Gereformeerde Gemeenten

elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door elbert »

Evangelist schreef: 20 mar 2023, 11:00Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Vast wel, maar er zitten ook nadelen aan:
- het is duurder, want er moet dan een extra kerkgebouw komen
- in principe is er dan ook een extra predikant nodig, wat gezien het predikantentekort al niet gemakkelijk is. Ik denk dat de trend naar megakerken in de GG grotendeels verklaard kan worden vanuit het predikantentekort en de wens om een predikant te horen in plaats van een leespreek.
- daarnaast zijn er argumenten over de eenheid die men beter bewaard ziet in 1 gemeente.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 20 mar 2023, 00:09
refo schreef: 18 mar 2023, 22:40
Job schreef: 18 mar 2023, 20:32 Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Die knecht deelt mee in de erfenis, samen met de zoons, alsof hij hun broer is.
Heb je bronnen die deze uitleg ondersteunen?
Een beetje vreemde vraag, want het is geen uitleg, maar hij zegt wat er staat.
Misschien iets anders geformuleerd voor jouw gemak: Een verstandige slaaf staat boven een onwaardige zoon, hij zal met de broers in de erfenis delen.

Edit> Sorry, ik zie dat Refo dat zelf ook al zegt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bedankt voor de uitleg, ik begrijp/begreep de tekst idd niet en mijn mening over wat er staat is ingevuld door de preek die ik erover hoorde (met dezelfde uitleg als die ds. Van Boven in Lisse geeft). Een luie luisteraar ben ik dan misschien, maar dat laat ik verder aan jullie oordeel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Evangelist schreef: 20 mar 2023, 11:00
Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 06:57 Ter info:

Het kerkgebouw van Kootwijkerbroek word verbouwd vanaf D.V. 17 April as.
De kerk, die nu 1800 zitplaatsen telt, krijgt er ruim 300 zitplaatsen bij, zodat het totale aantal op ruim 2100 uitkomt. Er komen zowel zitplaatsen op de begane grond als op de galerij. De opvallende puntkap met vier schuine kanten zal plaatsmaken voor een rechte kap. De kerkenraad heeft bepaald dat dit de laatste uitbreiding wordt.

De Gemeente gaat vanaf D.V. 23 april tijdelijk in het kerkgebouw van Barneveld Centrum kerken.
Op de afwijkende tijden: 11:30 en 16:30 uur.
De gemeente Barneveld Centrum vervroegt hun ochtenddienst naar 9:00 uur.
Dit zal 2 maanden duren, daarna zullen ze 2 maanden gebruik maken van het gebouw in De Valk.
Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Daar is het dorp te klein voor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hhkveluwe1985
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 sep 2022, 07:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hhkveluwe1985 »

elbert schreef: 20 mar 2023, 11:14
Evangelist schreef: 20 mar 2023, 11:00Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Vast wel, maar er zitten ook nadelen aan:
- het is duurder, want er moet dan een extra kerkgebouw komen
- in principe is er dan ook een extra predikant nodig, wat gezien het predikantentekort al niet gemakkelijk is. Ik denk dat de trend naar megakerken in de GG grotendeels verklaard kan worden vanuit het predikantentekort en de wens om een predikant te horen in plaats van een leespreek.
- daarnaast zijn er argumenten over de eenheid die men beter bewaard ziet in 1 gemeente.
Daar is over nagedacht, echter daar is het dorp te klein voor. En de kerkelijke gemeente blijft liever bij elkaar. Van origine is het een afsplitsing van Barneveld Centrum. Net zoals De Valk-Wekerom en Barneveld Zuid.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

refo schreef: 20 mar 2023, 10:55
Job schreef: 20 mar 2023, 00:09
refo schreef: 18 mar 2023, 22:40
Job schreef: 18 mar 2023, 20:32 Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Die knecht deelt mee in de erfenis, samen met de zoons, alsof hij hun broer is.
Heb je bronnen die deze uitleg ondersteunen?
Dat is wat er staat. De studiebijbel verduidelijkt dat.

Maar weer eens een voorbeeld van een tekst die nodig hertaald moet worden.
Zo is het. Je ziet dat je hier heel snel de verkeerde kant op kunt gaan, zoals in de genoemde preek.
En als een tekst als Spreuken 17:2 zo bepreekt kan worden, zoals nu gedaan is, kun je je afvragen wat je met de andere teksten uit Spreuken moet waarin er sprake is van 'zoon' en 'knecht'.
Kunnen die ook allemaal als gelijkenis worden opgevat en toegepast worden op Adam en Christus? Nee toch?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Hhkveluwe1985 schreef:
elbert schreef: 20 mar 2023, 11:14
Evangelist schreef: 20 mar 2023, 11:00Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Vast wel, maar er zitten ook nadelen aan:
- het is duurder, want er moet dan een extra kerkgebouw komen
- in principe is er dan ook een extra predikant nodig, wat gezien het predikantentekort al niet gemakkelijk is. Ik denk dat de trend naar megakerken in de GG grotendeels verklaard kan worden vanuit het predikantentekort en de wens om een predikant te horen in plaats van een leespreek.
- daarnaast zijn er argumenten over de eenheid die men beter bewaard ziet in 1 gemeente.
Daar is over nagedacht, echter daar is het dorp te klein voor. En de kerkelijke gemeente blijft liever bij elkaar. Van origine is het een afsplitsing van Barneveld Centrum. Net zoals De Valk-Wekerom en Barneveld Zuid.
Het dorp te klein, maar wel een gemeente van 2000 kerkgangers?

Dit zouden 4 gemeenten van 500 zijn. Met een uitnemende kans om op 3 plaatsen meer dan nu zichtbaar te zijn in de samenleving.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 20 mar 2023, 11:51 Bedankt voor de uitleg, ik begrijp/begreep de tekst idd niet en mijn mening over wat er staat is ingevuld door de preek die ik erover hoorde (met dezelfde uitleg als die ds. Van Boven in Lisse geeft). Een luie luisteraar ben ik dan misschien, maar dat laat ik verder aan jullie oordeel.
Ook luie luisteraars hebben een ziel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 20 mar 2023, 12:47
Hhkveluwe1985 schreef:
elbert schreef: 20 mar 2023, 11:14
Evangelist schreef: 20 mar 2023, 11:00Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Vast wel, maar er zitten ook nadelen aan:
- het is duurder, want er moet dan een extra kerkgebouw komen
- in principe is er dan ook een extra predikant nodig, wat gezien het predikantentekort al niet gemakkelijk is. Ik denk dat de trend naar megakerken in de GG grotendeels verklaard kan worden vanuit het predikantentekort en de wens om een predikant te horen in plaats van een leespreek.
- daarnaast zijn er argumenten over de eenheid die men beter bewaard ziet in 1 gemeente.
Daar is over nagedacht, echter daar is het dorp te klein voor. En de kerkelijke gemeente blijft liever bij elkaar. Van origine is het een afsplitsing van Barneveld Centrum. Net zoals De Valk-Wekerom en Barneveld Zuid.
Het dorp te klein, maar wel een gemeente van 2000 kerkgangers?

Dit zouden 4 gemeenten van 500 zijn. Met een uitnemende kans om op 3 plaatsen meer dan nu zichtbaar te zijn in de samenleving.
Waar dan? Voorthuizen? Lunteren?

En hoe doe je dat met de kerkelijke grenzen?
En dan heb ik het nog niet eens over de vergunningen voor zoveel gebouwen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 20 mar 2023, 13:34 Waar dan? Voorthuizen? Lunteren?

En hoe doe je dat met de kerkelijke grenzen?
En dan heb ik het nog niet eens over de vergunningen voor zoveel gebouwen.
Gemeente in Voorthuizen, Stroe en Harskamp. Eventueel een tweede gemeente in Kootwijkerbroek. Is het ruimtegebrek in Kootwijkerbroek, De Valk en in Barneveld opgelost.
Maar zit men niet op te wachten. Want er moeten dan nieuwe kerkgebouwen en nieuwe kerkenraden komen. En de leden die naar een nieuwe gemeente gaan raken de dominee kwijt. Ook onder leden is er draagvlak voor zulke grote gemeenten. Dus ik snap de keuze wel.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef: 20 mar 2023, 13:34
Maanenschijn schreef: 20 mar 2023, 12:47
Hhkveluwe1985 schreef:
elbert schreef: 20 mar 2023, 11:14 Vast wel, maar er zitten ook nadelen aan:
- het is duurder, want er moet dan een extra kerkgebouw komen
- in principe is er dan ook een extra predikant nodig, wat gezien het predikantentekort al niet gemakkelijk is. Ik denk dat de trend naar megakerken in de GG grotendeels verklaard kan worden vanuit het predikantentekort en de wens om een predikant te horen in plaats van een leespreek.
- daarnaast zijn er argumenten over de eenheid die men beter bewaard ziet in 1 gemeente.
Daar is over nagedacht, echter daar is het dorp te klein voor. En de kerkelijke gemeente blijft liever bij elkaar. Van origine is het een afsplitsing van Barneveld Centrum. Net zoals De Valk-Wekerom en Barneveld Zuid.
Het dorp te klein, maar wel een gemeente van 2000 kerkgangers?

Dit zouden 4 gemeenten van 500 zijn. Met een uitnemende kans om op 3 plaatsen meer dan nu zichtbaar te zijn in de samenleving.
Waar dan? Voorthuizen? Lunteren?

En hoe doe je dat met de kerkelijke grenzen?
En dan heb ik het nog niet eens over de vergunningen voor zoveel gebouwen.
Begin eerst maar eens met een splitsing in tweeën. Daar is het dorp helemaal niet te klein voor. Vergunningen worden vaak snel geregeld voor kerkgebouwen in de Biblebelt, en anders kerken beide gemeenten in hetzelfde kerkgebouw.
Kerkelijke grenzen: gewoon loslaten. Het zou zelfs veel spanning kunnen wegnemen als men het systeem van kerkelijke grenzen in heel het land los zou laten. Kijk naar de goede voorbeelden daarvan.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik begrijp ook niet zo goed waarom er twee kerkgebouwen nodig zouden zijn. Je kunt toch uitstekend een dienst om 9.00 uur en een dienst om 11.00 uur doen? Dat lijkt mij een stuk efficiënter dan geld uitgeven aan een nieuw gebouw. Alleen al van de rente kun je de extra preekbeurt betalen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Als Kootwijkerbroek wel de kerkelijke grenzen in acht zou nemen, zou er niet zo'n grote kerk nodig zijn.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Thea schreef: 20 mar 2023, 14:11 Als Kootwijkerbroek wel de kerkelijke grenzen in acht zou nemen, zou er niet zo'n grote kerk nodig zijn.
Haha deze opmerking lag op het puntje van mijn tong. Zolang de kerkenraad en gemeente het prima vinden dat iedereen lid blijft/wordt, lijkt mij het draagvlak voor splitsing minimaal.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

In landen waar het christendom groeit zie je dat gemeentestichting een belangrijk thema is. In onze gezindte lijken we daar bang voor. Het is mijns inziens een vorm van armoede als we menen geen kerkenraden meer te vormen, dat men graag bij een predikant wil blijven (die slechts een voorbijganger is), niet weten welk dorp of plaats misschien geschikt is.

Ik heb in dit verband in Oost Europa en Azie indrukwekkend geloofsvertrouwen gezien bij het stichten van nieuwe gemeenten, soms met maar enkele gezinnen, die, als ik er nu na 15 jaar terug kom gemeenten zijn die zelf weer splitsen en opnieuw met Woord en daad hun omgeving in trekken. Ik weet best dat onze cultuur een andere is, maar bovenstaande opmerkingen staan in schril contrast met die praktijk. Maar we klagen wel over de donkere tijd, over het terugtrekken van de Heere God uit ons land, over een seculiere overheid. Dat doet me soms een beetje pijn, waarbij ik tegelijkertijd me ook zelf onmachtig voel er wat aan te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie