Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Thuisluisteren tijdens de coronaperiode

Ik ben altijd in de gelegenheid geweest om naar de kerk te kunnen gaan, thuisluisteren was niet nodig
2
4%
Ik heb altijd trouw meegeluisterd met onze eigen gemeente
29
59%
Ik heb vooral meegeluisterd met onze eigen gemeente, maar ook wel eens een gemeente van eigen kerkverband
6
12%
Ik heb vooral meegeluisterd met onze eigen gemeente, maar ook wel eens een gemeente van een ander kerkverband
5
10%
Ik heb af en toe meegeluisterd met onze eigen gemeente, maar grotendeels met een gemeente van eigen kerkverband
3
6%
Ik heb af en toe meegeluisterd met onze eigen gemeente, maar grotendeels met een gemeente van een ander kerkverband
2
4%
Tijdens de coronaperiode ben ik ergens anders gaan luisteren, nu ga ik daar ook naar de kerk
2
4%
Ik ben tijdens de coronaperiode van kerkverband verwisselt, maar dat heeft niks met corona te maken
0
Geen stemmen
Overig namelijk...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door HersteldHervormd »

Tijdens de coronaperiode was de kerkgang vaak niet mogelijk of heel beperkt. Ik hoor om mij heen af en toe dat mensen thuis naar wat anders gingen luisteren, omdat ze liever een andere dominee horen. Nu de kerkgang weer normaal is merk je ook wel dat er wat mensen afhaken of vertrokken zijn, veelal zijn dit randkerkelijken. Is er een verband?

De vraag is hoe het thuis luisteren bij jullie vergaan is? Ik zou op zich wel kunnen begrijpen als je géén dominee hebt dat je dan sneller mee gaat luisteren met een gemeente waar wel een dominee voorgaat.

Persoonlijk heb ik altijd meegeluisterd met onze eigen kerk. Welke dominee er dan ook was. Één keertje heb ik met een andere HHG meegeluisterd omdat de verbinding niet goed werkte. Waarschijnlijk lag dat aan ons, omdat andere er geen last van hadden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door -DIA- »

Altijd eigen diensten gevolgd, maar als het kon ook andere kerken (bv ds Verschuure, ds. Hoogerland) maakt dan niet uit welk kerkverband (preken online zoals bv ds P. Blok, ds. Lamain, ds. Catsburg, ds. Venema enz.), als het maar de bevindelijke leer is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp je poll.
Maar ik ben zelf juist méér diensten gaan luisteren/kijken dan de eigen gemeente, gewoon omdat het kon. En ja, daar zitten ook diensten bij van andere kerkverbanden.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Ik begrijp je poll.
Maar ik ben zelf juist méér diensten gaan luisteren/kijken dan de eigen gemeente, gewoon omdat het kon. En ja, daar zitten ook diensten bij van andere kerkverbanden.
Ik snap je even niet, je bent meer gaan luisteren kijken dan beschikbaar was in je eigen gemeente?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef:Ik begrijp je poll.
Maar ik ben zelf juist méér diensten gaan luisteren/kijken dan de eigen gemeente, gewoon omdat het kon. En ja, daar zitten ook diensten bij van andere kerkverbanden.
Ik snap je even niet, je bent meer gaan luisteren kijken dan beschikbaar was in je eigen gemeente?
:super Je snapt het dus wel. :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Mara »

Ik ben ook dankbaar dat de mogelijkheid er nog steeds is. De kerk is nog steeds te vermoeiend voor mij, wegens prikkels en (nu) de kou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Marck »

Ik ben in de periode dat kerkbezoek niet kon gebruik gaan maken van het luisteren van onze diensten via kerkdienst gemist. Voor mij waren de eigen diensten, veelal leespreek, prioriteit. Ik geloof dat God mij geplaatst heeft in deze gemeente. En dat Zijn leiding daarin ook gaat over de gekozen preken, preeklezers, en predikanten.
Hoewel niet altijd helemaal helder, heb ik er een vertrouwen in dat er voor mij veel zegen in ligt.
Daarnaast hield het toch die binding met de rest van de gemeente warm. Ik was dankbaar voor de mensen die in die periodes toch ervoor zorgden dat we als gemeente diensten konden luisteren. Ook bad ik voor de diensten, de betrokken gemeenteleden en de ontwikkelingen in de gemeente. Misschien wel meer dan voorheen toen het allemaal zo vanzelfsprekend leek te gaan.
De tijd die overbleef van het reizen had ik deels gebruikt voor bezig zijn met de preekstof maar zo nu en dan ook voor lezen. Ook heb ik daarnaast meer geluisterd naar andere gemeenten of predikanten die ik wat beter wilde leren kennen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Marck »

Mara schreef:Ik ben ook dankbaar dat de mogelijkheid er nog steeds is. De kerk is nog steeds te vermoeiend voor mij, wegens prikkels en (nu) de kou.
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van die prikkelgevoeligheid als belemmering om diensten te bezoeken. Hier zou wat meer begrip voor moeten komen. Zeker als men vanaf preekstoelen oproept om diensten niet te verzuimen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door CvdW »

Marck schreef:Ik ben in de periode dat kerkbezoek niet kon gebruik gaan maken van het luisteren van onze diensten via kerkdienst gemist. Voor mij waren de eigen diensten, veelal leespreek, prioriteit. Ik geloof dat God mij geplaatst heeft in deze gemeente. En dat Zijn leiding daarin ook gaat over de gekozen preken, preeklezers, en predikanten.
Hoewel niet altijd helemaal helder, heb ik er een vertrouwen in dat er voor mij veel zegen in ligt.
Daarnaast hield het toch die binding met de rest van de gemeente warm. Ik was dankbaar voor de mensen die in die periodes toch ervoor zorgden dat we als gemeente diensten konden luisteren. Ook bad ik voor de diensten, de betrokken gemeenteleden en de ontwikkelingen in de gemeente. Misschien wel meer dan voorheen toen het allemaal zo vanzelfsprekend leek te gaan.
De tijd die overbleef van het reizen had ik deels gebruikt voor bezig zijn met de preekstof maar zo nu en dan ook voor lezen. Ook heb ik daarnaast meer geluisterd naar andere gemeenten of predikanten die ik wat beter wilde leren kennen.
Vetgedrukte zin komt mij over als dissonant met betrekking tot het overige. Is een uitleg mogelijk?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Marck »

CvdW schreef:
Marck schreef:Ik ben in de periode dat kerkbezoek niet kon gebruik gaan maken van het luisteren van onze diensten via kerkdienst gemist. Voor mij waren de eigen diensten, veelal leespreek, prioriteit. Ik geloof dat God mij geplaatst heeft in deze gemeente. En dat Zijn leiding daarin ook gaat over de gekozen preken, preeklezers, en predikanten.
Hoewel niet altijd helemaal helder, heb ik er een vertrouwen in dat er voor mij veel zegen in ligt.
Daarnaast hield het toch die binding met de rest van de gemeente warm. Ik was dankbaar voor de mensen die in die periodes toch ervoor zorgden dat we als gemeente diensten konden luisteren. Ook bad ik voor de diensten, de betrokken gemeenteleden en de ontwikkelingen in de gemeente. Misschien wel meer dan voorheen toen het allemaal zo vanzelfsprekend leek te gaan.
De tijd die overbleef van het reizen had ik deels gebruikt voor bezig zijn met de preekstof maar zo nu en dan ook voor lezen. Ook heb ik daarnaast meer geluisterd naar andere gemeenten of predikanten die ik wat beter wilde leren kennen.
Vetgedrukte zin komt mij over als dissonant met betrekking tot het overige. Is een uitleg mogelijk?
Ondanks het vertrouwen in het onderwijs vanuit de preken hier in de gemeente begreep ik soms een preek niet helemaal of gedeeltelijk, en soms kom ik me ook niet goed focussen. De mogelijkheid tot naluisteren was dan meestal erg nuttig.
Soms mailde ik ook een broeder die wat verheldering kon geven. Iets wat voorheen bij het napraten in de gang gebeurde.
In die zin bedoelde ik het.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Herman »

Marck schreef:
Mara schreef:Ik ben ook dankbaar dat de mogelijkheid er nog steeds is. De kerk is nog steeds te vermoeiend voor mij, wegens prikkels en (nu) de kou.
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van die prikkelgevoeligheid als belemmering om diensten te bezoeken. Hier zou wat meer begrip voor moeten komen. Zeker als men vanaf preekstoelen oproept om diensten niet te verzuimen.
Als je op de preekstoel al duidelijk begrip voor van alles en nog wat gaat tonen, dan stimuleer je de mensen om met een snotneus ook maar thuis te blijven. Dus ik ben bij dit soort concrete dingen niet wars van genoeg duidelijkheid. De mensen die écht vanwege hun prikkelbaarheid niet kunnen komen, weten best dat ze een duidelijk excuus hebben en lijden eerder onder hun afwezigheid dan dat ze zitten te mopperen op een concrete aanspraak. Zo kijk ik er tegen aan.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Anselmus »

Zonder deze concrete situatie te willen beoordelen merk ik dat ik het lastig vind dat veel mensen uit de kerk wegblijven. Burn-out, prikkels, long-covid, ADHA-PDD-NOS, autisme, vermoeidheid, rugklachten, concentratiepeobkemen, ik hoor zoveel redenen om niet meer naar de kerk te gaan. Hoewel de redenen vast legitiem zijn, neemt het naar mijn idee wel behoorlijk toe. Dat geldt ook voor andere dingen in de kerk: het komt vaak neer op eenzelfde kern die zelf ook weleens moe is na weken intensief werken en het liefst zou overslaan. Is die laatste groep minder assertief, of is hier geen verband tussen? Ik merk dat ik het soms lastig vind, maar stel mezelf dan de vraag: welke verwachtingen heb ik van de gemeente en is dat ook Bijbels? En dan weet ik het antwoord niet.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Marck »

Herman schreef:
Marck schreef:
Mara schreef:Ik ben ook dankbaar dat de mogelijkheid er nog steeds is. De kerk is nog steeds te vermoeiend voor mij, wegens prikkels en (nu) de kou.
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van die prikkelgevoeligheid als belemmering om diensten te bezoeken. Hier zou wat meer begrip voor moeten komen. Zeker als men vanaf preekstoelen oproept om diensten niet te verzuimen.
Als je op de preekstoel al duidelijk begrip voor van alles en nog wat gaat tonen, dan stimuleer je de mensen om met een snotneus ook maar thuis te blijven. Dus ik ben bij dit soort concrete dingen niet wars van genoeg duidelijkheid. De mensen die écht vanwege hun prikkelbaarheid niet kunnen komen, weten best dat ze een duidelijk excuus hebben en lijden eerder onder hun afwezigheid dan dat ze zitten te mopperen op een concrete aanspraak. Zo kijk ik er tegen aan.
Dat mag Herman. Mijn ervaring met een paar personen die hier last van hebben leerde mij anders. Voorheen wist ik er weinig van. Gelukkig is er meer aandacht voor dit soort onderwerpen binnen predikanten opleidingen. Staat niet in lijn met een snotneus.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door Marck »

Anselmus schreef:Zonder deze concrete situatie te willen beoordelen merk ik dat ik het lastig vind dat veel mensen uit de kerk wegblijven. Burn-out, prikkels, long-covid, ADHA-PDD-NOS, autisme, vermoeidheid, rugklachten, concentratiepeobkemen, ik hoor zoveel redenen om niet meer naar de kerk te gaan. Hoewel de redenen vast legitiem zijn, neemt het naar mijn idee wel behoorlijk toe. Dat geldt ook voor andere dingen in de kerk: het komt vaak neer op eenzelfde kern die zelf ook weleens moe is na weken intensief werken en het liefst zou overslaan. Is die laatste groep minder assertief, of is hier geen verband tussen? Ik merk dat ik het soms lastig vind, maar stel mezelf dan de vraag: welke verwachtingen heb ik van de gemeente en is dat ook Bijbels? En dan weet ik het antwoord niet.
Het is ook geen makkelijk onderwerp. Belangrijk inderdaad om vooral naar je eigen motivatie en intenties te kijken. En betrokkenheid te tonen naar hen die we missen in de diensten. Misschien kan dat soms belemmeringen bij hen wegnemen of verwijdering voorkomen.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meeluisteren met je gemeente tijdens de coronaperiode

Bericht door DDD »

Zolang er mensen zijn die zich er over opwinden als iemand een schrikreactie heeft als er iets gebeurt, zullen er mensen zijn die het nodig vinden om weg te blijven.

Overigens zouden mensen wat meer op zichzelf en wat minder op anderen moeten letten. Wat niet hetzelfde is als oog voor elkaar hebben. Dat kan geen kwaad.
Plaats reactie