Christelijke literatuur

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef: 14 mar 2023, 11:12 Deze topic of dit topic? ;)

Maar wel eens met je verzoek.
Mag allebei.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

Herman schreef: 14 mar 2023, 12:17
dennis schreef: 14 mar 2023, 11:25 Maar om te beweren dat er geen goede christelijke literatuur van Nederlandse bodem bestaat, lijkt me veel te kort door de bocht.
Dat beweert de beste man ook niet. Je kunt zijn positieve waardering over andere christelijke schrijvers op zijn blog nalezen. Wel is het zo dat de meeste christelijke boeken bestaan uit een romannetjes-achtig types uit de VCL-reeks. Het ambacht mag echt wel wat omhoog. Hij stelt vragen bij de bijdrage van deze schrijvers aan het geheel van de Nederlandse cultuur, of bedienen ze alleen maar een achterban.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literatuur

Bericht door DDD »

Mance ter Andere: Als een pleister van de rauwe huid. Het is 25 jaar geleden dat ik het las, maar dat vond ik ook wel passen binnen de categorie christelijke literatuur.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Zita »

Ik las onlangs 'Nooit meer wachten' van Sarah van der Maas. Ik denk dat de verwijten van Bunt niet opgaan voor dit boek. Ik ben nog aan het bedenken wat ik er nou precies van vond. Wie heeft het ook gelezen?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

Zita schreef: 01 apr 2023, 21:53 Ik las onlangs 'Nooit meer wachten' van Sarah van der Maas. Ik denk dat de verwijten van Bunt niet opgaan voor dit boek. Ik ben nog aan het bedenken wat ik er nou precies van vond. Wie heeft het ook gelezen?
Heb het gelezen. Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Christelijke literatuur

Bericht door ZWP »

dennis schreef: 03 apr 2023, 09:58
Zita schreef: 01 apr 2023, 21:53 Ik las onlangs 'Nooit meer wachten' van Sarah van der Maas. Ik denk dat de verwijten van Bunt niet opgaan voor dit boek. Ik ben nog aan het bedenken wat ik er nou precies van vond. Wie heeft het ook gelezen?
Heb het gelezen. Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.
Het viel mij mee. Ik vond het goed geschreven, het is ook een bijzonder verhaal. Niet echt Top 10 werk wellicht, maar wel onderhoudend.

Ik vind haar stukjes in RD Magazine ook vaak wel leuk/goed/grappig.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Zita »

dennis schreef: 03 apr 2023, 09:58
Zita schreef: 01 apr 2023, 21:53 Ik las onlangs 'Nooit meer wachten' van Sarah van der Maas. Ik denk dat de verwijten van Bunt niet opgaan voor dit boek. Ik ben nog aan het bedenken wat ik er nou precies van vond. Wie heeft het ook gelezen?
Heb het gelezen. Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.
Ik vond de structuur ingewikkeld (maar dat is geen verwijt aan Van der Maas, maar aan mijn beperkte bevattingsvermogen). Misschien dat ik het allemaal wat beter kan plaatsen als ik het wat rustiger een tweede keer lees. Bij tijden wist Gabriel me te ontroeren. Ik zag een auteur die haar best deed om dingen heel mooi op te schrijven en onvoorstelbaar veel verschrikkelijk literaire beelden te gebruiken. Dat ging mij op een gegeven moment irriteren, omdat voor de kleinste onbenulligheden beeldspraak gebruikt werd. 'De kinderen stroomden als een school vissen uit het portiek.' 'Hij was zo geslepen als de Britse kroonjuwelen.' Enz enz enz enz. Iedere persoon in het boek was verschrikkelijk goed in psychoanalyse, kon dat vlijmscherp onder woorden brengen en had het dan ook nog eens altijd goed. Dat was misschien wel wat te uitleggerig, en wat mij betreft ook niet zo geloofwaardig.
Bunt verwijt de christelijke auteurs dat ze zo bezig zijn met een boodschap meegeven. Dat lag er in dit boek niet duimendik bovenop, terwijl God zeker wel aanwezig was in het verhaal. Ook stelde Bunt dat christelijke auteurs altijd werken naar een happy end. Dat viel hier wel mee.
Ik ben wel enigszins enthousiast over dit boek. Enigszins.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Herman »

Volgens mij valt haar beeldgebruik onder clichématig schrijven. Daar is Bunt ook niet zo'n fan van.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literatuur

Bericht door parsifal »

Nijenhuis en Rosseels waren natuurlijk wel wat waard als schrijvers. Ook Willem Jan Otten mag meedoen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: christelijke literatuur

Bericht door Anselmus »

Zita schreef:En hieraan gekoppeld: wat is de meest recente christelijke literaire roman die je hebt gelezen, en hoe waardeerde je deze?
Recent heb ik Kind van de rivier van Irma Joubert gelezen. Ik weet niet of je dat literatuur vindt, maar ik vind het een goedgeschreven christelijk boek.
Fides Quaerens Intellectum
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

Drie (tamelijk) recent gelezen boeken die indrukt maakten:

Mintijteer - Magnis (weet eigenlijk niet of dit wel een Nederlandse schrijfster is.
Eiland - van de Veen.
De engelen van Elisabeth - Florijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literatuur

Bericht door -DIA- »

Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Christelijke literatuur

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef: 07 apr 2023, 13:26 Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
Afgelopen maand heb ik ze beide gelezen. Ik houd niet zo van boeken met beeldspraak, maar wilde deze toch weer eens lezen. Onovertroffen vind ik ze zeker niet en de ondertoon vind ik dualistisch, maar dat is te verklaren vanuit een baptistisch wereldbeeld.
Fides Quaerens Intellectum
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Christelijke literatuur

Bericht door wfloor »

Anselmus schreef: 10 apr 2023, 08:20
-DIA- schreef: 07 apr 2023, 13:26 Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
Afgelopen maand heb ik ze beide gelezen. Ik houd niet zo van boeken met beeldspraak, maar wilde deze toch weer eens lezen. Onovertroffen vind ik ze zeker niet en de ondertoon vind ik dualistisch, maar dat is te verklaren vanuit een baptistisch wereldbeeld.
Ik lees beide boeken één keer per jaar. Elke keer ben ik weer verwonderd over de verwoording en diepte van deze werken. De vertaling (met kanttekeningen) van prof. dr. A. Baars is zeer aan te bevelen. Door die kanttekeningen gaan de verwijzingen die Bunyan bedoeld nog meer spreken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literatuur

Bericht door -DIA- »

wfloor schreef: 10 apr 2023, 08:58
Anselmus schreef: 10 apr 2023, 08:20
-DIA- schreef: 07 apr 2023, 13:26 Op de achterkant van de Christinnereis lees ik het volgende:
Dit deel vult aan wat in het eerste nog niet werd gezegd. Bunyan zelf zegt daarvan:
"Mijn Christinne zal ontsluiten wat mijn Christen nog verborgen hield". Dit tweede deel behoort dus onlosmakelijk bij het eerste.
Samen vormen zij de volledige Pelgrimsreis, dit onovertroffen werk uit de christelijke wereldliteratuur.
Misschien overbodig om te zeggen: Laten deze boeken ook niet vergeten of ongelezen worden.
Afgelopen maand heb ik ze beide gelezen. Ik houd niet zo van boeken met beeldspraak, maar wilde deze toch weer eens lezen. Onovertroffen vind ik ze zeker niet en de ondertoon vind ik dualistisch, maar dat is te verklaren vanuit een baptistisch wereldbeeld.
Ik lees beide boeken één keer per jaar. Elke keer ben ik weer verwonderd over de verwoording en diepte van deze werken. De vertaling (met kanttekeningen) van prof. dr. A. Baars is zeer aan te bevelen. Door die kanttekeningen gaan de verwijzingen die Bunyan bedoeld nog meer spreken.
Ik heb een uitgave met kanttekeningen van Lambertus de Beveren, in leven predikant te Hoorn.
Ik weet niet of deze uitgave nog te koop is. Als nieuw denk k zeker niet, maar tweedehands wellicht nog wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie