Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Wel droevig dat de kerkenraad zich zelfs hierover al van commentaar onthoudt. Kennelijk zijn daar geen fatsoenlijke afspraken over.
Wat zouden ze dan voor commentaar moeten geven? Dat ze het jammer vinden, dat de overvallers in het zwart gekleed waren?

Het weigeren de media te informeren op hun verzoek geeft een gesloten en geheimzinnige indruk. De bijbel leert ons altijd bereid te zijn tot verantwoording van de hoop die in ons is. Om dat op een goede manier te kunnen doen is het nodig in zijn algemeenheid een transparante en uitnodigende houding te hebben naar andere mensen.

De opmerking 'geen commentaar' getuigt onder andere van een gebrek aan respect voor de journalist, een gebrek aan inzicht van het belang van PR voor de positie van christenen in onze samenleving, en een gebrek aan verantwoording in de richting van de gevers van het collectegeld.

Door dit soort rare zaken wordt de kerk geassocieerd met geheimzinnigheid, en alleen al daarom is het heel triest dat zelfs zoiets simpels nog niet op een goede manier kan worden afgehandeld door zo'n kerkenraad.

Overigens hoef je niet perse iets zinnigs te zeggen in een interview. De kranten staan vol met voorbeelden hoe het zou moeten.
Hm, daar ben ik het niet mee eens. Je kan beter niets zeggen dan flauwekul, m.i.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Dat geldt op dit forum ook, overigens.

Maar meer in het bijzonder: niemand heeft beweerd dat er flauwekul zou moeten worden gezegd. Je moet gewoon een antwoord geven op de gestelde vragen, ook als die in jouw beleving niets zinnigs opleveren. Dat leidt zeker niet per definitie tot het geven van flauwekul-antwoorden.

Los daarvan ga je niet in op hetgeen ik wél heb gezegd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Los daarvan ga je niet in op hetgeen ik wél heb gezegd.
Klopt. Omdat dat onzin is.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Zita »

Hier wat offtopic zaken geknipt. Laten we maar weer ontopic gaan.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Wel droevig dat de kerkenraad zich zelfs hierover al van commentaar onthoudt. Kennelijk zijn daar geen fatsoenlijke afspraken over.
Wat zouden ze dan voor commentaar moeten geven? Dat ze het jammer vinden, dat de overvallers in het zwart gekleed waren?

Het weigeren de media te informeren op hun verzoek geeft een gesloten en geheimzinnige indruk. De bijbel leert ons altijd bereid te zijn tot verantwoording van de hoop die in ons is. Om dat op een goede manier te kunnen doen is het nodig in zijn algemeenheid een transparante en uitnodigende houding te hebben naar andere mensen.

De opmerking 'geen commentaar' getuigt onder andere van een gebrek aan respect voor de journalist, een gebrek aan inzicht van het belang van PR voor de positie van christenen in onze samenleving, en een gebrek aan verantwoording in de richting van de gevers van het collectegeld.

Door dit soort rare zaken wordt de kerk geassocieerd met geheimzinnigheid, en alleen al daarom is het heel triest dat zelfs zoiets simpels nog niet op een goede manier kan worden afgehandeld door zo'n kerkenraad.

Overigens hoef je niet perse iets zinnigs te zeggen in een interview. De kranten staan vol met voorbeelden hoe het zou moeten.
Hm, daar ben ik het niet mee eens. Je kan beter niets zeggen dan flauwekul, m.i.
Misschien is het op verzoek van de politie dat ze in het belang van het inderzoek niets zeggen?
Zelf vind ik het vreemd. Dinsdag is geen gebruikelijke dag on geld weg te brengen.....je zou haast denken dat de overvallers op de hoogte waren.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Je kunt toch op allerlei manieren niets zeggen? Dat kan vriendelijk en onvriendelijk. Je kunt ook uitleggen waarom je niets inhoudelijks kunt zeggen. Daarvoor heeft vast ook iedereen begrip.

Ondanks het feit dat Tiberius het onzin vindt blijf ik erbij dat 'Geen commentaar', zeker in deze situatie, getuigt van een onvolwassen omgang met de media, die schadelijk is voor het christelijk volksdeel.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bookreader »

Mara schreef:...
De omwonenden zijn niet zo blij, vanwege de hoeveel auto's die 's zondags geparkeerd moet worden.
Nog niet zo heel lang geleden ging iedereen in dat dorpje lopend naar de kerk, maar het dorpje is dorp geworden.
Waarom gaan ze dan niet fietsend naar de kerk? Ik zie de noodzaak er niet van in, om als de mensen binnen het dorp wonen, iedere zondag de buurt te terroriseren met geparkeerde auto's. Sowieso heb ik nogal eens mijn kritische vragen bij de verplaatsgewoonten van veel mensen die ik waarneem. Dat mensen voor bijvoorbeeld 2 km de auto nemen vind ik echt enorme onzin. Tenzij je slecht ter been bent als bejaarde, dan wordt het wat anders.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Vandaag in het RD een goed artikel over het belang van behoorlijke verantwoording naar buiten, met de titel De biblebelt te kijk. Ik hoop dat Tiberius het daarmee wel eens zal zijn. Dan komt de rest ook vanzelf. En wordt de uitdrukking 'Geen commentaar' nooit meer gebruikt.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door MoesTuin »

DDD schreef:Vandaag in het RD een goed artikel over het belang van behoorlijke verantwoording naar buiten, met de titel De biblebelt te kijk. Ik hoop dat Tiberius het daarmee wel eens zal zijn. Dan komt de rest ook vanzelf. En wordt de uitdrukking 'Geen commentaar' nooit meer gebruikt.

Een nuttig artikel om te lezen inderdaad.
"de biblebelt te kijk" een spiegel die voorgehouden wordt.

Het biedt inderdaad ook zoveel kansen
De deur wordt snel dichtgegooid, of een negatieve insteek gooit de deur voor de ander dicht
Daarom trof me diep op de manier waarop ds J Karens hiermee omging.

Samengevat ging het ds Karens hierom, in het artikel dat je open openstellen in het algemeen effectiever is dan de deur voor de neus van geinteresseerde buitenstaanders dicht te smijten.
Toen in 1978 het dorp waar ds Karens predikant was getroffen werd door een Polio epidemie, maakte Vrij Nederland een uitgebreide reportage over het dorp.
Twee redacteuren van het blad belden ook bij de dominee aan en de predikant ontving ze hartelijk, had een uitvoerig gesprek met hen en sloot de ontmoeting met hen samen af met een kort gebed.
Later vertelden de verslaggevers dat ze "getroffen" waren door de manier waarop ds Karens hen had ontvangen en (vooral) door de diepe overtuiging waarop zijn principiele afwijzing weergaf.
"Ik kwam met vooroordelen naar het dorp, maar de dominee heeft mij wel laten zien dat mensen die tegen vaccinatie zijn geen hardvochtige zwartkijkers zijn. En bovendien, de predikant was hartelijk en had humor" alsdus de redacteuren van Vrij Nederland.



Mocht je het RD hebben of kunnen krijgen, helder om eens door te lezen, het gehele artikel.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Zeemeeuw »

R.D. n.a.v. Kerkelijk Jaarboek 2014:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_827104
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door claus »

Wie weet of er in Canada/de USA bij de Geref. Gemeenten nog iemand is toegelaten tot het volgen van de studie aan de Theol. School aldaar? Er waren 3 mensen die zich met een attest aangemeld hadden. Maar...de uitslagen van het curatorium weet ik nog niet. Wie wel?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Curatorium »

Het is op dit moment 11:24 in Grand Rapids. Ik heb (ondanks mijn nickname) geen verstand van de vergaderingen, maar ik denk dat ze nog niet helemaal afgerond zijn rond deze tijd. Wie weet dat het vanavond of morgen op de RefDag site komt.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Yesenaer »

claus schreef: Er waren 3 mensen die zich met een attest aangemeld hadden.
Hoe weet je dat??
Moest men zich bij u aanmelden dan ?
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door KB_ »

in ieder geval weet ik dat er dit jaar dus aanmeldingen zijn (3 zou kunnen.. het is iets...). toch wel heel mooi aangezien er ook vaak gewoon niemand kwam opdagen. het is hard nodig hier! 3 van de 10 predikanten zijn boven de 70 (1 is 79!!), en dominees uit nederland blijven halen is nou ook niet optimaal. ze gaan vaak weer snel terug en er blijft altijd een taalbarrière. een zendingsstudent in opleiding is mooi, maar als er dit jaar niemand wordt aangenomen zie ik het somber in!! ik bid dat ze alle drie worden aangenomen, als die informatie klopt!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door claus »

Zojuist had ik contact met degene die mij al jarenlang de juiste informatie verschaft, een oud-curatoriumlid daar. Die vindt nog altijd de, zoals hij het noemt 'koudwatervrees' in Nederland om het aantal dat gehoord mag worden, niet meer te vermelden, flauwekul. Vroeger, in de tijd van de vaak geprezen en vaak aangehaalde wijlen ds. G. H. Kersten, stond er altijd in 'De Saambinder' (bijv.): van de 8 personen die gehoord zijn, konden er 2 worden toegelaten tot het volgen van de studie aan de Theol. School.' Neem van mij nou maar aan dat het er 3 zijn. Voor ons (Nederland) komende nacht, zei de oud-ouderling me, worden ze gehoord. Ook stud. E. Maljaars zal examen doen om te zien of hij bevorderd kan worden naar het tweede leerjaar.
Wat iemand alk schreef: D. V. morgen, 15 mei, zal ook het RD ongetwijfeld melding maken van de uitslag.
Plaats reactie