Google Trends en de gereformeerde gezindte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Job »

Ieder die net als ik niet de capaciteit heeft voor diepgravend sociologisch wetenschappelijk onderzoek naar de gereformeerde gezindte (of vertakkingen daarbinnen), kan via Google Trends tenminste toch een leuk inkijkje krijgen in wat "ons" online zoal bezighoudt. En hoe de interesses in kerkelijke onderwerpen geografisch verdeeld zijn. Een wat raar, klein hobbietje van me. Met analyses en conclusies van de kouwe grond, dat dan weer wel. Heb ik hier mede-hobbyisten?

Ik ben in deze materie gerold sinds ik er hier eens wat over las én (ik geef ruiterlijk toe) ik ook regelmatig predikanten 'goochel', bijvoorbeeld om een preekbeurt te raadplegen, maar ook wanneer ik per abuis in beroepingshijgerigheid verval, of me anderszins met kerkistische zaken bezig houd.

Er valt me van alles op en ik mag graag wat grasduinen in 'zo zijn onze internetmanieren'. Zomaar een heel kleine greep uit de bevindingen (kanttekening 1: ik zit op internet in allerlei delen van het land. Kanttekening 2: ik ben lid van de GG):

-Google's algoritme zal zeer wel weten dat ik lid ben van de Gereformeerde Gemeenten, ik geef me daar rekenschap van, maar ik heb de indruk dat er voornamelijk gezocht wordt op cgk-, hhk- en gg-predikanten, -gemeenten en -kwesties.
- Over de gergem gesproken: "ds at huijser" is een geliefd zoekonderwerp. Een evergreen. Maar ook "ds blok vrouw" wordt me heel regelmatig als suggestie aangeboden, net als "ds verschuure overleden" (blijft bizar hoor, die laatste). Ook wordt er best wel gegoogeld op vrouwen en gezinnen van predikanten: 'ds van ruitenburg gezin' of 'ds zondag femke' (ze heet Femmeke, maar dat terzijde).
- Dan naar Google Trends. Daar zou heel veel boeiends over te zeggen zijn, mogelijk een andere keer, maar voor nu alleen dit: het valt me bij gergemgerelateerde zaken op dat Zeeland consequent de googleprijs wint. Daar wordt bijzonder veel gezocht. Kan iemand hier op het forum dat verschijnsel duiden? Tip: splits de resultaten ook eens uit op plaats. Veel Aagtekerke, Meliskerke, 's-Gravenpolder, Krabbendijke...

Meer mensen hier met deze Trends-tic? :)
Laatst gewijzigd door Job op 18 okt 2022, 02:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Ditbenik »

Job schreef:Ieder die net als ik niet de capaciteit heeft voor diepgravend sociologisch wetenschappelijk onderzoek naar de gereformeerde gezindte (of vertakkingen daarbinnen), kan via Google Trends tenminste toch een leuk inkijkje krijgen in wat "ons" online zoal bezighoudt. En hoe de interesses in kerkelijke onderwerpen geografisch verdeeld zijn. Een wat raar, klein hobbietje van me. Met analyses en conclusies van de kouwe grond, dat dan weer wel. Heb ik hier mede-hobbyisten?

Ik ben in deze materie gerold sinds ik er hier eens wat over las én (ik geef ruiterlijk toe) ik ook regelmatig predikanten 'goochel', bijvoorbeeld om een preekbeurt te raadplegen, maar ook wanneer ik per abuis in beroepingshijgerigheid verval, of me anderszins met kerkistische zaken bezig houd.

Er valt me van alles op en ik mag graag wat grasduinen in 'zo zijn onze internetmanieren'. Zomaar een heel kleine greep uit de bevindingen (kanttekening 1: ik zit op internet in allerlei delen van het land. Kanttekening 2: ik ben lid van de GG):

-Google's algoritme zal zeer wel weten dat ik lid ben van de Gereformeerde Gemeenten, ik geef me daar rekenschap van, maar ik heb de indruk dat er voornamelijk gezocht wordt op cgk-, hhk- en gg-predikanten, -gemeenten en -kwesties.
- Over de gergem gesproken: "ds at huijser" is een geliefd zoekonderwerp. Een evergreen. Maar ook "ds blok vrouw" wordt me heel regelmatig als suggestie aangeboden, net als "ds verschuure overleden" (blijft bizar hoor, die laatste). Ook wordt er best wel gegoogeld op vrouwen en gezinnen van predikanten: 'ds van ruitenburg gezin' of 'ds zondag femke' (ze heet Femmeke, maar dat terzijde).
- Dan naar Google Trends. Daar zou heel veel boeiends over te zeggen zijn, mogelijk een andere keer, maar voor nu alleen dit: het valt me bij gergemgerelateerde zaken op dat Zeeland consequent de googleprijs wint. Daar wordt bijzonder veel gezocht. Kan iemand hier op het forum dat verschijnsel duiden? Tip: splits de resultaten ook eens uit op plaats. Veel Aagtekerke, Meliskerke, 's-Gravenpolder, Krabbendijke...

[*]Meer mensen hier met deze Trends-tic? :)
Ik mag hopen van niet.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Bertiel »

ik google wel eens een dominee als ik wat van hem wil weten, maar verder gaat mijn speurtocht niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Mannetje »

Persoonlijk vind ik het niet handig voorbeelden te noemen van wat je hebt gevonden. Dat prikkelt nieuwsgieren...
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Job, ik neem aan de je weet dat Google zich aan jouw zoekgedrag aanpast.
Dus als je veel in Zeeland op Gergem-zaken hebt gezocht en geklikt, krijgt dat ook de voorkeur in nieuwe zoekresultaten.
Wanneer je objectief dat sorot trends wil onderzoeken, moet je gebruik maken van een privacybrowser, zoals Duckduckgo of Epic.
Mocht je toch graag Google of Edge gebruiken, neem dan in ieder geval een incognito-tab.
Het beste is om e.e.a. via de Tor-browser te onderzoeken; dan bouwt hij ook geen history voor je op.

PS: Als ik op Femmeke zoek, krijg ik allerlei Brabantse Femmekes, beslist geen Gergem-materiaal denk ik. :)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:Job, ik neem aan de je weet dat Google zich aan jouw zoekgedrag aanpast.
Dus als je veel in Zeeland op Gergem-zaken hebt gezocht en geklikt, krijgt dat ook de voorkeur in nieuwe zoekresultaten.
Wanneer je objectief dat sorot trends wil onderzoeken, moet je gebruik maken van een privacybrowser, zoals Duckduckgo of Epic.
Mocht je toch graag Google of Edge gebruiken, neem dan in ieder geval een incognito-tab.
Het beste is om e.e.a. via de Tor-browser te onderzoeken; dan bouwt hij ook geen history voor je op.

PS: Als ik op Femmeke zoek, krijg ik allerlei Brabantse Femmekes, beslist geen Gergem-materiaal denk ik. :)
Job maakt gebruik van Google Trends. Een tool van Google die aan de hand van zoekwoorden bepaalde trends wil ontsluiten. Dat staat los van de zoekgeschiedenis van Job zelf. Dit is op basis van verzamelde data van vele Google gebruikers. Zelf heb ik er wel eens mee gespeeld maar ben er niet heel erg weg van.

Zie: https://trends.google.nl/
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Sorry voor het niet-quoten, ik reageerde eigenlijk op de 1e en 2e bullet, niet op de 3e (die begint met: Dan naar Google Trends).
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Google Trends en de gereformeerde gezindte

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:Sorry voor het niet-quoten, ik reageerde eigenlijk op de 1e en 2e bullet, niet op de 3e (die begint met: Dan naar Google Trends).
Ja logisch eigenlijk…ik zat met de trends in mijn hoofd jouw reactie te lezen. Wat betreft de eerste twee punten heb je volkomen gelijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie