Contact

3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

CvdW schreef:
Piet Puk schreef:Dag Gert,

Leuk initiatief, maar ben helaas wel bang dat je hier geen thuislezers gaat vinden. Volgens de forumgrondslag behoren thuislezers niet tot de doelgroep. Maar misschien zijn er thuislezers bij de beoordeling van het lidmaatschap tussendoor geglipt.

Succes in ieder geval met je zoektocht....

P.S. ik lees ook thuis, maar meestal doordeweeks, maar niet omdat ik niet bij een kerkverband of genootschap ben aangesloten. En ja, meestal zijn dat oudere schrijvers.
VGG behoren ook niet tot de doelgroep. Staat namelijk niet in het lijstje.
Klopt helemaal. Dat heb ik ook gezien. Ik ben echter niet antikerkelijk. Ik weet dat dat beeld wel voorkomt onder de mensen en dat begrijp ik op zich wel. Vroeger, toen ik nog naar de kerk ging, heb ik dat beeld ook een poos gehad maar nu kijk ik daar vanuit mijn eigen ervaring heel anders tegen aan.
3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

Mannetje schreef:Iets met stok en paardje?

Welkom Gert!
Hartelijk dank voor je welkom Mannetje!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Contact

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hebreeën 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Graag wil ik deze tekst hier delen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

Posthoorn schreef:
3Gert schreef:
Posthoorn schreef:Welke oude schrijvers lees je zoal?
Hoi, dank voor je reactie. Op dit moment lees ik Thomas Boston en Stephen Charnock. Verder ook Abraham Hellenbroek, Theodorus van der Groe en Bernardus Smytegelt om maar een aantal bekenden te noemen. Er zijn er uiteraard nog veel meer en ik zou willen dat ik ze allemaal tegelijk kon lezen! Maar ja, dat kan een mens nu eenmaal niet in een keer verwerken.
Ik lees liever de 19e-eeuwers, zoals Kohlbrugge, Philpot, Ryle. Die staan voor mijn gevoel wat 'dichter bij' mij. Hellenbroek bijv. vind ik vrij droog, Smytegelt niet overigens.
O ja, niets mis met de 19e-eeuwers. Ik maak er wel eens een 'uitstapje' naar. Een uitstapje in diepere zin dan!
3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

GerefGemeente-lid schreef:Hebreeën 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Graag wil ik deze tekst hier delen.
Een heel bekende tekst waar we zeker niet aan mogen voorbij gaan en die we uiteraard laten staan zoals hij daar staat! Het is ook een hele stap die ik gezet heb. Als men het achterliggende verhaal zou kennen... Graag laat ik het hierbij.
Hartelijke groet,
Gert
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Contact

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb een tijd gehad dat ik overwoog om thuislezer te worden, niet gedaan, maar ik heb wel vaak moeite wanneer ik de diepgang van vooral 17de eeuwse preken van bijv. Watson, Flavel, Gray, Philip Henry, James Durham vergelijk met veel hedendaagse preken.
Dan valt het niveau en de diepgang van hedendaagse preken mij nogal eens tegen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Contact

Bericht door Piet Puk »

3Gert schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hebreeën 10: 25: En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Graag wil ik deze tekst hier delen.
Een heel bekende tekst waar we zeker niet aan mogen voorbij gaan en die we uiteraard laten staan zoals hij daar staat! Het is ook een hele stap die ik gezet heb. Als men het achterliggende verhaal zou kennen... Graag laat ik het hierbij.
Hartelijke groet,
Gert
Ik vind dit nou als 1e post van GG-lid niet bepaald heel chique. Ook ik ben bepaald geen voorstander van thuislezers, maar laten we er met respect mee omgaan. Er kunnen redenen toe zijn, om thuislezer te worden. En eerlijk gezegd zijn er genoeg argumenten om ook thuislezer te worden, zoals veel hedendaagse preken, allerlei regels onder het mom van orde in de kerk e.d. Voor mij weegt echter zwaarder dat de door God ingestelde sacramenten niet worden bediend. Maar goed, los hiervan: Gert zoekt contact. Heb zelf al zitten googlen of er een website van thuislezers o.i.d. zou zijn, zodat je iemand zou kunnen vinden. Maar helaas....
Online
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Contact

Bericht door Bertiel »

Ik vind het erg hoogmoedig om het zo hier te plaatsen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Contact

Bericht door Orchidee »

Er is hier op het forum sowieso nog een thuislezer.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Contact

Bericht door Terri »

Dat meende ik ook begrepen te hebben omdat het door de persoon zelf gezegd werd. Maar tijdens de corona pandemie werd juist door deze persoon de kerkgang enorm gepromoot, daarom ging ik twijfelen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Contact

Bericht door refo »

Is er geen ander woord te bedenken voor dit verschijnsel van onkerkelijkheid?
Thuislezer zijn we tenslotte allemaal.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Contact

Bericht door Zeeuw »

Misschien goed voor de topickapers, 1 persoon voorop, om gewoon bij de oorspronkelijke vraag te blijven?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Contact

Bericht door CvdW »

In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2957
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Contact

Bericht door Job »

CvdW schreef:In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Er is een mooi boek over van Huib de Vries. Daaruit blijkt (bleek, ten tijde van de verschijning van het boek) dat er op heel wat plaatsen mensen nog thuislezen zondags. Ook wat binnenvaartschippers. Mogelijk kan Huib de Vries je verder helpen.
3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb een tijd gehad dat ik overwoog om thuislezer te worden, niet gedaan, maar ik heb wel vaak moeite wanneer ik de diepgang van vooral 17de eeuwse preken van bijv. Watson, Flavel, Gray, Philip Henry, James Durham vergelijk met veel hedendaagse preken.
Dan valt het niveau en de diepgang van hedendaagse preken mij nogal eens tegen.
Van harte mee eens!
Plaats reactie