Ik wil toch even wat kwijt...

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Apologeet »

Ik vind het toch fijn om te zien dat hier de basisfundamenten van de gezonde reformatorisch/protestantse leer nog fier overeind staan en eerbiedigd worden en dat daar op toegezien word door een actief moderator team.
Op andere protestants christelijke sites is alles zo gerelativeerd dat het vloeibaar wordt.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Erskinees »

Ik denk niet dat de rechterflank op dit forum benadeeld wordt. Wel merk je dat discussies soms pittig zijn, maar dat hoort nou eenmaal bij een online discussieforum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Bedankt Apologeet!
We proberen inderdaad als moderators zoveel mogelijk in te grijpen als mensen niet respectvol discussiëren.
Alleen zijn er mensen die niet of erg slecht tegen kritiek kunnen, ook als het terecht is of als het een andere mening is. En het klopt wat Posthoorn zegt, dat dat zich aan de rechterkant van onze doelgroep lijkt te concentreren.

Het heeft denk ik ook te maken met personen en zaken niet (of moeilijk) kunnen scheiden.
Kritiek op een preek/predikant, of op een fenomeen, wordt al snel gezien als kritiek op een hele flank van het kerkverband, en op kritiek op de forummer zelf als hij/zij zich met die flank verbonden voelt.

En het heeft zeker ook te maken met de manier van Bijbellezen.
Hierboven wordt al genoemd: Een gesprek waarin de Bijbel niet op voorhand het gezaghebbende woord van God is kan volgens mijn opvatting niet worden gevoerd.
Volgens mij is er hier echt niemand die de Bijbel niet als 'het gezaghebbende woord van God' ziet.
Toch wordt dat in discussies best regelmatig gezegd, terwijl men in feite bedoelt 'mijn interpretatie van het gezaghebbende woord van God'.
Het zou al veel schelen als iedereen dat zoveel mogelijk in het achterhoofd houdt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

@Tiberius, ik vind het een beetje goedkoop om deze discussie af te doen met de conclusie: 'in de rechterflank kunnen ze niet met kritiek omgaan'. Er is menigmaal meer aan de hand. Blijft staan dat respectvol blijven naar elkaar toe, de beste discussiemethode is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Herman »

Thea schreef:@Tiberius, ik vind het een beetje goedkoop om deze discussie af te doen met de conclusie: 'in de rechterflank kunnen ze niet met kritiek omgaan'. Er is menigmaal meer aan de hand. Blijft staan dat respectvol blijven naar elkaar toe, de beste discussiemethode is.
Ik lees geen enkel argument dat duidelijk uit de doeken doet wat dat 'menigmaal meer aan de hand' dan in zou houden. Blijft er in het kader van dit topic alleen emotie over. :D En dat botst doorgaans.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:@Tiberius, ik vind het een beetje goedkoop om deze discussie af te doen met de conclusie: 'in de rechterflank kunnen ze niet met kritiek omgaan'. Er is menigmaal meer aan de hand. Blijft staan dat respectvol blijven naar elkaar toe, de beste discussiemethode is.
Nou, misschien moet ik het anders zeggen: ... niet met verschillen omgaan.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
Thea schreef:@Tiberius, ik vind het een beetje goedkoop om deze discussie af te doen met de conclusie: 'in de rechterflank kunnen ze niet met kritiek omgaan'. Er is menigmaal meer aan de hand. Blijft staan dat respectvol blijven naar elkaar toe, de beste discussiemethode is.
Nou, misschien moet ik het anders zeggen: ... niet met verschillen omgaan.
Danku voor het duidelijk aantonen wat er speelt.
Linkerflank vindt dat rechterflank niet met kritiek kan omgaan.
Rechterflank vindt dat de linkerflank teveel kritiek geeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Bedankt Apologeet!
We proberen inderdaad als moderators zoveel mogelijk in te grijpen als mensen niet respectvol discussiëren.
Alleen zijn er mensen die niet of erg slecht tegen kritiek kunnen, ook als het terecht is of als het een andere mening is. En het klopt wat Posthoorn zegt, dat dat zich aan de rechterkant van onze doelgroep lijkt te concentreren.

Het heeft denk ik ook te maken met personen en zaken niet (of moeilijk) kunnen scheiden.
Kritiek op een preek/predikant, of op een fenomeen, wordt al snel gezien als kritiek op een hele flank van het kerkverband, en op kritiek op de forummer zelf als hij/zij zich met die flank verbonden voelt.

En het heeft zeker ook te maken met de manier van Bijbellezen.
Hierboven wordt al genoemd: Een gesprek waarin de Bijbel niet op voorhand het gezaghebbende woord van God is kan volgens mijn opvatting niet worden gevoerd.
Volgens mij is er hier echt niemand die de Bijbel niet als 'het gezaghebbende woord van God' ziet.
Toch wordt dat in discussies best regelmatig gezegd, terwijl men in feite bedoelt 'mijn interpretatie van het gezaghebbende woord van God'.
Het zou al veel schelen als iedereen dat zoveel mogelijk in het achterhoofd houdt.

Toch vind ik dit een wonderlijke post. Je begint direct om een bepaalde groep van forummers weg te zetten. Daarna zeg je best zinnige dingen maar die kan ik dan niet meer neutraal lezen. Heb je door dat wat jij observeert gekleurd is door je eigen ervaring en ontwikkeling?
Het is daarom geen objectieve observatie maar een subjectieve. Dat mag als men zich daar maar van bewust is.

Ik zie toch echt dat een tevreden GG’er of GGiNter op dit forum het meest onder vuur ligt. Ik heb in mijn vorige post benoemd waarom ik denk dat dit zo is. Het is trouwens ook psychologisch goed te verklaren waarom dit zo is.

Ik zou zelf moeilijk zo’n tevreden GG’er of GGiNter kunnen zijn omdat ik leerstellig van deze kerkverbanden verschil. Toch kan ik genieten van mensen die dankbaar zijn voor de kerken waar ze deel vanuit maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Dan lees je mijn bericht toch niet goed, Huisman.
Er zitten hier ook 'linkerflankers' die slecht tegen kritiek kunnen, en personen en zaken niet kunnen scheiden.

Ik herken ook wat Maanenschijn noemt: dat Hervormden zich regelmatig hier illegaal voelen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Herman schreef:

' Ik lees geen enkel argument dat duidelijk uit de doeken doet wat dat 'menigmaal meer aan de hand' dan in zou houden. Blijft er in het kader van dit topic alleen emotie over. :D En dat botst doorgaans.'

Oké, dat zal ik ook uit de doeken doen. Er wordt soms met venijn gereageerd op de bevindelijke traditie. En dat doet pijn. Bij ons thuis werd vroeger gezegd: "Ze zijn vijandig".
Daarmee wil ik niet zeggen, dat alles goed is, maar ik lees hierover ook allerlei dingen in de bijbel, bv 'je eigen huisgenoten zullen je vijanden zijn, in de wereld zult gij verdrukking hebben...' etc. M.a.w bij genade hoort een stukje weerstand.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Dan lees je mijn bericht toch niet goed, Huisman.
Er zitten hier ook 'linkerflankers' die slecht tegen kritiek kunnen, en personen en zaken niet kunnen scheiden.

Ik herken ook wat Maanenschijn noemt: dat Hervormden zich regelmatig hier illegaal voelen.
1. Waar schreef jij dat dan over de linkerkant ? iig niet in de post waarop ik reageerde. Daar heb je zoals altijd weer over de rechterkant die niet tegen kritiek kan.
2.Omdat je op de rest van mijn post geen reactie geeft ga ik er vanuit dat je het daarmee eens bent.

Trouwens wij kunnen allemaal niet zo goed tegen kritiek. Ik kijk regelmatig een (deel van) een dienst van de gemeente waar jij deel vanuit maakt. Daar heb ik soms fundamentele kritiek op maar als ik die hier zou verwoorden zou ook jij het daar terecht moeilijk mee hebben.

@Helma heeft de diensten uit onze gemeente van gisteren aanbevolen. Vooral de morgendienst was voor mij onvergetelijk. Als iemand daar straks kritiek op gaat leveren kan ik daar niet mee omgaan.

M.a.w. laten wij elkaar een beetje heel houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Dan lees je mijn bericht toch niet goed, Huisman.
Er zitten hier ook 'linkerflankers' die slecht tegen kritiek kunnen, en personen en zaken niet kunnen scheiden.

Ik herken ook wat Maanenschijn noemt: dat Hervormden zich regelmatig hier illegaal voelen.
1. Waar schreef jij dat dan over de linkerkant ? iig niet in de post waarop ik reageerde. Daar heb je zoals altijd weer over de rechterkant die niet tegen kritiek kan.
'Lijkt zich aan de rechterkant van onze doelgroep te concentreren'.
Lijkt: zoals ik het waarneem; evenals jij jouw reactie vanuit jouw optiek noemt; laat denk ik voldoende ruimte om ook in het midden en links voorbeelden te geven.
Concentreren: idem.
huisman schreef:2.Omdat je op de rest van mijn post geen reactie geeft ga ik er vanuit dat je het daarmee eens bent.
Dat denk ik ook wel.
huisman schreef:Trouwens wij kunnen allemaal niet zo goed tegen kritiek. Ik kijk regelmatig een (deel van) een dienst van de gemeente waar jij deel vanuit maakt. Daar heb ik soms fundamentele kritiek op maar als ik die hier zou verwoorden zou ook jij het daar terecht moeilijk mee hebben.

@Helma heeft de diensten uit onze gemeente van gisteren aanbevolen. Vooral de morgendienst was voor mij onvergetelijk. Als iemand daar straks kritiek op gaat leveren kan ik daar niet mee omgaan.
Dat zou goed kunnen, ja.
huisman schreef:M.a.w. laten wij elkaar een beetje heel houden.
Zeker. Daarom begon ik met: 'We proberen inderdaad als moderators zoveel mogelijk in te grijpen als mensen niet respectvol discussiëren.'
En als we regens een blinde vlek hebben, voel je vrij om op de meldknop te drukken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Maar ik merk dat het ondertussen weer over al dan niet vermeende slachtofferrol van de rechterkant gaat.

De observatie van Maanenschijn is daarmee ondergesneeuwd.
Maanenschijn schreef:Zelf ervaar ik regelmaat dat ik ‘maar hervormd’ ben. Vrij recent nog binnen de vriendenkring van de kinderen die voor het overgrote deel binnen de GGiN en GG kerkelijk betrokken zijn. Daar bleek duidelijk dat de hervormden toch wel heel makkelijk (in dit gesprek als voorbeeld) naar het H.A aangaan, ook nog eens in een bloemetjesjurk. Zo’n opmerking doet me toch wel pijn. En, het gaat me zeker niet over dit voorbeeld, daar zou ik het niet over willen hebben. Wel over hoe we dat ervaren op dit forum.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Herman »

Thea schreef:Oké, dat zal ik ook uit de doeken doen. Er wordt soms met venijn gereageerd op de bevindelijke traditie. En dat doet pijn. Bij ons thuis werd vroeger gezegd: "Ze zijn vijandig".
Daarmee wil ik niet zeggen, dat alles goed is, maar ik lees hierover ook allerlei dingen in de bijbel, bv 'je eigen huisgenoten zullen je vijanden zijn, in de wereld zult gij verdrukking hebben...' etc. M.a.w bij genade hoort een stukje weerstand.
Dat is inderdaad een probleem. Namelijk dat er een vijandbeeld in stand wordt gehouden. Ik heb een conflict meegemaakt waarin beide zich hierop beriepen. Maar ze doorzagen hun eigen tekort niet. Als je dat kunt toegeven, dan krijgt die weerstand een heel ander karakter.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:Maar ik merk dat het ondertussen weer over al dan niet vermeende slachtofferrol van de rechterkant gaat.

De observatie van Maanenschijn is daarmee ondergesneeuwd.
Maanenschijn schreef:Zelf ervaar ik regelmaat dat ik ‘maar hervormd’ ben. Vrij recent nog binnen de vriendenkring van de kinderen die voor het overgrote deel binnen de GGiN en GG kerkelijk betrokken zijn. Daar bleek duidelijk dat de hervormden toch wel heel makkelijk (in dit gesprek als voorbeeld) naar het H.A aangaan, ook nog eens in een bloemetjesjurk. Zo’n opmerking doet me toch wel pijn. En, het gaat me zeker niet over dit voorbeeld, daar zou ik het niet over willen hebben. Wel over hoe we dat ervaren op dit forum.
Een opvallend verschil in woordkeus.
Plaats reactie