Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
Thea schreef:Dit is de discussie van 1953. Als je consequent en rechtlijnig denkt, kom je uit bij een constructie zoals Posthoorn beschrijft. Omdat God alleen het verbond met de uitverkorenen heeft opgericht, mag je het ook alleen an hen aanbieden. Maar God is veel groter dan ons logisch denken. Hij belooft, dat ieder die tot Hem komt, zalig zal worden. Daar mogen we niets aan afdoen. Ik ben blij, dat deze spanning in de gg blijft staan.
Ik zou graag willen dat je mijn naam erbuiten laat. Mijn visie op het verbond heeft hier namelijk niets mee van doen. Als je mij niet begrijpt, prima, maar laat mijn naam er dan buiten.
Je neemt hier deel aan een gesprek. Als iemand je verkeerd begrijpt, dan leg je het nog een keer uit -of niet. Maar niemand hoeft hier toch jouw standpunt er buiten te laten?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Je neemt hier deel aan een gesprek. Als iemand je verkeerd begrijpt, dan leg je het nog een keer uit -of niet. Maar niemand hoeft hier toch jouw standpunt er buiten te laten?
Als blijkt dat iemand je echt niet snapt, dan wil je ook niet dat die ander jouw standpunt gaan hanteren als een soort 'mal' voor andere zaken. Is dat zo ingewikkeld?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Thea »

Nou, Posthoorn, ik vind dat je wel een erg 'grote broek' aantrekt. Alsof jij de enige bent die nadenkt.... Ik erken, dat wat ik zeg niet alles te maken heeft met jouw standpunt op het verbond, maar wel zie ik in jouw redeneringen dezelfde rechtlijnigheid als ik bemerk in de discussie van 1953. Uiteindelijk wil je het verbond ondergeschikt maken aan een systeem. En daar ageer ik tegen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Nou, Posthoorn, ik vind dat je wel een erg 'grote broek' aantrekt. Alsof jij de enige bent die nadenkt.... Ik erken, dat wat ik zeg niet alles te maken heeft met jouw standpunt op het verbond, maar wel zie ik in jouw redeneringen dezelfde rechtlijnigheid als ik bemerk in de discussie van 1953. Uiteindelijk wil je het verbond ondergeschikt maken aan een systeem. En daar ageer ik tegen.
:quoi
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Thea »

Voor mij is trouwens het onderscheid tussen de oude en nieuwe bedeling, dat het verbond in de oude bedeling alleen gesloten werd met het volk Israel en in het nieuwe verbond geldt dat de 'hele' wereld, of wel de gedoopten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef:Voor mij is trouwens het onderscheid tussen de oude en nieuwe bedeling, dat het verbond in de oude bedeling alleen gesloten werd met het volk Israel en in het nieuwe verbond geldt dat de 'hele' wereld, of wel de gedoopten.
Ja, maar dat laatste is dus Bijbels gezien niet houdbaar. Het nieuwe verbond wordt alleen gesloten met de gelovigen. Dat bewijst Scholten ook uit Jer. 31.

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.


Dit heeft geen betrekking op de gehele zichtbare kerk, maar uitsluitend op de gelovigen. Hier gaat het over een onverbrekelijk verbond. Wie hier deelgenoot van is, is een kind van God en kan ook nooit meer uit het verbond vallen, zoals dat wel bij het oude verbond kon en wat helaas ook veelvuldig gebeurd is.

Maar goed, hier begint de rotonde opnieuw...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De mensen die voor een voorwaardelijk aanbod van genade zijn: hebben de Reformatoren, vele Nadere Reformatoren en de Puriteinen en de DL tegenover zich:

DL: Maar zovelen als er door het Evangelie geroepen worden,
die worden in alle ernst geroepen.
Want God laat in Zijn Woord met ernst en waarachtig zien
wat Hij graag wil,
namelijk dat zij die geroepen worden, tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst aan allen die tot Hem komen en geloven,
de rust van hun zielen en het eeuwige leven
Kwestie Pavlov?
Meer historisch besef, iemand als dominee Steenblok had ook problemen met dit artikel van de DL.

En je ziet het, Ds. Verschuure heeft problemen met de Puriteinen, Ds. Steenblok had problemen met de Puriteinen.

En zou je eens een keer normaal naar mij willen reageren, je belaagt mij al jaren, en dat terwijl ik zelden zomaar wat roep, ik heb meer dan genoeg gelezen van Reformatoren en Puriteinen, en het enige wat jij steeds doet is mij belachelijk maken, op de persoon spelen, en zaken in twijfel trekken omdat ik ze zeg i.p.v. werkelijk te weerleggen.
Ik heb nog nooit gehoord dat Steenblok met dit artikel van de DL moeite had.

Verder heb jij ook moeite met de puriteinen. Als ze kenmerken van de bekering preken of het onderscheid tussen schijn en zijn dan citeer jij ze nooit. Je citeert ze alleen als het over een ruim aanbod hebben.

Verder wel eens met je reactie. Ik was teveel op de persoon. Maar dat laat onverlet dat ik moeite heb met de claim die je op de puriteinen legt in dit soort reacties. Die is m.i. onterecht, maar het zou nogal omvangrijk zijn om dat te weerleggen. Dat betekent nog niet dat ik dan op de persoon moet reageren, dus ik zal daar op proberen te letten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb geen problemen met schijn/zijn bij de Puriteinen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb geen problemen met schijn/zijn bij de Puriteinen.
Dat is ook mijn waarneming. Hoe verklaar jij het verschil met bijvoorbeeld een hedendaagse schijn/zijn benadering?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb geen problemen met schijn/zijn bij de Puriteinen.
Maar wel met kenmerkenprediking?

Maar het zou dan goed zijn om ook die kant van de puriteinen eens te laten zien op dit forum. Want je kunt best een eenzijdig beeld krijgen van de puriteinen door het soort citaten dat jij hier vaak met ons deelt. Terwijl ik me de laatste jaren wat meer verdiept heb in de puriteinen en juist een verrassend evenwicht waarneem in hun prediking, waarbij alles aan bod komt. Ook de kenmerken, ook schijn/zijn maar ook het aanbod.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Bertiel »

kenmerken aan de hand van de vruchten zie je bij iedere puritein terug
niet aan de hand van een bevindingsschema in ieder geval
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Erasmiaan »

Bertiel schreef:kenmerken aan de hand van de vruchten zie je bij iedere puritein terug
niet aan de hand van een bevindingsschema in ieder geval
Ja hoor.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erasmiaan, ik haal bepaalde zaken aan om aan te tonen, dat de Puriteinen leren: dat geloven is in Christus zijn, Hem werkelijk kennen, Hem en Zijn weldaden omhelzen.
Dat is iets wat hier nogal eens bestreden wordt, maar wat zij OVERDUIDELIJK en OVERVLOEDIG leren.
De sterke separatie van binnen/buiten waar hier velen nogal problemen mee hebben, daar breek ik juist een lans voor.
En schijn en zijn moeten zeker benoemt worden want dat doet Gods woord ook, en dat soort zaken citeer ik zeker ook wel, zij het minder.

Verder heb ik meermaals de leer van de voorbereidingen onder de aandacht gebracht, ook hier hebben nogal wat forummers problemen mee.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:Erasmiaan, ik haal bepaalde zaken aan om aan te tonen, dat de Puriteinen leren: dat geloven is in Christus zijn, Hem werkelijk kennen, Hem en Zijn weldaden omhelzen.
Dat is iets wat hier nogal eens bestreden wordt, maar wat zij OVERDUIDELIJK en OVERVLOEDIG leren.
De sterke separatie van binnen/buiten waar hier velen nogal problemen mee hebben, daar breek ik juist een lans voor.
En schijn en zijn moeten zeker benoemt worden want dat doet Gods woord ook, en dat soort zaken citeer ik zeker ook wel, zij het minder.

Verder heb ik meermaals de leer van de voorbereidingen onder de aandacht gebracht, ook hier hebben nogal wat forummers problemen mee.
Ik kan goed lezen wat je hier heel vaak herhaalt. Vandaar ook mijn eerdere reactie. Dat gaat meestal niet over separatie. Laat ik het anders zeggen: je kunt vanuit jouw citaten een compleet verkeerd beeld krijgen van de puriteinen. Dat ligt verder voor jouw rekening en ik zal me verder inhouden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen van je geloof zonder te geloven

Bericht door Thea »

@Posthoorn, ik begrijp niet dat je op grond van 1 tekstgedeelte (uit Jeremia) je hele standpunt bouwt. Maar goed, ik begrijp inderdaad niet alles.
Plaats reactie