Al uw emoties over Forum voor Democratie

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Deels eens, al was er daarvoor al een beweging natuurlijk en zie je het gebeuren in veel meer landen. Ik blijf hopen dat er meer partijen komen die weer verder gaan op visie. (Volt zou zo'n partij kunnen zijn).
Dat populisme hoogtij viert komt door tanend gezag, mede (of grotendeels?) veroorzaakt door beschikbaarheid van sociale media en de desinformatie die daarop verspreid wordt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Deels eens, al was er daarvoor al een beweging natuurlijk en zie je het gebeuren in veel meer landen. Ik blijf hopen dat er meer partijen komen die weer verder gaan op visie. (Volt zou zo'n partij kunnen zijn).
Dat populisme hoogtij viert komt door tanend gezag, mede (of grotendeels?) veroorzaakt door beschikbaarheid van sociale media en de desinformatie die daarop verspreid wordt.
Ik weet het niet. Een enkele oorzaak aanwijzen lijkt me iets te simpel.

Ik blijf er verder bij dat een regering die liever een dwangsom betaalt dan gerechtelijke uitspraken opvolgt ook een gevaar is voor de rechtsorde. Zij het van een andere orde dan flirten met gewelddadig protest in en rond binnenhof.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat de vroegere gezagsorde ook zeer populistisch was. Sinds de verlichting is in het Westen wel het kwartje gevallen dat samenwerken wel beter werkt dan een dictatuur. Populisme is in mijn ogen gewoon de hedendaagse term voor wat men vroeger revolutionair noemde.

Stel dat (deze 2 woorden zijn belangrijk) er echt harde bewijzen komen over dat het WEF daadwerkelijk aan de touwtjes trekt, dan lijkt mij het wel dat dat moet stoppen. En als dat via een revolutie moet is dat dan maar zo. Dat zal ik dan wel vanaf de zijlijn zeggen hoor. In een soort Europees China heb ik geen trek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat de vroegere gezagsorde ook zeer populistisch was. Sinds de verlichting is in het Westen wel het kwartje gevallen dat samenwerken wel beter werkt dan een dictatuur. Populisme is in mijn ogen gewoon de hedendaagse term voor wat men vroeger revolutionair noemde.
De Franse Revolutie wordt ook wel beschouwd als het einde van de Verlichting. Volgens mij zijn daarna in het Westen nog voldoende dictatoriale regimes geweest.
Stel dat (deze 2 woorden zijn belangrijk) er echt harde bewijzen komen over dat het WEF daadwerkelijk aan de touwtjes trekt, dan lijkt mij het wel dat dat moet stoppen. En als dat via een revolutie moet is dat dan maar zo. Dat zal ik dan wel vanaf de zijlijn zeggen hoor. In een soort Europees China heb ik geen trek.
Ik kan niet zoveel met dit 'stel dat'. Je verdere formulering suggereert namelijk dat er bewijzen zijn dat het WEF, wat gewoon een ontmoeting is van mensen, achter de schermen veel bepaalt.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef: Ik kan niet zoveel met dit 'stel dat'. Je verdere formulering suggereert namelijk dat er bewijzen zijn dat het WEF, wat gewoon een ontmoeting is van mensen, achter de schermen veel bepaalt.
Je kan dat toch hypothetisch benaderen? Ik wil alleen aangeven dat als een land echt min of meer dictatoriaal bestuurd (als je het besturen kan noemen) word, ik een revolutie niet direct zou veroordelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Chrisje72 »

HersteldHervormd schreef:.

Stel dat (deze 2 woorden zijn belangrijk) er echt harde bewijzen komen over dat het WEF daadwerkelijk aan de touwtjes trekt, dan lijkt mij het wel dat dat moet stoppen. En als dat via een revolutie moet is dat dan maar zo. Dat zal ik dan wel vanaf de zijlijn zeggen hoor. In een soort Europees China heb ik geen trek.
Stel dat de wef aan de touwtjes trekt, waar trekken ze dan naar toe? Wat is hun doel?
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Je kan dat toch hypothetisch benaderen? Ik wil alleen aangeven dat als een land echt min of meer dictatoriaal bestuurd (als je het besturen kan noemen) word, ik een revolutie niet direct zou veroordelen.
Daar zal een deel van dit forum het mee niet eens zijn, als ze de grondlegger van hun kerken volgen.

En wat is min of meer dictatoriaal bestuurd? Heeft dat ook betrekking op autoritaire leiders zoals Orban? En wat krijg je terug? In Cuba ruilden ze Batista in voor Castro.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vrees dat ik bij crisissen een stuk radicaler word, dat heb ik denk wel geconstateerd de laatste jaren. Nu langzaam bijvoorbeeld de coronacrisis verdwijnt nemen ook de radicalere gedachte af. In het begin van de oorlog in Oekraïne speelde dat persoonlijk ook meer. Ik moet denk wel nog leren om het hoofd koel te houden tijdens dit soort gebeurtenissen en meer op de Heere te vertrouwen, want al staat dan de hele wereld in de brand, dan ben je veilig. Het is niet zo dat ik dat gedurende de crisisjaren niet heb ervaren, maar als je toch weer steeds op de omstandigheden ziet, dan ben ik daar weer veel te druk mee.

Het komt misschien ook voor mij interesse in de politiek. Hoe gaan andere forummers hier mee om?
Ik merk bij mezelf ook dat het moeilijk is mijn hoofd koel te houden. Bij de coronamaatregelen voelde ik dan grote weerstand, en bij andere crisissen (zoals de nucleaire dreiging, oorlogsdreiging, economische crisissen) kan het mijn denken beheersen, en dan ga ik doemdenken over de toekomst, ga slechter slapen en voel ik angst.

Meestal probeer ik me er dan wat meer afzijdig van te houden, en het allemaal wat minder te volgen, want dat is gewoon niet goed voor mij. Daarnaast is de enige manier om het los te kunnen laten, deze dingen die ik niet in de hand heb, om het bij de Heere te brengen in gebed. Asaf mocht in psalm 73 een nieuw perspectief ontvangen toen hij het heiligdom in ging. En dat wil de Heere ook nu nog geven.
Bedankt voor je bijdrage. Op het slechter slapen en de angst na had dit zo een bericht van mij kunnen zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Marck »

Weet niet of hij al genoemd is maar ook hier is het nut van kennis name van de gedachten van Groen op zijn plaats. Alleen wat laat nu om te onderbouwen op dit moment.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

Chrisje72 schreef:
HersteldHervormd schreef:.

Stel dat (deze 2 woorden zijn belangrijk) er echt harde bewijzen komen over dat het WEF daadwerkelijk aan de touwtjes trekt, dan lijkt mij het wel dat dat moet stoppen. En als dat via een revolutie moet is dat dan maar zo. Dat zal ik dan wel vanaf de zijlijn zeggen hoor. In een soort Europees China heb ik geen trek.
Stel dat de wef aan de touwtjes trekt, waar trekken ze dan naar toe? Wat is hun doel?
Geen idee, ik geloof dat ze wel een flinke macht hebben, het is natuurlijk niet voor niks dat een hoop Nederlandse topambtenaren en politici naar die conferenties gaan, er worden daar natuurlijk wel ideeën uitgewisseld. En je kan ook niet ontkennen dat er een soort woke-opleving plaats vind in Europa waarin allerlei ideeën, op een nogal dringende en dwingende manier, opgelegd worden.

Ik geloof alleen niet dat dat het WEF daadwerkelijk landen bestuurd en regeerd, dat is m.i. onzin en te ver gezocht. Op dit moment zie ik daar geen aanleiding voor.

Verder heb ik ook op dit forum wel eens geventileerd dat ik het idee heb dat we als mensheid in een soort transitie zitten. De technologieën zijn eindeloos en de mensheid kan het niet meer bijbenen. Waarom zouden we technologie en mensheid niet combineren (trans-humanisme)? Ik zou eerder denken dat het trans-humanisme in opmars is, dan dat het WEF aan de touwtjes trekt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Je kan dat toch hypothetisch benaderen? Ik wil alleen aangeven dat als een land echt min of meer dictatoriaal bestuurd (als je het besturen kan noemen) word, ik een revolutie niet direct zou veroordelen.
Daar zal een deel van dit forum het mee niet eens zijn, als ze de grondlegger van hun kerken volgen.

En wat is min of meer dictatoriaal bestuurd? Heeft dat ook betrekking op autoritaire leiders zoals Orban? En wat krijg je terug? In Cuba ruilden ze Batista in voor Castro.
Dat zou kunnen dat niet iedereen het daarmee eens is.
Sommige dominees in de WOII waren ook tegen verzet etc. Die veroordeelde ook D-Day en dat soort ondernemingen. Ja sorry, ik ben het daar niet mee eens.

Orban is gewoon democratisch gekozen, er moet niet zo veel gezeurd worden over hem en zijn land. Ik accepteer toch ook dat Kaag in het kabinet zit? Ik ben het niet met haar eens en zie ook daarom liever iemand anders, maar ik accepteer wel dat zij daar zit, omdat zij gekozen is door het volk.

Uiteindelijk zal het echt goed gaan met een land als er Godvrezende politici mogen regeren. Alle andere wegen zullen inderdaad doodlopen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Orban is gewoon democratisch gekozen, er moet niet zo veel gezeurd worden over hem en zijn land.
Orban doet systematisch en gericht de rechtsstaat en democratie geweld aan in Hongarije.
Ik accepteer toch ook dat Kaag in het kabinet zit?
Dat is wat anders. Kaag ondermijnt niet de rechtsstaat en de democratie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:De technologieën zijn eindeloos en de mensheid kan het niet meer bijbenen. Waarom zouden we technologie en mensheid niet combineren (trans-humanisme)? Ik zou eerder denken dat het trans-humanisme in opmars is, dan dat het WEF aan de touwtjes trekt.
Dit is wel de complotscene die achter elke boom een gevaarlijke gek denkt te zitten. Ik zou eens wat andere bronnen raadplegen. Abonneer je gewoon op een tijdschrift voor technologische ontwikkelingen en een christelijk blad voor filosofie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Dat zou kunnen dat niet iedereen het daarmee eens is.
Sommige dominees in de WOII waren ook tegen verzet etc. Die veroordeelde ook D-Day en dat soort ondernemingen. Ja sorry, ik ben het daar niet mee eens.

Orban is gewoon democratisch gekozen, er moet niet zo veel gezeurd worden over hem en zijn land.
Ik heb een vraag over je D-Day opmerking. Wie, wat, waar en wanneer? Dat zou ik erg interessant vinden om te weten.

Over Orban. Iemand kan democratisch gekozen zijn, maar de democratisch grondrechten niet respecteren. Dus dat zegt niet zoveel. Het gaat erom hoe de machthebbende meerderheid met de rechten van de minderheid omgaan.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Al uw emoties over Forum voor Democratie

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:De technologieën zijn eindeloos en de mensheid kan het niet meer bijbenen. Waarom zouden we technologie en mensheid niet combineren (trans-humanisme)? Ik zou eerder denken dat het trans-humanisme in opmars is, dan dat het WEF aan de touwtjes trekt.
Dit is wel de complotscene die achter elke boom een gevaarlijke gek denkt te zitten. Ik zou eens wat andere bronnen raadplegen. Abonneer je gewoon op een tijdschrift voor technologische ontwikkelingen en een christelijk blad voor filosofie.
Ik ben daarop geabonneerd :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie