis Bunt, over christelijke literatuur:

Een paar citaten (maar lees vooral de hele column):
Af en toe lees ik literatuur uit christelijke hoek en er zijn schrijvers die daar goede dingen doen. Maar vaker lees ik boeken waaraan ik de goede bedoelingen kan aflezen, maar die onder de maat zijn. Als je de christelijke literatuur (van nu, in Nederland) vergelijkt met de reguliere, is het alsof je de Paralympics vergelijkt met de Olympische Spelen.

Het is goed dat die Paralympische Spelen er zijn en het initiatief is sympathiek, maar er zullen geen records gebroken worden die op de reguliere Spelen gevestigd zijn.



(...)
Achter op het christelijke Actieboek staat bij de informatie over de auteur: Gabi de Ridder wil met haar romans Gods liefde voor zwakke mensen doorgeven. Dat is een mooi streven, maar levert het ook goede romans op? Blijkbaar is het niet haar hoofddoel om gewoon een goed boek te schrijven; ze heeft een ander doel, dat in haar ogen hoger is.

Misschien zijn er christelijke bakkers die met hun brood Gods liefde willen doorgeven, maar het lijkt me dat ze in de eerste plaats lekker en goed brood moeten bakken. Als dat niet lukt, zal de bakkerij het niet redden, vrees ik.


(...)
Wellicht dat het toch in de schrijvers zelf zit. Ook als hun eerste doel is een goede roman te schrijven, speelt misschien de gedachte mee dat ze iets goeds moeten uitdragen, dat ze hun kring moeten dienen, dat ze een instrument in Gods hand moeten zijn. Mogelijk zit die gedachte niet prominent in hun hoofd, maar zeurt die toch ergens op de achtergrond. Zelfcensuur ligt dan op de loer en een schrijver die zichzelf censureert, schrijft gemankeerde boeken, denk ik.

Juist daar waar het schrijnt, juist daar waar de schaamte schuilt, de twijfel, de angst – juist op die plaatsen ontstaat de literatuur. Daar zou de schrijver moeten zoeken, zijn of haar verdediging moeten laten zakken, zich durven laten zien.

Meer vertrouwen hebben in jezelf, durven zijn wie je ten diepste bent, met alle gebreken en onzekerheden en ook meer vertrouwen hebben in de lezer. Die lezer hoef je niet uitdrukkelijk of verborgen een boodschap mee te geven. Vertel een goed verhaal en ieder haalt eruit wat voor haar of hem van belang is. Bak een zo goed mogelijk brood. Bespaar ons de misbaksels, hoe goed bedoeld ook.

https://teunisbunt.blogspot.com/2023/03 ... kkers.html
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: christelijke literatuur

Bericht door DDD »

Een mooie blog.

Dit zou een heel geschikt onderwerp zijn voor een column in het RD. Dus wellicht dat het RD deze man kan vragen. Hij zal vast meer zinnigs te melden hebben.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: christelijke literatuur

Bericht door Zita »

DDD schreef: 13 mar 2023, 21:56 Een mooie blog.

Dit zou een heel geschikt onderwerp zijn voor een column in het RD. Dus wellicht dat het RD deze man kan vragen. Hij zal vast meer zinnigs te melden hebben.
Zijn blogs zijn vrijwel altijd een genoegen om te lezen. Scherp analytisch, maar ook wel mild en met humor. Ik wenste wel dat ik in staat was om zo mijn mening te verwoorden. Of om zo een oordeel over boeken, lezen en literatuur te ontwikkelen.

Ik vrees wel dat hij met deze column gelijk heeft. Christelijke literatuur wil uitleggen, een begin en een eind hebben en een boodschap meegeven die dan ook nog eens expliciet moet worden verwoord, voor het geval de lezer het in het verhaal zou hebben gemist.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: christelijke literatuur

Bericht door Zita »

En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: christelijke literatuur

Bericht door KDD »

Ik denk dat de literaire kwaliteit onder christelijke kinderboeken wel te vinden is.
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: christelijke literatuur

Bericht door Janique_ »

Zita schreef: 13 mar 2023, 22:47 En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Mooie blog inderdaad, geeft precies weer waarom ik eigenlijk zelden christelijke literaire romans lees: mijn ervaring is dat de boodschap er vaak al vanaf het begin veel te dik bovenop ligt, waardoor het verhaal voorspelbaar wordt. Ik vrees dus dat ik geen antwoord heb op je vraag, want ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een christelijke literaire roman heb gelezen. Maar als je tips hebt waarmee ik mijn vooroordeel kan ontkrachten dan hoor ik het graag ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: christelijke literatuur

Bericht door huisman »

Zita schreef: 13 mar 2023, 22:47 En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Christelijke literatuur die ik gelezen heb is niet van Nederlandse auteurs. Tolkiens in de ban van de ring en C.S, Lewis boeken over Narnia zijn kwalitatief zoveel beter dan Nederlandse christelijke literatuur. Dat is onvergelijkbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: christelijke literatuur

Bericht door merel »

Janique_ schreef: 13 mar 2023, 23:39
Zita schreef: 13 mar 2023, 22:47 En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Mooie blog inderdaad, geeft precies weer waarom ik eigenlijk zelden christelijke literaire romans lees: mijn ervaring is dat de boodschap er vaak al vanaf het begin veel te dik bovenop ligt, waardoor het verhaal voorspelbaar wordt. Ik vrees dus dat ik geen antwoord heb op je vraag, want ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een christelijke literaire roman heb gelezen. Maar als je tips hebt waarmee ik mijn vooroordeel kan ontkrachten dan hoor ik het graag ;)
Datzelfde heb ik ook. Ik lees nooit christelijke romans. Het is mij te zoetsappig.
huisman schreef: 14 mar 2023, 00:32
Zita schreef: 13 mar 2023, 22:47 En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Christelijke literatuur die ik gelezen heb is niet van Nederlandse auteurs. Tolkiens in de ban van de ring en C.S, Lewis boeken over Narnia zijn kwalitatief zoveel beter dan Nederlandse christelijke literatuur. Dat is onvergelijkbaar.
Narnia heb ik niet gelezen, wel de films gezien. De LOTR heb ik wel gelezen, maar kon mij niet bekoren. Ik heb niet zoveel met het lezen van fantasy. De films vond ik daarentegen wel leuk. Al vond ik de hobbit leuker.
KDD schreef: 13 mar 2023, 23:14 Ik denk dat de literaire kwaliteit onder christelijke kinderboeken wel te vinden is.
Welke literair goede christelijke kinderenboeken bedoel je?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: christelijke literatuur

Bericht door KDD »

merel schreef: 14 mar 2023, 09:40
KDD schreef: 13 mar 2023, 23:14 Ik denk dat de literaire kwaliteit onder christelijke kinderboeken wel te vinden is.
Welke literair goede christelijke kinderenboeken bedoel je?
Ik zat aan W.G van de Hulst, Piet Prins en Anne de Vries te denken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: christelijke literatuur

Bericht door Herman »

Zita schreef: 13 mar 2023, 22:47 En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Noortje Velt van Jacqueline Van der Waals (ca 1908)
Een meisje als Lientje, J.M. Vreugdenhil (ca 1941)

Zo je ziet zijn dat aardig gedateerde boeken. Ik heb ze gelezen omdat de tweede door Cor Bregman wordt aanbevolen en de eerste omdat ze natuurlijk een dichteres van naam is. Ik heb ervan genoten. Over kwaliteit enzo weet ik niet veel te zeggen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: christelijke literatuur

Bericht door Posthoorn »

Kan de titel van deze topic niet met een hoofdletter? ::please
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: christelijke literatuur

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef: 14 mar 2023, 10:37 Kan de titel van deze topic niet met een hoofdletter? ::please
:) Ik stoorde me er ook al aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Mannetje »

Deze topic of dit topic? ;)

Maar wel eens met je verzoek.
-
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

Niet elke Christelijke schrijver zal in staat zijn literatuur te schrijven. En dat hoeft ook niet, denk ik. Gabi de Ridder is volgens mij meer iemand van de familieromans. Maar om te beweren dat er geen goede christelijke literatuur van Nederlandse bodem bestaat, lijkt me veel te kort door de bocht. Volgens mij is daar juist de laatste jaren verandering in gekomen. Ik denk aan de boeken van Els Florijn, Sytse van der Veen, Janne IJmker (die laatste wel wat langer geleden.).
Dat zijn bepaald geen brave verhaaltjes.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Herman »

dennis schreef: 14 mar 2023, 11:25 Maar om te beweren dat er geen goede christelijke literatuur van Nederlandse bodem bestaat, lijkt me veel te kort door de bocht.
Dat beweert de beste man ook niet. Je kunt zijn positieve waardering over andere christelijke schrijvers op zijn blog nalezen. Wel is het zo dat de meeste christelijke boeken bestaan uit een romannetjes-achtig types uit de VCL-reeks. Het ambacht mag echt wel wat omhoog. Hij stelt vragen bij de bijdrage van deze schrijvers aan het geheel van de Nederlandse cultuur, of bedienen ze alleen maar een achterban.
Plaats reactie