De kleding van een predikant

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleding van een predikant

Bericht door refo »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Voor jou niet. Zeker als je dat zomaar in 1 keer kan betalen omdat je een goede baan had.
Sorry maar voor de helft of 2/3 van dat geld kan je een zwart pak kopen die je toch alleen bij gelegenheden aandoet (dus niet intensief gedragen wordt) bij een Ottevanger of andere goedkopere zaak. Het ligt er maar aan waar je je prioriteiten stelt, toch?
En met het geld dat je overhoud kan je misschien een liefdedienst aan naaste betonen toch? Ik kan me zo voorstellen dat de eerste diakenen apostelen, ouderlingen in christen gemeenten daar geen extra geld aan uitgaven. Laat staan dat ze er überhaupt mee bezig waren of ze onderscheidende geüniformeerde kleding nodig hadden om het Evangelie te verspreiden opzicht over de gemeente uit te oefenen etc.
Nou, ik denk dat je met een gewoon redelijke baan ook wel € 380 kunt betalen voor een pak. Je laatste zinnen worden weer net zo emotioneel als onlangs in een topic. Het is toch niet al te lastig dat er soms een beetje uit te laten?
Vrouwen reageren nu eenmaal vaak anders dan mannen.
Die laatsten vind ik dan soms juist weer zo emotieloos... :yahoo
Beetje flauw om over te schakelen op 'emotie'. Lilian heeft in de laatste zinnen gewoon een punt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding van een predikant

Bericht door huisman »

refo schreef:
Terri schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Voor jou niet. Zeker als je dat zomaar in 1 keer kan betalen omdat je een goede baan had.
Sorry maar voor de helft of 2/3 van dat geld kan je een zwart pak kopen die je toch alleen bij gelegenheden aandoet (dus niet intensief gedragen wordt) bij een Ottevanger of andere goedkopere zaak. Het ligt er maar aan waar je je prioriteiten stelt, toch?
En met het geld dat je overhoud kan je misschien een liefdedienst aan naaste betonen toch? Ik kan me zo voorstellen dat de eerste diakenen apostelen, ouderlingen in christen gemeenten daar geen extra geld aan uitgaven. Laat staan dat ze er überhaupt mee bezig waren of ze onderscheidende geüniformeerde kleding nodig hadden om het Evangelie te verspreiden opzicht over de gemeente uit te oefenen etc.
Nou, ik denk dat je met een gewoon redelijke baan ook wel € 380 kunt betalen voor een pak. Je laatste zinnen worden weer net zo emotioneel als onlangs in een topic. Het is toch niet al te lastig dat er soms een beetje uit te laten?
Vrouwen reageren nu eenmaal vaak anders dan mannen.
Die laatsten vind ik dan soms juist weer zo emotieloos... :yahoo
Beetje flauw om over te schakelen op 'emotie'. Lilian heeft in de laatste zinnen gewoon een punt.

Inderdaad heeft ze een punt. Ik geloof ook niet dat de eerste diakenen hun kleding bij Ottevanger kochten. Ze hadden ook geen orgel en een psalmbord. Geen smartphone en geen auto. Ook allemaal afschaffen?

M.a.w. ze heeft geen punt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De kleding van een predikant

Bericht door gallio »

huisman schreef:
refo schreef:
Terri schreef:
Beetje flauw om over te schakelen op 'emotie'. Lilian heeft in de laatste zinnen gewoon een punt.

Inderdaad heeft ze een punt. Ik geloof ook niet dat de eerste diakenen hun kleding bij Ottevanger kochten. Ze hadden ook geen orgel en een psalmbord. Geen smartphone en geen auto. Ook allemaal afschaffen?

M.a.w. ze heeft geen punt.
Natuurlijk heeft ze wel een punt, en het is een hele goede. Er zijn de afgelopen 1992 jaar allerlei dingen ingevoerd die menselijke bedenksels zijn. Daar mogen we best wel eens goed over nadenken ipv slaafs tradities te handhaven.

Ik begrijp dat dat best radicaal bij jou overkomt, maar ja, we hebben natuurlijk niet allemaal zo'n 'militaire' instelling.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Zeeuw »

gallio schreef:
huisman schreef:
refo schreef:
Terri schreef:
Beetje flauw om over te schakelen op 'emotie'. Lilian heeft in de laatste zinnen gewoon een punt.

Inderdaad heeft ze een punt. Ik geloof ook niet dat de eerste diakenen hun kleding bij Ottevanger kochten. Ze hadden ook geen orgel en een psalmbord. Geen smartphone en geen auto. Ook allemaal afschaffen?

M.a.w. ze heeft geen punt.
Natuurlijk heeft ze wel een punt, en het is een hele goede. Er zijn de afgelopen 1992 jaar allerlei dingen ingevoerd die menselijke bedenksels zijn. Daar mogen we best wel eens goed over nadenken ipv slaafs tradities te handhaven.

Ik begrijp dat dat best radicaal bij jou overkomt, maar ja, we hebben natuurlijk niet allemaal zo'n 'militaire' instelling.
Nee hoor. Het is juist, als je echt zo radicaal wil zijn, voer het dan ook gewoon door. Op 1 punt hameren dat de discipelen het ook niet hadden, brengt niet zoveel.
Dat wil helemaal niet zeggen dat je tradities niet moet bevragen. Maar ook niet dat er in de Bijbelse tijd geen menselijke bedenksels waren.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleding van een predikant

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
Lilian1975 schreef:Er wordt gezegd wel eens: het straalt gezag uit. Opent deuren etc. Toch denk ik dat Paulus niet onderscheidend gekleed was. En toch sprak hij met gezag. Het pak geeft geen gezag. Maar het Woord zelf. En er gingen vele deuren voor hem open.


Wbt zwarte pakken en offers. Het is in ieder geval geen offer die ambtskleding voor de verkopers. Die verdienen er rijkelijk aan. Net als zoveel typisch refokleding zaken.
Speelt hier weer het materialisme in mee? Geld verdienen aan refo tradities? Alsof die tradities veel geld moeten kosten? Het zou toch gewoon met eenvoudig zwart pak moeten kunnen?
Dat laatste vind ik onzin. Als ik geen zwart pak als ouderling zou hebben zou ik er toch één hebben voor gelegenheden zoals een begrafenis.
Verder zou ik voor de zondag ook zo af en toe een niet-zwart pak kopen. Dat hoeft nu niet.
Met mijn zwarte pak doe ik zo’n 5 jaar en kostte € 380,- ( prijs 2022) €76,- per jaar. Lijkt mij toch niet een al te groot financieel offer?
Voor jou niet. Zeker als je dat zomaar in 1 keer kan betalen omdat je een goede baan had.
Sorry maar voor de helft of 2/3 van dat geld kan je een zwart pak kopen die je toch alleen bij gelegenheden aandoet (dus niet intensief gedragen wordt) bij een Ottevanger of andere goedkopere zaak. Het ligt er maar aan waar je je prioriteiten stelt, toch? Of het een tintje minder zwart is of meer....
En met het geld dat je overhoud kan je misschien een liefdedienst aan naaste betonen toch? Ik kan me zo voorstellen dat de eerste diakenen apostelen, ouderlingen in christen gemeenten daar geen extra geld aan uitgaven. Laat staan dat ze er überhaupt mee bezig waren of ze onderscheidende geüniformeerde kleding nodig hadden om het Evangelie te verspreiden opzicht over de gemeente uit te oefenen etc. En of het er wel netjes uitzag omdat ze dat met elkaar vonden.
Het is wel fijn als een ambtsdrager er representatief uitziet. Ik heb zelf geen zwart pak maar een broer van mij heeft het wel. Er is naar mijn idee niets mis mee om een mooi zwart pak te kopen als je dan toch in het zwart moet lopen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Tiberius »

De eerste diakenen aan het shoppen bij Ottevanger :) Je moet er maar op komen.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bijnaam »

Is het heel vreemd als ik dacht dat elke kerkenraad wel een financiële bijdrage voor aanschaf van ambtskleding zou aanbieden?
Iets met dorsende os...
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleding van een predikant

Bericht door DDD »

Nee hoor. Als je in een huis van een miljoen woont, zou dat ook een beetje schandalig zijn. Het ligt er maar net aan of iemand dat nodig heeft.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De kleding van een predikant

Bericht door gallio »

Zeeuw schreef:
gallio schreef:
huisman schreef:
refo schreef: Inderdaad heeft ze een punt. Ik geloof ook niet dat de eerste diakenen hun kleding bij Ottevanger kochten. Ze hadden ook geen orgel en een psalmbord. Geen smartphone en geen auto. Ook allemaal afschaffen?

M.a.w. ze heeft geen punt.
Natuurlijk heeft ze wel een punt, en het is een hele goede. Er zijn de afgelopen 1992 jaar allerlei dingen ingevoerd die menselijke bedenksels zijn. Daar mogen we best wel eens goed over nadenken ipv slaafs tradities te handhaven.

Ik begrijp dat dat best radicaal bij jou overkomt, maar ja, we hebben natuurlijk niet allemaal zo'n 'militaire' instelling.
Nee hoor. Het is juist, als je echt zo radicaal wil zijn, voer het dan ook gewoon door. Op 1 punt hameren dat de discipelen het ook niet hadden, brengt niet zoveel.
Dat wil helemaal niet zeggen dat je tradities niet moet bevragen. Maar ook niet dat er in de Bijbelse tijd geen menselijke bedenksels waren.
We moeten wel even het verschil tussen kerkelijke regeltjes en prive bezit laten staan. Auto en smartphone hebben er dus niets mee te maken.

Als een kritische bevraging van al die kerkelijke tradities in zou houden dat orgel en psalmbord uit de kerk moeten ben ik daar direct voor.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

gallio schreef: We moeten wel even het verschil tussen kerkelijke regeltjes en prive bezit laten staan. Auto en smartphone hebben er dus niets mee te maken.

Als een kritische bevraging van al die kerkelijke tradities in zou houden dat orgel en psalmbord uit de kerk moeten ben ik daar direct voor.
Weet u dat vers-nummering en duimgrepen ook menselijke uitvindingen zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding van een predikant

Bericht door huisman »

gallio schreef:
Zeeuw schreef:
gallio schreef: Natuurlijk heeft ze wel een punt, en het is een hele goede. Er zijn de afgelopen 1992 jaar allerlei dingen ingevoerd die menselijke bedenksels zijn. Daar mogen we best wel eens goed over nadenken ipv slaafs tradities te handhaven.

Ik begrijp dat dat best radicaal bij jou overkomt, maar ja, we hebben natuurlijk niet allemaal zo'n 'militaire' instelling.
Nee hoor. Het is juist, als je echt zo radicaal wil zijn, voer het dan ook gewoon door. Op 1 punt hameren dat de discipelen het ook niet hadden, brengt niet zoveel.
Dat wil helemaal niet zeggen dat je tradities niet moet bevragen. Maar ook niet dat er in de Bijbelse tijd geen menselijke bedenksels waren.
We moeten wel even het verschil tussen kerkelijke regeltjes en prive bezit laten staan. Auto en smartphone hebben er dus niets mee te maken.

Als een kritische bevraging van al die kerkelijke tradities in zou houden dat orgel en psalmbord uit de kerk moeten ben ik daar direct voor.
Aha dit klinkt als van mijn privé bezit blijf je af maar de kerk mag je afbreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De kleding van een predikant

Bericht door gallio »

huisman schreef:
gallio schreef: We moeten wel even het verschil tussen kerkelijke regeltjes en prive bezit laten staan. Auto en smartphone hebben er dus niets mee te maken.

Als een kritische bevraging van al die kerkelijke tradities in zou houden dat orgel en psalmbord uit de kerk moeten ben ik daar direct voor.
Aha dit klinkt als van mijn privé bezit blijf je af maar de kerk mag je afbreken.
Nee hoor, ik ben eigenlijk nogal vrijgevig. Ik noemde prive dingen die in een eerdere post genoemd werden.

Als jouw kerk staat of valt met zo'n onbenullige traditie kan die idd beter afgebroken worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door Orchidee »

Mannetje schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Alleen welgestelde mensen uit de rechtse kerken kopen nog regelmatig iets speciaal voor de zondag volgens mij.
Ik zie in onze gemeente nou niet echt veel verandering van kleding.
In het algemeen doet iedereen heel lang met dezelfde kleding en is ook meestal niet speciaal zondagse kleding .
Echt complete kostuums zie ik zelden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
Waarom niet?
Wij hebben een ouderling die nu een hip zwart pak draagt maar hiervoor héél soms een colbertje maar meestal gewoon casual een broek en overhemd of polo.
Vaak in leuke printjesAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
Waarom niet?
Wij hebben een ouderling die nu een hip zwart pak draagt maar hiervoor héél soms een colbertje maar meestal gewoon casual een broek en overhemd of polo.
Vaak in leuke printjesAfbeelding
Moet wel bij de gemeente passen. Ik geloof niet dat onze kerkenraad blij zou zijn als iemand zo gekleed in de ambtsdragersbank zou zitten.
Plaats reactie