Kan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
Het zaad in dorre aarde
Het zaad in dorre aarde
Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondag
Re: Het zaad in dorre aarde
Jazeker. Dat gebeurt zelfs regelmatig. Het is een grote genade als het niet in dorre aarde terecht komt.Susan schreef:Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondagKan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
Re: Het zaad in dorre aarde
Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.Susan schreef:Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondagKan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het zaad in dorre aarde
Ook dat is juist.
Maar zelfs al is het zaad bij wijze van spreken van A-kwaliteit, dan nog kan het verkeerd vallen.
Maar zelfs al is het zaad bij wijze van spreken van A-kwaliteit, dan nog kan het verkeerd vallen.
Re: Het zaad in dorre aarde
En als je de gelijkenis los zou laten en bedenkt wat de Heere kan doen, dan is mogelijk dat een zaadje in droge aarde of tussen onkruid terechtkomt en toch groeit. Het zaadje zou dan wel regelmatig water moeten krijgen en van voldoende voedingsstoffen moeten worden voorzien om te groeien en te bloeien. Goed zaad heeft een sterke groeikracht.
Maar dan geef ik natuurlijk een andere betekenis aan droge aarde en onkruid
Maar dan geef ik natuurlijk een andere betekenis aan droge aarde en onkruid
Re: Het zaad in dorre aarde
Tiberius schreef:Ook dat is juist.
Maar zelfs al is het zaad bij wijze van spreken van A-kwaliteit, dan nog kan het verkeerd vallen.
Maar @Louis2 heeft het over het verkeerd vallen bij een gelovige. Bedoel jij dat ook?
De eerste strekking van de gelijkenis is dat het zaad in de wereld een vierderlei uitwerking kan hebben. De akker is immers de wereld.
De vraag van Louis is een andere.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het zaad in dorre aarde
Bedoel je dat in het door jou beschreven geval de hoorder na zo'n verkondiging (ik lees: preek) werkelijk vrijuit gaat?huisman schreef:Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.Susan schreef:Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondagKan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Re: Het zaad in dorre aarde
Volgens mij is de vraag wat met dorre aarde bedoeld word. Je zou het in mijn beleving tweeërlei op kunnen vatten. Maar dan kom je weer in een staat- en standendiscussie terecht.
Re: Het zaad in dorre aarde
Ararat schreef:Bedoel je dat in het door jou beschreven geval de hoorder na zo'n verkondiging (ik lees: preek) werkelijk vrijuit gaat?huisman schreef:Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.Susan schreef:Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondagKan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Je gaat als onbekeerde nooit “vrijuit”
Maar als de Christus der Schriften niet verkondigd wordt maar een soort sinterklaas dan ga je inderdaad vrijuit onder zo’n prediking. Het zaad is immers het Woord des Koninkrijks ( Mattheüs 13:19) Als er met het zaad geknoeid wordt zal het geen vrucht dragen. Eigenlijk wordt er dan onkruid gezaaid. Dat staat één gelijkenis verder in Mattheüs 13 ( 24-30)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het zaad in dorre aarde
Ik vind wat je zegt na je terechte eerste zin erg spannend. Tijdens elke dienst gaat het Woord open, er komt een boodschap die je naar eigen maatstaven eenzijdig kunt vinden, en vervolgens gaat de luisteraar op basis van die eenzijdigheid vrijuit? Die persoon gaat dus niet anders weg dan dat hij/zij kwam? Hij/zij kan daar in elk geval niets aan doen, want: verkeerd gestrooid zaad?huisman schreef:Ararat schreef:Bedoel je dat in het door jou beschreven geval de hoorder na zo'n verkondiging (ik lees: preek) werkelijk vrijuit gaat?huisman schreef:
Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Je gaat als onbekeerde nooit “vrijuit”
Maar als de Christus der Schriften niet verkondigd wordt maar een soort sinterklaas dan ga je inderdaad vrijuit onder zo’n prediking. Het zaad is immers het Woord des Koninkrijks ( Mattheüs 13:19) Als er met het zaad geknoeid wordt zal het geen vrucht dragen. Eigenlijk wordt er dan onkruid gezaaid. Dat staat één gelijkenis verder in Mattheüs 13 ( 24-30)
Ik ben daarnaast bang dat er met het erbij halen van de gelijkenis van het onkruid iets mis gaat in je post. De uitleg van Jezus Zelf is deze: Matteüs 13:38 De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze. 39 De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.
1. Het zaad zijn de kinderen, van het Koninkrijk of van de boze. Geen boodschap dus.
2. De onkruidzaaier is de duivel. Wie is de man op de kansel dan volgens jou?
Re: Het zaad in dorre aarde
Eens met Ararat. Het zaad was goed maar de zaaier ging er verkeerd mee om. Het zal geen vrucht dragen en dat is de schuld van de zaaier. Maar de hoorder gaat nooit vrijuit.Ararat schreef:Ik vind wat je zegt na je terechte eerste zin erg spannend. Tijdens elke dienst gaat het Woord open, er komt een boodschap die je naar eigen maatstaven eenzijdig kunt vinden, en vervolgens gaat de luisteraar op basis van die eenzijdigheid vrijuit? Die persoon gaat dus niet anders weg dan dat hij/zij kwam? Hij/zij kan daar in elk geval niets aan doen, want: verkeerd gestrooid zaad?huisman schreef: Je gaat als onbekeerde nooit “vrijuit”
Maar als de Christus der Schriften niet verkondigd wordt maar een soort sinterklaas dan ga je inderdaad vrijuit onder zo’n prediking. Het zaad is immers het Woord des Koninkrijks ( Mattheüs 13:19) Als er met het zaad geknoeid wordt zal het geen vrucht dragen. Eigenlijk wordt er dan onkruid gezaaid. Dat staat één gelijkenis verder in Mattheüs 13 ( 24-30)
Re: Het zaad in dorre aarde
Je haalt twee gelijkenissen door elkaar. Mattheüs 13 : 1-9 en uitleg : 18-23 is het zaad het Woord des Koninkrijks.Ararat schreef:Ik vind wat je zegt na je terechte eerste zin erg spannend. Tijdens elke dienst gaat het Woord open, er komt een boodschap die je naar eigen maatstaven eenzijdig kunt vinden, en vervolgens gaat de luisteraar op basis van die eenzijdigheid vrijuit? Die persoon gaat dus niet anders weg dan dat hij/zij kwam? Hij/zij kan daar in elk geval niets aan doen, want: verkeerd gestrooid zaad?huisman schreef:Ararat schreef:Bedoel je dat in het door jou beschreven geval de hoorder na zo'n verkondiging (ik lees: preek) werkelijk vrijuit gaat?huisman schreef:
Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Je gaat als onbekeerde nooit “vrijuit”
Maar als de Christus der Schriften niet verkondigd wordt maar een soort sinterklaas dan ga je inderdaad vrijuit onder zo’n prediking. Het zaad is immers het Woord des Koninkrijks ( Mattheüs 13:19) Als er met het zaad geknoeid wordt zal het geen vrucht dragen. Eigenlijk wordt er dan onkruid gezaaid. Dat staat één gelijkenis verder in Mattheüs 13 ( 24-30)
Ik ben daarnaast bang dat er met het erbij halen van de gelijkenis van het onkruid iets mis gaat in je post. De uitleg van Jezus Zelf is deze: Matteüs 13:38 De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze. 39 De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.
1. Het zaad zijn de kinderen, van het Koninkrijk of van de boze. Geen boodschap dus.
2. De onkruidzaaier is de duivel. Wie is de man op de kansel dan volgens jou?
De tweede gelijkenis haalde ik aan om te laten zien dat er ook onkruid gezaaid wordt. Lees even een verklaring bij vers 36-43 . De Heere Jezus zaait geen kinderen des Koninkrijks maar Zijn gezaaide zaad brengt deze voort. Zoals het zaad van de vijand onkruid (kinderen des bozen) voortbrengt.
Voor vraag twee lees Galaten 1: 6-12. Waar Paulus o.a zegt: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Ja en zo’n ander Evangelie kan zelfs van kansels klinken. Bekent voorbeeld de Hoogleraar theoloog en Hervormd predikant P.Smits (1906-2002)die over de verzoeningsleer zei: En geef dan wat Paulus betreft mijn portie maar aan Fikkie.
Dit zei hij in 1959 op Goede Vrijdag!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het zaad in dorre aarde
Ik geloof dat we wel scherp moeten houden dat een eenzijdige verkondiging gaat over het zaaien met goed zaad, en het brengen van een leer zoals die door ds. P Smits gebracht werd een zaaien was van onkruid.huisman schreef:Dat kan maar het is niet de strekking van de gelijkenis. Het zaad is het Woord. Mijn vraag aan @Louis2 of dat wel werd gezaaid in de verkondiging zoals jij die beschrijft.Susan schreef:Omdat het een goede vraag is, die @Louis2 stelde in: Hoe was je zondagKan het zaad ook bij een gelovige in dorre aarde of tussen het onkruid terecht kan komen?
M.a.w. het ligt niet altijd aan de akker maar kan ook aan het zaad liggen als het een zeer eenzijdige verkondiging is waar veel wezenlijks uit Gods Woord gemist wordt.
Re: Het zaad in dorre aarde
De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Re: Het zaad in dorre aarde
Het doet er toe (vooral voor de prediker zelf). Maar Paulus zegt ook: "Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."Thea schreef:De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Deksel: Namelijk van ijver waarmede zij hun nijd en twist zoeken te bedekken. Hij ziet predikers die wel Christus prediken maar tegelijk afgunstig zijn en ruzie maken. Terwijl zij prediken uit eigenbelang hebben zij de bedoeling om Paulus verdrukking te vergroten. De houding van zijn hart is blijdschap. Hij roemt daarin, dat het Evangelie toch gepredikt wordt.