OpenAI, ChatGPT

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

In principe kan je AI programmeren hoe je wil.
Waarom zou ChatGPT zo gekleurd zijn denken jullie? En hoe verantwoord is het dat je AI een politieke kleur laat afspiegelen als zijnde 'waarheid'? Moet AI politiek gezien niet neutraal zijn?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Wat is neutraal in deze?

Al ben ik het helemaal met je eens dat ChatGPT in veel gevallen wel een beetje "woke" geprogrammeerd is.
-
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Dit is dan wel aardig op de vraag om 5 redenen om SGP te stemmen:

Het stemmen voor een politieke partij is een persoonlijke keuze en hangt af van je eigen politieke overtuigingen en prioriteiten. Als je overweegt om op de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) te stemmen, zijn hier vijf mogelijke redenen waarom sommige mensen dat doen:

1. Geloofsstandpunten: De SGP is een christelijke politieke partij die zich baseert op de Bijbel en de gereformeerde traditie. Als je sterk overeenkomt met hun geloofsstandpunten en christelijke waarden, kan dit een belangrijke reden zijn om op de SGP te stemmen.

2. Conservatieve waarden: De SGP staat bekend om haar conservatieve standpunten over maatschappelijke kwesties, zoals abortus, euthanasie en het gezin. Als je deze waarden deelt en wilt dat ze in de politiek worden vertegenwoordigd, kan de SGP een geschikte keuze zijn.

3. Familie en onderwijs: De SGP hecht veel waarde aan het gezin en onderwijs. Als je de nadruk legt op traditionele gezinswaarden en reformatorisch onderwijs, zou dit een reden kunnen zijn om op de SGP te stemmen.

4. Sociaal beleid: Hoewel de SGP sociaal conservatieve standpunten inneemt, pleiten ze ook voor een sterk sociaal vangnet en zorg voor de zwakkeren in de samenleving. Als je een evenwicht tussen conservatieve waarden en sociaal beleid belangrijk vindt, zou de SGP dit kunnen bieden.

5. Lokale vertegenwoordiging: In sommige gemeenten en provincies heeft de SGP sterke lokale vertegenwoordiging en een geschiedenis van effectieve politieke betrokkenheid. Als je gelooft dat de SGP lokaal goed werk heeft verricht en je wilt dat voortzetten, kan dit een reden zijn om op hen te stemmen.

Het is belangrijk om de standpunten en het beleid van de SGP grondig te onderzoeken en te vergelijken met je eigen overtuigingen voordat je een beslissing neemt over je stem bij verkiezingen. Stemmen is een persoonlijke keuze, en je moet ervoor zorgen dat de partij die je kiest, overeenkomt met jouw waarden en prioriteiten.
-
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Profesto »

Is deze informatie gekleurd of is jouw mening over dit onderwerp afwijkend van de informatie waarmee ChatGPT over dit onderwerp gevoed wordt?
De kritiek op het gebruik van de term 'genderideologie' heb ik op dit forum eerder geuit. Ik geloof niet dat ChatGPT de informatie van dit forum haalt, want dan zou er een ander antwoord uit rollen. :huhu
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef: 30 okt 2023, 15:26 Wat is neutraal in deze?

Al ben ik het helemaal met je eens dat ChatGPT in veel gevallen wel een beetje "woke" geprogrammeerd is.
Omdat het beladen onderwerpen zijn waarin heel verschillend gedacht word, vind ik dat neutraal inhoudt dat je geen kant kiest. De voor en de nadelen kun je benoemen, als die maar op feiten gebaseerd zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door HersteldHervormd »

Profesto schreef: 30 okt 2023, 15:31 Is deze informatie gekleurd of is jouw mening over dit onderwerp afwijkend van de informatie waarmee ChatGPT over dit onderwerp gevoed wordt?
De kritiek op het gebruik van de term 'genderideologie' heb ik op dit forum eerder geuit. Ik geloof niet dat ChatGPT de informatie van dit forum haalt, want dan zou er een ander antwoord uit rollen. :huhu
Ja het is dus niet relevant of mijn mening gekleurd is hierover of niet. Het punt is dat er over deze thema's heel verschillend gedacht word, allebei de kanten worden goed onderbouwd. Ik denk dat ik wel kan stellen dat, zeker over het thema gender, er over het algemeen conservatiever gedacht word dan progressief. En dan praat ik vanuit de westerse perceptie. Laat staan de rest van de wereld.

Stel dat over een x aantal jaar een robot gemaakt zou worden met (open)AI, welke taal mag hij dan praten? Als dat namelijk dezelfde taal als ChatGPT is denk ik dat het een beetje eng gaat worden.

ChatGPT heeft de term genderideologie goed begrepen, dat is het punt niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef: 30 okt 2023, 16:20
Profesto schreef: 30 okt 2023, 15:31 Is deze informatie gekleurd of is jouw mening over dit onderwerp afwijkend van de informatie waarmee ChatGPT over dit onderwerp gevoed wordt?
De kritiek op het gebruik van de term 'genderideologie' heb ik op dit forum eerder geuit. Ik geloof niet dat ChatGPT de informatie van dit forum haalt, want dan zou er een ander antwoord uit rollen. :huhu
Ja het is dus niet relevant of mijn mening gekleurd is hierover of niet. Het punt is dat er over deze thema's heel verschillend gedacht word, allebei de kanten worden goed onderbouwd. Ik denk dat ik wel kan stellen dat, zeker over het thema gender, er over het algemeen conservatiever gedacht word dan progressief. En dan praat ik vanuit de westerse perceptie. Laat staan de rest van de wereld.
Wat betreft de rest van de wereld denk ik dat je gelijk hebt. Ik denk dat over gender vooral verwarring bestaat omdat een kleine, conservatieve groep erg vocaal is en heel veel ruimte claimt voor haar standpunt.
Ik denk dat als het puntje bij het paaltje komt voor een meerderheid van de Nederlanders het progressieve standpunt meer aanslaat dan het conservatieve.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Inwoner »

Profesto schreef: 31 okt 2023, 08:12
HersteldHervormd schreef: 30 okt 2023, 16:20
Profesto schreef: 30 okt 2023, 15:31 Is deze informatie gekleurd of is jouw mening over dit onderwerp afwijkend van de informatie waarmee ChatGPT over dit onderwerp gevoed wordt?
De kritiek op het gebruik van de term 'genderideologie' heb ik op dit forum eerder geuit. Ik geloof niet dat ChatGPT de informatie van dit forum haalt, want dan zou er een ander antwoord uit rollen. :huhu
Ja het is dus niet relevant of mijn mening gekleurd is hierover of niet. Het punt is dat er over deze thema's heel verschillend gedacht word, allebei de kanten worden goed onderbouwd. Ik denk dat ik wel kan stellen dat, zeker over het thema gender, er over het algemeen conservatiever gedacht word dan progressief. En dan praat ik vanuit de westerse perceptie. Laat staan de rest van de wereld.
Wat betreft de rest van de wereld denk ik dat je gelijk hebt. Ik denk dat over gender vooral verwarring bestaat omdat een kleine, conservatieve groep erg vocaal is en heel veel ruimte claimt voor haar standpunt.
Ik denk dat als het puntje bij het paaltje komt voor een meerderheid van de Nederlanders het progressieve standpunt meer aanslaat dan het conservatieve.


Toch wel wonderlijk: vraag: maak een korte overdenking over Johannes 3 : 7a
Het resultaat:

Gemeente,
In Johannes 3:7 lezen we de woorden van Jezus aan Nicodemus: "Gijlieden moet wederom geboren worden." Deze uitspraak van Jezus is niet alleen gericht aan Nicodemus, maar geldt voor ons allemaal. Het is een oproep tot bekering en tot het ontvangen van nieuw leven in Christus.
Het is van belang om te verstaan dat deze wedergeboorte geen resultaat is van onze eigen inspanningen of verdiensten. We kunnen niet door onze eigen werken dit nieuwe leven verdienen. Het is puur genade, een geschenk van God aan ons.
De Bijbel maakt duidelijk dat we als zondige mensen van nature afgescheiden zijn van God. Onze zonden hebben een kloof gecreëerd die we niet zelf kunnen overbruggen. Daarom is het noodzakelijk dat we wedergeboren worden, dat God ons een nieuw hart en een nieuwe geest geeft.
De apostel Paulus schrijft in Titus 3:5: "Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes." Deze tekst benadrukt nogmaals dat onze redding en wedergeboorte niet gebaseerd zijn op onze eigen inspanningen, maar op Gods genade en barmhartigheid.
Wedergeboorte begint met het besef van onze zondige staat en onze behoefte aan verlossing. Het is het werk van de Heilige Geest die ons overtuigt van zonde en ons leidt tot bekering. We moeten onszelf volledig overgeven aan Gods genade en Hem toestaan om in ons leven te werken.
Wanneer we wedergeboren worden, ontvangen we een nieuw leven in Christus. Dit betekent niet dat we geen zondige neigingen meer hebben of nooit meer fouten zullen maken. Maar het betekent wel dat we nu de kracht mogen ontvangen om te breken met de macht van de zonde en te wandelen in gehoorzaamheid aan God.
De wedergeboorte is een doorlopend proces. Het is niet iets eenmaligs, maar iets wat ons hele leven voortduurt. We worden dagelijks vernieuwd door de Heilige Geest en steeds meer gevormd naar het beeld van Christus.
We zijn evenwel niet vrij om te zondigen, met de gedachte dat Gods genade ons hoe dan ook zal bedekken. Integendeel, als wedergeboren gelovigen moeten we streven naar een heilig leven, waarbij we ons steeds meer afkeren van de zonde en ons richten op God.
De ware wedergeboorte is geen reden om ons te verheffen. Het is juist een reden tot nederigheid en dankbaarheid. We kunnen niets van onszelf bijdragen aan dit wonderlijke werk van God in ons leven.
Laten we daarom altijd onze ogen gericht houden op Jezus, de Auteur en Voleinder van ons geloof. Hoe groot is Zijn genade en liefde die Hij aan ons heeft getoond door ons wederom geboren te doen worden.
Laat deze boodschap van de wedergeboorte in uw hart doordringen en laat het u leiden tot een dieper besef van Gods genade en liefde voor u. Moge dit besef u leiden tot een toegewijd leven in gehoorzaamheid aan Hem.
De boodschap van wedergeboorte is een krachtige herinnering aan Gods genade en liefde voor ons. Het is een wonderbaarlijk proces dat begint met een wonder, zich voortzet als een wonder en eindigt als een wonder.
Laten we ons bewust zijn van onze afhankelijkheid van God en Zijn genade erkennen in ons leven. Laten we ons dagelijks toewijden aan Hem en streven naar een heilig leven, geleid door de Heilige Geest.
Moge deze boodschap u bemoedigen en vertroosten en u er toe aanzetten om Hem met geheel uw hart te dienen. Want in Hem alleen vinden we ware voldoening en eeuwig leven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Hoezo wonderlijk?
Waar zit precies je verwondering?
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 31 okt 2023, 08:31 Hoezo wonderlijk?
Waar zit precies je verwondering?
Dat 'de techniek' (als ik het zo even aan mag duiden) zonder toedoen van de mens in staat is om van een summiere opdracht zo'n preek weet te maken...
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 31 okt 2023, 08:38
Tiberius schreef: 31 okt 2023, 08:31 Hoezo wonderlijk?
Waar zit precies je verwondering?
Dat 'de techniek' (als ik het zo even aan mag duiden) zonder toedoen van de mens in staat is om van een summiere opdracht zo'n preek weet te maken...
Dat is niet helemaal waar. Er wordt namelijk heel veel gebruik gemaakt van het werk van mensen. Uit allerlei bronnen wordt geput, en ik denk zomaar dat Johannes 3:7 vooral in behoudende kringen wordt bepreekt. Dus put ChatGPT uit deze bronnen en wordt het een preekje in die stijl.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Inwoner schreef: 31 okt 2023, 08:38
Tiberius schreef: 31 okt 2023, 08:31 Hoezo wonderlijk?
Waar zit precies je verwondering?
Dat 'de techniek' (als ik het zo even aan mag duiden) zonder toedoen van de mens in staat is om van een summiere opdracht zo'n preek weet te maken...
Ok. Dat 'zonder toedoen van de mens' klopt niet helemaal. Integendeel: er komen juist heel veel mensen aan te pas.
De AI-software is een soort verbeterde Google: het combineert alle overdenkingen/preken/verkondigingen/meditaties/overwegingen (of hoe je het maar wilt noemen) over die tekst op internet op tot één resultaat.

Edit> Ik zie dat Mannetje hetzelfde zegt.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door -DIA- »

Lazen we vroeger niet, en dan bedoel ik ver voor de tijd dat we aan computers dachten, dat de mens, in het einde van de tijd, zoals men dan zei, op zou zijn geklommen als "bijna goddelijk"? Het is de hoogste spot op de ladder die de mensheid kan bereiken: 666
Het komt niet bij het volmaakte, maar komt er tegenaan, en streeft ernaar.

PS: Ik weet niet meer waar ik deze 'oude' gedachte ooit heb gelezen, maar het heeft wel postgevat in mijn denken. Weet iemand waar deze gedachte vandaan komt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Iets "leuks". Ik zag op de site van het RD dat daar een artikel staat over een vloek op Israël. Nu heb ik geen digitaal abonnement, dus kan ik het artikel niet lezen.
Wat dan wel?
Vraag aan Bard (.google.com) het volgende "wat schrijft het RD van vandaag over de vloek op Israël?" en je krijgt een antwoord.
Het RD van vandaag, 30 november 2023, schrijft in een artikel over de vloek op Israël:

Vloek op Israël: een giftige gedachte

De vloek op Israël is een gedachte die al eeuwenlang leeft in de Arabische wereld. Het idee is dat Israël een land is dat door God vervloekt is, en dat het daarom te lijden heeft onder oorlogen, armoede en andere ellende.

Deze gedachte is giftig, want het leidt tot haat en geweld tegen Israël. Het is belangrijk om te beseffen dat de vloek op Israël niet echt bestaat. Het is een gedachte die door mensen is bedacht, en die niet gebaseerd is op feiten.

In het artikel wordt verder uitgelegd dat de vloek op Israël vaak wordt gebruikt om Israëls bestaan te rechtvaardigen. Sommige Arabieren geloven dat Israël een land is dat niet hoort te bestaan, en dat het daarom vervloekt is.

Deze gedachte is echter onjuist. Israël is een land met een lange geschiedenis en een rijke cultuur. Het recht van Israël om te bestaan is erkend door de Verenigde Naties.

Het RD roept op om de vloek op Israël te ontkrachten. Het is belangrijk om te beseffen dat deze gedachte niet gebaseerd is op feiten, en dat het leidt tot haat en geweld.

In het artikel wordt ook aandacht besteed aan de rol van religie in de vloek op Israël. Sommige mensen geloven dat de vloek op Israël een goddelijke straf is voor de zonden van het Joodse volk.

Deze gedachte is echter ook onjuist. God straft niet een heel volk voor de zonden van een paar mensen. De vloek op Israël is een menselijke gedachte, die niet gebaseerd is op religie.

Het RD roept op om religie niet te gebruiken om haat en geweld te rechtvaardigen. Religie moet juist worden gebruikt om liefde en vrede te bevorderen.


Ik kan niet zien of het klopt, want ik kan het origineel niet lezen.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Het verbaast me dat jij geen RD abonnement hebt, Mannetje.
Plaats reactie