(goede) voornemens?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

(goede) voornemens?

Bericht door Ararat »

Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Geytenbeekje »

Aan voornemens doe ik niet aan.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 29 dec 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (goede) voornemens?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb geen goede voornemens voor komend jaar.

Niet dat ik geen zaken beter moet doen, maar:
1. daar helpen geen goede voornemens voor
2. dat is niet alleen iets voor nieuw jaar, maar voor heel het jaar

Daarnaast probeer ik niet al te veel handen te schudden op en na 1 januari.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Herman »

Eén boek meer lezen dan in 2022
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Ararat »

Herman schreef:Eén boek meer lezen dan in 2022
Je legt de lat niet hoog :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Zeeuw »

Eindelijk mijn website eens online brengen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:Eindelijk mijn website eens online brengen.
Vind je jezelf zo belangrijk? :D
wat is de website link?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Eindelijk mijn website eens online brengen.
Vind je jezelf zo belangrijk? :D
wat is de website link?
Neem Zeeuw niet te serieus! :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Eindelijk mijn website eens online brengen.
Vind je jezelf zo belangrijk? :D
wat is de website link?
Neem Zeeuw niet te serieus! :D
.Zld
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:Eindelijk mijn website eens online brengen.
Vind je jezelf zo belangrijk? :D
wat is de website link?
Neem Zeeuw niet te serieus! :D
.Zld
Ze verkopen er leuke spullen, maar de website is al gelanceerd, dus dat kan niet meer :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Herman »

Ararat schreef:
Herman schreef:Eén boek meer lezen dan in 2022
Je legt de lat niet hoog :D
Haha. Je weet niet hoeveel titels ik dit jaar uit heb gelezen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1144
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik haak even in op het lezen van de Bijbel in 1 jaar, want ik vermoed dat dit je doel en uitgave is die je gebruikt. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit een hele klus zal zijn. Het is mij dit jaar namelijk niet helemaal gelukt...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: (goede) voornemens?

Bericht door bombus »

In november dit jaar heb ik de HSV StudieBijbel aangeschaft met het voornemen meer in de Bijbelboeken zelf te lezen en minder in boeken 'over' de Bijbel.
Deze maand is dit goed bevallen en daar wil ik volgend jaar zeker mee verder gaan.
Ik wil in ieder geval twee van de drie grote profeten doorlezen (Jesaja, Jeremia en Ezechiël). En enkele brieven uit het Nieuwe Testament: Romeinen, Galaten, Hebreeën.
Het gaat me niet zozeer om kwantiteit maar om kwaliteit. Ik lees het liefst een hoofdstuk meerdere keren.

Daarnaast wil ik proberen geen nieuwe boeken te kopen in 2023 (met uitzondering als ik een boekenbon krijg ;) ) maar wil ik in ieder geval deze zes boeken lezen die ik al heb staan:

Boston - Berouw
Erskine, R - Sterven om te leven
Erskine , E - verlossende liefde
Gray - de verborgenheid van het geloof omsloten
Owen - De heerlijkheid van Christus
Owen - Als zonde mij omringt
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Susan »

Geen goede voornemens of doelen voor mij.

Ik zie het nieuwe jaar als een voortzetting van het oude, dus maak ik me niet zo druk over het maken van nieuwe doelen of het behalen van nieuwe prestaties. 2023 zal zeker veranderingen met zich meebrengen, of ik er specifieke doelen voor heb of niet maar als ik het nieuwe jaar zie als een voortzetting van het oude, kan ik me blijven focussen op wat ik al heb en dankbaar blijven voor de dingen die goed gaan.

Geestelijke voornemens (meer stille tijd, meer Bijbellezen, meer bidden) leg ik naast me neer. Dat doe ik niet meer.
Plaats reactie