kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
Bruna schreef:Het thema-artikel gaat over studiekeuze. In artikel staat nog een klein subartikel over beroepen in de Bijbel. Daarbij wordt verwezen naar een uitgebreid artikel van de heer Van Grol in de Saambinder https://nabijmagazine.nu/jongeren/rubrieken/thema/ In dit artikel gaat het over beroepen die je niet kan doen en beroepen die moeilijk zijn voor christenen.
Toch wel mooi, dat er verwezen wordt naar de Saambinder. Gewoon een blikje over schutting, kan zeker geen kwaad!
Geheel mee eens. Dit mag van de andere zijde ook gedaan worden. In DWS staat interessante artikelen waarnaar verwezen kan worden.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Dat is onzin. Een jongere die naar de kerk gaat was in 1865, 1920 en 1958 ook nauwelijks te onderscheiden van 'wereldse jongeren'. Dus dat razendsnel valt wel mee.
Toch ben ik wel geschrokken van het onderzoek van Jeroen van der Laan naar mediagebruik onder jongeren; zie dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1004681-media ... e-jongeren
Het artikel kan ik helaas niet lezen, maar begrijp ik het goed dat christelijke jongeren dezelfde sites bezoeken en dezelfde tijd besteden aan media als niet christelijke jongeren? Waarom verbaast jou dat? Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Mannetje schreef:Je bent niet helemaal alleen, ook hier liggen mobiels s nachts en op zondag op het verzamelpunt. Er zit geen tijdslot op, maar ik mis ze nooit.
Een goede gewoonte, maar tot welke leeftijd gaat dat nog?

Hier zijn de kinderen 24, 23, 21, 19 en 13. Onze dochter van 13 heeft tijdbeperking, maar bij de rest krijg ik het niet meer voor elkaar.

Het is best een worsteling. Maar ik heb nu liever dat ze digitaal bezig zijnde in de kamer zitten, dan alles afzonderlijk op hun eigen kamer. Ik vind het allemaal nog niet zo eenvoudig.
Klopt, dat vind ik ook niet. De telefoons liggen officieel beneden, maar ik vergeet het ook nog wel eens te controleren. Daarnaast roepen mijn kinderen ook nog regelmatig dat ze op Tiktok filmpjes van uitleg over huiswerkopdrachten bekijken. Diverse docenten ( wiskunde, natuurkunde) zetten uitleg over onderwerpen op Tiktok Wij hebben geen tijdslot. Ik check met grote regelmaat de digitale balans en de sites die zij bekijken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Evangelist schreef:
Ad Anker schreef:En toch... en toch... Bij de Daniël heb ik het al wat langer: ik vind het geen leuke bladen en ik krijg mijn pubers niet gemotiveerd die dingen te lezen. Ze zijn echt niet onverschillig. Daar ligt het niet aan. Gisteren mijn zoon in Nabij jou gezet. Even doorbladeren en klaar.

We zijn bewogen met onze jongeren. Dat uit zich in dadendrang, bijvoorbeeld het uitgeven van een blad. Maar is het de goede daad? Ik weet het antwoord niet.

Filmpjes, dat werkt. Vorige week met de kids het filmpje van ds. Harinck bekeken. Dat maakt indruk. Maar ook bij filmpjes: voor hoe lang werkt het.
Wat een negativiteit. Onze kinderen lezen Nabij jou wel helemaal door. En juist omdat Daniël weer meer inhoud heeft, heb ik op verzoek van onze dochter - die een nummer bij oma las - een abo genomen, en er wordt graag en goed in gelezen.

Het zijn bladen voor jongeren. Laten we onze kinderen stimuleren om ze ook te lezen.
Geen negativiteit, maar realiteit. Ik zou het graag anders zien. En mijn kinderen lezen nog wel boeken. Dus daar ben ik blij mee.
Het wisselt dus, ik heb een puberzoon die bijna geen boek leest, maar op zondag wel altijd de Daniël pakt en van A tot Z leest.
De toegankelijkheid zit hem vooral in de korte stukjes denk ik. Blijkbaar spreekt dat toch aan.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door merel »

newton schreef:
Thea schreef:Mijn ervaring is, dat kinderen/jongeren geen kerkelijke bladen lezen. Ik denk dat huisgodsdienst de enige manier is, om kinderen toe te rusten. (buiten catechisatie etc om).
Mijn ervaring is dat kinderen/jongeren uberhaupt amper over te halen zijn om te lezen. Laat staan een kerkelijk blad. De Donald Duck wordt nog wel stuk gelezen, maar dat is ook meer plaatje dan praatje natuurlijk.
Hier idem. De DD wordt inderdaad stuk gelezen, maar boeken gaan moeizaam. Ik ben altijd op zoek naar leuke boeken en schaf ze met regelmaat voor hen aan.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Eloesje »

Daniel pakken ze hier ook niet. Krijgen hem van oma, maar ik ben de enige die even bladert. Boeken worden wel veel gelezen. Maar boeken van een ds voor de jeugd blijft dan na één of twee hoofdstukken weer ongeopend liggen.
Vind het best lastig om je kinderen aan te sporen. Ik merkte dat het dagboek ook niet heel erg in trek is savonds. Nu lezen we dat smorgens na het ontbijt, met elkaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Dat is onzin. Een jongere die naar de kerk gaat was in 1865, 1920 en 1958 ook nauwelijks te onderscheiden van 'wereldse jongeren'. Dus dat razendsnel valt wel mee.
Toch ben ik wel geschrokken van het onderzoek van Jeroen van der Laan naar mediagebruik onder jongeren; zie dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1004681-media ... e-jongeren
Ik vind het zeer verontrustend maar ben er niet van geschrokken. Dit zie en hoor ik overal om mij heen. Netflix/Videoland abonnementen zijn onder onze jongeren van Mozaïek0318 tot GGiN (bv) en alles wat daar tussen zit gemeengoed geworden. Zou er trouwens bij ouderen ook niet een verontrustende trend zijn bij mediagebruik? Ik schrik wel eens van mijn eigen gebruik. Heb natuurlijk geen Netflix enz. maar de iPads en smartphones vreten tijd. Vaak onnodig,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Dat is onzin. Een jongere die naar de kerk gaat was in 1865, 1920 en 1958 ook nauwelijks te onderscheiden van 'wereldse jongeren'. Dus dat razendsnel valt wel mee.
Toch ben ik wel geschrokken van het onderzoek van Jeroen van der Laan naar mediagebruik onder jongeren; zie dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1004681-media ... e-jongeren
Ik vind het zeer verontrustend maar ben er niet van geschrokken. Dit zie en hoor ik overal om mij heen. Netflix/Videoland abonnementen zijn onder onze jongeren van Mozaïek0318 tot GGiN (bv) en alles wat daar tussen zit gemeengoed geworden. Zou er trouwens bij ouderen ook niet een verontrustende trend zijn bij mediagebruik? Ik schrik wel eens van mijn eigen gebruik. Heb natuurlijk geen Netflix enz. maar de iPads en smartphones vreten tijd. Vaak onnodig,
Wat ik ook denk, als we terugkijken: we schrikken niet meer zo snel. Als we al schrikken mag dat haast wel opmerkelijk zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33298
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Tiberius »

Ja misschien is geschrokken wel te stevig uitgedrukt (ook richting Merel). Ik schrik inderdaad niet zo snel.
Feit is wel dat een (onprettig) gevoel nu bevestigd wordt door een onderzoek.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Eloesje »

Tiberius schreef:Ja misschien is geschrokken wel te stevig uitgedrukt (ook richting Merel). Ik schrik inderdaad niet zo snel.
Feit is wel dat een (onprettig) gevoel nu bevestigd wordt door een onderzoek.
Zorgelijk is het zeker. Al is het dan misschien nog niet eens de tijd die ze(we) eraan kwijt zijn. Niet meer kunnen focussen, korte spanningsboog etc komt mede door al die (korte) filmpjes. Heeft laatst een seculier bekend iemand hier zijn zorgen niet over geuit? Kan het zo snel niet terug vinden, maar wel iets over gelezen.
Eerlijk gezegd valt het mobiel gebruik bij mij kinderen echt wel mee. Het enige waar ze veel tijd aan kwijt zijn is lezen via het kobo abonnement op mobiel. We controleren regelmatig en die app neemt echt de meeste tijd in beslag. Geen interesse in films tot nu toe (oudste is 16)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zita »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:
Mannetje schreef:Je bent niet helemaal alleen, ook hier liggen mobiels s nachts en op zondag op het verzamelpunt. Er zit geen tijdslot op, maar ik mis ze nooit.
Een goede gewoonte, maar tot welke leeftijd gaat dat nog?

Hier zijn de kinderen 24, 23, 21, 19 en 13. Onze dochter van 13 heeft tijdbeperking, maar bij de rest krijg ik het niet meer voor elkaar.

Het is best een worsteling. Maar ik heb nu liever dat ze digitaal bezig zijnde in de kamer zitten, dan alles afzonderlijk op hun eigen kamer. Ik vind het allemaal nog niet zo eenvoudig.
Klopt, dat vind ik ook niet. De telefoons liggen officieel beneden, maar ik vergeet het ook nog wel eens te controleren. Daarnaast roepen mijn kinderen ook nog regelmatig dat ze op Tiktok filmpjes van uitleg over huiswerkopdrachten bekijken. Diverse docenten ( wiskunde, natuurkunde) zetten uitleg over onderwerpen op Tiktok Wij hebben geen tijdslot. Ik check met grote regelmaat de digitale balans en de sites die zij bekijken.
Tiktok?
Ik ben qua communicatie best wel bereid flexibel te zijn, maar mijn uitleg via tiktok verspreiden, zou mij echt een brug te ver zijn.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Mannetje »

En dan niet zomaar een brug, maar minstens een Zeelandbrug te ver.
-
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door DDD »

Waarom?
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Mannetje »

Tiktok is het toppunt van vluchtigheid. Leren is een traag proces en vraagt diepgang.
Ik leer geen wiskundige trucjes (behalve als het examen nadert), maar ik probeer het denken wiskundig te vormen.
-
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door merel »

Toch zijn er nog best docenten die zich tijdens de lessen er met een Jantje van Leiden vanaf maken. Daarom zoeken kinderen naar een andere oplossing voor hun vragen. Mijn oudste moet zich bijvoorbeeld inschrijven voor flexlessen. De natuurkunde docent legt volgens zoonlief en vrienden onbegrijpelijk uit. Zij schrijven zich standaard in een voor natuurkunde flexles voorafgaand aan hun natuurkunde les. Zo stellen zij hun vragen en krijgen wel adequate uitleg over de stof. Wiskunde wordt uitgelegd via Tiktokfilmpjes of zijn vader. Ik vind het best creatief.
Plaats reactie