Jongerenavonden Kesteren

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Goedendag,

Leo e.a. , ik ben het met Kislev eens dat de titel voor veel misverstanden kan zorgen in onze kringen. Voor velen lijkt het een bevestiging van datgene wat ze al dachten. Het verdere stuk is wel heel mooi. Ik ben blij dat het erin stond.

Nog even over de kritiek: laat alle mensen gewoon zeggen wat ze denken. Het zijn alleen ophouders. Degenen die kritiek hebben komen "nooit" op de avonden, en baseren hun ideeen alleen op geruchten en verdraaide aannames(!?)

Nog even voor Refojongere:

Wat is het verschil tussen datgene wat ds. Pronk zegt in zijn lezing(waar jij kritiek op hebt) en datgene uit psalm 95.

Zo gij Zijn stem dan heden hoort, verhardt u niet, maar neemt zijn genade ootmoedig aan.

Heden, of niet?

Gaarne je reactie.

mvrgr, grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik heb het op zich niet over de eis des geloofs: Verhardt u niet, maar laat u leiden. Maar de manier waarop het gebracht wordt: Toe nou toch eens, geloof nou maar, wacht nou maar niet op de Heere, doe de deur open en dan zie je achteraf wel dat Gods Geest het heeft gewerkt. Zo komt het geheel van het (volgens Leo wel en Kislev niet, en ik hoop dat de laatste gelijk heeft) evenwichtige verslag op mij over. Die toon bevalt me absoluut niet. Het is niet de juiste manier van prediken.

Om nog maar weer eens prof. Wisse te citeren: "Pas er voor op, dat deze eis dan ook niet naar voren wordt gebracht als een conditie ten leven op werkverbond-achtige manier. Dit zou uiteraard ook afstuiten op iedere waarlijk ontdekte ziel, die in ware ontdekking ook aan eigen onmacht is ontdekt, ook aan de aangeboren onmacht tot geloven."
Leo

Bericht door Leo »

Voor de duidelijkheid zal hierbij aangeven dat ik ds. Pronk meteen gebeld heb over het krante-artikel.

Wij waren onafhankelijk van elkaar tot de conclusie gekomen dat het een evenwichtig verslag is.
N.a.v. deze discussie zal ik dit ook melden bij het RD, want ze krijgen ook veel (terechte) kritiek.

Kijk, de discussie herhaalt zich. Het heeft niet veel zin om het 'welles/nietes' spelletje te blijven spelen.

Wat is het verschil tussen:
'Komt herwaarts tot Mij'
en
'Ga dan tot Hem'

Wat moet nou een prediker anders doen als hij dit niet mag zeggen?
We zijn TE BANG voor arminianisme (terwijl onverkort staande blijft dat arminianisme een grote dwaling is). En we zijn TE WEINIG BANG voor hyper-calvinisme oftewel: ONGELOOF.
Alsof er in de betreffende lezing gezegd zou zijn dat we het zelf wel kunnen en Gods Geest niet nodig hebben.

(tussen haakjes: hoeveel mensen hebben al voor ds Pronk gebeden, omdat hij in jouw ogen zo'n foute opmerking heeft gemaakt?

Feit is dat onbekeerde mensen onder deze prediking onrustig worden.
"moet ik dan toch iets doen?"
"kan ik het dan toch niet redden door stilletjes door te blijven leven zoals ik leef"?

Johannes: "Bekeert u en gelooft het Evangelie"
"Zie het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt" (ja!)
Jezus: "Komt herwaarts tot Mij"
"Wendt u naar Mij toe"
"Volg Mij"
"Kom af, Ik moet nu in uw huis blijven"

Mag een prediker iets anders doen dan de mensen DWINGEN OM IN TE GAAN?
Wat zou Paulus met deze opmerking bedoelen denk je?
Wat heeft Luther gedaan? Wat hebben de andere Reformatoren gedaan?
Wat heeft de confessie gedaan?
Wat deden de Puriteinen?

We zijn nog Roomser dan ik dacht en nochtans is er bij de Heere vergeving.
Laat nou een ieder die Jezus nog niet kent naar Hem uit gaan. En die Hem wel kent stoppen met dit soort discussies en voor degenen bidden die Hem nog niet kennen. Ja inderdaad, te beginnen bij de mensen op dit forum.

Want waar hebben al deze rechtzinnige discussies ons nu gebracht? Dichter bij elkaar? Zijn we erdoor wedergeboren en vernieuwd?

Bij Jezus moet je zijn. Of je het nu wilt geloven of niet.
En als je Hem niet op Zijn Woord gelooft zul je tot je eigen schade moeten ervaren dat je niet WILDE.

En dat, terwijl Hij wel wil. En of je het nu lezen wilt of niet, HIJ HEEFT nu JOUW BEHOUD op het oog.
Hij weent nu over jou: och of JIJ ook bekende in deze jouw dag wat tot je zaligheid dient, maar je hebt niet GEWILD.

Jezus weent bittere tranen over onbekeerde, ongelovige zondaren.
En nochtans is HIJ het Lam van God, dat de zonden der wereld wegneemt.
Dat zeg ik niet, dat zegt Johannes.

Stel nu dat ds P vreselijke dogmatische missers heeft gemaakt en dat ik een onbijbels geluid laat horen....

Ken JIJ Jezus? Heb jij Hem lief? Geloof je dat Hij jou liefhad van voor de grondlegging der wereld?

Jij die dit leest, heb je nu nog niet in de gaten dat Hij op dit moment met Zijn armen wijd uitgestrekt staat om je genadig te zijn?
Geloof je het nog niet? Toch is het zo en jouw ongeloof trapt Hem wel op Zijn hart, maar nog is Hij genadig.

Dat is ook dat wat ons onrustig maakt.
De donder van de wet maakt ons lang niet zo onrustig als het LIEFDEHART van Jezus Christus.

Maar Hij is gisteren, heden en in der eeuwigheid dezelfde goedertierene, Die niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Ook jij.
Mirror

Bericht door Mirror »

Leo,

De discussie is niet of datgene wat Ds. Pronk gezegd heeft waar is. Ongetwijfeld is het voor de volle 100% Bijbels en ongetwijfeld is het eveneens een bloemlezing uit onze belijdenisgeschriften. De stelling is dat het Bijbelse evenwicht ontbreekt.

Stop vandaag met dat praten over geloof, maar bid God dat wij door ons (geloofs)leven en uit onze werken mogen tonen dat we Zijn eigendom zijn. Als een stad op de berg en een kaars op een kandelaar. Dit is niet dogmatisch, maar super praktisch. Ik weet zeker dat dan alle kritiek verstomd.

"Zijt heilig, want Ik ben heilig"

Ook jij, want jij gelooft toch al Zijn woorden?

[Veranderd op 10/9/02 door Mirror]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ds. Pronk preekte op de avond in Kesteren voor jongeren die maar al te goed overtuigd waren van hun eigen onwil en onmacht om te geloven. Misschien zijn er die er zich achter willen verschuilen. Dominee, ik kan toch niet? Dominee, maar als ik niet uitverkoren ben heeft het toch geen zin?
In die zin zijn de opmerkingen van de dominee zeer begrijpelijk. Die aanbieding van Christus' genade wordt ook aan jou gedaan, wie je ook bent! Als was u niet uitverkoren, u hebt toch te geloven. Want de HEERE spreekt, zullen wij dan excuses zoeken en ongehoorzaam zijn? Geloof dan, en verschuil je niet langer onder je excuses.
Kan ik dat dan zomaar dominee, het moet toch in je gewerkt worden, daar moet ik toch op wachten. Ik kan immers niets toevoegen aan mijn zaligheid, het is eenzijdig Gods werk?
Nee, zegt dominee Pronk, je moet niet gaan redeneren: Kan ik wel, wil ik wel? Dat vraagt de Heere niet van je. De Heere vraagt: Doe die deur van je hart open, nu!

Volkomen schriftuurlijk. Stel dat jongeren deze boodschap ook volkomen serieus nemen, dan is er een groep die zegt: Ja, het moet nu maar eens afgelopen zijn, laat ik mijn hart (deur) openen voor Jezus Christus, laat ik kiezen Hem na te volgen, laat ik me overgeven aan Hem!
Ze kiezen ervoor te geloven in Jezus Christus. En tot een waar geloof behoort niet alleen het woord, maar juist ook de daden des geloofs. Men moet nu heilig leven, immers adeldom verplicht en de Heere is het waard. Een ieder zal er achter komen dat het zo ontzettend moeilijk is de Heere in alles te volgen, het is zo moeilijk om alle zonden achter je te laten, je doet nog zo vaak de verkeerde dingen. Tja, het is de strijd tussen vlees en geest, de oude en de nieuwe mens.

Er is misschien ook nog een andere groep, die overtuigd is dat de aanbieding van genade ook hen geldt. O, wat nu? Ik kan heel niet geloven en ik wil het eigenlijk ook niet, mijn eigen ik verloochenen en volledig mijn leven aan Hem geven. 'k Heb heel geen honger naar de Zaligmaker! O, dat ongeloof wordt tot schuld en diepe, diepe schaamte. Zou Hij zo'n huichelaar nog willen ontvangen, die in zichzelf nog zo hoogmoedig is dat ie niet wil buigen, zonder ware liefde, ja de kerkgang is er en het bidden, maar het is allemaal verre van zoals het behoort en de Heere het van ons vraagt! Heere, bekeer mij toch, zo zal ik bekeerd zijn, zal zo'n jongere wellicht vragen in welke bewoordingen dan ook. Uit mij komt niets goeds, o, geef me een geloofsoog op Christus. En als het de Heere dan behaagt Christus aan zo'n arme ziel te openbaren als de volkomen Zaligmaker die de verbroken verhouding en gemeenschap met God weer kan herstellen door de zware schuld te verzoenen, dan smaakt zo'n ziel een blijdschap. Ja, die Heere Jezus Christus neem ik aan (sterker of zwakker, heel schuchter of heel erg vrijmoedig), ja, ik wil U dienen en de zonde haten en verlaten!
Het hart is veranderd, wederomgeboren. Zo'n ziel heeft ware worstelingen gehad om tot geloof te komen en wist dat hij zelf nooit de keus kon maken.
Leo

Bericht door Leo »

Volgens mij ga ik jou de volgende jongerenavond ontmoeten RJ.

Hartelijk welkom, maar dat wist je al!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je wist al dat ik er niks tegen had Leo! Alleen al omdat ze 'zwaardere' predikanten vragen die ik nooit van mijn leven gehoord heb: W. van Vlastuin, P. de Vries, A.A. Egas, ds. A. Kot etcetera...

Alleen de doelgroep vind ik een beetje eenzijdig. Het lijkt in veel lezingen alsof er slechts voor jongeren gepreekt wordt die onder een 'ingeperkt aanbod van genade' leven. Jongeren die tobben met de uitverkiezing doordat deze in hun gemeenten zo gebracht wordt dat deze alles overheersd. Zegmaar: de lijdelijke jeugd.
Toch moet er weldegelijk opgepast worden voor een prediking die begrippen als 'onmacht' en 'onwil' en 'uitverkiezing' slechts behandelt als slappe excuses. Mijns inziens mag er voor gewaakt worden dat men waarlijk worstelende zielen niet te kort doet. Want daar is het niet van: Ah joh, die onmacht, daar moet je niet aan denken etc.

Laat ik ds. Van Vlastuin in dezen maar aanhalen:
"De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus. Daaronder zou Judas het kunnen uithouden. Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen. Het betekent een rechteloze en goddeloze te zijn voor de Heere. We worden niet gerechtvaardigd als zoekende en gewillige mensen, maar als goddelozen. Genade wordt op het schavot bewezen. Het leven met Jezus betekent sterven met Jezus. Zo bloeien de vruchten van geloof en bekering op uit een verbroken hart. In het brede kerkelijke leven van onze tijd zijn kenmerken vaak verdacht, omdat het mensen op zichzelf zou terugwerpen en niet op Christus. Toch is het is nodig dat we onszelf toetsen of we deel hebben gekregen aan de nieuwe geboorte."

Het stuk van de 'Saambinder' wordt teveel opgeblazen. Men is alleen verontwaardigd dat het initiatief voortkomt uit een onvrede over de prediking en men signaleert daar waarschijnlijk veel mensen uit de Geref. Gemeenten. Daarom zijn ze huiverig. Men denkt dat die onvrede onterecht is. Inhoudelijk hebben ze niks op de lezingen aan te merken. Dat mag bemoedigend zijn.

Hartelijke groeten en wie weet kom ik een keertje in Barneveld! DAAG
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Leo
Dank je :)

Het kost dan ook heel wat energie om het zover te krijgen.

Maar in principe hoeft men de bandjes niet eens te bestellen, want als je een beetje handig bent kun je de WMA downloaden en dan als audio-CD'tje branden.

Het heeft ook met 'maximale openheid' te maken. Iedereen is nu in de mogelijkheid om te luisteren 'wat daar nu precies gebeurd'.

[Veranderd op 7/9/2002 door Leo]
Leo,

hoe doe je dat, zo'n opname overzetten in MP3, welk programma gebruik je daarvoor? Of neem je het al digitaal op tijdens de lezing?

Ik heb ze allemaal gedownload en op een MP3-cd gezet. nu nog 30 uur gaan luisteren in de auto :o
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat een verzet tegen een ruim aanbod van genade. Eenzijdig wordt genoemd en nog meer andere zaken.

Allereerst kan je nooit in 1 lezing alle kanten benadrukken. Misschien heeft ds. Pronk wel dezelfde stelling als Blaauwendraad toentertijd: als het bootje naar rechts hangt, moet je aan de andere kant wat gaan tegenhangen.

Alle verzet tegen een ruim aanbod van genade is terug te leiden op ongeloof. Als er een was die ruim preekte en geen voorwaarden stelde was dat Jezus wel. We zitten veel te vast in onze dogma's en schema's.
Leo

Bericht door Leo »

Amen Lecram!

Ja, ik neem met minidisc op, maar dat maakt weinig uit, want ik stuur het in via de LINE IN van mijn geluidskaart.
(soundblaster LIVE 5.1)

Eerst neem ik het op als 32 bits 44.1 kHz 128 kbs WAVE bestand (stereo).

Vervolgens gebruik ik het dan verkregen bestand (wat ongeveer 800 MB groot is)
nog 2 keer:
1e keer: om het te converteren naar WMA (dat doe ik met een plugin van winamp)
2e keer: om het te converteren naar MP3, daar gebruik ik momenteel FREEripMP3 voor.
Maar er zijn meerdere programmaatjes voor, denk aan audiocathalyst, of Xing MP3 encoder enz. Zelfs heeft Winamp 2.xx er een plugin voor.

Weet je zo genoeg?
Leo

Bericht door Leo »

Op D.V. 20 november a.s. (woensdag) hopen wij onze tweede jongerenavond in Kesteren te houden.

Aanvang: 19:30 uur.

Ds. T. Vanhuysse uit Tongeren (Belgie) hoopt op deze avond met ons na te denken over het thema: "Komt herwaarts tot Mij!"

Wij willen jullie allen hartelijk uitnodigen!
Neem je ouders, vrienden of kennissen gerust eens mee!

Hartelijke groet,
Het comite.

Meer info: http://www.jongerenavonden.com/
Leo

Bericht door Leo »

D.V. morgen (donderdag) avond hoopt dominee H.J. Hegger in Kesteren te spreken over het thema:
"wat moet ik doen opdat ik zalig worde?"

Allen heel hartelijk welkom!

Meer info op www.jongerenavonden.com

vriendelijke groet,
het comité
Plaats reactie