Gereformeerde Gemeenten

HHR
Berichten: 1002
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 22 apr 2024, 11:24
Job schreef: 22 apr 2024, 11:21
FlyingEagle schreef: 22 apr 2024, 10:35
Job schreef: Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.
Is dan de kerkenraad in gebreke gebleven door deze mensen toe te laten?
Regelmatig wel, en daarvan komt steeds meer besef, merk ik. Het is over het algemeen geen aanwinst voor een gemeente om ontevredenen van elders op te nemen. Vroeger of later schiet men zich daarmee in de eigen voet. Ik las dit in het overkomstdocument van de HHG Kruiningen en vond dat vierde punt verfrissend:

3) Tevens geeft u kort aan welke redenen er zijn om zich bij onze gemeente aan te willen sluiten (en een eventuele huidige gemeente te verlaten);
4) Daarnaast geeft u aan of er onenigheid is met gemeenteleden of kerkenraad van de gemeente waar u nu lid van bent en / of er een maatregel van tucht op u van toepassing is.
In beide gevallen geldt dat u eerst de zaken met uw eigen kerkenraad oplost. In geval van tuchtwaardige kwesties kan de procedure hier stoppen.


Betweters, ruziezoekers, rechthebbende mensen, ten diepste is geen enkele gemeente daarmee geholpen. Natuurlijk zal niemand zichzelf zo zien of betitelen. Maar ondertussen hoor ik het nogal eens verzuchten vanuit bijv. een naburige HHG en CGK die nogal eens onze gergemmers ontvangen die vertrekken met het argument van "niet de volle Raad Gods" en "te weinig liefde en aanbod": we zitten er eerlijk gezegd nogal mee in onze maag.

Dan schaam ik me.
Volgens mij kun je punt 4 deels niet eens ten uitvoer brengen. Je hebt ook nog zoiets als dat je de tucht overneemt van de kerkenraad waar iemand vandaan komt.

En volgens mij hoort een kerkenraad op het lidmaatschap een duidelijk en eerlijk getuigenis te geven van de situatie. Als dit is vanwege ruzie o.i.d. hoort dit gewoon erop te staan. Dus aan het lid vragen is volgens mij niet de juiste wijze
Ik bedoelde de tuchtzaken niet maar onenigheid met de eigen kerkenraad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8995
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 22 apr 2024, 10:12Een kerk verlaten = Gods knechten verwerpen?

Dat is niet alleen onverdraagzaam, maar ontkent ook de Kerk als lichaam van Christus en ontkent dat Gods knechten in meerdere delen van Zijn wijngaard werkzaam zijn.
Helemaal mee eens. Ik vind sommige opvattingen hier naar sectarisme neigen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

HHR schreef: 22 apr 2024, 11:28 Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Jij hebt aangetoond dat je er daar niet veel van kunt noemen :super Maar ik heb daar inderdaad geen positief oordeel over en (nogmaals) dat overgestapte predikanten geen rechtvaardigingsgrond zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: 22 apr 2024, 11:30
Maanenschijn schreef: 22 apr 2024, 10:12Een kerk verlaten = Gods knechten verwerpen?

Dat is niet alleen onverdraagzaam, maar ontkent ook de Kerk als lichaam van Christus en ontkent dat Gods knechten in meerdere delen van Zijn wijngaard werkzaam zijn.
Helemaal mee eens. Ik vind sommige opvattingen hier naar sectarisme neigen.
Een kerk verlaten = Gods knechten verwerpen (@Maanenschijn), zo plat heb ik het natuurlijk nooit geslagen. Ik heb het over het verwerpen van de prediking. Vaak gaat het trouwens nog wat verder dan verwerpen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 22 apr 2024, 11:22
Job schreef: 22 apr 2024, 11:13
Tiberius schreef: 22 apr 2024, 10:10
Job schreef: 22 apr 2024, 09:58
Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.
Je eerste zin is al een oordeel. Nogmaals: wie ben jij om iets zonde te noemen wat de Bijbel geen zonde noemt?
En halverwege: Wie u verwerpt, verwerpt Mij enz.
In de eerste plaats geldt die tekst voor de discipelen/apostelen. Dat kan je niet zomaar op iedere willekeurige ambtsdrager toepassen.
En verder: Hoe kan je anders weten of iemand door God gezonden is, dan dat hij de volle raad van God verkondigd? Als iemand dat niet doet, is hij dan niet van God gezonden?
Ik zie het op Bijbelse gronden zeer zeker wel als zonde om van het overgrote deel van de prediking van predikanten van de (o)gg(in) te verlaten omdat het te smal, tekort en te beperkt zou zijn.
Niet alle predikanten van de (o)gg(in) gaan in elke gemeente voor. Fijn als je kerkverband een bijbelgetrouwe prediker hebt, maar als die vervolgens nooit in jouw gemeente komt, heb je er niets aan.
Job schreef: 22 apr 2024, 11:13De geciteerde tekst is natuurlijk prima door te trekken naar hedendaagse prediking (waarom niet?) en ambtsdragers.
Dit gold voor de discipelen/apostelen.
Bovendien geldt zelfs voor hen nog het woord van Paulus uit Galaten 1:8.
Job schreef: 22 apr 2024, 11:13Terugvragend: oordelen over de prediking en besluiten dat jou niet genoeg aangeboden wordt: is dat geen oordeel?

Over je laatste alinea: het ligt eraan vanuit welke hoedanigheid je meent te kunnen beoordelen (!!!) dat iemand niet de volle Raad Gods verkondigt.
Het gaat om onderzoek, zoals je ook in Handelingen 17:11 leest.
Juist. Mensen die commentaar hebben op de prediking onderzoeken, maar mensen die dat onderzoeken dan weer onderzoeken, die oordelen. :nonnon
HHR
Berichten: 1002
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:32
HHR schreef: 22 apr 2024, 11:28 Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Jij hebt aangetoond dat je er daar niet veel van kunt noemen :super Maar ik heb daar inderdaad geen positief oordeel over en (nogmaals) dat overgestapte predikanten geen rechtvaardigingsgrond zijn.
Een stuk of 8 in ieder geval.
De vraag is of die in jou visie predikant binnen de GG kunnen zijn.
Mannetje
Berichten: 7804
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:32
HHR schreef: 22 apr 2024, 11:28 Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Jij hebt aangetoond dat je er daar niet veel van kunt noemen :super Maar ik heb daar inderdaad geen positief oordeel over en (nogmaals) dat overgestapte predikanten geen rechtvaardigingsgrond zijn.
Een overstap tussen OGG en GG is geen probleem, we erkennen elkaars attestaties. (Als het goed is.)
Dan zijn er al heel wat gevallen minder...

Daarnaast, weet jij in ieder specifiek geval de reden? Zo niet, dan zou ik maar in liefde in plaats van in scherpte oordelen. Dat is sowieso in dit soort cases het verstandigst. Pas daar waar je details weet, kun je je eindoordeel vellen, indien nodig.

Los van individuele gevallen ben ik wel met je eens dat "zomaar" van kerkverband veranderen, een kwalijke stap is. En weglopen omdat de prediking je niet bevalt, vind ik ook geen goede reden, zeker niet als je daar niet één en andermaal over hebt gesproken met de kerkenraad. Het briefje waarmee scriba's weleens worden geconfronteerd:

Beste scriba,
Hierbij vragen we ons lidmaatschap op.
Mvg,
W. E. Gloper

deugt natuurlijk van geen kant.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33326
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:32
HHR schreef: 22 apr 2024, 11:28 Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Jij hebt aangetoond dat je er daar niet veel van kunt noemen :super Maar ik heb daar inderdaad geen positief oordeel over en (nogmaals) dat overgestapte predikanten geen rechtvaardigingsgrond zijn.
M.i. suggestief, omdat de GG een smalle splinter zijn in het wereldwijde christendom.
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:32
HHR schreef: 22 apr 2024, 11:28 Hoe dan om te gaan met predikanten die nu op GG kansel staan en van elders inkomen?
Jij hebt aangetoond dat je er daar niet veel van kunt noemen :super Maar ik heb daar inderdaad geen positief oordeel over en (nogmaals) dat overgestapte predikanten geen rechtvaardigingsgrond zijn.
Uit het verleden zijn er natuurlijk meer te noemen. Bijvoorbeeld de OGGIN. Ik denk aan de zeer bekende ds vd Poel maar ook ds du Marchie van Voorthuysen, ds Smits, ds J Goudriaan, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 22 apr 2024, 11:38.

Los van individuele gevallen ben ik wel met je eens dat "zomaar" van kerkverband veranderen, een kwalijke stap is. En weglopen omdat de prediking je niet bevalt, vind ik ook geen goede reden, zeker niet als je daar niet één en andermaal over hebt gesproken met de kerkenraad.
Hier ligt het probleem dat het gesprek hierover niet gevoerd lijkt te kunnen worden, Mannetje. Ieder zal zeggen dat hij of zij niet "zomaar" van kerkverband is gewisseld. Er zijn hier ook diverse best indringende getuigenissen gedeeld over hoeveel het met mensen heeft gedaan om te vertrekken. Ik geloof ook dat dat zo wordt ervaren.

Toch ben ik in de gelegenheid geweest om met vele mensen hun reden van vertrek af te pellen door de loop der jaren heen. Ik denk dat in 80 zo niet 90% van de gevallen het willen handhaven van de eigen zienswijze en niet kunnen buigen onder de zienswijze van de dominee/kerkenraad, de voornaamste doorslaggevende reden is geweest. Niemand kan me ervan overtuigen dat dat goed te praten is.

Echt hoor, ik sta ook met twee benen in het leven. Niemand hoeft me te vertellen dat de prediking die ook ik zondags hoor mijn godsdienstige benen breekt en afrekent met dat waar ik me fijn bij voel. Het Evangelie is niet naar de mens. Dat zal het niet worden ook. Het bouwt me niet op, het breekt me af. Het zoekt de gestalte van Christus op te richten. Alleen dat druist diametraal in tegen alles waar mijn zondige aard naar verlangt.
merel
Berichten: 9897
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:53
Mannetje schreef: 22 apr 2024, 11:38.

Los van individuele gevallen ben ik wel met je eens dat "zomaar" van kerkverband veranderen, een kwalijke stap is. En weglopen omdat de prediking je niet bevalt, vind ik ook geen goede reden, zeker niet als je daar niet één en andermaal over hebt gesproken met de kerkenraad.
Hier ligt het probleem dat het gesprek hierover niet gevoerd lijkt te kunnen worden, Mannetje. Ieder zal zeggen dat hij of zij niet "zomaar" van kerkverband is gewisseld. Er zijn hier ook diverse best indringende getuigenissen gedeeld over hoeveel het met mensen heeft gedaan om te vertrekken. Ik geloof ook dat dat zo wordt ervaren.

Toch ben ik in de gelegenheid geweest om met vele mensen hun reden van vertrek af te pellen door de loop der jaren heen. Ik denk dat in 80 zo niet 90% van de gevallen het willen handhaven van de eigen zienswijze en niet kunnen buigen onder de zienswijze van de dominee/kerkenraad, de voornaamste doorslaggevende reden is geweest. Niemand kan me ervan overtuigen dat dat goed te praten is.

Echt hoor, ik sta ook met twee benen in het leven. Niemand hoeft me te vertellen dat de prediking die ook ik zondags hoor mijn godsdienstige benen breekt en afrekent met dat waar ik me fijn bij voel. Het Evangelie is niet naar de mens. Dat zal het niet worden ook. Het bouwt me niet op, het breekt me af. Het zoekt de gestalte van Christus op te richten. Alleen dat druist diametraal in tegen alles waar mijn zondige aard naar verlangt.
Vertrekken uit een kerkverband kan ook de beste en meest heilzame keuze ooit zijn geweest. Bij ons heeft de voorzitter van de kerkenraad bij vertrek excuus aangeboden voor de fouten van een aantal leden en van de predikant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33326
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:53
Mannetje schreef: 22 apr 2024, 11:38.

Los van individuele gevallen ben ik wel met je eens dat "zomaar" van kerkverband veranderen, een kwalijke stap is. En weglopen omdat de prediking je niet bevalt, vind ik ook geen goede reden, zeker niet als je daar niet één en andermaal over hebt gesproken met de kerkenraad.
Hier ligt het probleem dat het gesprek hierover niet gevoerd lijkt te kunnen worden, Mannetje. Ieder zal zeggen dat hij of zij niet "zomaar" van kerkverband is gewisseld. Er zijn hier ook diverse best indringende getuigenissen gedeeld over hoeveel het met mensen heeft gedaan om te vertrekken. Ik geloof ook dat dat zo wordt ervaren.

Toch ben ik in de gelegenheid geweest om met vele mensen hun reden van vertrek af te pellen door de loop der jaren heen. Ik denk dat in 80 zo niet 90% van de gevallen het willen handhaven van de eigen zienswijze en niet kunnen buigen onder de zienswijze van de dominee/kerkenraad, de voornaamste doorslaggevende reden is geweest. Niemand kan me ervan overtuigen dat dat goed te praten is.

Echt hoor, ik sta ook met twee benen in het leven. Niemand hoeft me te vertellen dat de prediking die ook ik zondags hoor mijn godsdienstige benen breekt en afrekent met dat waar ik me fijn bij voel. Het Evangelie is niet naar de mens. Dat zal het niet worden ook. Het bouwt me niet op, het breekt me af. Het zoekt de gestalte van Christus op te richten. Alleen dat druist diametraal in tegen alles waar mijn zondige aard naar verlangt.
Hm, dat laatste klinkt meer als een vilein en vroom doekje voor het bloeden voor je oordelen. Mij overtuigt het niet, in ieder geval.

wat je 2e paragraaf betreft, ik heb vaak exit-gesprekken gevoerd, met jongeren en ouderen. Maar meestal had men wel een duidelijk en Bijbels punt. Het is jammer als kerkenraden daar niets mee doen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Job schreef: 22 apr 2024, 11:53
Mannetje schreef: 22 apr 2024, 11:38.

Los van individuele gevallen ben ik wel met je eens dat "zomaar" van kerkverband veranderen, een kwalijke stap is. En weglopen omdat de prediking je niet bevalt, vind ik ook geen goede reden, zeker niet als je daar niet één en andermaal over hebt gesproken met de kerkenraad.
Hier ligt het probleem dat het gesprek hierover niet gevoerd lijkt te kunnen worden, Mannetje. Ieder zal zeggen dat hij of zij niet "zomaar" van kerkverband is gewisseld. Er zijn hier ook diverse best indringende getuigenissen gedeeld over hoeveel het met mensen heeft gedaan om te vertrekken. Ik geloof ook dat dat zo wordt ervaren.

Toch ben ik in de gelegenheid geweest om met vele mensen hun reden van vertrek af te pellen door de loop der jaren heen. Ik denk dat in 80 zo niet 90% van de gevallen het willen handhaven van de eigen zienswijze en niet kunnen buigen onder de zienswijze van de dominee/kerkenraad, de voornaamste doorslaggevende reden is geweest. Niemand kan me ervan overtuigen dat dat goed te praten is.

Echt hoor, ik sta ook met twee benen in het leven. Niemand hoeft me te vertellen dat de prediking die ook ik zondags hoor mijn godsdienstige benen breekt en afrekent met dat waar ik me fijn bij voel. Het Evangelie is niet naar de mens. Dat zal het niet worden ook. Het bouwt me niet op, het breekt me af. Het zoekt de gestalte van Christus op te richten. Alleen dat druist diametraal in tegen alles waar mijn zondige aard naar verlangt.
Waarom zou je moeten buigen voor een verkeerde zienswijze, louter en alleen omdat dat de zienswijze van een kerkenraad is? Calvijn zegt ergens dat je je van uitspraken van concilies niets hoeft aan te trekken als ze niet naar de Schrift zijn.
Het is ook lang niet hetzelfde als dat zogenaamde afbreken waar je het in de laatste alinea over hebt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Niemand hoeft me te vertellen dat de prediking die ook ik zondags hoor mijn godsdienstige benen breekt en afrekent met dat waar ik me fijn bij voel. Het Evangelie is niet naar de mens.
Zou je dit wat concreet willen maken? Ik kan me er even niet zo veel bij voorstellen.
Plaats reactie