Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 23 sep 2023, 23:56 De gelijkenis van het zuurdeeg, bijvoorbeeld. Ik zou er even nader in moeten duiken, maar dat kun je ook zelf.
De bewijslast ligt bij jou.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 25 sep 2023, 03:03
DDD schreef: 23 sep 2023, 23:56 De gelijkenis van het zuurdeeg, bijvoorbeeld. Ik zou er even nader in moeten duiken, maar dat kun je ook zelf.
De bewijslast ligt bij jou.
Ik zeg niets maar volg dit wel... Ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door DDD »

De gelijkenis van de verloren penning gaat ook over een vrouw. Ik had trouwens al een voorbeeld genoemd, dus misschien zou je daar gewoon op in kunnen gaan. Het is toch niet zo dat er gelijk tien moeten zijn. Zoveel gelijkenissen zijn er nu ook weer niet.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 sep 2023, 08:13 De gelijkenis van de verloren penning gaat ook over een vrouw. Ik had trouwens al een voorbeeld genoemd, dus misschien zou je daar gewoon op in kunnen gaan. Het is toch niet zo dat er gelijk tien moeten zijn. Zoveel gelijkenissen zijn er nu ook weer niet.
Wat heeft dat nu te maken met dat de Geest met een vrouw wordt vergeleken?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 25 sep 2023, 08:20
DDD schreef: 25 sep 2023, 08:13 De gelijkenis van de verloren penning gaat ook over een vrouw. Ik had trouwens al een voorbeeld genoemd, dus misschien zou je daar gewoon op in kunnen gaan. Het is toch niet zo dat er gelijk tien moeten zijn. Zoveel gelijkenissen zijn er nu ook weer niet.
Wat heeft dat nu te maken met dat de Geest met een vrouw wordt vergeleken?
Ik heb in een prekenserie van ds. C Westerink over de verloren zoon, verloren schaap en verloren penning ook wel eens gehoord dat deze staat voor de Vader, de Zoon en de HG. Al heb ik daaruit niet opgemaakt dat met de HG een vrouw werd bedoeld.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 25 sep 2023, 08:30
Zeeuw schreef: 25 sep 2023, 08:20
DDD schreef: 25 sep 2023, 08:13 De gelijkenis van de verloren penning gaat ook over een vrouw. Ik had trouwens al een voorbeeld genoemd, dus misschien zou je daar gewoon op in kunnen gaan. Het is toch niet zo dat er gelijk tien moeten zijn. Zoveel gelijkenissen zijn er nu ook weer niet.
Wat heeft dat nu te maken met dat de Geest met een vrouw wordt vergeleken?
Ik heb in een prekenserie van ds. C Westerink over de verloren zoon, verloren schaap en verloren penning ook wel eens gehoord dat deze staat voor de Vader, de Zoon en de HG. Al heb ik daaruit niet opgemaakt dat met de HG een vrouw werd bedoeld.
Hoe werd dat daar verklaard als de Heilige Geest dan?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 25 sep 2023, 08:32
merel schreef: 25 sep 2023, 08:30
Zeeuw schreef: 25 sep 2023, 08:20
DDD schreef: 25 sep 2023, 08:13 De gelijkenis van de verloren penning gaat ook over een vrouw. Ik had trouwens al een voorbeeld genoemd, dus misschien zou je daar gewoon op in kunnen gaan. Het is toch niet zo dat er gelijk tien moeten zijn. Zoveel gelijkenissen zijn er nu ook weer niet.
Wat heeft dat nu te maken met dat de Geest met een vrouw wordt vergeleken?
Ik heb in een prekenserie van ds. C Westerink over de verloren zoon, verloren schaap en verloren penning ook wel eens gehoord dat deze staat voor de Vader, de Zoon en de HG. Al heb ik daaruit niet opgemaakt dat met de HG een vrouw werd bedoeld.
Hoe werd dat daar verklaard als de Heilige Geest dan?
Dat weet ik helaas niet meer. Deze prekenserie heb ik ruim 20 jaar gelden gehoord. Het enige dat is blijven hangen is dat deze gelijkenissen bij elkaar horen zo verklaard worden. Misschien hebben @huisman of @helma deze serie ook wel eens gehoord en kunnen zij dit wel duiden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Posthoorn »

Het Hebreeuwse woord voor 'geest', 'ruach', is een vrouwelijk woord. Wellicht dat daaraan gedacht wordt?

Maar van God wordt ook gezegd dat Hij troost, meer dan een moeder troost. Daarmee is Hij nog niet vrouwelijk.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door DDD »

Dat is ook de discussie niet.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Barnabas »

Arja schreef: 23 sep 2023, 13:20
Barnabas schreef: 22 sep 2023, 09:02 Mijn bezwaar tegen deze vergelijking is de mannelijkheid van zowel Vader als Zoon. De drie-eenheid bestaat echter uit Vader, Zoon en Heilige Geest. Mijns inziens is de vergelijking dat man en vrouw vergeleken moeten worden met Vader en Heilige Geest en dat de kinderen die het echtpaar voort kan brengen het beeld van de Zoon zijn.
Zie Lukas 1;35: "En de engel antwoordde en zei tegen haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden." over de verwekking van Jezus de Zoon waarbij de Heilige Geest en de Allerhoogste betrokken zijn. De Vader is de Allerhoogste, dus ook de Vader is actief .
Hoewel de Bijbel inderdaad analogieën en beelden gebruikt om bepaalde aspecten van Gods relatie met Zijn volk te illustreren, vind ik dat je voorzichtig moet zijn om deze beelden te ver door te trekken. In het Nieuwe Testament wordt naar de Heilige Geest verwezen met het Griekse woord voor ‘geest’ ( pneuma ), een sekseneutrale term. In het Oude Testament is het Hebreeuwse woord voor ‘geest’ ( ruach ) vrouwelijk (zie Genesis 1:2 ). Maar het geslacht van een woord in het Grieks of Hebreeuws heeft niets te maken met genderidentiteit. Hoewel de Heilige Geest in wezen noch mannelijk noch vrouwelijk is, wordt er terecht naar Hem verwezen in de mannelijke vorm op grond van Zijn relatie tot de schepping en bijbelse openbaring. Er bestaat absoluut geen bijbelse basis om de Heilige Geest als het “vrouwelijke” lid van de Drie-eenheid te beschouwen.

Mannelijke beelden in openbaring zijn niet zonder betekenis. Die keer dat God specifiek werd geopenbaard via een fysiek beeld, was toen Jezus werd gevraagd de Vader aan de discipelen te laten zien in Johannes hoofdstuk 14. Hij reageert in vers 9 door te zeggen: “De persoon die Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien!" Paulus maakt duidelijk dat Jezus het exacte beeld van God was in Kolossenzen 1:15 Jezus 'het beeld van de onzichtbare God' noemen. Dit vers is vervat in een gedeelte dat de superioriteit van Christus over de hele schepping demonstreert.

Johannes 4:24 zegt dat God een Geest is en zij die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Jezus is de Zoon van God en had een mannelijk lichaam. Dus de Zoon is mannelijk. Wanneer men kan zeggen dat wie Hem heeft gezien ook de Vader heeft gezien dan is ook de Vader mannelijk. God is geest, de Vader is geest en de Heilige Geest is geest, zo is ook de Zoon geest. Maar de Vader heeft Hem een mannelijk lichaam gegeven. Daarbij geld dat de mens is gemaakt naar het evenbeeld van God, dat houdt in dat alles wat een mens heeft bij God aanwezig is. Anders is het buiten het origineel om gemaakt. Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. zij waren eht evenbeeld van God en zij hebben geslachtskenmerken. Christus was God en Hij was op aarde gekomen als mens in de persoon van Jezus Christus. Hij was de Zoon dus man. Zijn lichaam paste exact bijn Zijn geest die in Zijn lichaam woonde. Daaarom is de geest van de Zoon man en omdat de Vader gelijk aan de Zoon is is ook de Vader man(nelijk). Wanneer dan het beeld van God man ën vrouw is dan bijft is het vrouwelijk nog over. Wanneer we kijken naar de eigenschappen van de Heilige Geest dan zien we dat de mens uit water én Geest geboren moet worden (Johannes 3;3-6). Een specifiek vrouwelijke eigenschap. Stemt overeen met dat de Heilige Geest vrouwelijk is zoals de Vader en de Zoon mannelijk zijn.

Daarbij zien we ook dat God aan Abraham verscheen bij de eiken van Mamre. God verscheen aan hem in de gedaante van een man: Genesis 18;1-2: "Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd. Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde." De twee andere mannen waren de engelen die Lot redden uit Sodom en Gomorra. De Heere verscheen aan Adam als man en was dus de Vader dan wel de Zoon.

In de schrift worden ook lichaamsdelen van God genoemd. In de lofzang van Mozes (Exodus 15) worden de arm van God genoemd (vers 16) alswel Zijn rechterhand (vers 6) en Zijn neus (vers 8). Dit stemt overeen met de tekst dat de mens naar het evenbeeld van God gemaakt is en dat God (het origineel) alle lichaamsdelen heeft als die waar ook de mens over beschikt.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 sep 2023, 09:30 Dat is ook de discussie niet.
Dat was de discussie wel. Waarop jij onderstaande reageerde en nog geen verdere onderbouwing hebt gegeven behalve wat verwijzingen zonder toelichting.

Dit lijkt mij toch wel een wat eenzijdige reactie. In de evangeliën wordt de heilige Geest geregeld vergeleken met een vrouw. Dat gebeurt bij de Vader niet.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Terri »

https://www.gotquestions.org/Nederlands ... Geest.html

Misschien interessant om dit te lezen?
Volgens mij komen alle argumenten voorbij, maar is de conclusie dat je niet kan stellen dat de Heilige Geest (ook) vrouwelijk genoemd wordt.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door DDD »

Mijn enige stelling is dat de reactie eenzijdig was. Maar ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de Geest ons als vrouwelijk is geopenbaard. Ook niet als mannelijk trouwens.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Zita »

Waarom willen we God in onze menselijke onderscheidingen uitdrukken? God is noch man noch vrouw.
Christus kwam in een mannelijke gestalte op aarde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Drie-eenheid model voor man-vrouw relatie?

Bericht door Herman »

Zita schreef: 25 sep 2023, 10:15 Waarom willen we God in onze menselijke onderscheidingen uitdrukken? God is noch man noch vrouw.
Christus kwam in een mannelijke gestalte op aarde.
Dat komt onder andere omdat we onszelf ook steeds meer met gender identificeren. Dus dan ga je daar als vanzelf ook op reflecteren. Dat begon overigens al met de opkomst van de feministische theologie die alle hiërarchische verbanden wilden ontkennen en de positie van God als Vader problematiseerde. In onze conservatieve gemeenschappen is dit niet zo relevant, maar breed maatschappelijk kan je daar allerlei visies op tegenkomen.
Plaats reactie