Fusie GKV/NGK in NeGK

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door GerefGemeente-lid »

deschpin schreef: 26 apr 2023, 16:31
Mistig schreef: 25 apr 2023, 12:56
merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.
Van een kerkverband waar ze de Bijbelse principes hebben losgelaten naar een kerkverband waar ze de Bijbelse principes laatst weer aanvaard hebben. Dat lijkt me een goede keuze.
ik teken bezwaar aan tegen de opmerking dat binnen de PKN de bijbelse principes zijn losgelaten. Houd je vooroordelen voor je.
Het ging over vrijgemaakten, niet over de PKN...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Louis2 »

Is het dat de kerken geen Bijbels geluid laten horen?
Of geen ze mee in maakbaarheidsdenken waarin alles maar leuk met zijn?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Mistig »

Vandaag was de dag van de fusie. Drie GKV kerken gaan niet mee. Zij zoeken waarschijnlijk aansluiting bij de CGK. Ik hoop dat ze die daar van harte vinden. Dan is er in elk geval geen extra kerkverband ontstaan.

Als ik dit artikel lees, dan ben ik blij met deze preses van onze (GG) synode, maar dat even terzijde.
https://www.rd.nl/artikel/1018565
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door -DIA- »

Waar zouden de 'vrijgemaakten' vrij van zijn gemaakt? Van een kerk die niet meer bestaat. Ook niet meer gereformeerd genoemd wordt. Opgegaan in de PKN. Waarom draagt de 'nieuwe kerk' die naam gereformeerd nog? Nederlandse Gereformeerde Kerken... Goed, dat lijkt duidelijker, maar ze suggereren dus wel gereformeerd te zijn. Dan kan de vraag gesteld worden: Maar wat is gereformeerd? Ooit verscheen een boek onder de titel "Tienmaal gereformeerd" Zullen ooit allen die zich 'gereformeerd' noemen zich volledig gronden op de Drie Formulieren van Enigheid? En wel zoals ze bedoeld waren, want dat wordt ook al anders. Men gaat immers deze formulieren lezen naar eigen inzicht.

Waar is de Gereformeerde Kerk gebleven? De kerk waar Theodorus van der Groe, Willem Teellinck, Gisbertus Voetius, Justus Vermeer, en zoveel anderen het Woord verkondigden of leerden? Die hadden immers toch een ander Fundament dan velen van diegenen die zich nu 'gereformeerd' noemen? Ik zal het nog duidelijker proberen te maken. Gereformeerd. In wat? In de Kerk. Er had een Reformatie plaatsgevonden. Wat zien we nu? Velen die zich beroepen op de reformatie, maar niet één zijn in Belijden. Dat kan immers niet als we genoemde Drie formulieren echt serieus nemen? Is de gereformeerde leer gedeeld? Of verdeeld? En zou het nieuwgevormde kerkverband kunnen aarden bij de gereformeerde leer van de genoemde leraren? Als we alleen al denken aan de aversie die bij de vrijgemaakten gehoord werd, tegen de bevindelijke leer. Zouden dat allen gereformeerden zijn, die elkaar niet verstaan? Immers de taal van het Leven herkent het Leven en zoekt het Leven. Maar als men niet met dit Leven van doen wil hebben en dat zelfs bespot, dan concluderen wij dat niet alles gereformeerd is wat zich zo aandient.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Marck »

Ik kan me grotendeels wel vinden in het artikel op CVandaag van ds M. Van Reenen over deze kerkfusie: "Verdriet overheerst. Omdat ik geloof dat deze fusie niet tot versterking is van het getuigenis van de kerk maar tot verslapping."

Toch enigszins de hoop dat het gaat meevallen. Dat God ook daar weer ten goede gaat keren
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Marck »

-DIA- schreef: 02 mei 2023, 01:29 Waar zouden de 'vrijgemaakten' vrij van zijn gemaakt? Van een kerk die niet meer bestaat. Ook niet meer gereformeerd genoemd wordt. Opgegaan in de PKN. Waarom draagt de 'nieuwe kerk' die naam gereformeerd nog? Nederlandse Gereformeerde Kerken... Goed, dat lijkt duidelijker, maar ze suggereren dus wel gereformeerd te zijn. Dan kan de vraag gesteld worden: Maar wat is gereformeerd? Ooit verscheen een boek onder de titel "Tienmaal gereformeerd" Zullen ooit allen die zich 'gereformeerd' noemen zich volledig gronden op de Drie Formulieren van Enigheid? En wel zoals ze bedoeld waren, want dat wordt ook al anders. Men gaat immers deze formulieren lezen naar eigen inzicht.

Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door -DIA- »

Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 01:29 Waar zouden de 'vrijgemaakten' vrij van zijn gemaakt? Van een kerk die niet meer bestaat. Ook niet meer gereformeerd genoemd wordt. Opgegaan in de PKN. Waarom draagt de 'nieuwe kerk' die naam gereformeerd nog? Nederlandse Gereformeerde Kerken... Goed, dat lijkt duidelijker, maar ze suggereren dus wel gereformeerd te zijn. Dan kan de vraag gesteld worden: Maar wat is gereformeerd? Ooit verscheen een boek onder de titel "Tienmaal gereformeerd" Zullen ooit allen die zich 'gereformeerd' noemen zich volledig gronden op de Drie Formulieren van Enigheid? En wel zoals ze bedoeld waren, want dat wordt ook al anders. Men gaat immers deze formulieren lezen naar eigen inzicht.
Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door JanRap »

Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 01:29 Waar zouden de 'vrijgemaakten' vrij van zijn gemaakt? Van een kerk die niet meer bestaat. Ook niet meer gereformeerd genoemd wordt. Opgegaan in de PKN. Waarom draagt de 'nieuwe kerk' die naam gereformeerd nog? Nederlandse Gereformeerde Kerken... Goed, dat lijkt duidelijker, maar ze suggereren dus wel gereformeerd te zijn. Dan kan de vraag gesteld worden: Maar wat is gereformeerd? Ooit verscheen een boek onder de titel "Tienmaal gereformeerd" Zullen ooit allen die zich 'gereformeerd' noemen zich volledig gronden op de Drie Formulieren van Enigheid? En wel zoals ze bedoeld waren, want dat wordt ook al anders. Men gaat immers deze formulieren lezen naar eigen inzicht.

Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
En laten we vooral ook niet vergeten dat een aantal GKV predikanten een belangrijke bijdrage hebben geleverd in de exegese van de Bijbel. Toegegeven: in eerste instantie komt hun manier van uitdrukken wat zakelijk, wat koel over. Maar bij nader inzicht, langduriger omgang met hun boeken, bemerk je de warmte en de glans. Hun liefde voor het Woord en de Christus der Schriften.
En @DIA: '' Wie meent te staan zie toe dat hij niet valle'' (SV)
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: 02 mei 2023, 13:48
Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26 Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
De vrijmaking was in 1944. Dus 79 jaar geleden. Dat was voor jouw tijd.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door -DIA- »

gallio schreef: 02 mei 2023, 14:37
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 13:48
Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26 Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
De vrijmaking was in 1944. Dus 79 jaar geleden. Dat was voor jouw tijd.
Ik was in de war met 1967. De scheuring binnen de vrijgemaaken. Sorry!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 02 mei 2023, 15:44
gallio schreef: 02 mei 2023, 14:37
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 13:48
Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26 Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
De vrijmaking was in 1944. Dus 79 jaar geleden. Dat was voor jouw tijd.
Ik was in de war met 1967. De scheuring binnen de vrijgemaaken. Sorry!
https://www.nd.nl/geloof/geloof/531961/ ... isgemeente

Mijn opa van moederskant was sterk betrokken bij 1944. Was toen ouderling en stond volkomen achter de vrijmaking. Toen ons gezin lid werd van de CGK heeft hij nooit een dienst willen bezoeken. De vrijgemaakte kerk was voor hem de enige ware kerk.
Hij was zeer gereformeerd tot op de letter. In leer en leven streng. Geen TV , absolute zondagsrust. enz.
Was wel echt een opa voor ons.

Mijn opa van vaders kant was lid van de GKv Groningen/Helpman toen daar het gedoe en schorsing van ds van der Ziel plaatsvond (zie link). Mijn ouders kerkten met ons soms in de tehuisgemeente die uit de GKv was gezet.
Als kind kan ik mij nog levendig de heftige discussies herinneren tussen volwassen rokende mannen in onze woonkamer. Als kind begreep ik niets van de inhoud van het conflict.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Marck »

-DIA- schreef: 02 mei 2023, 15:44
gallio schreef: 02 mei 2023, 14:37
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 13:48
Marck schreef: 02 mei 2023, 13:26 Op zich niet verkeerd om je eens in te lezen in de redenen tot "vrijmaking" toendertijd. Ook speelden persoonlijke factoren en de oorlogsjaren een rol van betekenis
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
De vrijmaking was in 1944. Dus 79 jaar geleden. Dat was voor jouw tijd.
Ik was in de war met 1967. De scheuring binnen de vrijgemaaken. Sorry!
Kan gebeuren.
Ik maakte de opmerking nl ook n.a.v. je vraag: waarvan vrijgemaakt?.
Die periode waarin de vrijmaking plaats vond is een nuttige periode om van te leren. Het was een complexe ontwikkeling zoals bij wel meer scheuringen. De familie van mijn vrouw heeft deze vrijmaking ook meegemaakt. Het is iets wat inderdaad tot nu toe zijn invloed had en heeft. Zoals ook later met het ontstaan van de buitenverbanders wat jij hebt meegemaakt.
Trouwens bij de synodalen had je ook nog wel steeds de degelijk gereformeerden. Denk aan o.a ds. Lindeboom. Ook diverse behoudende organisaties.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Marck »

huisman schreef: 02 mei 2023, 17:13
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 15:44
gallio schreef: 02 mei 2023, 14:37
-DIA- schreef: 02 mei 2023, 13:48
Ik heb deze scheuring redelijk bewust meegemaakt. Maar daarom kom ik ook tot deze opmerking.
De vrijmaking was in 1944. Dus 79 jaar geleden. Dat was voor jouw tijd.
Ik was in de war met 1967. De scheuring binnen de vrijgemaaken. Sorry!
https://www.nd.nl/geloof/geloof/531961/ ... isgemeente

Mijn opa van moederskant was sterk betrokken bij 1944. Was toen ouderling en stond volkomen achter de vrijmaking. Toen ons gezin lid werd van de CGK heeft hij nooit een dienst willen bezoeken. De vrijgemaakte kerk was voor hem de enige ware kerk.
Hij was zeer gereformeerd tot op de letter. In leer en leven streng. Geen TV , absolute zondagsrust. enz.
Was wel echt een opa voor ons.

Mijn opa van vaders kant was lid van de GKv Groningen/Helpman toen daar het gedoe en schorsing van ds van der Ziel plaatsvond (zie link). Mijn ouders kerkten met ons soms in de tehuisgemeente die uit de GKv was gezet.
Als kind kan ik mij nog levendig de heftige discussies herinneren tussen volwassen rokende mannen in onze woonkamer. Als kind begreep ik niets van de inhoud van het conflict.
Binnen de RPF waren NGK' ers lange tijd van grote betekenis. Dat maakte de contacten met GPV wel eens moeilijk en emotioneel.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door DDD »

Ik ben wel blij met de fusie. Het lijkt me een goed voorbeeld van hoe het hoort.

En dat sommige vrijgemaakten dan nu CGK zouden worden, lijkt me ook niet zo erg. Al is dat wel een beetje zuur voor de CGK-ers en -gemeenten die al jaren met de GKV samenwerken.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door -DIA- »

JanRap schreef: 02 mei 2023, 13:58 En @DIA: '' Wie meent te staan zie toe dat hij niet valle'' (SV)
Beseffen we wel echt dat we gevallen mensen zijn? Ik niet. U niet. Ik geloof er van nature niets van, of ik praat van nature gewoon de voorgeschreven leer na. Maar echt geloven? Ik geloof vast dat geen mens dat gelooft. Ik bedoel dan een mens die niet door Gods Geest is overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie