Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 21 mar 2023, 16:59

Voor mij is van belang dat in Gods woord staat: Het geloof is uit het gehoor. En gechargeerd gezegd: niet door het kijken in de kerk of om de dominee te zien.
Ik vind het jammer dat de gemeenten binnen de GG hierin niet unaniem zijn. Binnen de GGiN zie ik volgens mij dat geen enkele gemeente dit doet. En mogelijk komt dit door onderlinge afspraken hierover.
Alle kerken met beelduitzendingen hebben een andere Bijbel. Daar staat dit niet in: Het geloof is uit het gehoor.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 21 mar 2023, 16:39
johannes123 schreef: 21 mar 2023, 16:21 Ds Chalabi zet ook in zijn artikel dat predikanten als Lamain, Moerkerken en van Aalst tegen het gebruik van de digitale middelen in kerkdiensten zijn geweest of zich daar tegen hebben uitgesproken…

Dat klopt niet, in de Ger Gem van Klaaswaal was ook gewoon beelduitzending toen ds v Aalst daar nog predikant was.
Maar dat bepaalt de dominee toch niet perse? Ik geef toe dat er soms dominees zijn die een flinke vinger in de pap hebben en als je een kleine kerkenraad hebt, kan één stem wel verschil maken, maar normaal gesproken is er toch een meerderheid nodig voor besluiten, en dan nog neem ik aan dat in veel gemeenten besluiten pas worden genomen met een duidelijke meerderheid. Zo zou ik dat althans als voorzitter doen bij gevoelige besluiten.
Ik weet dat dit specifieke besluit (beelduitzendingen) niet via stemming is besloten binnen onze kerkenraad. "Om des gewetens wille" van de kerkenraadsleden die het met hun geweten niet overeen konden komen zijn de overige kr-leden achter hen gaan staan. Hoe de verhoudingen waren weet ik niet. Voor zover ik begreep worden gevoelige besluiten soms vaker zo genomen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 21 mar 2023, 18:04

Ik weet dat dit specifieke besluit (beelduitzendingen) niet via stemming is besloten binnen onze kerkenraad. "Om des gewetens wille" van de kerkenraadsleden die het met hun geweten niet overeen konden komen zijn de overige kr-leden achter hen gaan staan. Hoe de verhoudingen waren weet ik niet. Voor zover ik begreep worden gevoelige besluiten soms vaker zo genomen.
Klopt, dat gebeurd vaker in dit soort discussies.
En dart is prima.
Soms heeft iets tijd nodig, zeker als er veel ouderen in de kerkenraad zitten die met veranderingen lastig om kunnen gaan.
En zo beslissingen nemen is ook in de lijn van Rom 14: 1-3

Tegelijkertijd hoop je dat ze snel zicht krijgen op de leefwereld van jongere generaties waar beeld in allerlei opzichten een heel gebruikelijke plek heeft. En men deze discussies juist niet meer snapt.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind die manier van besluiten nemen eigenlijk in de meeste gevallen de enige juiste.

Maar dat neemt niet weg dat er wel iets niet goed gaat als mensen zo'n punt maken van zoiets kleins. Dan zou ik mij toch zorgen maken over de persoonlijkheden van de betrokkenen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 21 mar 2023, 18:35 Ik vind die manier van besluiten nemen eigenlijk in de meeste gevallen de enige juiste.

Maar dat neemt niet weg dat er wel iets niet goed gaat als mensen zo'n punt maken van zoiets kleins. Dan zou ik mij toch zorgen maken over de persoonlijkheden van de betrokkenen.
Ik heb er juist wel veel begrip voor. Had geen groot principieel bezwaar gehad tegen beeld, maar ben toch blij dat onze kerkenraad standvastig is gebleven. Immers, als één van de grote zorgen binnen de kerkenraad is: hoe gaan we om met de beeldcultuur die als een tsunami door de gezinnen spoelt, dat begrijp ik heel, heel goed als men terughoudend is.

In de coronapandemie was er hier een discussie met enkelen die in het meekijken met hun gemeente aanleiding zagen om een tv aan te schaffen en permanent in de woonkamer te zetten - niet alleen als scherm om op zondag mee te kunnen kijken, maar ook echt als tv. Hoe ontgoocheld ik ook was over dit argument om een tv te nemen, het heeft me veel geleerd. Het werkt drempelverlagend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Toch zijn er ook kerkenraden die wel beeld hadden, terwijl niet iedereen dat goed vond binnen de kerkenraad. Ik weet van een gemeente waar er een ouderling was die niet in beeld wilde bij de Schriftlezing en het preeklezen, wat dan ook niet gebeurde. Mogelijk heeft hij wel toegestemd, onder deze voorwaarde, maar dat weet ik niet.

En in Sliedrecht was er gewoon beelduitzending, terwijl ik bij het synodeverslag onlangs niet echt de indruk kreeg dat ds. Huijser daar gecharmeerd van was.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Job:
Dat zal vast. Maar de kerkenraad kan natuurlijk ook gaan vergaderen hoe ze de auto zo lang mogelijk buiten de kerk houden. De Amish gebruiken die nog steeds niet. Maar het alternatief is dat de meeste leden gewoon beelden zien. Die terughoudendheid heeft dus geen praktische implicaties, behalve een scheiding van godsdienst van het prive-leven.

Met veel draagvlak kun je natuurlijk besluiten om terughoudend te zijn met telefoons etc. Dat is allemaal prima. Maar het zijn allemaal lapmiddelen, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 21 mar 2023, 19:09 @Job:
Dat zal vast. Maar de kerkenraad kan natuurlijk ook gaan vergaderen hoe ze de auto zo lang mogelijk buiten de kerk houden. De Amish gebruiken die nog steeds niet. Maar het alternatief is dat de meeste leden gewoon beelden zien. Die terughoudendheid heeft dus geen praktische implicaties, behalve een scheiding van godsdienst van het prive-leven.

Met veel draagvlak kun je natuurlijk besluiten om terughoudend te zijn met telefoons etc. Dat is allemaal prima. Maar het zijn allemaal lapmiddelen, mijns inziens.
Eens dat het een lapmiddel is als deze maatregel het enige is. Misschien overvraag ik ze, maar neem als kerkenraad de gemeente vervolgens ook bij de hand, geef toerusting over smartphonegebruik, etcetera. Spreek met twee woorden. Ga naast de leden staan in hun worsteling. Het gaat vaak mis als kerkenraden eenzijdig een besluit afkondigen en van de gemeente verwachten dat men zich schikt, enkel en alleen omdat het een door ambtsdragers genomen besluit is. Dat kan in een verwarrende tijd als de onze gewoon niet meer. Of dat vroeger wel kon, weet ik eigenlijk niet. Toen waren de structuren duidelijker denk ik.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Misschien is het een goed compromis om de beeldendienst uitsluitend uit zwart-wit-beelden te laten bestaan.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Herman schreef: 21 mar 2023, 10:22
Job schreef: 21 mar 2023, 09:53 Kerkenraden kunnen zich hierin prima voegen naar Paulus, die opriep rekening te houden met principes.
Wat is een principe? En klopt dat op deze casus?

En hoe functioneert dat. In ieder geval mag je prima van vlees genieten, zonder na te vragen of het van afgodische offers komt. Dus kan je ook prima in een gemeente voorgaan zonder op voorhand na te vragen of er een camera staat. In de meeste gemeente die ik ken staat de camera ergens op een onopvallende plek, waar niemand er last van heeft.
Een principe, ja...hoe moet je dat typeren? Een hartelijke overtuiging? Ik denk dat een predikant die niet op beeld wil vooral de luisteraars op het oog heeft: hij wil hen niet binden aan het beeld. Dat komt vanuit een hartelijke overtuiging dat dat hun welzijn niet dient. Het gaat niet echt om last hebben van een camera volgens mij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Voor principes ga je desnoods de brandstapel op.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee hoor. Er zijn principes in soorten en maten. Ik zou voor de meeste van mijn principes niet de brandstapel op willen gaan.

Ik hoop en bid dat ik dat voor sommige principes wel zou doen. Maar over het algemeen ben ik geen grote held bij enge dingen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Job schreef: 21 mar 2023, 21:45
Herman schreef: 21 mar 2023, 10:22
Job schreef: 21 mar 2023, 09:53 Kerkenraden kunnen zich hierin prima voegen naar Paulus, die opriep rekening te houden met principes.
Wat is een principe? En klopt dat op deze casus?

En hoe functioneert dat. In ieder geval mag je prima van vlees genieten, zonder na te vragen of het van afgodische offers komt. Dus kan je ook prima in een gemeente voorgaan zonder op voorhand na te vragen of er een camera staat. In de meeste gemeente die ik ken staat de camera ergens op een onopvallende plek, waar niemand er last van heeft.
Een principe, ja...hoe moet je dat typeren? Een hartelijke overtuiging? Ik denk dat een predikant die niet op beeld wil vooral de luisteraars op het oog heeft: hij wil hen niet binden aan het beeld. Dat komt vanuit een hartelijke overtuiging dat dat hun welzijn niet dient. Het gaat niet echt om last hebben van een camera volgens mij.
Een predikant die geen probleem heeft met een camera in de kerk heeft zijn luisteraars niet op het oog? Dan hebben onze vaderen het niet goed gedaan in de tijd dat de radio op de markt kwam. Het gaat immers om het gehoor. Als een predikant het echt om de luisteraar gaat kijk ze dan ook aan in de kerk (en in de camera).
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Misschien is het al gepasseerd hier, maar ik denk dat het al dan niet accepteren van beeld meer een identity marker is dan een diepgeworteld principe.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ararat schreef:Misschien is het al gepasseerd hier, maar ik denk dat het al dan niet accepteren van beeld meer een identity marker is dan een diepgeworteld principe.
Wat al-Chalabi betreft is toch duidelijk geworden waarom hij persoonlijk een probleem heeft met beelduitzending? Dat kun je toch geen identity-marker noemen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie