In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

Ja, het lijkt me theologisch te onderzoeken, en ook dogmatisch.
Blijven bij hetgeen geleerd is
Lees bv. 2 Timotheüs 3 eens aandachtig door.
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt,
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust
. (Zie ook de kanttekeningen)

Uit allerlei zaken, en niet in het minst uit de Bijbel is te verstaan dat vervolgingen niet uit kunnen blijven.
Deze vervolgingen komen vaak niet zomaar ineens, meer beginnen vaak net belachelijk maken, spot, hoofdschudden, maar dat gaat doorgaans verder. We kennen de geschiedenis. Hoe begon de vervolging van de Joden? Ook met kleine plaagtootjes, of grappen die Joden belachelijk maakten.
In een ander topic citeerde ik een passage uit onze geloofsbelijdenis.
Ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing.
Wie zal dan staande blijven? Is het niet dat dan geen mens staande bleef dan in de kracht Gods?
Als de dood of enige lichamelijk straf daaraan hing is niet niets. Ik zeg niet dat het nu al zover is, maar als we ons niet vergissen is de tegenstand wel op te merken. Kom je te dichtbij, dan wordt je mond als het ware gesnoerd. Hoe staan we hier tegenover?
Erkennen wij de exclusiviteit van het spreken Gods?
-Zouden dan compromissen mogen sluiten om onszelf hieruit te redden?
-Werd de dood dan ook gezocht door de vervolgingen na de reformatie? Of was dat anders?
-Wat het ook niet zo dat toen nog de marteldood niet zelden als het zaad der kerk werd?
Beulen werden door de getuigenissen overreed eb God bekeerde hen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Ja, het lijkt me theologisch te onderzoeken, en ook dogmatisch.
Blijven bij hetgeen geleerd is
Lees bv. 2 Timotheüs 3 eens aandachtig door.
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt,
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust
. (Zie ook de kanttekeningen)

Uit allerlei zaken, en niet in het minst uit de Bijbel is te verstaan dat vervolgingen niet uit kunnen blijven.
...
Dit hoofdstuk gaat over de kennis van de Bijbel zoals die in die tijd bestond. Daarbij zullen Paulus en Timotheüs in het bijzonder gedacht hebben aan de 10 geboden, en niet in het minst dat we de overheid en allen die over ons gesteld zijn gehoorzaam moeten zij. De link die jij lijkt te leggen met Christenvervolging ontgaat me daarom.

jij ageert de laatste tijd nog wel eens tegen auteursrechten enz. Hoe kan je dit rijmen met het vijfde gebod? Leg dat eens uit DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Ja, het lijkt me theologisch te onderzoeken, en ook dogmatisch.
Blijven bij hetgeen geleerd is
Lees bv. 2 Timotheüs 3 eens aandachtig door.
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt,
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust
. (Zie ook de kanttekeningen)

Uit allerlei zaken, en niet in het minst uit de Bijbel is te verstaan dat vervolgingen niet uit kunnen blijven.
...
Dit hoofdstuk gaat over de kennis van de Bijbel zoals die in die tijd bestond. Daarbij zullen Paulus en Timotheüs in het bijzonder gedacht hebben aan de 10 geboden, en niet in het minst dat we de overheid en allen die over ons gesteld zijn gehoorzaam moeten zij. De link die jij lijkt te leggen met Christenvervolging ontgaat me daarom.

jij ageert de laatste tijd nog wel eens tegen auteursrechten enz. Hoe kan je dit rijmen met het vijfde gebod? Leg dat eens uit DIA.
In het vijfde gebod zie ik hier zijdelings ook wel een aanknoping. In zoverre, het over gehoorzaam, je ouders, de overheid, alleen die over je gesteld zijn de schuldige gehoorzaamheid en eer te geven. (zeg het even in eigen woorden)
Ik ben er van overtuigd dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. Ook als het gaat over de verbreiding van het Woord zoals die ons wordt bevolen: Predikt (verkondig) het Evangelie in het algemeen. En dan bedoel ik niet het evangelie dat naar de mens is. Dat is ook weer niet Bijbels. Ik bedoel dan niet dat iedereen predikant hoeft te worden, nee, daar is wel een roeping en zending voor nodig, maar om algemeen de waarheid die naar Gods Woord is (en dan kunnen we verwijzen voor het gemak, staande in de lijn van de reformatie en nadere reformatie) te verbreiden, waar dat maar mogelijk is. Zwijgen we dan kan dat een schuldig zwijgen zijn. Het kan ook anders uitwerken: als van buitenaf de mond gesnoerd wordt kan men zeggen te hebben gedaan wat in het vermogen ligt, hoewel... wanneer kan men zich, en dat geldt ook wel met name predikanten, zeggen dat men vrij is van het bloed van de hoorders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Ja, het lijkt me theologisch te onderzoeken, en ook dogmatisch.
Blijven bij hetgeen geleerd is
Lees bv. 2 Timotheüs 3 eens aandachtig door.
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt,
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust
. (Zie ook de kanttekeningen)

Uit allerlei zaken, en niet in het minst uit de Bijbel is te verstaan dat vervolgingen niet uit kunnen blijven.
...
Dit hoofdstuk gaat over de kennis van de Bijbel zoals die in die tijd bestond. Daarbij zullen Paulus en Timotheüs in het bijzonder gedacht hebben aan de 10 geboden, en niet in het minst dat we de overheid en allen die over ons gesteld zijn gehoorzaam moeten zij. De link die jij lijkt te leggen met Christenvervolging ontgaat me daarom.

jij ageert de laatste tijd nog wel eens tegen auteursrechten enz. Hoe kan je dit rijmen met het vijfde gebod? Leg dat eens uit DIA.
In het vijfde gebod zie ik hier zijdelings ook wel een aanknoping. In zoverre, het over gehoorzaam, je ouders, de overheid, alleen die over je gesteld zijn de schuldige gehoorzaamheid en eer te geven. (zeg het even in eigen woorden)
Ik ben er van overtuigd dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. Ook als het gaat over de verbreiding van het Woord zoals die ons wordt bevolen: Predikt (verkondig) het Evangelie in het algemeen. En dan bedoel ik niet het evangelie dat naar de mens is. Dat is ook weer niet Bijbels. Ik bedoel dan niet dat iedereen predikant hoeft te worden, nee, daar is wel een roeping en zending voor nodig, maar om algemeen de waarheid die naar Gods Woord is (en dan kunnen we verwijzen voor het gemak, staande in de lijn van de reformatie en nadere reformatie) te verbreiden, waar dat maar mogelijk is. Zwijgen we dan kan dat een schuldig zwijgen zijn. Het kan ook anders uitwerken: als van buitenaf de mond gesnoerd wordt kan men zeggen te hebben gedaan wat in het vermogen ligt, hoewel... wanneer kan men zich, en dat geldt ook wel met name predikanten, zeggen dat men vrij is van het bloed van de hoorders.
Ook dan is het alleen mogelijk als je in Christus geborgen bent. Los daarvan vind je in de Schrift en in de belijdenisgeschriften nergens de mogelijkheid om de wet te overtreden door je illegaal iets toe te eigenen wat niet van jou is. Als een predikant geen toestemming heeft gegeven om zijn preek ergens te gebruiken moet je er gewoon afblijven. De enige die bepaald waar die preek gebruikt mag worden is de voorganger zelf.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Ja, het lijkt me theologisch te onderzoeken, en ook dogmatisch.
Blijven bij hetgeen geleerd is
Lees bv. 2 Timotheüs 3 eens aandachtig door.
Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt en waarvan u verzekering gedaan is, wetende van wien gij het geleerd hebt,
En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust
. (Zie ook de kanttekeningen)

Uit allerlei zaken, en niet in het minst uit de Bijbel is te verstaan dat vervolgingen niet uit kunnen blijven.
...
Dit hoofdstuk gaat over de kennis van de Bijbel zoals die in die tijd bestond. Daarbij zullen Paulus en Timotheüs in het bijzonder gedacht hebben aan de 10 geboden, en niet in het minst dat we de overheid en allen die over ons gesteld zijn gehoorzaam moeten zij. De link die jij lijkt te leggen met Christenvervolging ontgaat me daarom.

jij ageert de laatste tijd nog wel eens tegen auteursrechten enz. Hoe kan je dit rijmen met het vijfde gebod? Leg dat eens uit DIA.
In het vijfde gebod zie ik hier zijdelings ook wel een aanknoping. In zoverre, het over gehoorzaam, je ouders, de overheid, alleen die over je gesteld zijn de schuldige gehoorzaamheid en eer te geven. (zeg het even in eigen woorden)
Ik ben er van overtuigd dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. Ook als het gaat over de verbreiding van het Woord zoals die ons wordt bevolen: Predikt (verkondig) het Evangelie in het algemeen. En dan bedoel ik niet het evangelie dat naar de mens is. Dat is ook weer niet Bijbels. Ik bedoel dan niet dat iedereen predikant hoeft te worden, nee, daar is wel een roeping en zending voor nodig, maar om algemeen de waarheid die naar Gods Woord is (en dan kunnen we verwijzen voor het gemak, staande in de lijn van de reformatie en nadere reformatie) te verbreiden, waar dat maar mogelijk is. Zwijgen we dan kan dat een schuldig zwijgen zijn. Het kan ook anders uitwerken: als van buitenaf de mond gesnoerd wordt kan men zeggen te hebben gedaan wat in het vermogen ligt, hoewel... wanneer kan men zich, en dat geldt ook wel met name predikanten, zeggen dat men vrij is van het bloed van de hoorders.
Als je dit als je opdracht ziet, dan zul je zelf moeten gaan preken ipv te rommelen met auteursrechten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

Ik snap dat ook niet zo goed van jou, Dia. Van de zwaarste dominees is maar een klein groepje goed genoeg voor jou, en juist van die mensen eigen je je wederrechtelijk hun preken toe.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Terri »

Ik heb het maar weggehaald. Ik zie dat @Tiberius iets soortgelijks ook zegt. Ik ben er gewoon heel verbaasd over en snap het denk ik wel....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Ad Anker »

Mensen, ik vind dit wel heel ver gaan. Kom op zeg. Je kan zeggen: ik zou het niet doen, omdat... Maar nu een soort kruistocht beginnen in jezelf heiliger achten dan de ander, stop daar wat mij betreft maar mee. Huisman zegt iets wijs in de andere topic.

Nu ben ik vast ook heel onchristelijk, maar goed. Dat moet dan maar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Tiberius »

Jouw tijd komt nog wel, Ad. Jij zou toch die heksenjacht doen. :)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Maanenschijn »

David kreeg en nam het brood van de tafel der toonbroden. Het behoorde hem niet toe, maar hij had honger. Ik heb daar nergens een veroordeling van gelezen.

Als er geestelijke honger is, zou ik dan niet wat van de digitale toontafel mogen pakken?

Of denk ik nu te 'grijs'?



Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik snap dat ook niet zo goed van jou, Dia. Van de zwaarste dominees is maar een klein groepje goed genoeg voor jou, en juist van die mensen eigen je je wederrechtelijk hun preken toe.
"De zwaarste dominees..." Een term die ik tot nu toe alleen uit vijandelijk gebied kende. Mensen die eigenlijk niet wisten waar het over ging. We hadden er ervaring mee in het dorp waar we zijn opgegroeid, maar die konden we nog begrijpen; ze wisten niet beter. Dit komt over als een belediging of schoffering. In elk een christen onwaardig. Zo is het toch? Maar goed we zijn het gewend. Wat zijn zware dominees? Wat is daarvan uw definitie? Of of bedoelt u die zogenaamde 'hypercalvinsten'?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Jouw tijd komt nog wel, Ad. Jij zou toch die heksenjacht doen. :)
Haha, dat is hier inmiddels al begonnen. Ik hoef er niets voor te doen. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat ik er niet verder meer op in hoef te gaan. Want zo lijkt het wel -of ligt dat aan mij?- of dit niet meer serieus genomen te wordt.
Ik laat maar het anderen of ik hierin de enige ben, waar deze reacties zo overkomen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door MGG »

-DIA- schreef:Ik denk dat ik er niet verder meer op in hoef te gaan. Want zo lijkt het wel -of ligt dat aan mij?- of dit niet meer serieus genomen te wordt.
Ik laat maar het anderen of ik hierin de enige ben, waar deze reacties zo overkomen?
Ik kan het niet anders zien dan eigen fouten proberen goed te praten. (Bijna iedereen heeft daar wel eens last van, maar dat is geen valide argument.)

Je kunt ontzettend veel preken legaal luisteren. In mijn ogen is het daarom onwenselijk op moeilijk te doen over het feit dat sommige dominees hun preken niet met de hele wereld delen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In hoeverre de Overheid gehoorzamen?

Bericht door -DIA- »

MGG schreef:
-DIA- schreef:Ik denk dat ik er niet verder meer op in hoef te gaan. Want zo lijkt het wel -of ligt dat aan mij?- of dit niet meer serieus genomen te wordt.
Ik laat maar het anderen of ik hierin de enige ben, waar deze reacties zo overkomen?
Ik kan het niet anders zien dan eigen fouten proberen goed te praten. (Bijna iedereen heeft daar wel eens last van, maar dat is geen valide argument.)

Je kunt ontzettend veel preken legaal luisteren. In mijn ogen is het daarom onwenselijk op moeilijk te doen over het feit dat sommige dominees hun preken niet met de hele wereld delen.
Nu kan het nog wel. Er is nog vrijheid maar je voelt wel dat dit soms een toon heeft dat men iets liever kwijt wil. Denk bv aan het reformatorisch onderwijs. Welke kant gaat het op? Proeven we iets van de tijdgeest? Zowel binnen als buiten de kerken. Het gaat er in feite over hoe vrij sommige dingen (iedereen weet de gevoeligheid, en ik zou bijna zeggen, de aversie tegen bv. de bevindelijke preken) nog gezegd mogen worden. Stel dat de Overheid zou verbieden om bepaalde zaken in Bijbels licht openbaar via internet of anderszins te verspreiden. Daar lijkt me in de eerste plaats internet niet het juiste middel voor, maar aan de andere kant kan het ook heel veel mensen bereiken die anders niet bereikt zouden worden.

Als bv. bepaalde zaken aan banden zouden worden gelegd die voluit Bijbels zijn, zou men een verbod kunnen instellen voor bv. gesproken woord via YouTube of een ander internetkanaal. Dan wordt je mond wel gesnoerd en ik denk dat men misschien zou schrikken hoe breed men deze kant wel op zou willen, waar we nu in een land leven dat in meerderheid heidens is. Moeten we dan de Overheid nog gehoorzamen? Of moeten we de Overheid dan laten varen? Denk ook aan het gebed voor de Overheid, waar we steeds meer van horen dat het gebed steeds moeilijker wordt. Dan krijgen we dat in feite de Overheid bepaalde zaken die ze ongewenst acht, met middelen kan uitbannen. Denk aan de Bijbelse visie op alternatieve samenlevingsvormen.

Maar nog nauwe binnen eigen kring is er ook een breed verzet tegen de oude bevindelijke leer. Ook dat zou door 'democratische regels' verboden kunnen worden. Verdeeldheid maakt zwak, en juist in de ernstigste tijden lijkt onze (kleine) gezindte verdeeld.
Denk nu ook aan denigrerende taal als "de zwaarste dominees" en zonder die nader te durven of te kunnen definiëren. In ieder geval hebben we één ding bereikt. Ik wordt bang van internet en allerlei fora waar alles, rijp en groen door elkaar wordt gehaald en wat de verwarring (zo ervaar ik dat tenminste) alleen maar groter wordt maakt. We missen een standvastigheid in ons belijden. Ik geloof dat hier het zwakste punt ligt. In plaats van elkaar te steunen bestrijden we in feite elkaar en dat is verre van wervend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie