OpenAI, ChatGPT

KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door KDD »

Het verbaast mij ook een beetje. Ik zag mannetje als iemand die na het eten in een stoel zat de rd door te spitten.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

LOL.

Buiken zijn voor eten, niet voor gevoel.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Dat is ook weer zo, maar regelmatig heb je een bepaald beeld van medeforummers.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Psalm »

Het zou ook kunnen dat het Mannetje het RD te links (christelijk) vindt. Deze mensen schijnen te bestaan.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef: 01 dec 2023, 14:39
Anselmus schreef:
Tiberius schreef: 30 nov 2023, 18:39 Het verbaast me dat jij geen RD abonnement hebt, Mannetje.
Inderdaad. Naast het gij zult niet stelen van de inkomsten van het RD en gij zult niet begeren de artikelen van uws naaste betalende medemensen. Wel het nieuws willen lezen van journalisten die ervoor werken, maar niet de kosten daarvoor mee willen dragen. Dat steelgedrag onder refo's heb ik nooit zo begrepen. Al zou het kunnen is het nog steeds niet de bedoeling als voelt het waarschijnlijk 'superslim'.
Nou nou nou…

Steel ik van betalende medemensen als ik kijk op de site van het RD? Lijkt me toch niet? De daar getoonde selectie is toch openbaar?

Overigens, ook een beetje vreemde gedachte: iedere refo (of andere benaming) moet een RD abonnement hebben, anders zijn we verbaast. Beetje nuchterheid mag hier toch wel passen.
Ik heb het dan ook over het niet-openbare deel dat mannetje door middel van een maas/hack wil zien. Volgens mij is dat voldoende nuchterheid. Journalisten moeten toch betaald worden, dus heeft het RD een business model. Steeds dit aanpassen omdat er weer mensen door de mazen zwemmen is arbeidsintensief en niet de manier waarop we met huisgenoten van het geloof moeten omgaan. Ik weet dat het veel gebeurt, ook met het doorgeven van kranten, maar als je het vanuit de uitgever bekijkt natuurlijk niet zo leuk.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Mijn vraag was, voor alle duidelijkheid, niet of het voor mij een wenselijk alternatief is, maar of het technisch gezien werkt.
Gewoon even proberen dus.

Deze week juist met leerlingen een themadag over AI gehad, dat gaf mij inspiratie voor deze nieuwsgierigheid, wetend dat Chatgpt 3.5 geen actuele bronnen gebruikt, maar Bard dus wel.
-
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Psalm »

Ik vroeg aan Bard: Schrijf een gereformeerde preek over Joh. 3.16.
Bard schreef:**Preek over Johannes 3:16**

**Inleiding**

Broeders en zusters,

Vandaag gaan we het hebben over een van de meest bekende en geliefde teksten uit de Bijbel: Johannes 3:16. Deze tekst wordt vaak genoemd als het evangelie in één zin, en dat is niet voor niets. Het is een krachtige uitdrukking van Gods liefde voor de wereld.

**De tekst**

Laten we eens kijken naar de tekst zelf:

> **Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon gaf, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.**

In deze tekst zien we drie belangrijke dingen:

* **Gods liefde:** God heeft de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon gaf.
* **Jezus Christus:** Jezus Christus is Gods Zoon, die gegeven is om de wereld te redden.
* **Het geloof:** Wie in Jezus Christus gelooft, heeft eeuwig leven.

**Gods liefde**

De eerste zin van de tekst is een uitdrukking van Gods liefde voor de wereld. God houdt van de wereld zo veel dat Hij bereid was zijn eigen Zoon te geven om haar te redden.

Deze liefde is niet gebaseerd op wat wij doen of laten. God houdt van ons ondanks onze zonden. Hij houdt van ons zelfs als we Hem haten.

**Jezus Christus**

De tweede zin van de tekst introduceert Jezus Christus. Jezus is Gods Zoon, die gegeven is om de wereld te redden.

Jezus kwam naar de wereld om ons te verlossen van onze zonden. Hij stierf aan het kruis voor onze schuld. Door zijn dood en opstanding heeft Hij ons eeuwig leven gegeven.

**Het geloof**

De derde zin van de tekst zegt dat wie in Jezus Christus gelooft, eeuwig leven heeft.

Geloof is niet zomaar een gevoel. Het is een vertrouwen op Jezus Christus als onze Redder. Als we in Jezus Christus geloven, ontvangen we zijn vergeving en zijn we gered.

**Toepassing**

Wat betekent deze tekst voor ons?

Ten eerste, het betekent dat we geliefd zijn door God. God houdt van ons ondanks onze zonden. Hij wil ons redden en ons eeuwig leven geven.

Ten tweede, het betekent dat we Jezus Christus nodig hebben. Jezus is de enige die ons van onze zonden kan verlossen.

Ten derde, het betekent dat we geloven moeten. We moeten ons vertrouwen stellen op Jezus Christus als onze Redder.

Deze tekst is een aanmoediging voor ons om onze relatie met God te herstellen. Als we in Jezus Christus geloven, hebben we eeuwig leven.

**Slot**

Laten we bidden:

Heer,

We danken U voor uw liefde voor ons. We danken U voor Jezus Christus, die voor onze zonden gestorven is. We geloven in Hem als onze Redder.

Help ons om onze relatie met U te herstellen. Help ons om in Jezus Christus te geloven.

In Jezus' naam, amen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Herman »

Zulke spelletjes gaan mij ver over de schreef.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Wim Anker »

Mag je - officieel - een krant niet aan een ander geven dan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: 01 dec 2023, 20:15 Mag je - officieel - een krant niet aan een ander geven dan?
Zeker wel. Anders passen die kranten op den duur niet meer in je huis.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Mannetje »

Herman schreef: 01 dec 2023, 19:52 Zulke spelletjes gaan mij ver over de schreef.
Geheel eens
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 01 dec 2023, 20:30
Herman schreef: 01 dec 2023, 19:52 Zulke spelletjes gaan mij ver over de schreef.
Geheel eens
Ja. Het enige wat ik er aardig aan vind is de onderverdeling in drie punten. Verder pulp. En spotten met de heiligheid van de prediking: het spreken Gods.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Psalm »

Tjonge, wat een heftige reacties allemaal. Het is toch interessant om te kijken wat AI kan produceren? Je ziet duidelijk de Amerikaanse theologie in die preek. Dus dat zal dan ook wel de input geweest zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Bert Mulder »

Psalm schreef: 01 dec 2023, 23:57 Tjonge, wat een heftige reacties allemaal. Het is toch interessant om te kijken wat AI kan produceren? Je ziet duidelijk de Amerikaanse theologie in die preek. Dus dat zal dan ook wel de input geweest zijn.
wat bedoel je Amerikaanse theologie?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: OpenAI, ChatGPT

Bericht door Psalm »

Bert Mulder schreef: 02 dec 2023, 03:25
Psalm schreef: 01 dec 2023, 23:57 Tjonge, wat een heftige reacties allemaal. Het is toch interessant om te kijken wat AI kan produceren? Je ziet duidelijk de Amerikaanse theologie in die preek. Dus dat zal dan ook wel de input geweest zijn.
wat bedoel je Amerikaanse theologie?
Echt op de persoon schrijven "Hij houdt van jou" en daarna zo'n gebed. Dat zie je veel terug bij evangelicalen in Amerika.
Plaats reactie