Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 20 mar 2023, 22:50
DDD schreef: 20 mar 2023, 22:35 Dat wijze advies zou je in andere draadjes ook wel mogen toepassen. :)

Los daarvan: prima als iemand niet op beeld wil. Er zijn genoeg gemeenten zonder beeld. Ik kan me voorstellen dat je het wel in de beroepingsbrief opneemt, maar voor gastpredikanten lijkt het mij prima. Ds. Van Boven was ook niet in beeld in Lisse. Dan kijk je gewoon naar het psalmbord.

Het overgrote deel van de mensen die naar zo'n dominee komt, is toch niet van de eigen gemeente, denk ik dan. Voor hen kan het niet bijzonder genoeg zijn, dus dat kun je dan ook aan den lijve meemaken.
Dat laatste is onzin natuurlijk, want ds. Al-Chalabi ging gewoon op z'n vrije zondag naar Woerden.

Daar zouden andere classisgemeenten in Utrecht een voorbeeld aan kunnen nemen.
Misschien is het ook anders als hij zal reizen op zondag. Werkt wellicht ook niet mee om een dominee 2x te moeten uitnodigen.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Herman schreef: 20 mar 2023, 22:58 Volgens mij is het ook dwang als je niet voor kunt gaan in een gemeente waar wel beeld is. Dus dan sta je in een patstelling. In dat geval dient daar een besluit over te worden genomen in het college wat daarvoor is, namelijk de kerkenraad. Dat vergt ook inschikkelijkheid van de beste dominee.
Ik kan de associatie met een eertijds niet zo meemaken. Alsof er geen hemelsbreed verschil is tussen het volgen van een kerkdienst en een ijdel leven waarin het derde en zevende gebod met voeten worden getreden.
Want? Meestal vraagt een kerkenraad 'dominee wil u komen preken?'. Antwoord 'ja, als het zonder beeld is'. De kerkenraad kan dan ja of nee zeggen. Ik zie niet in waarom de uitgenodigde zou moeten inschikken. Waarschijnlijk hebben genoeg gemeente geen beeld of willen ze het beeld uitzetten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 20 mar 2023, 21:04
Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
Ik vond dat hij bijzonder stellig was, en daarmee vele broeders afschreef.
Hij mag toch ook gewoon net als jij zijn principes hebben?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: 20 mar 2023, 23:54
Bezorgd schreef: 20 mar 2023, 21:04
Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
Ik vond dat hij bijzonder stellig was, en daarmee vele broeders afschreef.
Hij mag toch ook gewoon net als jij zijn principes hebben?
Zeker.
Maar om in algemene termen op deze wijze veroordelend te spreken, heb je mi weinig begrepen van de christelijke vrijheid.
Ik vond het echt te kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

MGG schreef: 20 mar 2023, 23:34
Herman schreef: 20 mar 2023, 22:58 Volgens mij is het ook dwang als je niet voor kunt gaan in een gemeente waar wel beeld is. Dus dan sta je in een patstelling. In dat geval dient daar een besluit over te worden genomen in het college wat daarvoor is, namelijk de kerkenraad. Dat vergt ook inschikkelijkheid van de beste dominee.
Ik kan de associatie met een eertijds niet zo meemaken. Alsof er geen hemelsbreed verschil is tussen het volgen van een kerkdienst en een ijdel leven waarin het derde en zevende gebod met voeten worden getreden.
Want? Meestal vraagt een kerkenraad 'dominee wil u komen preken?'. Antwoord 'ja, als het zonder beeld is'. De kerkenraad kan dan ja of nee zeggen. Ik zie niet in waarom de uitgenodigde zou moeten inschikken. Waarschijnlijk hebben genoeg gemeente geen beeld of willen ze het beeld uitzetten.
Je roeping als predikant gaat voor het stellen van voorwaarden. Je dient een gemeente, je dient niet je eigen ik. Of dat ik nu geestelijk of vleselijk gestreeld moet worden, dat is niet de bedoeling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 07:12
pierre27 schreef: 20 mar 2023, 23:54
Bezorgd schreef: 20 mar 2023, 21:04
Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40

Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
Ik vond dat hij bijzonder stellig was, en daarmee vele broeders afschreef.
Hij mag toch ook gewoon net als jij zijn principes hebben?
Zeker.
Maar om in algemene termen op deze wijze veroordelend te spreken, heb je mi weinig begrepen van de christelijke vrijheid.
Ik vond het echt te kort door de bocht.
Ik vind jouw reactie te kort door de bocht. Wat ga jij zeggen als er een dominee zegt: 'Ik kom alleen preken als er beelduitzending is.'?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ph W H Eskes »

De predikant van de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden is tegen het uitzenden van kerkdiensten met beeld.
Echter als hij in gemeenten preekt waar men wel uitzendt met beeld, vind hij dat vallen onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad aldaar.

Dit zei hij enkele weken terug in de middagdienst bij de behandeling van zondag 35 van de Heidelbergse Cathechismus.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Herman schreef: 21 mar 2023, 08:03
MGG schreef: 20 mar 2023, 23:34
Herman schreef: 20 mar 2023, 22:58 Volgens mij is het ook dwang als je niet voor kunt gaan in een gemeente waar wel beeld is. Dus dan sta je in een patstelling. In dat geval dient daar een besluit over te worden genomen in het college wat daarvoor is, namelijk de kerkenraad. Dat vergt ook inschikkelijkheid van de beste dominee.
Ik kan de associatie met een eertijds niet zo meemaken. Alsof er geen hemelsbreed verschil is tussen het volgen van een kerkdienst en een ijdel leven waarin het derde en zevende gebod met voeten worden getreden.
Want? Meestal vraagt een kerkenraad 'dominee wil u komen preken?'. Antwoord 'ja, als het zonder beeld is'. De kerkenraad kan dan ja of nee zeggen. Ik zie niet in waarom de uitgenodigde zou moeten inschikken. Waarschijnlijk hebben genoeg gemeente geen beeld of willen ze het beeld uitzetten.
Je roeping als predikant gaat voor het stellen van voorwaarden. Je dient een gemeente, je dient niet je eigen ik. Of dat ik nu geestelijk of vleselijk gestreeld moet worden, dat is niet de bedoeling.
Je dient de gemeente waar je een roeping voor heb. Het gaat niet over gestreeld worden, maar over een principe of een onprettig gevoel. Ik zie niet in waarom de genodigde moet inschikken. De gemeente (preekregelaar) legt een vraag bij een dominee neer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan rekening houdt met de wens van de genodigde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

MGG schreef: 21 mar 2023, 08:21Je dient de gemeente waar je een roeping voor heb. Het gaat niet over gestreeld worden, maar over een principe of een onprettig gevoel. Ik zie niet in waarom de genodigde moet inschikken. De gemeente (preekregelaar) legt een vraag bij een dominee neer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan rekening houdt met de wens van de genodigde.
Maar dat geldt niet als je uitgaat van het woord dwang. Dat woord gaat twee kanten op. Of de dominee zegt: ik kom wel en de camera gaat uit. Of de gemeente zegt: u komt wel en de camera blijft aan. Beide houdingen zijn afkeurenswaardig. Ik snap niet dat je dat niet ziet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 21 mar 2023, 08:10
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 07:12
pierre27 schreef: 20 mar 2023, 23:54
Bezorgd schreef: 20 mar 2023, 21:04

Ik vond dat hij bijzonder stellig was, en daarmee vele broeders afschreef.
Hij mag toch ook gewoon net als jij zijn principes hebben?
Zeker.
Maar om in algemene termen op deze wijze veroordelend te spreken, heb je mi weinig begrepen van de christelijke vrijheid.
Ik vond het echt te kort door de bocht.
Ik vind jouw reactie te kort door de bocht. Wat ga jij zeggen als er een dominee zegt: 'Ik kom alleen preken als er beelduitzending is.'?
Je bedoelt: een dominee is onder alle omstandigheden beter dan een leesdienst? Ook als je daarmee de van huis uit meelevende mensen benadeelt?
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Herman schreef: 21 mar 2023, 08:25
MGG schreef: 21 mar 2023, 08:21Je dient de gemeente waar je een roeping voor heb. Het gaat niet over gestreeld worden, maar over een principe of een onprettig gevoel. Ik zie niet in waarom de genodigde moet inschikken. De gemeente (preekregelaar) legt een vraag bij een dominee neer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan rekening houdt met de wens van de genodigde.
Maar dat geldt niet als je uitgaat van het woord dwang. Dat woord gaat twee kanten op. Of de dominee zegt: ik kom wel en de camera gaat uit. Of de gemeente zegt: u komt wel en de camera blijft aan. Beide houdingen zijn afkeurenswaardig. Ik snap niet dat je dat niet ziet.
Als het (telefoon)gesprek op een waardige wijze gevoerd wordt, dan vind ik het niet afkeuringswaardig. Zoiets gebeurt neem ik aan ook als een gemeente de kerktijden niet aan kan/wil passen en de predikant daardoor niet kan/wil komen. Preekregelaars weten ondertussen wel hoe dominees over beeld denken. Bij het uitnodigen kunnen ze hier eventueel rekening mee houden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 21 mar 2023, 08:28
GerefGemeente-lid schreef: 21 mar 2023, 08:10
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 07:12
pierre27 schreef: 20 mar 2023, 23:54

Hij mag toch ook gewoon net als jij zijn principes hebben?
Zeker.
Maar om in algemene termen op deze wijze veroordelend te spreken, heb je mi weinig begrepen van de christelijke vrijheid.
Ik vond het echt te kort door de bocht.
Ik vind jouw reactie te kort door de bocht. Wat ga jij zeggen als er een dominee zegt: 'Ik kom alleen preken als er beelduitzending is.'?
Je bedoelt: een dominee is onder alle omstandigheden beter dan een leesdienst? Ook als je daarmee de van huis uit meelevende mensen benadeelt?
Exact.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 21 mar 2023, 08:25
MGG schreef: 21 mar 2023, 08:21Je dient de gemeente waar je een roeping voor heb. Het gaat niet over gestreeld worden, maar over een principe of een onprettig gevoel. Ik zie niet in waarom de genodigde moet inschikken. De gemeente (preekregelaar) legt een vraag bij een dominee neer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan rekening houdt met de wens van de genodigde.
Maar dat geldt niet als je uitgaat van het woord dwang. Dat woord gaat twee kanten op. Of de dominee zegt: ik kom wel en de camera gaat uit. Of de gemeente zegt: u komt wel en de camera blijft aan. Beide houdingen zijn afkeurenswaardig. Ik snap niet dat je dat niet ziet.
Juist. De minste zijn, behalve als ik mijn zin niet krijg.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ph W H Eskes schreef:De predikant van de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden is tegen het uitzenden van kerkdiensten met beeld.
Echter als hij in gemeenten preekt waar men wel uitzendt met beeld, vind hij dat vallen onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad aldaar.

Dit zei hij enkele weken terug in de middagdienst bij de behandeling van zondag 35 van de Heidelbergse Cathechismus.
Dit vind ik een goede houding.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Wat als een predikant weigert dat zijn preek live uitgezonden wordt via de kerktelefoon, dat zouden we heel raar vinden. Ds. Al-Chalabi is in alles nogal zwart-wit en ik kan dat ook nog wel begrijpen. Maar als predikant ben je te gast in andere gemeenten. Het is dan niet aan de predikant om eisen te stellen. Dan is het logisch dat je niet meer uitgenodigd wordt.
Plaats reactie