Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 12:03
Erskinees schreef: 01 jun 2023, 11:29
Mistig schreef: 01 jun 2023, 11:17
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 11:08 Het probleem in desbetreffende gemeente en classis speelt niet sinds de laatste jaren. Bovendien is zijn in die classis nog twee andere gemeenten waar men ook op het randje loopt qua kerkordelijke zaken.

Dus waarschijnlijk is dit niet de eerste keer dat er aandacht aan wordt besteed, vermoed ik.

De classis Utrecht is vertegenwoordigd door de uiterste flanken van de GG. En dan krijg je deze casussen sneller.
Je zegt het eigenlijk verkeerd. Dit was de classis waar vanouds altijd heel veel ruimte was voor verschillen. Je zou kunnen zeggen, de meest gematigde van allemaal. Met bijvoorbeeld ook een echte (als enige) linkerflank-afvaardiging naar de synodes. Dit soort verschillen konden ze in de classis Utrecht altijd wel prima mee omgaan. Bovendien is ook Bodegraven wel een beetje veranderd denk ik.

En die verhoudingen verschuiven (er is weer een stevig rechtse gemeente bij gekomen en er zijn meer rechtse predikanten naar de classis verhuisd). Dat betekent ook wat voor de afvaardiging de komende jaren. Het is natuurlijk niet verkeerd dat er nieuwe gemeenten worden gesticht en er dominees komen naar gemeenten in de classis Utrecht. Het is wel jammer dat de ruimte die er was de komende jaren zal worden ingeperkt, of (negatief) opgemerkt.
Exact. Twee jaar geleden was dit geen probleem geweest in deze classis.
Het is natuurlijk wel vreemd dat we het zouden moeten accepteren dat men een gezang zingt tijdens de eredienst, maar dat er vervolgens geen rekening wordt gehouden met predikanten die tegen beelduitzending zijn en daarom niet welkom zijn om te preken.

Is dat niet een beetje meten met twee maten?
Waarom met twee maten? Het zijn twee verschillende onderwerpen. Het ene raakt de uitgestrektheid van de evangelieverkondiging en het andere niet, althans, niet direct.

Wel is het zo, dat naarmate men minder waarde hecht aan de uitgestrektheid van de evangelieverkondiging, men minder snel zal kiezen voor beelduitzendingen of zelfs in het geheel voor uitzendingen, men meer de neiging zal hebben om onbegrijpelijke taal te gebruiken enzovoort enzovoort.

Dat brengt mee dat gemeenten die een andere, meer gereformeerde, visie hebben op de uitgestrektheid van de evangelieverkondiging al automatisch iets veranderingsgezinder zullen zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het heeft niets met de Evangelieverkondiging te maken natuurlijk. Het geloof is door het gehoor Gods, zegt de Hebreeënbrief.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 09:53
DDD schreef: 01 jun 2023, 09:30 Waarmee ik niet beweer dat het opzoeken van ruzie een betere houding is. Dat is óók niet tot opbouw van de kerk.
Inderdaad.

En daarom zingen we in de erediensten binnen de GG dus niet het lied 'Ik bouw op U', geachte @Tiberius.
Het gaat mij niet zozeer om bepaalde liederen, maar om de rigide hang naar uniformiteit. Ik kan me goed voorstellen, dat mensen daar moeite mee hebben; zeker zendingswerkers die in een heel andere cultuur en context werken.

Neem dan een ander voorbeeld, als je wilt: de beelduitzendingen, waar het gesprek inmiddels over gaat.
Hoe problematisch is het, als een dominee daar moeite mee heeft? Eerder had vrijwel iedereen binnen de GG daar moeite mee, en nu moet hij zich opeens verdedigen. Gun hem zijn standpunt.
En zo kan ik nog veel meer thema's noemen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Toch kun je erop wachten dat een keer een kerkenraad zich niet langer conformeert. Met name wanneer men unaniem en ongemeleerd binnen kerkenraad en gemeente anders denkt cq. is gaan denken dan de hoofdstroom van het kerkverband. Wat is jullie inschatting daarvan?

Een scheuring is niet wat ik wil of zoek, maar een lied als "Ik bouw op U" laten zingen tijdens de eredienst is echt geen nuanceverschil meer met bijvoorbeeld onze eigen gereformeerde gemeente. En mijn gemeente is dan wel rechts, maar echt niet extreem binnen het kerkverband. Het openlijk toenemende verschil staat symbool voor iets veel groters, m.i..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 01 jun 2023, 13:04 Toch kun je erop wachten dat een keer een kerkenraad zich niet langer conformeert. Met name wanneer men unaniem en ongemeleerd binnen kerkenraad en gemeente anders denkt cq. is gaan denken dan de hoofdstroom van het kerkverband. Wat is jullie inschatting daarvan?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Toch denk ik dat dit in geen enkele gemeente 'unaniem en ongemeleerd' zou zijn. Dat zou weer een eenheidsworst de andere kant op zijn.
Ik begreep van Huisman dat er bijvoorbeeld in de CGK Zwolle ook geen unanimiteit is t.a.v. het kerkenraadsbesluit. Nu is dat natuurlijk een ander kerkverband, maar het is mijn ervaring dat er in elke gemeente wel mensen zitten die lijden aan de koers van een kerkenraad/kerkverband, welke richting dan ook op. Dat zie ik zelfs hier in mijn omgeving.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Waar moet je je als gemeente nu precies aan houden? Alleen aan de DKO of ook aan alle besluiten van de synode?
Ik begrijp dat het punt van de gezangen in de kerkorde staat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bruna schreef: 01 jun 2023, 13:12 Waar moet je je als gemeente nu precies aan houden? Alleen aan de DKO of ook aan alle besluiten van de synode?
Ik begrijp dat het punt van de gezangen in de kerkorde staat.
Aan alle besluiten van de meerdere vergaderingen, waaronder de Generale Synode.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:07
Job schreef: 01 jun 2023, 13:04 Toch kun je erop wachten dat een keer een kerkenraad zich niet langer conformeert. Met name wanneer men unaniem en ongemeleerd binnen kerkenraad en gemeente anders denkt cq. is gaan denken dan de hoofdstroom van het kerkverband. Wat is jullie inschatting daarvan?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Toch denk ik dat dit in geen enkele gemeente 'unaniem en ongemeleerd' zou zijn. Dat zou weer een eenheidsworst de andere kant op zijn.
Ik begreep van Huisman dat er bijvoorbeeld in de CGK Zwolle ook geen unanimiteit is t.a.v. het kerkenraadsbesluit. Nu is dat natuurlijk een ander kerkverband, maar het is mijn ervaring dat er in elke gemeente wel mensen zitten die lijden aan de koers van een kerkenraad/kerkverband, welke richting dan ook op. Dat zie ik zelfs hier in mijn omgeving.
Klopt. Gelukkig maar. Maar m.i. zijn er wel gereformeerde gemeenten die veel sneller en massiever een bepaalde koers varen, blijkbaar grotendeels gesteund door de democratisch stemmende gemeente, dan andere gemeenten waarin meerdere stromingen echt naast elkaar functioneren, zij het soms knarsend en piepend, en elkaar in evenwicht houden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:07
Job schreef: 01 jun 2023, 13:04 Toch kun je erop wachten dat een keer een kerkenraad zich niet langer conformeert. Met name wanneer men unaniem en ongemeleerd binnen kerkenraad en gemeente anders denkt cq. is gaan denken dan de hoofdstroom van het kerkverband. Wat is jullie inschatting daarvan?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Toch denk ik dat dit in geen enkele gemeente 'unaniem en ongemeleerd' zou zijn. Dat zou weer een eenheidsworst de andere kant op zijn.
Ik begreep van Huisman dat er bijvoorbeeld in de CGK Zwolle ook geen unanimiteit is t.a.v. het kerkenraadsbesluit. Nu is dat natuurlijk een ander kerkverband, maar het is mijn ervaring dat er in elke gemeente wel mensen zitten die lijden aan de koers van een kerkenraad/kerkverband, welke richting dan ook op. Dat zie ik zelfs hier in mijn omgeving.
Inderdaad. Ik spreek vanuit de ervaring.

De vraag is of zulke mensen gerespecteerd en begrepen worden of dat je je naar de meerderheid hebt te schikken, ook als je meent dat dingen zich op een glijdende schaal bevinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Laat ik het anders vragen, concreter. Welke afwegingen maken gemeenten die praktisch los van het kerkverband zijn komen te staan, nog om in het kerkverband te blijven? Ik kan het eigenlijk niet zo goed bedenken, behalve het koesteren van wortels en familie misschien.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ja dat is waar, jij zit daar ook mee. Dan ben je het wel met me eens, dat uniformiteit sowieso niet gaat/blijft werken. Het is niet Bijbels ook.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:25 Ja dat is waar, jij zit daar ook mee. Dan ben je het wel met me eens, dat uniformiteit sowieso niet gaat/blijft werken. Het is niet Bijbels ook.
Maar dat geldt dan toch zeker ook voor de gemeenten ter linkerzijde? Vermoedelijk zijn dat ook de gemeenten die @Job bedoelt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 13:27
Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:25 Ja dat is waar, jij zit daar ook mee. Dan ben je het wel met me eens, dat uniformiteit sowieso niet gaat/blijft werken. Het is niet Bijbels ook.
Maar dat geldt dan toch zeker ook voor de gemeenten ter linkerzijde? Vermoedelijk zijn dat ook de gemeenten die @Job bedoelt.
Jawel, maar jij zit toch in zo'n gemeente?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:29
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 13:27
Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:25 Ja dat is waar, jij zit daar ook mee. Dan ben je het wel met me eens, dat uniformiteit sowieso niet gaat/blijft werken. Het is niet Bijbels ook.
Maar dat geldt dan toch zeker ook voor de gemeenten ter linkerzijde? Vermoedelijk zijn dat ook de gemeenten die @Job bedoelt.
Jawel, maar jij zit toch in zo'n gemeente?
Mijn vraag was meer of bezwaarde leden ook een volwaardige plek in de gemeente mogen houden (zoals dat 20 jaar geleden ook was), of dat zij moeten worden meegezeuld in de eenheidsworst van de vernieuwingsdrang en -dwang.

En ik spreek nu ook in het algemeen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 11:23 Waarom is Kesteren (noem dan gewoon man en paard) eigenlijk niet tot de classis Barneveld gaan behoren? Rhenen ligt er toch ook vlak naast.

Maar goed, er is daar wel flink wat werk te verrichten in het kader van kerkelijke eenheid en acceptatie. Bepaalde classisgemeenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de GG van Woerden, op dit moment de GG met vermoedelijk het breedste uitnodigingsbeleid van de gehele GG.
Het ging me inderdaad om Kesteren. Dacht dat iedereen dat wel begreep.

Er zijn meer gemeenten als Woerden hoor. Onder andere mijn eigen gemeente nodigde ook iedereen uit.
Helaas komt niet elke predikant, maar iedereen is welkom.

En ook Bodegraven heeft binnenkort een hele zondag Ds. De Heer. Dus het valt ook daar wel mee.
Overigens is het uitnodigingsbeleid ter rechterzijde (en dus veel meer gemeenten) veel beperkter.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie