Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 17 mar 2023, 17:23
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 16:45 Ds. G.M. de Leeuw gaat per D.V. 1 mei 2023 met emeritaat: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -emeritaat
Delen we enkel gepubliceerde berichten? (De berichten uit het buitenland lopen namelijk regelmatig achter.)
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

Mistig schreef: 16 mar 2023, 09:01 Las zojuist dit artikel: Ds. Van Zetten over uitgave GG: We moeten weer echt gaan Bijbellezen
https://www.rd.nl/artikel/1012948-ds-va ... ijbellezen

Even los van de opmerkingen over de Statenvertaling, word ik hier toch wel echt blij van. Er moet echt meer uit het Woord gelezen worden. Dat zal tot grote zegen zijn voor de gemeenten.
Er is in onze gezindte toch ook wel een cultuur geweest van: 'we vertellen de mensen wel wat er in de Bijbel staat. Laat ze maar niet zelf te veel nadenken.'

Ik zie het ook om me heen met jongeren. Jongeren willen graag gewoon de Bijbel lezen. Gewoon Gods eigen Woord. Zeker als er verwarring is in de gemeenten.
Laten de dominees het voorbeeld geven wat het gebruik van de kanttekeningen betreft. De dominee die 15 maart 's avonds in Lisse (GG) preekte, liet zien dat hij de Bijbel als een grabbelton gebruikte.
Laatst gewijzigd door Johannes 3:16 op 17 mar 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3523
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 19:18
MGG schreef: 17 mar 2023, 17:23
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 16:45 Ds. G.M. de Leeuw gaat per D.V. 1 mei 2023 met emeritaat: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -emeritaat
Delen we enkel gepubliceerde berichten? (De berichten uit het buitenland lopen namelijk regelmatig achter.)
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ik had beter niet kunnen quote, omdat het een algemene vraag is. Naar aanleiding van jouw bericht vroeg ik mij af of we enkel gepubliceerde (nieuws)berichten delen. Het komt namelijk regelmatig voor dat het lang duurt voordat nieuws uit het buitenland op GG info of het RD geplaatst wordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 17 mar 2023, 19:31
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 19:18
MGG schreef: 17 mar 2023, 17:23
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 16:45 Ds. G.M. de Leeuw gaat per D.V. 1 mei 2023 met emeritaat: https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -emeritaat
Delen we enkel gepubliceerde berichten? (De berichten uit het buitenland lopen namelijk regelmatig achter.)
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ik had beter niet kunnen quote, omdat het een algemene vraag is. Naar aanleiding van jouw bericht vroeg ik mij af of we enkel gepubliceerde (nieuws)berichten delen. Het komt namelijk regelmatig voor dat het lang duurt voordat nieuws uit het buitenland op GG info of het RD geplaatst wordt.
In dit geval toch niet. Er stond gisteren in de krant dat ds. De Leeuw met emeritaat gaat. Dat is woensdagavond besloten. Dus dat is snel bekendgemaakt.

En natuurlijk delen we niet alleen gepubliceerde berichten. Het gebeurt heel regelmatig dat wij hier op het forum iets delen en het nog niet officieel bekend is, denk bijvoorbeeld aan aangenomen beroepen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Johannes 3:16 schreef: 17 mar 2023, 19:27
Laten de dominees het voorbeeld geven wat het gebruik van de kanttekeningen betreft. De dominee die 15 maart 's avonds in Lisse (GG) preekte, liet zien dat hij de Bijbel als een grabbelton gebruikte.
Kun je dit nader toelichten? Gewoon feitelijk?
-
MGG
Berichten: 3523
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 19:34
MGG schreef: 17 mar 2023, 19:31
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 19:18
MGG schreef: 17 mar 2023, 17:23

Delen we enkel gepubliceerde berichten? (De berichten uit het buitenland lopen namelijk regelmatig achter.)
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ik had beter niet kunnen quote, omdat het een algemene vraag is. Naar aanleiding van jouw bericht vroeg ik mij af of we enkel gepubliceerde (nieuws)berichten delen. Het komt namelijk regelmatig voor dat het lang duurt voordat nieuws uit het buitenland op GG info of het RD geplaatst wordt.
In dit geval toch niet. Er stond gisteren in de krant dat ds. De Leeuw met emeritaat gaat. Dat is woensdagavond besloten. Dus dat is snel bekendgemaakt.

En natuurlijk delen we niet alleen gepubliceerde berichten. Het gebeurt heel regelmatig dat wij hier op het forum iets delen en het nog niet officieel bekend is, denk bijvoorbeeld aan aangenomen beroepen.
In dit geval wel. Ik wacht echter al een poosje op een officieel bericht van een ontwikkeling in een andere buitenlandse gemeente.
MGG
Berichten: 3523
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

https://www.pzc.nl/reimerswaal/gereform ... ~a5eeb687/

Slim dat leden geld lenen en de rente (deels) kwijtschelden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Johannes 3:16 schreef: 17 mar 2023, 19:27
Mistig schreef: 16 mar 2023, 09:01 Las zojuist dit artikel: Ds. Van Zetten over uitgave GG: We moeten weer echt gaan Bijbellezen
https://www.rd.nl/artikel/1012948-ds-va ... ijbellezen

Even los van de opmerkingen over de Statenvertaling, word ik hier toch wel echt blij van. Er moet echt meer uit het Woord gelezen worden. Dat zal tot grote zegen zijn voor de gemeenten.
Er is in onze gezindte toch ook wel een cultuur geweest van: 'we vertellen de mensen wel wat er in de Bijbel staat. Laat ze maar niet zelf te veel nadenken.'

Ik zie het ook om me heen met jongeren. Jongeren willen graag gewoon de Bijbel lezen. Gewoon Gods eigen Woord. Zeker als er verwarring is in de gemeenten.
Laten de dominees het voorbeeld geven wat het gebruik van de kanttekeningen betreft. De dominee die 15 maart 's avonds in Lisse (GG) preekte, liet zien dat hij de Bijbel als een grabbelton gebruikte.
Aandelen bij Erdee Media jij? Want iedereen gaat nu natuurlijk in Kerktijden zitten grasduinen. :livre
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nee hoor. De dienst is terug te luisteren via https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... kerk-Lisse
Dus we kunnen allemaal beoordelen of Johannes 3: 16 daadwerkelijk gelijk heeft. Ik hoop dat hij de teksten en kanttekeningen bij de Bijbeltekst waaronder hij op dit forum zich begeeft, in ieder geval belijdt en erkent, in bijzonderheid kanttekening 11 bij 1 Johannes 2: 2.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 20:00 Nee hoor. De dienst is terug te luisteren via https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... kerk-Lisse
Dus we kunnen allemaal beoordelen of Johannes 3: 16 daadwerkelijk gelijk heeft. Ik hoop dat hij de teksten en kanttekeningen bij de Bijbeltekst waaronder hij op dit forum zich begeeft, in ieder geval belijdt en erkent, in bijzonderheid kanttekening 11 bij 1 Johannes 2: 2.
Kun je inhoudelijk iets concreter worden? Het is nu een soort raadspelletje aan het worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 17 mar 2023, 20:37
GerefGemeente-lid schreef: 17 mar 2023, 20:00 Nee hoor. De dienst is terug te luisteren via https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... kerk-Lisse
Dus we kunnen allemaal beoordelen of Johannes 3: 16 daadwerkelijk gelijk heeft. Ik hoop dat hij de teksten en kanttekeningen bij de Bijbeltekst waaronder hij op dit forum zich begeeft, in ieder geval belijdt en erkent, in bijzonderheid kanttekening 11 bij 1 Johannes 2: 2.
Kun je inhoudelijk iets concreter worden? Het is nu een soort raadspelletje aan het worden.
1 Johannes 2: 2: En Hij is een ⁸Verzoening ⁹voor onze zonden; en niet alleen voor ¹⁰de onze, maar ook voor de zonden ¹¹der gehele wereld.
Kanttekening 11: Dat is, van alle mensen die in de ganse wereld uit alle volken (Johannes 11: 52, Openbaring 5: 9), nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, alsook daaruit dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden (Johannes 17: 9) maar alleen voor degenen die in Hem zullen geloven (Johannes 17: 20).

M.a.w.: Ik hoop dat deze oude beproefde waarheid ook door forummer @Johannes 3: 16 gedeeld wordt. Dan zal de prediking van ds. Van Boven ook herkenning oproepen. Daar ben ik vast van overtuigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Wat vond je van zijn kritiek op de HSV in een tussenzinnetje? Beetje ver gezocht lijkt me.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Wat was dat tussenzinnetje?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 17 mar 2023, 21:53 Wat was dat tussenzinnetje?
Johannes 20: 19

SV: kwam Jezus en stond in het midden
HSV: kwam Jezus en stond in hun midden


Dit kon echt niet, het ging niet om 'hun' maar om Jezus, dus 'het 'was veel zuiverder.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 17 mar 2023, 22:07
Tiberius schreef: 17 mar 2023, 21:53 Wat was dat tussenzinnetje?
Johannes 20: 19

SV: kwam Jezus en stond in het midden
HSV: kwam Jezus en stond in hun midden


Dit kon echt niet, het ging niet om 'hun' maar om Jezus, dus 'het 'was veel zuiverder.
Maar waarom is in de HSV dit woordje überhaupt veranderd? Het maakt de verstaanbaarheid toch niet perse duidelijker? Dus dan hoef je het ook niet te vertalen.

Het valt me wel vaker op dat er woorden in de HSV vertaald of vervangen zijn, waarvan ik me afvraag of dat nu nodig was.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie