Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zou toch denken dat een predikant het huwelijksformulier nadat hij het vijftig keer heeft voorgelezen, wel uit zijn hoofd kent. Het gaat om de studenten die net beginnen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 12 mar 2024, 15:47 Ik zou toch denken dat een predikant het huwelijksformulier nadat hij het vijftig keer heeft voorgelezen, wel uit zijn hoofd kent. Het gaat om de studenten die net beginnen.
Letterlijk uit het hoofd zal je tegenvallen, denk ik. En als je in de spanning van het moment een net niet kloppende tekst leest, heb je het waarschijnlijk te laat door en krijg je gehaspel.
-
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben niet heel goed van geheugen, integendeel. Maar ik ken het doopformulier toch al jaren uit mijn hoofd, en het avondmaalsformulier ook, al kan ik alinea's door elkaar halen. Dus ik zou er vanuit gaan dat de meesten het echt wel opvalt als er iets niet klopt.

Maar los daarvan: je kunt zo'n probleem ook oplossen door de juiste tekst toe te mailen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

gaan we toch een keer testen met de volgende RF meetiong :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is helemaal goed hoor. Ik zit ook wel eens in de auto
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Weet iemand of ds. Vergunst al beroepen mag worden? Hij staat namelijk al sinds juli 2020 in Carterton maar door corona is de officiële bevestiging pas in april 2021 geweest. Wordt dan deze laatste datum aangehouden?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Tom schreef: 13 mar 2024, 13:53 Weet iemand of ds. Vergunst al beroepen mag worden? Hij staat namelijk al sinds juli 2020 in Carterton maar door corona is de officiële bevestiging pas in april 2021 geweest. Wordt dan deze laatste datum aangehouden?
Beroepen kan altijd, al is het na 1 jaar.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

GGotK schreef: 08 mar 2024, 18:36 Heeft iemand al enige podcasts beluisterd over geloofsbegrippen?


https://danielonline.nu/timotheus
Deze nog niet, maar wel een paar andere. De 3 podcasts over het gebed zijn zeker de moeite waard.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Een prachtig interview met ds. Harinck naar aanleiding van zijn recent uitgebrachte boek:

www.rd.nl/artikel/1057346-ds-c-harinck- ... iegel-voor

Mooi hoe hij studie heeft gedaan van de vroegchristelijke kerk en de lijnen doortrekt naar het heden. Fijn dat de kerkvaders weer onder de aandacht worden gebracht.

Overigens staan er tussen de regels door ook een aantal uitspraken in het artikel die voor gefronste wenkbrauwen zullen zorgen binnen de Ger. Gem.:
- Nu gaan veel preken in bevindelijke kring vaak alleen over de weg van de bekering. Dan is er iets ontspoord. Die ontsporing kan er evenzeer zijn naar de andere kant;
- Het werk van de Heilige Geest brengt ervaringen met zich mee. Het is niet verkeerd om die in de prediking naar voren te brengen, mits het Bijbelse ervaringen zijn. Belangrijk is dat we goed naar de tekst luisteren in plaats van naar onze eigen ideeën. Dat bewaart voor eenzijdigheid en ontsporing.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het lijkt me juist dat dat heel rechtzinnige opmerkingen zijn. Voor zover dat tot gefronste wenkbrauwen leidt, wat ik me afvraag, want er zullen niet veel mensen zijn die dit op zichzelf toepassen, dan is dat heel spijtig, maar helaas.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Precies. Het sluit precies aan bij de waarschuwingen in deze van ds G.H. Kersten.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

Ds. Harinck wijst erop "dat in bevindelijke kring dikwijls de nadruk op bepaalde innerlijke ervaringen als bewijs van geestelijk leven. De eerste christenen legden de nadruk op de praktijk van het christenleven. De heiliging van het leven was het bewijs van het echte geloof." Inderdaad herkent men het geloof aan de vruchten, dat is Bijbeltaal. Het zal door velen in de Ger. Gem. echter niet begrepen worden hoe verschrikkelijk onbijbels de nadruk op de innerlijke bevinding is.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 22 mar 2024, 22:49 Ds. Harinck wijst erop "dat in bevindelijke kring dikwijls de nadruk op bepaalde innerlijke ervaringen als bewijs van geestelijk leven. De eerste christenen legden de nadruk op de praktijk van het christenleven. De heiliging van het leven was het bewijs van het echte geloof." Inderdaad herkent men het geloof aan de vruchten, dat is Bijbeltaal. Het zal door velen in de Ger. Gem. echter niet begrepen worden hoe verschrikkelijk onbijbels de nadruk op de innerlijke bevinding is.
Gelukkig snapt Marcel het wel.
Ik begrijp alleen niet zo goed wat jij met voorlopig gestopt bedoelt. Welk tijdsbestek past in jouw ogen bij voorlopig?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 22 mar 2024, 23:04
Cyrillus schreef: 22 mar 2024, 22:49 Ds. Harinck wijst erop "dat in bevindelijke kring dikwijls de nadruk op bepaalde innerlijke ervaringen als bewijs van geestelijk leven. De eerste christenen legden de nadruk op de praktijk van het christenleven. De heiliging van het leven was het bewijs van het echte geloof." Inderdaad herkent men het geloof aan de vruchten, dat is Bijbeltaal. Het zal door velen in de Ger. Gem. echter niet begrepen worden hoe verschrikkelijk onbijbels de nadruk op de innerlijke bevinding is.
Gelukkig snapt Marcel het wel.
Ik begrijp alleen niet zo goed wat jij met voorlopig gestopt bedoelt. Welk tijdsbestek past in jouw ogen bij voorlopig?
Geen idee, dat is aan mij. Zie het als een afhankelijkheid van bepaalde condities. Heb je daar problemen mee?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Cyrillus schreef:Ds. Harinck wijst erop "dat in bevindelijke kring dikwijls de nadruk op bepaalde innerlijke ervaringen als bewijs van geestelijk leven. De eerste christenen legden de nadruk op de praktijk van het christenleven. De heiliging van het leven was het bewijs van het echte geloof." Inderdaad herkent men het geloof aan de vruchten, dat is Bijbeltaal. Het zal door velen in de Ger. Gem. echter niet begrepen worden hoe verschrikkelijk onbijbels de nadruk op de innerlijke bevinding is.
Ik ben het grotendeels wel met je eens, behalve dat je laatste zin onjuist is. Die nadruk is onbijbels als dat het exclusieve element wordt. Ik ken de GG onvoldoende om dat te beoordelen, maar wat ik er van ken is dat niet het geval.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie