Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
DDD schreef:Dat is wel bijzonder. Jumbo was altijd goedkoper.
Dat is niet mijn ervaring. Met de A merken adverteren ze als ' de goedkoopste ' en dat klopt ook wel. De huis- en budgetmerken zijn duurder dan bij AH. Veel huis - en budgetmerken van AH hebben ongeveer de prijs van de Lidl.

Precies, waar Jumbo zijn ‘goedkoop’ imago vandaan heeft is mij een raadsel. Ze zijn gewoon duur maar hebben blijkbaar een uitstekende marketing strategie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Jumbo heeft verschillende prijzen in de filialen. Zal afhangen van concurrentie in de buurt en seizoensinvloeden.
Een zoon van ons moest eens voor de studentenkring de inkopen regelen voor een weekend. In die plaats was alleen een Jumbo in de buurt. In Gouda had hij met het boodschappenlijstje de prijzen genoteerd in de winkel, maar de filiaalhouder ter plaatse zei meteen al dat zij heel andere prijzen hanteerden.
Het was trouwens in Zeeland, daar zijn de mensen blijkbaar niet zo op de penning.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

diverse producten (fruit met name) hadden exact dezelfde prijs als bij de AH.
De wat luxere producten waren juist bij AH weer wat goedkoper.
Ik snap er niks meer van
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Jumbo heeft verschillende prijzen in de filialen. Zal afhangen van concurrentie in de buurt en seizoensinvloeden.
Een zoon van ons moest eens voor de studentenkring de inkopen regelen voor een weekend. In die plaats was alleen een Jumbo in de buurt. In Gouda had hij met het boodschappenlijstje de prijzen genoteerd in de winkel, maar de filiaalhouder ter plaatse zei meteen al dat zij heel andere prijzen hanteerden.
Het was trouwens in Zeeland, daar zijn de mensen blijkbaar niet zo op de penning.
Het zou zo mijn woonplaats kunnen zijn. Het is hier ook ontzettend duur allemaal, zeker zomers. Maar ja, wij hebben ook alleen maar een Jumbo op het dorp. Jammer dat er nooit een Aldi is gekomen. Dan had je die concurrerende prijs wel gehad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

Aldi is inmiddels ook niet goedkoop meer!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

We zullen er aan moeten wennen dat overal de prijzen flink gestegen zijn.
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Aldi is inmiddels ook niet goedkoop meer!
Klopt, de Lidl ook niet. Denk dat ik daar net zoveel kwijt ben als bij de AH.
Mannetje schreef:We zullen er aan moeten wennen dat overal de prijzen flink gestegen zijn.
Omlaag gaan de prijzen niet meer. Ik vraag mij wel af hoe sommige huishoudens dit kunnen opvangen. Onze salarissen zijn de afgelopen jaren gestegen en daar zit nog steeds groei in. Wij hebben dus de mogelijkheid om te schuiven of te bezuinigen. Anderen daarentegen helemaal niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
Orchidee schreef:Aldi is inmiddels ook niet goedkoop meer!
Klopt, de Lidl ook niet. Denk dat ik daar net zoveel kwijt ben als bij de AH.
Mannetje schreef:We zullen er aan moeten wennen dat overal de prijzen flink gestegen zijn.
Omlaag gaan de prijzen niet meer. Ik vraag mij wel af hoe sommige huishoudens dit kunnen opvangen. Onze salarissen zijn de afgelopen jaren gestegen en daar zit nog steeds groei in. Wij hebben dus de mogelijkheid om te schuiven of te bezuinigen. Anderen daarentegen helemaal niet.

Niet zo pessimistisch. Prijzen gaan wel weer omlaag. Kijk bv naar de energietarieven die zijn meer dan gehalveerd en de trend is voorlopig blijvend dalend. Dat gaat ook invloed hebben op veel andere producten. Bij onze supermarkt zie je al hier en daar producten met bordjes: blijvend in prijs verlaagd.

Verder worden er veel CAO’s afgesloten met verhogingen tussen de 5% en 10% . Het minimumloon en de AOW zijn met zo’n 10% gestegen.

Dus ja de koopkracht is wellicht wat in de min maar voor grote groepen gaat het nog steeds goed. De kwetsbare groep moet gericht beleid op zijn om echte armoede te voorkomen. Die mag volgende winter opnieuw ondersteund worden in de energienota maar dat hebben jij en ik niet nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

De term ' blijvend in prijs verlaagd' zegt mij weinig. De geschiedenis geeft uitgewezen dat prijzen niet gaan dalen. Mensen raken op den duur ' gewend ' aan bepaalde prijzen. Dat weten winkeliers ook. De prijzen gaan niet meer omlaag.

Wij doen nu, als gezin, vrijwilligers werk bij een plaatselijk initiatief voor voedselhulp. Daar komen met regelmaat werkende mensen. Dat was een eyeopener voor onze kinderen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Vandaag de jaarafrekening van Delta gekregen. Vorig jaar € 81 per maand betaald. We krijgen € 288 terug. Binnenkort krijgen we zonnepanelen, benieuwd wat dat doet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mister »

Zeeuw schreef:Vandaag de jaarafrekening van Delta gekregen. Vorig jaar € 81 per maand betaald. We krijgen € 288 terug. Binnenkort krijgen we zonnepanelen, benieuwd wat dat doet.
Dat scheelt uiteraard ook. Minder hoge maandlasten.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:
Zeeuw schreef:Vandaag de jaarafrekening van Delta gekregen. Vorig jaar € 81 per maand betaald. We krijgen € 288 terug. Binnenkort krijgen we zonnepanelen, benieuwd wat dat doet.
Dat scheelt uiteraard ook. Minder hoge maandlasten.
Oh ja, dat zeker. Meer benieuwd wat het absoluut gaat doen. Ik wil er 10 leggen waar volgens mij 7/8 voldoende zou zijn, maar als de mannen van de panelen nu toch het dak opgaan...
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:Vandaag de jaarafrekening van Delta gekregen. Vorig jaar € 81 per maand betaald. We krijgen € 288 terug. Binnenkort krijgen we zonnepanelen, benieuwd wat dat doet.
Gas en elektriciteit? Hoe weinig gebruik je dan per jaar?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Zeeuw schreef:Vandaag de jaarafrekening van Delta gekregen. Vorig jaar € 81 per maand betaald. We krijgen € 288 terug. Binnenkort krijgen we zonnepanelen, benieuwd wat dat doet.
Gas en elektriciteit? Hoe weinig gebruik je dan per jaar?
1209 kwh dal, 1758 normaal en 767 m3 gas.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Nu een weekje ervaring met geïsoleerde spouwmuren. Wij wonen in een hoekhuis en het resultaat is geweldig. Met de eneco app kun je per dag het verbruik met de gemiddelde temperatuur van die dag.
Denk dat ik de beloofde 30-40% besparing echt ga halen. Volgende week komen ze de vloer isoleren.
Denk dat mijn gasverbruik van ongeveer 1800 m3 zal dalen naar ongeveer 1200 m3.

Spouw is geïsoleerd met EPS grafiet parels. Aanbevolen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie