Black Lives Matter beweging

HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zag dat er nog geen topic is die specifiek over BLM gaat.
Ik heb een vraag: Is de BLM beweging ook niet een beweging die hun eigen ras boven dat van een ander stelt? Net als in de white supremacy zegmaar?

En wat te denken van hun opvattingen? Daar zitten ook best wat anti-bijbelse standpunten in.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 790
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef:Ik zag dat er nog geen topic is die specifiek over BLM gaat.
Ik heb een vraag: Is de BLM beweging ook niet een beweging die hun eigen ras boven dat van een ander stelt? Net als in de white supremacy zegmaar?
De BLM beweging staat volgens mij vooral voor gelijke behandeling.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Bourdon16 »

De beweging laat zien dat een klein groepje mensen veel kan bereiken.
Een vermoeiend stelletje beroepsklagers overigens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23844
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door refo »

Misschien kunnen ze hun slogan veranderen in All Lives Matter?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8946
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door J.C. Philpot »

Met een gelijke behandeling van "Zwarte Levens", is niets mis. Al denk ik dat het beter is om niet op subgroepen te focussen. Elk leven telt, inclusief ongeboren leven. En niet alleen "Zwarte levens".

Met de BLM organisatie is echter wel iets mis (pak even de website van BLM erbij: https://blacklivesmatter.com/herstory/ - daar lees je dat het activisme heel wat breder is, bijvoorbeeld mbt gender).

Het onderstaande artikel schrijft daar het volgende over (volledige artikel: https://decisionmagazine.com/the-stated ... christian/ ):
Vanwege haar doordachte agenda, waarden en missie is BLM onmiskenbaar onverenigbaar met het Bijbelse Christendom, en de vele redenen die Christenen hebben om deze beweging af te wijzen zijn gemakkelijk te vinden op BlackLivesMatter.com. Volgens haar eigen "herstory" is BLM opgericht door drie zwarte vrouwen, van wie er twee zichzelf als "queer" bestempelen. En hoewel deze vrouwen om onrecht en racisme geven, geven ze ook om het normaliseren van seksuele afwijking, het deconstrueren van de bijbelse definitie van familie en het ontmannen van sterke, zwarte mannen die hetero zijn.

Voordat je iets anders hashtagt, zou je er goed aan doen te bedenken dat deze specifieke tag een georganiseerde beweging is met leiderschap en kernovertuigingen. We hebben het hier niet zomaar over een organische beweging met sociale rechtvaardigheid als doel; BLM is veel sinisterder dan dat. In feite heeft deze beweging haar roep om zwarte gerechtigheid onlosmakelijk verbonden met kernovertuigingen die haaks staan op de overtuigingen van elke bijbelse christen.

Hier zijn drie redenen waarom Black Lives Matter onverenigbaar is met Bijbels Christendom:

1. Black Lives Matter probeert de Bijbelse definitie van familie te ontmantelen. In hun eigen woorden zijn zij "toegewijd aan het ontwrichten van de westerse voorgeschreven nucleaire gezinsstructuur." Eén man getrouwd met één vrouw is geen Westers voorschrift voor een gezin; het is een Bijbels voorschrift. Het mysterie van twee (man en vrouw) die één vlees worden is zo krachtig dat de apostel Paulus deze illustratie gebruikte om te spreken over Christus en de gemeente in Efeziërs 5.

2. Black Lives Matter is voorstander van het vieren van homoseksualiteit. Ze noemen het "queer-affirming", maar het komt simpelweg neer op rebellie tegen Gods geschapen ontwerp voor seksualiteit. In hun eigen woorden komt BLM bijeen "met de bedoeling ons te bevrijden uit de strakke greep van heteronormatief denken, of, beter gezegd, het geloof dat iedereen in de wereld heteroseksueel is, tenzij hij/zij of zij anders bekendmaakt." Wat de seculiere cultuur ook beslist over seksualiteit, de Bijbel is nog steeds ondubbelzinnig over Gods ontwerp voor seksuele intimiteit. Romeinen 1, bijvoorbeeld, noemt homoseksualiteit een "verachtelijke passie". Wij houden van homoseksuelen en wensen dat zij door het geloof in Christus worden verlost. Hoe kunnen wij dan de handen ineenslaan met een groep die als missie heeft de rebellie tegen Gods ontwerp te ondermijnen en te vieren?

3. Black Lives Matter stelt dat geslachtsverwarring normaal is en probeert helden te maken van degenen die geestelijk in de war zijn. De beweging die de cultuur stormenderhand verovert en steeds meer door christenen, zowel zwart als blank, wordt erkend, wil "het voorrecht van het cis-gender ontmantelen en zwarte transpersonen verheffen". Ja, hun rechtvaardigheidsbeweging is ook de beweging van de genderrevolutie. BLM is "toegewijd aan het omarmen en ruimte maken voor trans broeders en zusters om deel te nemen en te leiden."

Vertaald met http://www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

Profesto schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zag dat er nog geen topic is die specifiek over BLM gaat.
Ik heb een vraag: Is de BLM beweging ook niet een beweging die hun eigen ras boven dat van een ander stelt? Net als in de white supremacy zegmaar?
De BLM beweging staat volgens mij vooral voor gelijke behandeling.
Nee duidelijk, maar het gaat altijd maar weer bij hun om het zwarte ras. Die moet altijd in het middelpunt staan. Eigenlijk een soort omgekeerd bij de white supremacy. Je hebt ook BLM'ers die weer neerkijken op het gevaarlijke blanke ras.
refo schreef:Misschien kunnen ze hun slogan veranderen in All Lives Matter?
Dat lijkt me inderdaad een goed idee.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9191
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Nee duidelijk, maar het gaat altijd maar weer bij hun om het zwarte ras. Die moet altijd in het middelpunt staan. Eigenlijk een soort omgekeerd bij de white supremacy. Je hebt ook BLM'ers die weer neerkijken op het gevaarlijke blanke ras.
Mijn eerste punt is dat het zwarte ras niet bestaat. Er is maar één menselijk ras, de homo sapiens. Ten tweede kan ik me goed voorstellen dat men opkomt voor zwarten, als je kijkt naar hoe ze behandeld zijn en worden in de Verenigde Staten, niet in het minst door de politie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door parsifal »

Wat racisme betreft, vooral in de VS is er veel mis waar echt aandacht voor nodig is. En "black lives matter" is iets wat benadrukt moet worden. Ooit ging de tekst rond "een moord is minder erg als het om een afrekening gaat" (Was het Loesje?) Ik heb het idee dat met media-aandacht etc dit principe ook geldt voor de armere minderheden in veel landen. Misschien speelt geld een rol, maar ik vrees ook wat onvewust envsoms zelf bewust racisme.

In Nederland is het geen VS en de kans om vermoord te worden is klein voor vrijwel iedereen. Toch is er nog wel kansenongelijkheid. De leraar met lagere verwachting van kinderen van Afrikaanse afkomst, de werkzoekende die net een achterstand heeft vanwege achternaam of huidskleur, vaak onbewust omdat ook de potentiele werkgever verwachtingen heeft en antwoorden zo interpreteert.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:Wat racisme betreft, vooral in de VS is er veel mis waar echt aandacht voor nodig is. En "black lives matter" is iets wat benadrukt moet worden. Ooit ging de tekst rond "een moord is minder erg als het om een afrekening gaat" (Was het Loesje?) Ik heb het idee dat met media-aandacht etc dit principe ook geldt voor de armere minderheden in veel landen. Misschien speelt geld een rol, maar ik vrees ook wat onvewust envsoms zelf bewust racisme.

In Nederland is het geen VS en de kans om vermoord te worden is klein voor vrijwel iedereen. Toch is er nog wel kansenongelijkheid. De leraar met lagere verwachting van kinderen van Afrikaanse afkomst, de werkzoekende die net een achterstand heeft vanwege achternaam of huidskleur, vaak onbewust omdat ook de potentiele werkgever verwachtingen heeft en antwoorden zo interpreteert.
In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee? Moet daar ook aandacht voor komen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9191
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:[
In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee? Moet daar ook aandacht voor komen?
Misschien wel, maar dat doet verder niet ter zake.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee? Moet daar ook aandacht voor komen?
Dat moet zeker ook aangepakt worden. Al is in veel landen niet racisme, maar de verwachte portemonnee de reden (in Zuid Amerika is het weer een ander verhaal).

Nuance is soms goed. Ik zou me er ook aan ergeren als een Ghanees met Ashanti naam tegen een Fin verwijtend gaat doen over slavernijverleden. Dat neemt niet weg dat we de problemen in eigen land of landen die onze cultuur sterk beinvloeden maar moeten negeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:Wat racisme betreft, vooral in de VS is er veel mis waar echt aandacht voor nodig is. En "black lives matter" is iets wat benadrukt moet worden. Ooit ging de tekst rond "een moord is minder erg als het om een afrekening gaat" (Was het Loesje?) Ik heb het idee dat met media-aandacht etc dit principe ook geldt voor de armere minderheden in veel landen. Misschien speelt geld een rol, maar ik vrees ook wat onvewust envsoms zelf bewust racisme.

In Nederland is het geen VS en de kans om vermoord te worden is klein voor vrijwel iedereen. Toch is er nog wel kansenongelijkheid. De leraar met lagere verwachting van kinderen van Afrikaanse afkomst, de werkzoekende die net een achterstand heeft vanwege achternaam of huidskleur, vaak onbewust omdat ook de potentiele werkgever verwachtingen heeft en antwoorden zo interpreteert.
In grote delen van Afrika ben je als blanke echt totaal niet veilig, hoe zit het daarmee? Moet daar ook aandacht voor komen?
Bron? Ik heb verschillende vrienden die in Afrika wonen en werken. Soms ook met kinderen. In Ethiopië. in Kenia, in Tanzania en in Uganda. Deze 4 families willen niet meer terug naar Nederland en twee van hen wonen er al meer dan 10 jaar.
Natuurlijk zijn daar ook wel eens veiligheidsproblemen maar dat heeft altijd met armoede te maken en niet met racisme.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6069
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: Bron? Ik heb verschillende vrienden die in Afrika wonen en werken. Soms ook met kinderen. In Ethiopië. in Kenia, in Tanzania en in Uganda. Deze 4 families willen niet meer terug naar Nederland en twee van hen wonen er al meer dan 10 jaar.
Natuurlijk zijn daar ook wel eens veiligheidsproblemen maar dat heeft altijd met armoede te maken en niet met racisme.
Dat is precies het hele punt, de veiligheidsproblemen. Natuurlijk zijn die grotendeels te wijten aan armoede, dat klopt, toch zijn er ook een hoop Afrikanen die blanke mensen echt haten, net als dat er witte mensen zijn die zwarten mensen haten. Bronvermelding lijkt me wat overbodig, volgens mij is het gewoon een gegeven. Ik wil best wat linkjes doorsturen van het ministerie hoor, maar volgens mij weet jij het nog beter dan ik.

Leuk dat je 4 families kent die het daar naar hun zin hebben, dat is prima, maar dat is natuurlijk geen geldig argument om daarmee vast te stellen dat Afrika een veilig continent is, dat zou ik behoorlijk naïef vinden.
parsifal schreef: Dat moet zeker ook aangepakt worden. Al is in veel landen niet racisme, maar de verwachte portemonnee de reden (in Zuid Amerika is het weer een ander verhaal).

Nuance is soms goed. Ik zou me er ook aan ergeren als een Ghanees met Ashanti naam tegen een Fin verwijtend gaat doen over slavernijverleden. Dat neemt niet weg dat we de problemen in eigen land of landen die onze cultuur sterk beinvloeden maar moeten negeren.
Ik word liever uitgescholden dan in elkaar gerost (of erger) om het even heel zwart-wit te stellen.
Maar goed, in mijn ogen is ieder individu gelijk, en moet je de ander beoordelen op persoonlijke daden, ongeacht kleur of ras. Racisme is natuurlijk niet goed en onchristelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Bron? Ik heb verschillende vrienden die in Afrika wonen en werken. Soms ook met kinderen. In Ethiopië. in Kenia, in Tanzania en in Uganda. Deze 4 families willen niet meer terug naar Nederland en twee van hen wonen er al meer dan 10 jaar.
Natuurlijk zijn daar ook wel eens veiligheidsproblemen maar dat heeft altijd met armoede te maken en niet met racisme.
Dat is precies het hele punt, de veiligheidsproblemen. Natuurlijk zijn die grotendeels te wijten aan armoede, dat klopt, toch zijn er ook een hoop Afrikanen die blanke mensen echt haten, net als dat er witte mensen zijn die zwarten mensen haten. Bronvermelding lijkt me wat overbodig, volgens mij is het gewoon een gegeven. Ik wil best wat linkjes doorsturen van het ministerie hoor, maar volgens mij weet jij het nog beter dan ik.

Leuk dat je 4 families kent die het daar naar hun zin hebben, dat is prima, maar dat is natuurlijk geen geldig argument om daarmee vast te stellen dat Afrika een veilig continent is, dat zou ik behoorlijk naïef vinden.
parsifal schreef: Dat moet zeker ook aangepakt worden. Al is in veel landen niet racisme, maar de verwachte portemonnee de reden (in Zuid Amerika is het weer een ander verhaal).

Nuance is soms goed. Ik zou me er ook aan ergeren als een Ghanees met Ashanti naam tegen een Fin verwijtend gaat doen over slavernijverleden. Dat neemt niet weg dat we de problemen in eigen land of landen die onze cultuur sterk beinvloeden maar moeten negeren.
Ik word liever uitgescholden dan in elkaar gerost (of erger) om het even heel zwart-wit te stellen.
Maar goed, in mijn ogen is ieder individu gelijk, en moet je de ander beoordelen op persoonlijke daden, ongeacht kleur of ras. Racisme is natuurlijk niet goed en onchristelijk.
Ben je wel eens in een Afrikaans land geweest? Mijn ervaring is helaas ook beperkt. Ongeveer 4 weken in twee landen. Nooit iets gemerkt van haat. Wel heel vriendelijke mensen en Kenia vond ik oprecht een christelijk land.

De grote woorden die jij spreekt over een hoop Afrikanen die blanken haten vind ik niet kunnen. Nu ben ik door het werken met veel nationaliteiten best wel kleurenblind.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Black Lives Matter beweging

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef: Bron? Ik heb verschillende vrienden die in Afrika wonen en werken. Soms ook met kinderen. In Ethiopië. in Kenia, in Tanzania en in Uganda. Deze 4 families willen niet meer terug naar Nederland en twee van hen wonen er al meer dan 10 jaar.
Natuurlijk zijn daar ook wel eens veiligheidsproblemen maar dat heeft altijd met armoede te maken en niet met racisme.
Dat is precies het hele punt, de veiligheidsproblemen. Natuurlijk zijn die grotendeels te wijten aan armoede, dat klopt, toch zijn er ook een hoop Afrikanen die blanke mensen echt haten, net als dat er witte mensen zijn die zwarten mensen haten. Bronvermelding lijkt me wat overbodig, volgens mij is het gewoon een gegeven. Ik wil best wat linkjes doorsturen van het ministerie hoor, maar volgens mij weet jij het nog beter dan ik.

Leuk dat je 4 families kent die het daar naar hun zin hebben, dat is prima, maar dat is natuurlijk geen geldig argument om daarmee vast te stellen dat Afrika een veilig continent is, dat zou ik behoorlijk naïef vinden.
parsifal schreef: Dat moet zeker ook aangepakt worden. Al is in veel landen niet racisme, maar de verwachte portemonnee de reden (in Zuid Amerika is het weer een ander verhaal).

Nuance is soms goed. Ik zou me er ook aan ergeren als een Ghanees met Ashanti naam tegen een Fin verwijtend gaat doen over slavernijverleden. Dat neemt niet weg dat we de problemen in eigen land of landen die onze cultuur sterk beinvloeden maar moeten negeren.
Ik word liever uitgescholden dan in elkaar gerost (of erger) om het even heel zwart-wit te stellen.
Maar goed, in mijn ogen is ieder individu gelijk, en moet je de ander beoordelen op persoonlijke daden, ongeacht kleur of ras. Racisme is natuurlijk niet goed en onchristelijk.
:haha
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie