Gereformeerde Gemeenten

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Vragen negeren en zelf nieuwe vragen stellen is heel makkelijk.

Ds. Bredeweg had geen vertrouwen in de kerkelijke weg. Volgens mij had hij kerkelijk gezien nog mogelijkheden, maar hij heeft ervoor gekozen om weg te gaan. Je gaat toch niet zeggen dat jij dit als 'bewijs' wil aandragen voor jouw stelling?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Als de kerkelijke weg daar gefunctioneerd had, was deze ds. al veel eerder losgemaakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef: 06 jun 2023, 17:52
CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Als de kerkelijke weg daar gefunctioneerd had, was deze ds. al veel eerder losgemaakt.
Juist, al zijn er ook in deze weg fouten gemaakt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 06 jun 2023, 17:29
CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Vragen negeren en zelf nieuwe vragen stellen is heel makkelijk.

Ds. Bredeweg had geen vertrouwen in de kerkelijke weg. Volgens mij had hij kerkelijk gezien nog mogelijkheden, maar hij heeft ervoor gekozen om weg te gaan. Je gaat toch niet zeggen dat jij dit als 'bewijs' wil aandragen voor jouw stelling?
Ik wil helemaal geen vragen negeren. De voorzitter van de arbitrage commissie heeft zelf gezegd dat de kerkelijke weg een heilloze weg is. Wie ben ik dan om te zeggen dat de kerkelijke weg perfect is. Legio voorbeelden zijn er in het land om te zien dat het niet functioneert.
Verder geven we het over aan Dien die rechtvaardiglijk zal oordelen. De middelen mogen we wel gebruiken, of is dat niet geoorloofd?
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 06 jun 2023, 18:53
MGG schreef: 06 jun 2023, 17:29
CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Vragen negeren en zelf nieuwe vragen stellen is heel makkelijk.

Ds. Bredeweg had geen vertrouwen in de kerkelijke weg. Volgens mij had hij kerkelijk gezien nog mogelijkheden, maar hij heeft ervoor gekozen om weg te gaan. Je gaat toch niet zeggen dat jij dit als 'bewijs' wil aandragen voor jouw stelling?
Ik wil helemaal geen vragen negeren. De voorzitter van de arbitrage commissie heeft zelf gezegd dat de kerkelijke weg een heilloze weg is. Wie ben ik dan om te zeggen dat de kerkelijke weg perfect is. Legio voorbeelden zijn er in het land om te zien dat het niet functioneert.
Verder geven we het over aan Dien die rechtvaardiglijk zal oordelen. De middelen mogen we wel gebruiken, of is dat niet geoorloofd?
Niemand hoeft te zeggen dat de kerkelijke weg perfect is. Waar mensen zijn, worden fouten gemaakt. Je doet alleen grote uitspraken die zonder feitelijke onderbouwing niks meer dan een mening zijn. Alle middelen die volgens de Bijbel geoorloofd zijn mag je gebruiken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Welke grote uitspraken?
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 06 jun 2023, 19:46 Welke grote uitspraken?
'Kerkelijke weg (classis - PS - GS) werkt niet.' Volgens mij heb je jezelf eerder op een soortgelijke wijze uitgesproken. Mocht dat niet zo zijn, dan corrigeer ik uitspraken naar uitspraak.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wfloor »

MGG schreef: 06 jun 2023, 20:07
CvdW schreef: 06 jun 2023, 19:46 Welke grote uitspraken?
'Kerkelijke weg (classis - PS - GS) werkt niet.' Volgens mij heb je jezelf eerder op een soortgelijke wijze uitgesproken. Mocht dat niet zo zijn, dan corrigeer ik uitspraken naar uitspraak.
Theoretisch werkt de kerkelijke weg prima. Echter is de praktijk weerbarstiger. Ambtsdragers houden elkaar standaard de hand boven het hoofd. En als het een beetje moeilijk wordt, gaat men al snel over tot de "smoes" dat iets ambtsgeheim is. (En ik weet helaas waar ik over spreek....)
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De kerkelijke weg werkt ook niet voor iedereen. Je moet bijvoorbeeld veel geduld hebben.

En verder zijn er ook predikanten die graag de baas spelen. Dus nee, de kerkelijke weg werkt alleen als kerkenraden en kerkelijke colleges goed functioneren en er geen concentratie van macht plaatsvindt.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ik snap CvdW wel, als er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf, dan is de rechterlijke weg wel nodig.
Dit is bij ernstige misdrijven. Bij kleine conflicten zou de kerkelijke gang wel moeten functioneren? Vinden jullie dat het huidige systeem goed functioneert?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:04 Ik snap CvdW wel, als er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf, dan is de rechterlijke weg wel nodig.
Dit is bij ernstige misdrijven. Bij kleine conflicten zou de kerkelijke gang wel moeten functioneren? Vinden jullie dat het huidige systeem goed functioneert?
Maar hiermee zeg je volgens mij wel dat eerst de kerkelijke weg bewandeld dient te worden. En bij 'misdrijven' kan een wereldlijke rechtzaak naast de kerkelijke weg prima samen gaan.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Vast niet, maar ds. Bredeweg zou ook nog eens de belijdenisvraag van de kerkelijke tucht kunnen bestuderen en zijn gedrag hieraan toetsen. Helaas zie je bij conflicten in kerkelijke kring vaak dat de vraag: 'Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht zult onderwerpen of onderworpen zult zijn, indien - wat God verhoede - u kwaamt te misgaan?', vergeten is.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 09:41
CvdW schreef: 06 jun 2023, 17:17 Wat zal ds. Bredeweg zeggen over de kerkelijke weg? Dat deze goed functioneert?
Vast niet, maar ds. Bredeweg zou ook nog eens de belijdenisvraag van de kerkelijke tucht kunnen bestuderen en zijn gedrag hieraan toetsen. Helaas zie je bij conflicten in kerkelijke kring vaak dat de vraag: 'Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht zult onderwerpen of onderworpen zult zijn, indien - wat God verhoede - u kwaamt te misgaan?', vergeten is.
Tja, dat heeft natuurlijk alles te maken met de interpretatie van "indien gij u kwaamt te misgaan". Als je niet vindt dat je misgegaan bent, heeft bestuderen geen gevolg.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 09:35
HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:04 Ik snap CvdW wel, als er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf, dan is de rechterlijke weg wel nodig.
Dit is bij ernstige misdrijven. Bij kleine conflicten zou de kerkelijke gang wel moeten functioneren? Vinden jullie dat het huidige systeem goed functioneert?
Maar hiermee zeg je volgens mij wel dat eerst de kerkelijke weg bewandeld dient te worden. En bij 'misdrijven' kan een wereldlijke rechtzaak naast de kerkelijke weg prima samen gaan.
Dat lijkt me logisch, als ik een conflict op mijn hobbyclub heb volgt er ook eerst intern een gesprek, als voorbeeld.
Als de kerkenraad of iemand uit de kerkenraad een conflict heeft met een ander gemeentelid dan lijkt het me logisch dat de kerkelijke weg bewandeld word. Maar zoals andere zich al afvroegen: Word standaard niet het hand boven de hoofd gehouden? Ofwel: Functioneert de kerkelijke weg?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie