Stijgende energieprijzen en overige inflatie

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Nee, dat is geen vloerverwarming. Ik merkte het verschil in ons vorige huis. Daar hadden we op twee etages houten vloeren en op de 2e verdieping laminaat. Op deze etage was de vloer aanmerkelijk kouder bij het uit bed stappen. Wij hebben o.a. daarom voor ons huidige huis overal voor houten vloeren gekozen. Daarnaast vinden wij het ook veel mooier dan andere vloerbekleding.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Waarom zou een houten vloer vallen onder 'schatten op aarde verzamelen '?
Omdat het meestal toch een reden is om mee te pronken.
Het is kostbaar (blijft kostbaar in onderhoud) ik heb ook ondervonden als ik wat soberder en minder spullen koop of gebruikte (tweedehands) ik meer overhoud om te delen en te geven.
Dat geeft zoveel meer vreugde dan mooie spullen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zita »

Orchidee schreef: 11 mei 2023, 22:08
merel schreef:Waarom zou een houten vloer vallen onder 'schatten op aarde verzamelen '?
Omdat het meestal toch een reden is om mee te pronken.
Het is kostbaar (blijft kostbaar in onderhoud) ik heb ook ondervonden als ik wat soberder en minder spullen koop of gebruikte (tweedehands) ik meer overhoud om te delen en te geven.
Dat geeft zoveel meer vreugde dan mooie spullen.
Ik vraag me nu verschrikt af wat ik mijn houten vloer allemaal ontzeg.
Ik heb 'm in tien jaar één keertje laten schuren en bleken, maar dat was omdat ik de kleur (gekozen door de vorige eigenaars) echt niet mooi vond. Verder stofzuig ik en dweil ik zo nu en dan met een supermarkt-houten-vloeren-schoonmaak-prut. Wat sla ik allemaal over?

Boven ligt laminaat (eveneens van de vorige bewoner). Was het maar hout. Ik zit er zelfs over te denken of ik dat laminaat niet kan schilderen, want ook die kleur is echt niet mijn smaak. Alles eruit en een houten vloer erin vind ik zoveel gedoe voor een verdieping waar ik toch het grootste deel van de tijd mijn ogen dicht heb. De badkamer heb ik destijds ook geschilderd (inclusief tegels), en afgezien van de verf op de tegels onder de douche blijft dat heel aardig zitten.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef: 11 mei 2023, 22:08
merel schreef:Waarom zou een houten vloer vallen onder 'schatten op aarde verzamelen '?
Omdat het meestal toch een reden is om mee te pronken.
Het is kostbaar (blijft kostbaar in onderhoud) ik heb ook ondervonden als ik wat soberder en minder spullen koop of gebruikte (tweedehands) ik meer overhoud om te delen en te geven.
Dat geeft zoveel meer vreugde dan mooie spullen.
Van je woonkamer een toonzaal maken, begrijp ik uit je laatste zin.
Voor mij lijkt het dat huizen vaker met hout bekleed of zelfs helemaal van hout zijn gemaakt. Wel duurzaam en goed voor het milieu?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 11 mei 2023, 22:08
merel schreef:Waarom zou een houten vloer vallen onder 'schatten op aarde verzamelen '?
Omdat het meestal toch een reden is om mee te pronken.
Het is kostbaar (blijft kostbaar in onderhoud) ik heb ook ondervonden als ik wat soberder en minder spullen koop of gebruikte (tweedehands) ik meer overhoud om te delen en te geven.
Dat geeft zoveel meer vreugde dan mooie spullen.
Is het denken dat een ander daar vast mee pronkt niet meer hoogmoedig dan het hebben van een houten vloer?

En qua onderhoud stelt het weinig voor; stofzuigen en wekelijks dweilen en eens in de 15 jaar een keer schuren. Ongeveer hetzelfde tijdspad als dat muren en plafonds weer geschilderd moeten worden. Ook dan moet een kamer leeg.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Ik heb ook een houten vloer. Maar het onderhoud is echt wel veel moeite.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door refo »

Met 'vloer' bedoelen we tegenwoordig datgene waarop je loopt. De echte vloer zit daaronder en is van hout of beton.
Als de vloerbedekking valt onder 'aardse schatten verzamelen', zitten we geen van allen goed.
Die 'echte vloer', maar ook een parketvloer van duurzaam hout gaat eeuwen mee, dit in tegenstelling tot de meeste andere vloersoorten. Dus duurzaam is het zeker.

Het bedekken van zo'n parketvloer vind ik daarom meer vallen onder cultuurbarbarisme.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

DDD schreef: 12 mei 2023, 07:17 Ik heb ook een houten vloer. Maar het onderhoud is echt wel veel moeite.
Welk onderhoud? Het eens in de 15/ 20 jaar schuren? De gemiddelde laminaatvloer haalt deze leeftijd vaak niet eens.
refo schreef: 12 mei 2023, 07:52 Met 'vloer' bedoelen we tegenwoordig datgene waarop je loopt. De echte vloer zit daaronder en is van hout of beton.
Als de vloerbedekking valt onder 'aardse schatten verzamelen', zitten we geen van allen goed.
Die 'echte vloer', maar ook een parketvloer van duurzaam hout gaat eeuwen mee, dit in tegenstelling tot de meeste andere vloersoorten. Dus duurzaam is het zeker.

Het bedekken van zo'n parketvloer vind ik daarom meer vallen onder cultuurbarbarisme.
Mee eens. Een houten vloer is duur, maar ook een investering voor het leven.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

Orchidee schreef: 11 mei 2023, 22:08
merel schreef:Waarom zou een houten vloer vallen onder 'schatten op aarde verzamelen '?
Omdat het meestal toch een reden is om mee te pronken.
Het is kostbaar (blijft kostbaar in onderhoud) ik heb ook ondervonden als ik wat soberder en minder spullen koop of gebruikte (tweedehands) ik meer overhoud om te delen en te geven.
Dat geeft zoveel meer vreugde dan mooie spullen.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, soms zie je woonkamers zoals in een tijdschrift. En ja ik houd ook van netjes en opgeruimd, maar er zijn grenzen.
Al zou ik toch ook geen laminaat over mijn houten vloer leggen. Ik had vlak voor een vakantie iets gepland of een tent in de tuin gezet. Maar dat mag ieder voor zich weten.

Mijn houten vloer krijgt geen onderhoud. Alleen stofzuigen en dweilen. Er wordt op geleefd en dat zie je, maar dat mag met een gezin hé
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 08 mei 2023, 10:54 Het oplossen van de hoge waterstand is in deze regio, ruim onder NAP, niet mogelijk. Iedereen heeft in het dorp water onder het huis. Wij kregen juist te horen dat parels voor ons niet aan te bevelen is vanwege het verschuiven van de parels. Daarom werd geadviseerd om, tijdens een droge periode; juli, augustus en september, iets tegen de vloer te spuiten. Dat isoleert ook beter dan parels
Wij hadden in het vorige huis zo'n extreem dikke pur laag laten aanbrengen. Ik was er blij mee. Zoals in nu in het leven sta (veel milieu bewuster) zou ik er niet zo snel voor kiezen, maar het werkte wel goed :)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Eloesje schreef: 15 mei 2023, 11:29
merel schreef: 08 mei 2023, 10:54 Het oplossen van de hoge waterstand is in deze regio, ruim onder NAP, niet mogelijk. Iedereen heeft in het dorp water onder het huis. Wij kregen juist te horen dat parels voor ons niet aan te bevelen is vanwege het verschuiven van de parels. Daarom werd geadviseerd om, tijdens een droge periode; juli, augustus en september, iets tegen de vloer te spuiten. Dat isoleert ook beter dan parels
Wij hadden in het vorige huis zo'n extreem dikke pur laag laten aanbrengen. Ik was er blij mee. Zoals in nu in het leven sta (veel milieu bewuster) zou ik er niet zo snel voor kiezen, maar het werkte wel goed :)
Pur wordt toch bijna niet meer gebruikt ivm uitwasemen van giftige stoffen?

Onze vrienden hebben een jaren 30 villa met spouwisolatie. Als de wind uit een bepaalde hoek komt worden deze ( plastic) balletjes uit de spouwmuur de tuin in geblazen. Dat schiet ook niet op. Nu gaan ze toch bepaalde kieren dichtmaken. Alleen niet te veel, omdat ook veel houten balken zijn gebruikt en ze bang zijn dat deze gaan rotten als het grondwaterpeil stijgt en het niet meer droogwaait.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

huisman schreef: 03 mei 2023, 19:25
Mannetje schreef: 13 apr 2023, 10:51 Vorige week een jaarcontract afgesloten bij Eneco :) Vandaag even gekeken, stel dat de prijzen nog verder zouden zakken, dan kon ik nog gebruik maken van mijn 14 dagen bedenktijd. Maar nee, de prijzen zitten alweer boven prijsplafond. Afijn, een jaartje even geen zorgen meer over energieprijzen.

Goed, het is nog ruim 1,5 keer zoveel als voor de Russische inval, maar het is veel minder dan de piek.

Net een jaarcontract afgesloten. Gas €1.44 Elec. €0.39 en €0.36 . Prijs vast tot 26/5/2024.
Omdat ik een jaarcontact had afgesloten voor 1 juni ben ik boetevrij naar alweer een nieuw jaarcontract gestapt.
Gas € 1.22 Elec €0.36 en 0.32 Prijs vast tot 26/6/2024.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bruna »

huisman schreef: 02 jun 2023, 13:17
huisman schreef: 03 mei 2023, 19:25
Mannetje schreef: 13 apr 2023, 10:51 Vorige week een jaarcontract afgesloten bij Eneco :) Vandaag even gekeken, stel dat de prijzen nog verder zouden zakken, dan kon ik nog gebruik maken van mijn 14 dagen bedenktijd. Maar nee, de prijzen zitten alweer boven prijsplafond. Afijn, een jaartje even geen zorgen meer over energieprijzen.

Goed, het is nog ruim 1,5 keer zoveel als voor de Russische inval, maar het is veel minder dan de piek.

Net een jaarcontract afgesloten. Gas €1.44 Elec. €0.39 en €0.36 . Prijs vast tot 26/5/2024.
Omdat ik een jaarcontact had afgesloten voor 1 juni ben ik boetevrij naar alweer een nieuw jaarcontract gestapt.
Gas € 1.22 Elec €0.36 en 0.32 Prijs vast tot 26/6/2024.
als je een jaarcontract afgesloten hebt voor 1 juni kun je boetevrij overstappen? Of moest dat overstappen voor 1 juni?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Bruna schreef: 02 jun 2023, 14:00
huisman schreef: 02 jun 2023, 13:17
huisman schreef: 03 mei 2023, 19:25
Mannetje schreef: 13 apr 2023, 10:51 Vorige week een jaarcontract afgesloten bij Eneco :) Vandaag even gekeken, stel dat de prijzen nog verder zouden zakken, dan kon ik nog gebruik maken van mijn 14 dagen bedenktijd. Maar nee, de prijzen zitten alweer boven prijsplafond. Afijn, een jaartje even geen zorgen meer over energieprijzen.

Goed, het is nog ruim 1,5 keer zoveel als voor de Russische inval, maar het is veel minder dan de piek.

Net een jaarcontract afgesloten. Gas €1.44 Elec. €0.39 en €0.36 . Prijs vast tot 26/5/2024.
Omdat ik een jaarcontact had afgesloten voor 1 juni ben ik boetevrij naar alweer een nieuw jaarcontract gestapt.
Gas € 1.22 Elec €0.36 en 0.32 Prijs vast tot 26/6/2024.
als je een jaarcontract afgesloten hebt voor 1 juni kun je boetevrij overstappen? Of moest dat overstappen voor 1 juni?
Contract moet voor 1 juni zijn afgesloten. Kan dus ook nu nog. Het is trouwens geen boete of een lage boete. Dat ligt aan de leverancier. Contracten na 1 juni hebben een forse verplichte boete.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Valcke »

huisman schreef: 02 jun 2023, 13:17Omdat ik een jaarcontact had afgesloten voor 1 juni ben ik boetevrij naar alweer een nieuw jaarcontract gestapt.
Gas € 1.22 Elec €0.36 en 0.32 Prijs vast tot 26/6/2024.
Ik heb vandaag gekozen voor 3 jaar gas vast (variabele kosten € 1.24/m3, Eneco).
Voor stroom ben ik netto terugleveraar, dan is vastzetten niet zo belangrijk.
Contracten na 1 juni hebben een forse verplichte boete.
Dat geldt alleen wanneer je opzegt bij gedaalde tarieven.
Wanneer de tarieven gelijk of gestegen zijn, is opzegging gratis.
Dat kan wel van belang zijn, bv. wanneer je tamelijk onverwachts zou moeten verhuizen.
Plaats reactie