Gereformeerde Gemeenten

Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

Bezorgd schreef: 18 mar 2023, 12:12
huisman schreef: 18 mar 2023, 10:36
GerefGemeente-lid schreef: 18 mar 2023, 10:27
Tiberius schreef: 18 mar 2023, 10:01
Gelijkenis is inderdaad niet de juiste term, hij zal 'type' bedoelen.
Ik heb die preek niet gelezen, maar ik kan die uitleg eerlijk gezegd gerust meemaken, gezien de woorden knecht en zoon, die een theologische lading hebben, die daarop duidt.
Ik zou dat zeker niet als buikspreken bestempelen.
Inderdaad. Ds. Verschuure had eens een tekst uit Spreuken over de advent. Ik weet alleen niet meer welke.

Ik vind de beschuldigingen daarom zeer onterecht.
Ik heb een groot deel van deze preek beluisterd. Zonder inhoudelijk te oordelen wil ik wel zeggen dat zo’n soort prediking in de rechterkant (BhP) van de CGK niet voorkomt. Ik herken ook weinig van wat de Nadere reformatoren of puriteinen preekten.

Dit zal wel een preek zijn waar het ‘eigene’ van de GG naar voren komt. Dat mag natuurlijk. Ik heb onlangs twee GGiN preken gehoord (ds J. Roos en ds. D.E.van de Kieft) waar ik deze vervreemding totaal niet had.
Ik heb de preek ook grotendeels geluisterd.
Maar dit hoor je idd alleen in de rechterflank van de GG.
Ten diepste is het wederom weinig tekstuitleg (ik vind het ook naar inlegkunde neigen om deze tekst als gelijkenis te zien) maar een bevindelijk verhaal.

Overigens vind ik dat hij qua preekstijl wel wat weg heeft van WJ Karels.
Het wordt wel aangeduid als eisegese i.p.v. exegese.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eisegese
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 18 mar 2023, 12:12
Overigens vind ik dat hij qua preekstijl wel wat weg heeft van WJ Karels.
Zijn vrinden toch? Ik hoorde enkele jaren terug van laatstgenoemde predikant een preek over dezelfde tekst.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef: 18 mar 2023, 14:31
GGotK schreef: 18 mar 2023, 13:08Niet iedere preek is even 'geslaagd' en dat ligt soms aan de dominee en meestal aan de hoorder.
Dat ben ik niet met je eens. Integendeel: het ligt meestal aan de preek.
Soms zou het verstandig kunnen zijn om een preek te laten rijpen door hem meerdere keren te houden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 18 mar 2023, 19:03
Bezorgd schreef: 18 mar 2023, 12:12
Overigens vind ik dat hij qua preekstijl wel wat weg heeft van WJ Karels.
Zijn vrinden toch?

Als het goed is wel, op grond van ps 119:32
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef: 18 mar 2023, 19:16
Tiberius schreef: 18 mar 2023, 14:31
GGotK schreef: 18 mar 2023, 13:08Niet iedere preek is even 'geslaagd' en dat ligt soms aan de dominee en meestal aan de hoorder.
Dat ben ik niet met je eens. Integendeel: het ligt meestal aan de preek.
Soms zou het verstandig kunnen zijn om een preek te laten rijpen door hem meerdere keren te houden.
Gerijpte eisegese blijft eisegese. :)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Toch vraag ik me in den gemoede af wat er voor principiële bezwaren zijn tegen deze uitleg.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:Toch vraag ik me in den gemoede af wat er voor principiële bezwaren zijn tegen deze uitleg.
Ik denk niet zo veel. Er zou zelfs een prima en inhoudelijk zeer goede preek te houden zijn zonder te refereren aan een bijbeltekst.

Het lastige is altijd: door een tekst als uitgangspunt voor de preek te nemen en te suggereer je dat je die tekst uit gaat leggen (exegese). Maar door de tekst amper te laten spreken of als kapstok gebruiken voor een ‘eigen’ boodschap doe je geen recht aan de tekst, of aan de boodschap.

Het zou in mijn ogen prima kunnen dat een predikant bij aanvang van zijn preek zegt: ‘Toehoorders, we luisteren vandaag naar de gangen en standen van Gods volk, daarbij is de schriftlezing nuttig, maar niet als tekst om te bepreken.’
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zoals ik al eerder zei, kan ik die uitleg op basis wat ik hier lees, best meemaken.
Mijn opmerking dat gerijpte eisegese eisegese blijft, slaat niet op deze preek specifiek, maar in zijn algemeenheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Job schreef: 18 mar 2023, 20:32 Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Die knecht deelt mee in de erfenis, samen met de zoons, alsof hij hun broer is.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

refo schreef: 18 mar 2023, 22:40
Job schreef: 18 mar 2023, 20:32 Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Die knecht deelt mee in de erfenis, samen met de zoons, alsof hij hun broer is.
Heb je bronnen die deze uitleg ondersteunen?
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Dit zegt de StudieBijbel

Afbeelding
Hhkveluwe1985
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 sep 2022, 07:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hhkveluwe1985 »

Ter info:

Het kerkgebouw van Kootwijkerbroek word verbouwd vanaf D.V. 17 April as.
De kerk, die nu 1800 zitplaatsen telt, krijgt er ruim 300 zitplaatsen bij, zodat het totale aantal op ruim 2100 uitkomt. Er komen zowel zitplaatsen op de begane grond als op de galerij. De opvallende puntkap met vier schuine kanten zal plaatsmaken voor een rechte kap. De kerkenraad heeft bepaald dat dit de laatste uitbreiding wordt.

De Gemeente gaat vanaf D.V. 23 april tijdelijk in het kerkgebouw van Barneveld Centrum kerken.
Op de afwijkende tijden: 11:30 en 16:30 uur.
De gemeente Barneveld Centrum vervroegt hun ochtenddienst naar 9:00 uur.
Dit zal 2 maanden duren, daarna zullen ze 2 maanden gebruik maken van het gebouw in De Valk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Job schreef: 20 mar 2023, 00:09
refo schreef: 18 mar 2023, 22:40
Job schreef: 18 mar 2023, 20:32 Toch is dat niet wat hier gebeurt, mijns inziens. Het beeld van een zoon die beschaamd maakt en een knecht die de erfenis deelt onder broederen is toch juist heel treffend en troostvol?
Die knecht deelt mee in de erfenis, samen met de zoons, alsof hij hun broer is.
Heb je bronnen die deze uitleg ondersteunen?
Dat is wat er staat. De studiebijbel verduidelijkt dat.

Maar weer eens een voorbeeld van een tekst die nodig hertaald moet worden.
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 06:57 Ter info:

Het kerkgebouw van Kootwijkerbroek word verbouwd vanaf D.V. 17 April as.
De kerk, die nu 1800 zitplaatsen telt, krijgt er ruim 300 zitplaatsen bij, zodat het totale aantal op ruim 2100 uitkomt. Er komen zowel zitplaatsen op de begane grond als op de galerij. De opvallende puntkap met vier schuine kanten zal plaatsmaken voor een rechte kap. De kerkenraad heeft bepaald dat dit de laatste uitbreiding wordt.

De Gemeente gaat vanaf D.V. 23 april tijdelijk in het kerkgebouw van Barneveld Centrum kerken.
Op de afwijkende tijden: 11:30 en 16:30 uur.
De gemeente Barneveld Centrum vervroegt hun ochtenddienst naar 9:00 uur.
Dit zal 2 maanden duren, daarna zullen ze 2 maanden gebruik maken van het gebouw in De Valk.
Is er nu echt niemand die zegt: Laten we de gemeente gaan splitsen: Kootwijkerbroek-Centrum en Kootwijkerbroek-Oost?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie