Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 31 mei 2023, 20:04 Nee. Dat zou ik zelfs bijzonder verdrietig vinden.

Ik denk dat je een aanwinst bent voor de plaatselijke gemeente. Een kerkelijke gemeente is een oefenplaats in nederigheid. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kerkenraad, maar ook voor jou.

Ik hoorde de bekende Nederlands gereformeerde ds. Van Kampen ooit spreken over 'gezegende onttrekkingen', maar dat heb ik nooit kunnen meemaken.

Het is altijd een teken van gebrokenheid als iemand zich aan de gemeente van God onttrekt, of de schuld daarvan nu bij diegene zelf of bij de kerkenraad of bij een ander ligt.
Eens met je laatste zin.

Ik heb bijna de neiging je tweede alinea in te lijsten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:23
DDD schreef: 31 mei 2023, 20:04 Nee. Dat zou ik zelfs bijzonder verdrietig vinden.

Ik denk dat je een aanwinst bent voor de plaatselijke gemeente. Een kerkelijke gemeente is een oefenplaats in nederigheid. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kerkenraad, maar ook voor jou.

Ik hoorde de bekende Nederlands gereformeerde ds. Van Kampen ooit spreken over 'gezegende onttrekkingen', maar dat heb ik nooit kunnen meemaken.

Het is altijd een teken van gebrokenheid als iemand zich aan de gemeente van God onttrekt, of de schuld daarvan nu bij diegene zelf of bij de kerkenraad of bij een ander ligt.
Eens met je laatste zin.

Ik heb bijna de neiging je tweede alinea in te lijsten.
In het kader van nederigheid?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef: 31 mei 2023, 23:11
GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:23
DDD schreef: 31 mei 2023, 20:04 Nee. Dat zou ik zelfs bijzonder verdrietig vinden.

Ik denk dat je een aanwinst bent voor de plaatselijke gemeente. Een kerkelijke gemeente is een oefenplaats in nederigheid. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de kerkenraad, maar ook voor jou.

Ik hoorde de bekende Nederlands gereformeerde ds. Van Kampen ooit spreken over 'gezegende onttrekkingen', maar dat heb ik nooit kunnen meemaken.

Het is altijd een teken van gebrokenheid als iemand zich aan de gemeente van God onttrekt, of de schuld daarvan nu bij diegene zelf of bij de kerkenraad of bij een ander ligt.
Eens met je laatste zin.

Ik heb bijna de neiging je tweede alinea in te lijsten.
In het kader van nederigheid?
Vind je dat niet wat op de persoon om die vraag te stellen?

Maar het antwoord is bevestigend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »


DDD schreef:
Amstelodamense schreef: 31 mei 2023, 16:14 Toch een verblijdend bericht dat ze uitgezonden worden? Of bedoel je droevig bericht dat ze vertrokken zijn bij de Gereformeerde Gemeenten? Want dan snap ik wel wat je bedoelt.
Ik vind het droevig dat de uitzending niet door de ZGG plaatsvindt. Niets ten nadele van de GZB, maar dat vind ik gewoon spijtig.

En het vertrek uit de GG vind ik ook erg jammer. Het is belangrijk dat ook mensen met een goed verstand daar kunnen functioneren.
Dat is jammer inderdaad. Maar begrijp ik hier uit dat mensen met een goed verstand er nu niet kunnen functioneren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, dat is natuurlijk wel ingewikkeld, omdat er erg weinig denkkracht is in dit kerkverband. HBO-ers maken er de dienst uit.

Daarnaast is het track-record van de omgang met zelfstandig denkende predikanten niet buitengewoon gunstig.

Maar goed, het kan wel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 19:50
Job schreef: 31 mei 2023, 19:13
Amstelodamense schreef: 31 mei 2023, 17:07
Eens, dat is ook droevig. Ik zie het maar zo: er blijft een christelijke gemeente over in Zeist, gelukkig. Die christelijke gemeente zit verdeeld over verschillende denominaties. Je kunt denk ik wel stellen dat GG Zeist in een soort van identiteitscrisis zit/zat. Met ds. van Eckeveld hoefde er geen kleur bekend te worden, was soort van stabiel in het midden. Als de gemeente dan vacant raakt en de gemeente is noch homogeen "rechts" noch homogeen "links", dan wordt het ingewikkeld.
Moet voor ds. Van Eckeveld wel moeilijk zijn om te zien gebeuren. Je ziet aan dit voorbeeld overigens dat het erg lang hebben van een predikant veel kan betekenen in een gemeente. De identiteit van de gemeente vergroeit ahw met de prediker en daarom vind ik identiteitscrisis een mooi gekozen typering.
Er zijn anders genoeg predikanten die preken in de lijn van ds. Van Eckeveld. Ik kan er zo minstens 10 noemen.
Zeker, maar dat is mijn punt nu juist niet. Als een gemeente een bepaalde predikant veel en lang heeft gehoord, kan er vervreemding ontstaan ten opzichte van de rest van het kerkverband. Alleen al vanwege veel minder gastpredikanten en studenten die voorgaan. Verandering van spijs doet na zo'n lange periode dan niet altijd eten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is waar.

Daarom is het ook zo spijtig dat er zo weinig geruild wordt door predikanten. Men heeft de mond vol van kerkelijke eenheid, maar maakt toch graag de dienst uit in de eigen gemeente. Dat is mijns inziens niet verstandig.

Los daarvan moet je ook zo nuchter zijn dat het natuurlijk in een gemeente als Zeist vraagt om problemen om een predikant als ds. Van Laar op het lijstje te zetten. In mijn gemeente is zo ook een keer ds. Huijser op de lijst gezet. Alleen het idee al kost 10 procent van de leden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »


DDD schreef:Nou, dat is natuurlijk wel ingewikkeld, omdat er erg weinig denkkracht is in dit kerkverband. HBO-ers maken er de dienst uit.

Daarnaast is het track-record van de omgang met zelfstandig denkende predikanten niet buitengewoon gunstig.

Maar goed, het kan wel.
HBO-niveau zou ik zelf niet "erg weinig denkkracht" noemen. Ik zou dat eerder een gemiddelde denkkracht noemen. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw track-record. Kun je een paar voorbeelden noemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 mei 2023, 23:47 Nou, dat is natuurlijk wel ingewikkeld, omdat er erg weinig denkkracht is in dit kerkverband. HBO-ers maken er de dienst uit.

Daarnaast is het track-record van de omgang met zelfstandig denkende predikanten niet buitengewoon gunstig.

Maar goed, het kan wel.
Was de azijn weer in de aanbieding? Op de synode waren heel wat (gepromoveerde) WO-ers . Ik neem aan dat jij kan onderbouwen dat HBO-ers de dienst uitmaken? Overigens is denkkracht lang niet altijd gekoppeld aan het opleidingsniveau. Zeker bij de oudere generatie is dit lang niet altijd het geval.

De Heilige Geest leert belangrijkere lessen dan de beste universiteit ter wereld.
Laatst gewijzigd door MGG op 01 jun 2023, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 31 mei 2023, 23:50 Dat is waar.

Daarom is het ook zo spijtig dat er zo weinig geruild wordt door predikanten. Men heeft de mond vol van kerkelijke eenheid, maar maakt toch graag de dienst uit in de eigen gemeente. Dat is mijns inziens niet verstandig.

Los daarvan moet je ook zo nuchter zijn dat het natuurlijk in een gemeente als Zeist vraagt om problemen om een predikant als ds. Van Laar op het lijstje te zetten. In mijn gemeente is zo ook een keer ds. Huijser op de lijst gezet. Alleen het idee al kost 10 procent van de leden.
Je bent toch zeker niet vergeten wie de tegenkandidaat toen was?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 31 mei 2023, 23:54
DDD schreef: 31 mei 2023, 23:47 Nou, dat is natuurlijk wel ingewikkeld, omdat er erg weinig denkkracht is in dit kerkverband. HBO-ers maken er de dienst uit.

Daarnaast is het track-record van de omgang met zelfstandig denkende predikanten niet buitengewoon gunstig.

Maar goed, het kan wel.
Was de azijn weer in de aanbieding? Op de synode waren heel wat WO-ers. Ik neem aan dat jij kan onderbouwen dat HBO-ers de dienst uitmaken?
Maar er waren wellicht weinig van het geschikte kaliber aanwezig. Natuurlijk is dat een farce die alhier slechts door enkelen gedeeld wordt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

:)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee. Dat is wellicht wel geoorloofd. Maar alle dingen stichten niet.

En wat betreft het Hbo zijn we het dan niet eens. Hbo is niet opgezet om tot originele gedachten te komen. Los daarvan was dat mijn punt niet. In de meeste kerkelijke gemeenschappen wordt het beleid uitgezet door academici. Dat is in de Gereformeerde Gemeenten niet zo en dat merk je aan van alles en nog wat. Bijvoorbeeld aan het feit dat originele gedachten niet echt op waarde worden geschat. :)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 31 mei 2023, 23:54
DDD schreef: 31 mei 2023, 23:47 Nou, dat is natuurlijk wel ingewikkeld, omdat er erg weinig denkkracht is in dit kerkverband. HBO-ers maken er de dienst uit.

Daarnaast is het track-record van de omgang met zelfstandig denkende predikanten niet buitengewoon gunstig.

Maar goed, het kan wel.
Was de azijn weer in de aanbieding? Op de synode waren heel wat (gepromoveerde) WO-ers . Ik neem aan dat jij kan onderbouwen dat HBO-ers de dienst uitmaken? Overigens is denkkracht lang niet altijd gekoppeld aan het opleidingsniveau. Zeker bij de oudere generatie is dit lang niet altijd het geval.

De Heilige Geest leert belangrijkere lessen dan de beste universiteit ter wereld.
Welnee. Ik zeg gewoon wat ik waarneem.

Voor het overige zijn de twee laatste zinnen wel waar, maar die hebben verder weinig met mijn punt te maken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 jun 2023, 00:08. Bijvoorbeeld aan het feit dat originele gedachten niet echt op waarde worden geschat. :)
Wat voor type originele gedachten zouden de gereformeerde gemeenten dan bijvoorbeeld goed kunnen gebruiken? Is qua leer, leven en kerkorde alles niet al duidelijk en overtuigend neergezet door godvruchtige generaties vóór ons?
Plaats reactie