Collecte na corona

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Collecte na corona

Bericht door Herman »

Job schreef: 14 mar 2023, 08:28 Laat de Belastingdienst niet weten wat uw rechterhand doet.
Het Bijbelse gebod om de tienden te geven is anders een aardig rekenkundig methode waarin je wel moet weten wat je verdiend en geeft om aan die norm te voldoen. En genade zal er natuurlijk toe leiden dat je meer dan tienden kunt geven (T. Keller).

En de belastingdienst is geen instantie die net als de farizeeën afmeet hoe goed je wel niet bent. De bepaling van de Heere Jezus is tegen de Farizeeën gericht, die met hun gaven en giften de gunst van het volk wilden kopen. Ik hoop niet dat je in een cultuur leeft, waarin dat gemeengoed is.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 14 mar 2023, 09:11
Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 08:00
Bruna schreef: 13 mar 2023, 21:08

Voor de collectebonnen heb je dan weer wel de drempel.
Niet als je gewoon een overeenkomst sluit tussen kerk en persoon qua bedrag volgens mij. Het gaat om het bedrag dat je per jaar overmaakt aan je kerk.
De drempel heb je dan alsnog als je bijvoorbeeld een gift geeft voor noodhulp in Turkije.
Ja, het wordt er niet makkelijker op :-). Ik had vorig jaar iets teveel goede doelen. Voor dit jaar denk ik toch wat meer concentreren op iets minder denk ik.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Job schreef: 14 mar 2023, 08:28 Hoe onbaatzuchtig geef je als je tevoren uitrekent of en wat je ervoor terugkrijgt? Ik vind het voor mezelf dubieus om van mijn offergaven wat terug te vragen. Laat de Belastingdienst niet weten wat uw rechterhand doet.

Het argument dat de kerk er beter van wordt, vind ik dan eerlijk gezegd een non-argument. Ja, ik weet dat kerken reclame maken voor deze regeling. Daar vind ik echt wat van. De Heere heeft de blijmoedige gever lief. Onbaatzuchtig. Geven en niet terugzien, dat is volgens mij wat Hij van ons vraagt.
Dit lijkt me echt onzin.

Stel dat je besluit om ongeveer tweederde van je inkomen weg te geven, zodat je netto 2500,- verdient. Dan ben je relatief onbaatzuchtig en wat mij betreft, zonder meer een blijmoedige gever. Maar je zult toch wel goed moeten rekenen om te voorkomen dat het mis gaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Collecte na corona

Bericht door refo »

MGG schreef: 14 mar 2023, 09:11
Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 08:00
Bruna schreef: 13 mar 2023, 21:08

Voor de collectebonnen heb je dan weer wel de drempel.
Niet als je gewoon een overeenkomst sluit tussen kerk en persoon qua bedrag volgens mij. Het gaat om het bedrag dat je per jaar overmaakt aan je kerk.
De drempel heb je dan alsnog als je bijvoorbeeld een gift geeft voor noodhulp in Turkije.
De overeenkomst werkt vooral goed voor mensen die meer dan 10% van hun verzamelinkomen aan giften hebben. Of je moet al je giften op die manier regelen. Anders heb je gewoon nog de drempel voor je incidentele of kleinere giften.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Collecte na corona

Bericht door merel »

Herman schreef: 14 mar 2023, 09:18
Job schreef: 14 mar 2023, 08:28 Laat de Belastingdienst niet weten wat uw rechterhand doet.
Het Bijbelse gebod om de tienden te geven is anders een aardig rekenkundig methode waarin je wel moet weten wat je verdiend en geeft om aan die norm te voldoen. En genade zal er natuurlijk toe leiden dat je meer dan tienden kunt geven (T. Keller).

En de belastingdienst is geen instantie die net als de farizeeën afmeet hoe goed je wel niet bent. De bepaling van de Heere Jezus is tegen de Farizeeën gericht, die met hun gaven en giften de gunst van het volk wilden kopen. Ik hoop niet dat je in een cultuur leeft, waarin dat gemeengoed is.
Daarnaast zijn de tienden afgesproken in een periode dat verder geen sociale voorzieningen waren. Tegenwoordig betaal je al belasting; 19, 37 en 50%.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

Je kunt ook gewoon je zwarte geld geven aan goede doelen.
Dan heb je al deze problemen niet ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Christenen hebben geen zwart geld.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 14 mar 2023, 10:15 Christenen hebben geen zwart geld.
Ik wilde wel dat je gelijk had.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 14 mar 2023, 10:15 Christenen hebben geen zwart geld.
Als dat zo was zouden veel kerken er veel soberder uitzien ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Daar is weinig grappig aan.

Ik heb geen idee. Maar kerken bevatten ook huichelaars natuurlijk. Misschien dragen die wel flink bij. Daar heb ik verder geen inzicht in.

Vanuit God bezien kunnen verkrachters en moordenaars ook ware gelovigen zijn. Dat geldt dan zonder meer ook voor mensen die in de zonde van fraude zijn gevallen. Maar vanuit ons perspectief vind ik dat je toch duidelijk moet zijn dat zwart geld niet samengaat met een wedergeboren hart.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Collecte na corona

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 10:08 Je kunt ook gewoon je zwarte geld geven aan goede doelen.
Dan heb je al deze problemen niet ;)
Klopt, en dan kun je nog meer onbeperkter geven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

DDD schreef: 14 mar 2023, 12:22 Daar is weinig grappig aan.

Ik heb geen idee. Maar kerken bevatten ook huichelaars natuurlijk. Misschien dragen die wel flink bij. Daar heb ik verder geen inzicht in.

Vanuit God bezien kunnen verkrachters en moordenaars ook ware gelovigen zijn. Dat geldt dan zonder meer ook voor mensen die in de zonde van fraude zijn gevallen. Maar vanuit ons perspectief vind ik dat je toch duidelijk moet zijn dat zwart geld niet samengaat met een wedergeboren hart.
Eens. Ik denk dat zwartwerken een van de meest geaccepteerde zonde in refo nl is. Bij ons wordt dit punt zowel op catechisatie als bij de behandeling van het 8e gebod genoemd. Helaas trekt niet elk lid dit zich aan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

Ik hoorde eens een verhaal van iemand die werd aangesproken op een paar beun klusjes 's avonds.
Een man met een 36 urige werkweek, dikt betaalde baan, maar te lui om buiten die uren nog wat te doen had kritiek op een jonge hardwerkende bouwvakker.
Kerel werkte zich 40-45 uur een slag in de rondte voor zijn baas, en deed 's avonds nog wat klusjes, vooral bij mensen die het anders niet zouden kunnen betalen, om zo ook nog wat bij te verdienen.
Dat kon niet volgens eerstgenoemde.
Toen ik dit hoorde, ben ik er toch wat genuanceerder over gaan denken.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 12:38 Ik hoorde eens een verhaal van iemand die werd aangesproken op een paar beun klusjes 's avonds.
Een man met een 36 urige werkweek, dikt betaalde baan, maar te lui om buiten die uren nog wat te doen had kritiek op een jonge hardwerkende bouwvakker.
Kerel werkte zich 40-45 uur een slag in de rondte voor zijn baas, en deed 's avonds nog wat klusjes, vooral bij mensen die het anders niet zouden kunnen betalen, om zo ook nog wat bij te verdienen.
Dat kon niet volgens eerstgenoemde.
Toen ik dit hoorde, ben ik er toch wat genuanceerder over gaan denken.
Want? Het 8e gebod is toch heel duidelijk?
Stelen van de AH is in Gods ogen toch ook net zo erg als stelen van een lokale winkelier?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Collecte na corona

Bericht door Zita »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 12:38 Toen ik dit hoorde, ben ik er toch wat genuanceerder over gaan denken.
Waarom?
Plaats reactie