Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Ik weet niet wat bij jou allemaal onder de weekboodschappen valt.
Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.

Stond vorige week een artikel in het RD over het duurder worden van de boodschappen. Waar je ergens in 2021 €100,- betaalde kost dezelfde kar met boodschappen nu €140,- .
Onze supermarkt heeft nu aardappelen in de aanbieding. Een zak van 4 kilo. Die bestond voor de inflatiegolf niet. Waren altijd zakken van 5 kilo.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door CvdW »

@huisman herkenbaar, prijzen zijn iets gestegen en de hoeveelheid is verminderd.
Voorbeeld: blikboterhamworst bij de Jumbo was eerst 1,50 euro voor 150 gram. Nu is het 2,00 euro voor 100 gram. Het smaakt altijd met een augurk op een verjaardagsfeestje of op de boterham.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Dan is € 200 toch niet zoveel met 6 personen? Wij geven meer uit, voor minder mensen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Dan is € 200 toch niet zoveel met 6 personen? Wij geven meer uit, voor minder mensen.
Het gaat om de stijging niet om het absolute getal. Wij geven nu €175,- per week aan boodschappen uit voor ons tweeën.
Toen we nog met 8 waren was het ongeveer hetzelfde bedrag. Is wel 12 jaar geleden. Elke keer als een kind uitvloog merkten we er weinig van in de kosten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Dan is € 200 toch niet zoveel met 6 personen? Wij geven meer uit, voor minder mensen.
Dat klopt, dat hoor ik van meer mensen. Het betreft alleen wel een stijging van 33% tov 2 jaar geleden.
Ik heb leren bezuinigen toen wij 4 kinderen op de opvang hadden en daar mijn netto salaris heenging. In die jaren leefden wij eigenlijk van 1 salaris.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Het gaat om de stijging niet om het absolute getal. Wij geven nu €175,- per week aan boodschappen uit voor ons tweeën.
Toen we nog met 8 waren was het ongeveer hetzelfde bedrag. Is wel 12 jaar geleden. Elke keer als een kind uitvloog merkten we er weinig van in de kosten.
Het gaat inderdaad om het deel van het inkomen dat je uitgeeft aan boodschappen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Ik weet niet wat bij jou allemaal onder de weekboodschappen valt.
Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Maar ook de acties vind ik tegenvallen. Kocht eerder veel meer dingen in bijv de bonus die ik echt gebruikte. Nu staan er vaak dingen in mijn persoonlijke bonus die ik eigenlijk bijna niet koop omdat het naar verhouding duur is. Of er zo vaak in staat dat je een voorraad zou hebben waar je u tegen zegt.
Behalve de pindakaas dan ;) . Buiten bonus een grote calve pot van 500 gr bijna 6 euro (met stukjes). In de bonus nog duur. Maar wel iets goedkoper. Helaas krijg ik mijn huisgenoten niet aan een goedkoper "merk". Zalm staat er nog maar zelden op. Of een hele kip....
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Gisteren de weekboodschappen gehaald. Het kost mij echt moeite om rond de €200,00 te blijven. Echt bizar dit. Voor corona was het een dure week als ik op €150 uitkwam.
Ik weet niet wat bij jou allemaal onder de weekboodschappen valt.
Alles; fruit, groente, zuivel, vlees, eieren, meel, limonade, koek, wasmiddel, schoonmaakspullen, tandpasta etc. Gewoon alle producten die je wekelijks gebruikt.
Maar ook de acties vind ik tegenvallen. Kocht eerder veel meer dingen in bijv de bonus die ik echt gebruikte. Nu staan er vaak dingen in mijn persoonlijke bonus die ik eigenlijk bijna niet koop omdat het naar verhouding duur is. Of er zo vaak in staat dat je een voorraad zou hebben waar je u tegen zegt.
Behalve de pindakaas dan ;) . Buiten bonus een grote calve pot van 500 gr bijna 6 euro (met stukjes). In de bonus nog duur. Maar wel iets goedkoper. Helaas krijg ik mijn huisgenoten niet aan een goedkoper "merk". Zalm staat er nog maar zelden op. Of een hele kip....
Deze week is een hele kip in de bonus, trouwens nog steeds duur €11,00 i.p.v. €14,00. Calvé kopen wij niet meer i.v.m. palmolie. het wordt wel veel minder gegeten. Calvé blijft lekkerder.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

vlees bestel ik al tijden bij puurvers.nl
Stukken goedkoper dan de supermarkt of lokale slager
En topkwaliteit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Bertiel schreef:vlees bestel ik al tijden bij puurvers.nl
Stukken goedkoper dan de supermarkt of lokale slager
En topkwaliteit
Even een korte blijk op de site geworpen en goedkoper is het zeer zeker niet. Het kost net zoveel als in de supermarkt of het is duurder. Een kg sukadelappen bv. kost 15,50 en bij de AH 12,84.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

kippenvlees is sowieso goedkoper
en de sucade lappen, moet je het wel met greenfields vergelijken qua vlees
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Deze week is een hele kip in de bonus, trouwens nog steeds duur €11,00 i.p.v. €14,00. Calvé kopen wij niet meer i.v.m. palmolie. het wordt wel veel minder gegeten. Calvé blijft lekkerder.
Je kunt natuurlijk altijd nog naar Dirk of naar Hoogvliet. Die zijn goedkoper dan Albert Heijn.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef:kippenvlees is sowieso goedkoper
en de sucade lappen, moet je het wel met greenfields vergelijken qua vlees
En beter voor milieu en klimaat.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Bertiel schreef:kippenvlees is sowieso goedkoper
en de sucade lappen, moet je het wel met greenfields vergelijken qua vlees
En beter voor milieu en klimaat.
Is dat zo? Op welke manier? Rundvlees is toch sowieso niet goed voor het klimaat?
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Deze week is een hele kip in de bonus, trouwens nog steeds duur €11,00 i.p.v. €14,00. Calvé kopen wij niet meer i.v.m. palmolie. het wordt wel veel minder gegeten. Calvé blijft lekkerder.
Je kunt natuurlijk altijd nog naar Dirk of naar Hoogvliet. Die zijn goedkoper dan Albert Heijn.
Beide winkels zijn niet bij ons in de buurt. Is het daadwerkelijk zo dat deze winkels goedkoper zijn of gaat het dan vooral om A merken? Ik zie bv nat de prijzen van bv Lidl niet zoveel verschillen met de prijzen van het huismerk van AH
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Lilian1975 »

Ik heb het een poosje met een prijsvergelijking app in de gaten gehouden. Het verschil viel tegen. Soms leek iets stuk goedkoper. Maar dan had je vaak gewoon minder qua inhoud. En ook koop ik niet altijd A merken. Dan zijn soms de prijsfavorieten zelfs goedkoper dan bij Dirk bijv. En inderdaad. Je hebt altijd producten die goedkoper zijn dan bij AH. Maar tegelijkertijd ook producten die bij AH goedkoper waren. Eind van de streep was het verschil nihil. Zeker als vaste klant pak je toch vaak de bonussen of de 35 procent korting mee. Dat maakt het verschil gewoon stuk kleiner. Booitt vergeleken met Lidl. Daar zou ik met auto heen moeten. Maakt het gelijk al duurder ;)
Plaats reactie