Toename echtscheidingen

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Huwelijkscatechese is niet zo zinvol. De stellen hebben een trouwdatum en een huis. Dat komt te laat.
Een leergang 'omgaan met teleurstelling' in basis- en voortgezet onderwijs lijkt me zinvoller. Dat is ook op andere gebieden nuttig.
Huwelijkscatechese is zeer zinvol. Dat staat los van trouwdatum en huis. Het gaat niet om de vraag of je met de juiste trouwt. Dat is je eigen keus. 'Omgaan met teleurstelling' is veel en te veel beperkt met betrekking tot dit onderwerp. Het gaat over de vraag hoe je in gehoorzaamheid aan God als man en vrouw leeft. Als je dat al als niet zinvol beschouwt voor het huwelijk, dan snap Paulus er helemaal niets van. Die begint er zelfs nog over als ze al getrouwd zijn.
JvW
Berichten: 769
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door JvW »

refo schreef:Huwelijkscatechese is niet zo zinvol. De stellen hebben een trouwdatum en een huis. Dat komt te laat.
Een leergang 'omgaan met teleurstelling' in basis- en voortgezet onderwijs lijkt me zinvoller. Dat is ook op andere gebieden nuttig.
Huwelijkscatechese hoeft niet voor het huwelijk hoor. In onze gemeente wordt het ook regelmatig aangeboden en dan doen allerlei leeftijden mee heb ik begrepen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

refo schreef:Huwelijkscatechese is niet zo zinvol. De stellen hebben een trouwdatum en een huis. Dat komt te laat.
Een leergang 'omgaan met teleurstelling' in basis- en voortgezet onderwijs lijkt me zinvoller. Dat is ook op andere gebieden nuttig.
Waarom? Een onderdeel van huwelijkscatechese kan juist zijn dat er sowieso inspanning voor nodig is om een relatie goed te houden. Het maakt in dat opzicht niet zoveel uit wie je kiest.
DDD
Berichten: 28864
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef: Ik schrijf nergens dat een catecheet een therapeut is. Ik heb het zelfs niet over een catecheet gehad.
Je hebt het over huwelijkscatechese. Vandaar dat ik spreek over een catecheet.
Een therapeut komt pas in beeld als de partners in therapie willen. Dan is de kloof vaak al vrijwel onoverbrugbaar. ik pleit juist voor een uitgebreide huwelijkscatechese om er voor te zorgen dat mensen veel eerder aan de bel trekken. Bij een kloof die vrijwel onoverbrugbaar is, schiet een podium voor gesprek ook te kort. Vandaar mijn pleidooi voor een centrum waar intern gedurende een langere periode groepstherapie geboden kan worden.
Het is duidelijk dat we er totaal verschillend in staan en het is jammer dat veel mensen in de kerken die instelling hebben. Vaak ook nog met het idee dat het in hun gemeente zo ver niet zal komen. De praktijk leert heel wat anders.
Ik ben het redelijk eens met wat je constateert en schrijft, maar zie niet de centrale rol of de toegevoegde waarde van de huwelijkscatechese hierin.
Zou je misschien kunnen definiëren wat je onder huwelijkscatechese verstaat? Want ik begrijp steeds niet goed wat je schrijft.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

merel schreef:
Ararat schreef:
Janique_ schreef:Een meer beleidsmatige oplossing zou kunnen zijn om relatietherapie gratis te maken/te vergoeden. Verschillende Nederlandse gemeenten zijn hier momenteel mee aan het experimenteren (Bunschoten bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/amersfoort/ruziende-o ... ~a7cd403b/). Ik ben heel benieuwd of dit werkt.
Ik denk dat dit goed is, al vraag ik me wel af hoe een overheid aan aanmeldingen komt. Er moet een signaal zijn, ik weet niet of dat van de betrokkenen zelf zal komen. Een meldpunt voor de buren of familie is ook zo wat
Ik denk juist dat het helemaal niet goed is. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen? Ik heb meerdere mensen om mij heen zien scheiden om kulredenen ( ik ben niet meer gelukkig) en 1 iemand die door iedereen gewaarschuwd was voor haar huwelijk is na 25 jaar gescheiden. De wijze waarop was niet netjes, maar iedereen begreep waarom ze het niet uithield.

De film Fireproof is een echte aanrader. De film ( evangelisch getint) laat zien dat het in een huwelijk niet draait om jouw persoonlijke geluk, maar om het gelukkig maken van de ander.
Dat is flauwekul.
Ik heb heb een keer gedate met een borderliner.
Gelukkig afgebroken en niet getrouwd.
Ik zou er zelf niet gelukkig van geworden zijn en er zelfs onderdoor aan zijn gegaan.
Niet gelukkig met iemand?
Op tijd afbreken!
Waar niet getrouwd wordt hoeft ook niet gescheiden te worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12098
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Herman »

De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Dan waren mijn man en ik waarschijnlijk niet getrouwd. ;)
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Apologeet schreef:
merel schreef:
Ararat schreef:
Janique_ schreef:Een meer beleidsmatige oplossing zou kunnen zijn om relatietherapie gratis te maken/te vergoeden. Verschillende Nederlandse gemeenten zijn hier momenteel mee aan het experimenteren (Bunschoten bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/amersfoort/ruziende-o ... ~a7cd403b/). Ik ben heel benieuwd of dit werkt.
Ik denk dat dit goed is, al vraag ik me wel af hoe een overheid aan aanmeldingen komt. Er moet een signaal zijn, ik weet niet of dat van de betrokkenen zelf zal komen. Een meldpunt voor de buren of familie is ook zo wat
Ik denk juist dat het helemaal niet goed is. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen? Ik heb meerdere mensen om mij heen zien scheiden om kulredenen ( ik ben niet meer gelukkig) en 1 iemand die door iedereen gewaarschuwd was voor haar huwelijk is na 25 jaar gescheiden. De wijze waarop was niet netjes, maar iedereen begreep waarom ze het niet uithield.

De film Fireproof is een echte aanrader. De film ( evangelisch getint) laat zien dat het in een huwelijk niet draait om jouw persoonlijke geluk, maar om het gelukkig maken van de ander.
Dat is flauwekul.
Ik heb heb een keer gedate met een borderliner.
Gelukkig afgebroken en niet getrouwd.
Ik zou er zelf niet gelukkig van geworden zijn en er zelfs onderdoor aan zijn gegaan.
Niet gelukkig met iemand?
Op tijd afbreken!
Waar niet getrouwd wordt hoeft ook niet gescheiden te worden.
Ken je de film? Dat gaat niet over mensen met een psychiatrische aandoening, maar over mensen die elkaar ' kwijt zijn geraakt' in het huwelijk.
merel
Berichten: 9932
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Uiteraard is het huwelijk als instelling van God de grondslag en norm voor ons huwelijk. Maar in de huwelijkscatechese kun je ook spreken over problemen die zich in huwelijken voordoen, over communicatie, of signalen die er op wijze dat er verwijdering ontstaat. Gewoon hele praktische zaken dus. Wanneer er in de toekomst problemen ontstaan kan in het pastoraat daarop worden terug gegrepen en is de stap naar therapie veel logischer omdat daar voor het huwelijk al over gesproken is. Dat maakt ook dat mensen zich eerder melden en je niet pas wordt geconfronteerd als een van de twee partners is vertrokken.
Ik vind juist dat dit zaken zijn die thuishoren in relatietherapie.
Relatie therapie, huwelijkscatechese zou niets voors mij/ ons zijn. Je komt heel ver met doodgewone communicatie.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4135
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Ik pleit voor verstandig uithuwelijken en arrangeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Ik pleit voor verstandig uithuwelijken en arrangeren.
Als dat praktijk zou zijn, was ik nu nog vrijgezel :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Ik pleit voor verstandig uithuwelijken en arrangeren.
Ik ga er vanuit dat u een grapje maakt.
Zullen we anders vrouwenbesnijdenis en een geit als bruidschat er ook maar bij invoeren?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1819
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

Ik dank Maanenschijn voor het advies, Het is schromelijk te laat voor mijn schoonouders, maar misschien nog net op tijd voor ons ;)

Overigens vind ik het soms hilarisch hoe grapjes hier en daar binnenkomen!
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4135
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Maanenschijn »

Apologeet schreef:
Maanenschijn schreef:
Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Ik pleit voor verstandig uithuwelijken en arrangeren.
Ik ga er vanuit dat u een grapje maakt.
Zullen we anders vrouwenbesnijdenis en een geit als bruidschat er ook maar bij invoeren?
Die besnijdenis hoeft dan weer niet, de geit is prima.

Of een paar kamelen: https://kamelrechner.eu/en/female
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9319
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:De rol van de ouders bij het aangaan van relaties is ook nagenoeg helemaal verdwenen. Niet dat alle ouders genoeg mensenkennis hebben, maar er zullen wel wat zaken voorkomen kunnen worden als ze hun kinderen hier beter in geadviseerd zouden hebben.
Dit is voor de bühne wat roepen.
Plaats reactie