Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Henk J »

refo schreef: De Statenvertalers werden destijds aangewezen op grond van hun 'enorme expertise'. Waarom is het nu zo vermeldenswaard dat zo iemand gaat meewerken? Hebben die andere lieden die expertise dan niet?
En dat is dus niet helemaal waar. Heb recent het boekje van dr. P. de Vries gelezen over het ontstaan van de Statenvertaling en daarin staat dat men bewust koos voor dominees als vertalers en niet voor professoren of hoogleraren. Men hoopte er met die keuze voor te zorgen dat de vertaling dichter bij het kerkvolk kwam te staan. Overigens is er later alsnog een hoogleraar (Walaeus) aangesloten bij het werk, ter vervanging van een overleden predikant.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Charles schreef:
Erskinees schreef:De GBS start toch een project om woorden in de SV te vervangen door een hedendaags synoniem. Opmerkelijk aangezien men hier eerst niet aan wilde meewerken. Het is te verwachten dat de GG synode hier ook in zal meegaan aangezien er vorige synode een commissie gevormd is om na te denken over de verstaanbaarheid van de SV. Deze zou deze synode weer rapporteren. Dat zou betekenen dat de GG dus niet zelf een revisie of herziening oppakt, maar dat de GBS een project start.
Te laat.
Dat weet ik niet zo net. Je ziet dat de BMU ook best breed gebruikt wordt, ook in gemeenten waarin je dat niet zou verwachten.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Charles »

Dat is waar. Zag pas nog voor me in de kerk (waar ze niet afwijzend tegenover HSV staan) een jongere met de BMU zitten. Ook één van mn pubers leest deze helemaal door terwijl we thuis de HSV gebruiken.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

Klopt, wij gebruiken ook alles door elkaar. Dat komt ook omdat de jeugd deze vaak van school of bijv. grootouders krijgt. Door de heldere uitleg en de plaatjes is het daarmee voor sommigen weer aantrekkelijker dan een HSV met puur alleen de bijbeltekst. Ik zie dat met de GBS revisie echter niet zo snel gebeuren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Posthoorn »

GBS is ook met een studiebijbel bezig.
Ik ben verder heel blij met het voornemen. Ik hoop zó dat ze ook worden als 'mitsgaders' en 'overmits' gaan vervangen. En 'als' in de betekenis van 'toen'.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:Hoppa, het oordeel is alweer geveld. En feiten worden gewoon ontkend.
Wie kaatst... Geen fijnzinnige actie van je, Hendrikus. Toon eens wat meer grootheid van geest.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

Posthoorn schreef:GBS is ook met een studiebijbel bezig.
Ik ben verder heel blij met het voornemen. Ik hoop zó dat ze ook worden als 'mitsgaders' en 'overmits' gaan vervangen. En 'als' in de betekenis van 'toen'.
Er gaat ook naar zinsopbouw en naamvallen gekeken worden, MAAR ook zal gekeken worden dat aan het zogenoemde taalkleed geen afbreuk word gedaan. En ook vanwege dat taalkleed zal iemand uit de GGiN hierbij betrokken worden
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door mulder »

Posthoorn schreef:GBS is ook met een studiebijbel bezig.
Ik ben verder heel blij met het voornemen. Ik hoop zó dat ze ook worden als 'mitsgaders' en 'overmits' gaan vervangen. En 'als' in de betekenis van 'toen'.
met alle respect denk ik niet dat dit een revisie wordt waar de GG op zit te wachten. dat de Ggin zo snel mee wil doen geeft wel aan dat dit geen grote herziening wordt. Ik kan me dat niet voorstellen. ik heb de Ggin en Gbs van harte lief maar als ik zie hoe gevoelig dit al in de eigen gemeente ligt geloof ik niet dat je hele grote verwachtingen van dit project moet hebben. Dat neemt niet weg dat dit een zeer goede ontwikkeling is.

Alleen of deze wijzigingen ook hetgeen is dat de Hhk en Gg nodig hebben? Ik denk dat het daar te beperkt voor wordt gezien de achterban van de Gbs
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:GBS is ook met een studiebijbel bezig.
Ik ben verder heel blij met het voornemen. Ik hoop zó dat ze ook worden als 'mitsgaders' en 'overmits' gaan vervangen. En 'als' in de betekenis van 'toen'.
Er gaat ook naar zinsopbouw en naamvallen gekeken worden, MAAR ook zal gekeken worden dat aan het zogenoemde taalkleed geen afbreuk word gedaan. En ook vanwege dat taalkleed zal iemand uit de GGiN hierbij betrokken worden
Het zal een hele klus zijn, zoeken-en-vervangen is geen optie. Hoe lang zou zoiets kunnen duren? Moet ik denken aan een project wat jaren duurt?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bevindelijk »

Ararat schreef:
Piet Puk schreef:
Posthoorn schreef:GBS is ook met een studiebijbel bezig.
Ik ben verder heel blij met het voornemen. Ik hoop zó dat ze ook worden als 'mitsgaders' en 'overmits' gaan vervangen. En 'als' in de betekenis van 'toen'.
Er gaat ook naar zinsopbouw en naamvallen gekeken worden, MAAR ook zal gekeken worden dat aan het zogenoemde taalkleed geen afbreuk word gedaan. En ook vanwege dat taalkleed zal iemand uit de GGiN hierbij betrokken worden
Het zal een hele klus zijn, zoeken-en-vervangen is geen optie. Hoe lang zou zoiets kunnen duren? Moet ik denken aan een project wat jaren duurt?
Ze spreken over een proefdruk in september .....
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

Lastig. Vederen wordt veren.

Maar wat moet de komende generatie dan nog met Ps 68: 7: "Gelijk het goud dat op haar veed'ren zit.
:langue



Maar serieus, mooi dat ze een eerste hele kleine stap zetten. Daarmee wordt het taalprobleem erkent.
Al ben ik ook bang dat het een te kleine stap zal zijn en men eigenlijk al te laat is voor een herziening die breed opgepakt wordt.
De huidige jongeren zijn al massaal overgegaan op de HSV.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef:Lastig. Vederen wordt veren.

Maar wat moet de komende generatie dan nog met Ps 68: 7: "Gelijk het goud dat op haar veed'ren zit.
:langue
Dat heb je nu toch ook met gemeenten die de HSV gebruiken?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Delftenaar »

Bezorgd schreef:Lastig. Vederen wordt veren.

Maar wat moet de komende generatie dan nog met Ps 68: 7: "Gelijk het goud dat op haar veed'ren zit.
:langue
Overgaan naar de berijming uit 1973?

:bombe :fuite
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Piet Puk »

Bevindelijk schreef:
Ararat schreef: Het zal een hele klus zijn, zoeken-en-vervangen is geen optie. Hoe lang zou zoiets kunnen duren? Moet ik denken aan een project wat jaren duurt?
Ze spreken over een proefdruk in september .....
Die proefdruk zijn volgens mij enkele hoofdstukken die al vertaald zijn. Deze zijn bedoeld om te laten zien dat er uiterst voorzichtig met het vertalen om word gegaan en degenen die huiverig er voor zijn dat er een nieuwe vertaling komt te overtuigen. Volgens mij word het uiteindelijke resultaat een project van jaren
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:
Bezorgd schreef:Lastig. Vederen wordt veren.

Maar wat moet de komende generatie dan nog met Ps 68: 7: "Gelijk het goud dat op haar veed'ren zit.
:langue
Overgaan naar de berijming uit 1973?

:bombe :fuite
Deze combi van icoontjes kloppen niet. Je kunt niet weg als de bom is ontploft, als je er zo dichtbij staat. :huhu
Plaats reactie