De kerk en de gekleurde medemens

TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef: Daarnaast zijn er gradaties. Je hebt volbloed racisten, maar ook oprechte mensen die vanuit hun opvoeding en millieu een beperkt aantal racistische vooroordelen hebben meegekregen.
Dat laatste is helaas waar, er is veel racisme waar een oprechte overtuiging achter zit. Dat maakt die overtuiging niet waar, integendeel, maar om die mensen nu meteen als Christen af te schrijven vind ik 3 stappen te ver. Deze mensen zien het verkeerde niet en zijn overtuigt van hun vooroordeel.

Of was Luther ook geen christen vanwege zijn antisemitisme?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Wim Anker »

Wat deugen we allemaal weer zeg.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door MGG »

De definitie van racisme is subjectief, waardoor het onmogelijk is om te stellen racisme = geen Christen zijn. Gaan wij nu met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook christenen uit de voc tijd veroordelen?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

Geytenbeekje schreef:Wanneer ben je een racist en wanneer niet?
Racisme is een houding van systematische vijandigheid of minachting voor bepaalde personen of groepen van personen op basis van hun nationaliteit, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afkomst.
Je zou kunnen zeggen dat ‘systematisch’, ‘vijandigheid’ en ‘minachting’ subjectieve begrippen zijn, maar ik neig er wel naar dat je deze houding niet bij christenen zou verwachten.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

Wim Anker schreef:Wat deugen we allemaal weer zeg.
Was dat maar waar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door GerefGemeente-lid »

TSD schreef:Of was Luther ook geen christen vanwege zijn antisemitisme?
Wij zijn bedelaars, dat is waar!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door KDD »

Ben je een racist as je een hekel heb aan de ras waar je zelf bij hoort?
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door DDD »

Dat kan heel goed.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Geytenbeekje »

KDD schreef:Ben je een racist as je een hekel heb aan de ras waar je zelf bij hoort?
Waarom zou je een hekel hebben aan je eigen ras?
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door DDD »

Waarom zou je een hekel hebben aan jezelf? Er zijn allerlei bijzonderheden aan mensen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Apologeet schreef:(...) Duitsers uit de oorlog.
Hoe zijn dergelijke principes en gedachtengoed te rijmen met het evangelie?
Er waren in die tijd Duitse soldaten die het echt niet met Hitler eens waren, maar toch dienstplichtig waren. En dat geld ook voor Russische soldaten in de Oekraine. Niet iedereen is dan zo'n held om zich dan maar uit principe als deserteur te laten fusileren.

Ik zou er dus niet zomaar zo'n zwaar algemeen oordeel over kunnen uitspreken. Ik ga er vanuit dat er Nicodemussen onder waren.
Maar de meeste Duitsers stonden achter Hitler, dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit meer vertrouw, in het grote plaatje dan. De hele geschiedenis door leken Duitsers een trouwe bondgenoot, maar waren ze het niet.

Ook is Duitsland economisch gezien het machtigste land van de EU.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef:De definitie van racisme is subjectief, waardoor het onmogelijk is om te stellen racisme = geen Christen zijn. Gaan wij nu met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook christenen uit de voc tijd veroordelen?
Inderdaad ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Maar de meeste Duitsers stonden achter Hitler
Dat ben ik dus niet met je eens. Er was een significant gedeelte dat volledig achter Hitler stond, maar een nog significanter deel waren meelopers die zich gewoon aanpasten. Net als in Nederland: je had het verzet (waar we nu de meeste heldhaftige kinderboekjes over lezen), maar het grootste gedeelte stond gewoon aan de zijlijn en keek toe dat de Joden werden weggevoerd.
HersteldHervormd schreef:dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit meer vertrouw
Dan doe je er goed aan om de algehele mensheid niet meer te vertrouwen, aangezien dit niet iets specifiek van Duitsers is. In voormalig Joegoslavië leefden buren van verschillende etnische achtergronden vriendschappelijk samen. Maar toen de oorlog begon sloegen de bevriende buren elkaar letterlijk de hersenen in. Dit bevestigd wat de bijbel zegt over onze natuur, dat we geneigd zijn God en onze naaste te haten. Er hoeft maar een oorlog te komen en de algemene genade ingehouden te worden, en we doen in Nederland hetzelfde met elkaar. Of we knijpen een oogje toe om niet in de problemen te komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:De definitie van racisme is subjectief, waardoor het onmogelijk is om te stellen racisme = geen Christen zijn. Gaan wij nu met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook christenen uit de voc tijd veroordelen?
Inderdaad ja.
Dat niet, maar je hoeft ook niet te verzwijgen dat je er met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook met andere gevoelens naar kijkt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:Dat niet, maar je hoeft ook niet te verzwijgen dat je er met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook met andere gevoelens naar kijkt.
Dat ben ik met je eens. We dienen afstand te nemen van zaken die fout waren in het verleden. En als ik het boek van Anton de Kom (1898-1945) lees over de slavernij in Suriname, zijn er bewust gruwelijke daden gepleegd door Nederland(ers) in Suriname.

Maar ik protesteer als we vanuit de woke-hysterie beelden van VOC voormannen moeten gaan omverhalen, straatnamen moeten gaan aanpassen etcetera. Dat gaat mij veel te ver.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie