Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:25
GerefGemeente-lid schreef: 21 mar 2023, 08:10
Ik vind jouw reactie te kort door de bocht. Wat ga jij zeggen als er een dominee zegt: 'Ik kom alleen preken als er beelduitzending is.'?
Dit is natuurlijk weer onzin.
Een ds is te gast.
Heeft zich te voegen aan de gebruiken van de plaatselijke gemeente.


En als er dan middelmatige zaken zijn waar je moeite mee hebt. Dan kun je in overleg vragen of dat op te lossen is. Als volwassenen onder elkaar.
Niet als heerser, maar als dienaar.
Je moet zulke zaken niet groter maken dan ze zijn. Dan werk je als ds actief mee aan polarisatie.

Maar je ziet dit soort extremen helaas wel vaker bij mensen die niet kerkelijk zijn opgegroeid.
Ooit was er ook een ds vd Sleen met heel vreemde ideeën.
Een gemeente vraagt meestal of een dominee komt preken. Een genodigde gast regels opleggen is ongebruikelijk. Sowieso hoeft een gast zich niet te voegen. Je kan een uitnodiging ook beleefd afslaan.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Overigens geeft deze discussie ook aan dat er echt een scheefgroei kan zijn in de rol of beter 'status' van een predikant in bepaalde kringen.
In andere kerkverbanden weet een ds dat hij zich soms aan moet passen in gemeenten waar hij te gast is.
Lezen ze HSV ? Liefst zou hij het houden bij de vertrouwde SV, maar uiteraard leest hij deze dienst uit de HSV.
Een keer Weerklank? Hij vindt het misschien helemaal niets, maar natuurlijk geeft hij ook een versje op.
Ritmisch zingen? Niet zijn voorkeur, maar zingt uit volle borst mee.

Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Zijn er vrouwelijke ambstdragers geen probleem.

Voor mij heeft het niks met status te maken. Ik zie het als vrager / persoon die de 'gunst' verleend.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef: 21 mar 2023, 10:39
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Overigens geeft deze discussie ook aan dat er echt een scheefgroei kan zijn in de rol of beter 'status' van een predikant in bepaalde kringen.
In andere kerkverbanden weet een ds dat hij zich soms aan moet passen in gemeenten waar hij te gast is.
Lezen ze HSV ? Liefst zou hij het houden bij de vertrouwde SV, maar uiteraard leest hij deze dienst uit de HSV.
Een keer Weerklank? Hij vindt het misschien helemaal niets, maar natuurlijk geeft hij ook een versje op.
Ritmisch zingen? Niet zijn voorkeur, maar zingt uit volle borst mee.

Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Zijn er vrouwelijke ambstdragers geen probleem.

Voor mij heeft het niks met status te maken. Ik zie het als vrager / persoon die de 'gunst' verleend.
Dit is weer dat drijven.
Ik spreek over middelmatige zaken.

En prima als je er samen uitkomt. Maar die grote woorden, die passen niet.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:41
MGG schreef: 21 mar 2023, 10:39
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Overigens geeft deze discussie ook aan dat er echt een scheefgroei kan zijn in de rol of beter 'status' van een predikant in bepaalde kringen.
In andere kerkverbanden weet een ds dat hij zich soms aan moet passen in gemeenten waar hij te gast is.
Lezen ze HSV ? Liefst zou hij het houden bij de vertrouwde SV, maar uiteraard leest hij deze dienst uit de HSV.
Een keer Weerklank? Hij vindt het misschien helemaal niets, maar natuurlijk geeft hij ook een versje op.
Ritmisch zingen? Niet zijn voorkeur, maar zingt uit volle borst mee.

Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Zijn er vrouwelijke ambstdragers geen probleem.

Voor mij heeft het niks met status te maken. Ik zie het als vrager / persoon die de 'gunst' verleend.
Dit is weer dat drijven.
Ik spreek over middelmatige zaken.

En prima als je er samen uitkomt. Maar die grote woorden, die passen niet.
Omdat jij vrouw in het ambt geen middelmatige zaak vindt, is het 'dat drijven'...? Sommige predikanten vinden het wel een middelmatige zaak.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 21 mar 2023, 10:46
Omdat jij vrouw in het ambt geen middelmatige zaak vindt, is het 'dat drijven'...? Sommige predikanten vinden het wel een middelmatige zaak.
Dit is exact de kern van het probleem. Voor ds. Al-Chalabi is de camera in de kerk ook absoluut geen middelmatige zaak.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
MGG schreef: 20 mar 2023, 23:34
Herman schreef: 20 mar 2023, 22:58 Volgens mij is het ook dwang als je niet voor kunt gaan in een gemeente waar wel beeld is. Dus dan sta je in een patstelling. In dat geval dient daar een besluit over te worden genomen in het college wat daarvoor is, namelijk de kerkenraad. Dat vergt ook inschikkelijkheid van de beste dominee.
Ik kan de associatie met een eertijds niet zo meemaken. Alsof er geen hemelsbreed verschil is tussen het volgen van een kerkdienst en een ijdel leven waarin het derde en zevende gebod met voeten worden getreden.
Want? Meestal vraagt een kerkenraad 'dominee wil u komen preken?'. Antwoord 'ja, als het zonder beeld is'. De kerkenraad kan dan ja of nee zeggen. Ik zie niet in waarom de uitgenodigde zou moeten inschikken. Waarschijnlijk hebben genoeg gemeente geen beeld of willen ze het beeld uitzetten.
Je roeping als predikant gaat voor het stellen van voorwaarden. Je dient een gemeente, je dient niet je eigen ik. Of dat ik nu geestelijk of vleselijk gestreeld moet worden, dat is niet de bedoeling.
Ik denk dat je prima mag aangeven waar je zwakke punt zit. In het betreffende interview geeft ds. Al-Chalabi ook aan dat soms tijdens de prediking of op allerlei momenten fragmenten uit door hem eertijds intensief beluisterde muziek in gedachten komen. Het is een ingang voor de Satan om soms tijdens de heiligste verrichtingen ons/hem aan te vechten. Waarom zouden we dat niet serieus nemen en daarin toeschietelijke zijn?

Als uw rechterhand uw ergert, hakt het af. Het is beter dat één lid verderft, dan u geheel.

Het is wat anders om persoonlijke aanvechtingen en maatregelen daartegen op te leggen aan anderen. Dat behoort niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 21 mar 2023, 11:53 Ik denk dat je prima mag aangeven waar je zwakke punt zit. In het betreffende interview geeft ds. Al-Chalabi ook aan dat soms tijdens de prediking of op allerlei momenten fragmenten uit door hem eertijds intensief beluisterde muziek in gedachten komen. Het is een ingang voor de Satan om soms tijdens de heiligste verrichtingen ons/hem aan te vechten. Waarom zouden we dat niet serieus nemen en daarin toeschietelijke zijn?
Het is niet de bedoeling om iemand niet serieus te nemen. Maar je kunt in alle redelijkheid wel de vraag stellen of deze twee zaken met elkaar verband houden.
Stel dat je vroeger altijd met je vrienden in de kroeg hebt gezeten. Die kom je dan in de kerk elke zondag weer tegen. Als je het zien van die oude vrienden die je herinneren aan je vroegere leven als reden aanvoert om van kerk te wisselen, dan gaat daar iets niet goed in de acceptatie van je vroegere fouten.
Zo zie ik dat ook hier. Een internetkerkdienst is in het geheel niet fout. Dat is dan de norm, niet het persoonlijk gevoelen van deze of gene.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:41
MGG schreef: 21 mar 2023, 10:39
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Overigens geeft deze discussie ook aan dat er echt een scheefgroei kan zijn in de rol of beter 'status' van een predikant in bepaalde kringen.
In andere kerkverbanden weet een ds dat hij zich soms aan moet passen in gemeenten waar hij te gast is.
Lezen ze HSV ? Liefst zou hij het houden bij de vertrouwde SV, maar uiteraard leest hij deze dienst uit de HSV.
Een keer Weerklank? Hij vindt het misschien helemaal niets, maar natuurlijk geeft hij ook een versje op.
Ritmisch zingen? Niet zijn voorkeur, maar zingt uit volle borst mee.

Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Zijn er vrouwelijke ambstdragers geen probleem.

Voor mij heeft het niks met status te maken. Ik zie het als vrager / persoon die de 'gunst' verleend.
Dit is weer dat drijven.
Ik spreek over middelmatige zaken.

En prima als je er samen uitkomt. Maar die grote woorden, die passen niet.
Maar beelduitzending is voor jou een middelmatige zaak of zelfs minder maar voor anderen niet. Daarin vind jou wel iets drijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ik word een beetje verdrietig wanneer ik dit onderwerp volg m.b.t. het standpunt van ds. Al-Chalabi. Laat voorop staan dat ik vind dat het meermalen ventileren van een dergelijke standpunt niet in de Woordverkondiging thuishoort, tenzij dit een onderwerp/thema raakt.

In de GGiN hadden we destijds ook een predikant die uitgesproken standpunten had over verzekeren, zangavonden, dia-presentaties(dus ook gebruik van beeld) e.d, maar dat hij deze standpunten had omdat hij heel dicht bij de Heere leefde. En ook hij liet het niet na zeer regelmatig deze thema's in de preek te benoemen. Daarom zijn er veel leespreken waarin deze thema's naar voren komen en waardoor deze nauwelijks worden gelezen óf (en dat vind ik heel erg) dat deze thema's bij de voorbereiding van de preek worden geschrapt.

Zelf zou ik ook niet snel naar zo'n preek pakken. Anderzijds kan het ook tot opscherping/verootmoediging zijn om maar in te zien hoe afhankelijk zo'n predikant van de Heere leefde en hoe ver ik van de Heere af leef.

Blijkbaar is het gebruik van beeld door ds. Al-Chalabi een gewetenskwestie. Ik vind het dan verdrietig dat gemeenten deze predikant niet meer uitnodigen vanwege deze gewetenskwestie. Wellicht is het aan de kerkenraden van deze gemeenten raadzaam om ook eens naar binnen te kijken: zijn wij met deze ontwikkeling wel op een juiste weg bezig?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Dat deed hij zelfs in zijn eigen gemeente toen ze daar overgegaan waren op beeld.
(overigens is dat wel besloten tijdens de ernstige ziekte van de dominee).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef: 21 mar 2023, 14:06
Bezorgd schreef: 21 mar 2023, 10:36 Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Dat deed hij zelfs in zijn eigen gemeente toen ze daar overgegaan waren op beeld.
(overigens is dat wel besloten tijdens de ernstige ziekte van de dominee).
Ik geloof dat het hier ook niet echt om hoofdzaken gaat. Het is bekend dat ds. v.D. ook een uitgesproken tegenstander was van beelduitzendingen.
Het was zelfs zo dat we de preken ook niet via de website zonder beeld van de kerk konden meeluisteren. Nu kan dat wel.
Ik denk ook dat we hier iedereen in zijn consciëntie moeten vrijlaten. Wie echt principieel tegen beelduitzendingen is moeten we niet om willen praten.
Ik heb ook bij ds Verschuure gemerkt dat hij hierin geen blokkades opwierp, en ik zeg eerlijk dat ik het wel aangenaam vond dat ik hem in Enter weer in beeld kon volgen. Maar ik denk wel dat voor een ieder persoonlijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 21 mar 2023, 13:17.

In de GGiN hadden we destijds ook een predikant die uitgesproken standpunten had over verzekeren, zangavonden, dia-presentaties(dus ook gebruik van beeld) e.d, maar dat hij deze standpunten had omdat hij heel dicht bij de Heere leefde. En ook hij liet het niet na zeer regelmatig deze thema's in de preek te benoemen. Daarom zijn er veel leespreken waarin deze thema's naar voren komen en waardoor deze nauwelijks worden gelezen óf (en dat vind ik heel erg) dat deze thema's bij de voorbereiding van de preek worden geschrapt.
Dat is herkenbaar uit preken van ds. E. Venema, waarin regelmatig gewaarschuwd wordt voor de TV. Verder eens met je.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 21 mar 2023, 14:25
Piet Puk schreef: 21 mar 2023, 13:17.

In de GGiN hadden we destijds ook een predikant die uitgesproken standpunten had over verzekeren, zangavonden, dia-presentaties(dus ook gebruik van beeld) e.d, maar dat hij deze standpunten had omdat hij heel dicht bij de Heere leefde. En ook hij liet het niet na zeer regelmatig deze thema's in de preek te benoemen. Daarom zijn er veel leespreken waarin deze thema's naar voren komen en waardoor deze nauwelijks worden gelezen óf (en dat vind ik heel erg) dat deze thema's bij de voorbereiding van de preek worden geschrapt.
Dat is herkenbaar uit preken van ds. E. Venema, waarin regelmatig gewaarschuwd wordt voor de TV. Verder eens met je.
Ik doel hier trouwens op wijlen ds. D.L. Aangeenbrug
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

Ds Chalabi zet ook in zijn artikel dat predikanten als Lamain, Moerkerken en van Aalst tegen het gebruik van de digitale middelen in kerkdiensten zijn geweest of zich daar tegen hebben uitgesproken…

Dat klopt niet, in de Ger Gem van Klaaswaal was ook gewoon beelduitzending toen ds v Aalst daar nog predikant was.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 21 mar 2023, 13:17 Ik word een beetje verdrietig wanneer ik dit onderwerp volg m.b.t. het standpunt van ds. Al-Chalabi. Laat voorop staan dat ik vind dat het meermalen ventileren van een dergelijke standpunt niet in de Woordverkondiging thuishoort, tenzij dit een onderwerp/thema raakt.

In de GGiN hadden we destijds ook een predikant die uitgesproken standpunten had over verzekeren, zangavonden, dia-presentaties(dus ook gebruik van beeld) e.d, maar dat hij deze standpunten had omdat hij heel dicht bij de Heere leefde. En ook hij liet het niet na zeer regelmatig deze thema's in de preek te benoemen. Daarom zijn er veel leespreken waarin deze thema's naar voren komen en waardoor deze nauwelijks worden gelezen óf (en dat vind ik heel erg) dat deze thema's bij de voorbereiding van de preek worden geschrapt.

Zelf zou ik ook niet snel naar zo'n preek pakken. Anderzijds kan het ook tot opscherping/verootmoediging zijn om maar in te zien hoe afhankelijk zo'n predikant van de Heere leefde en hoe ver ik van de Heere af leef.

Blijkbaar is het gebruik van beeld door ds. Al-Chalabi een gewetenskwestie. Ik vind het dan verdrietig dat gemeenten deze predikant niet meer uitnodigen vanwege deze gewetenskwestie. Wellicht is het aan de kerkenraden van deze gemeenten raadzaam om ook eens naar binnen te kijken: zijn wij met deze ontwikkeling wel op een juiste weg bezig?
Was ook wel een hele andere tijd. Nu weten we ook wat we aan Internet hebben en wat wel goede opties zijn. Maar het is ook wel wat kortzichtigheid.
Plaats reactie