Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik denk overigens niet dat het schriftgezag in de linkerflank minder is. Integendeel. Maar dat hangt er wel vanaf op welke onderwerpen je zoekt.
Die stokpaardjes van jouw nemen wel de gestalte aan van een Arabische volbloed. :D
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik denk overigens niet dat het schriftgezag in de linkerflank minder is. Integendeel. Maar dat hangt er wel vanaf op welke onderwerpen je zoekt.
Die stokpaardjes van jouw nemen wel de gestalte aan van een Arabische volbloed. :D
De taalfouten van jou eveneens.
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ambtenaar »

Wat gaat zo'n schriftgezagsecretaris eigenlijk doen?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik beschouw het dan maar als eerbiedwaardige stokpaarden.

Zich verdiepen in het Schriftgezag en daarover publiceren en publicaties coördineren.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Waar het in de GG aan ontbreekt, is niet zozeer gebrek aan inzicht in de gemeenteleden (dat misschien ook) maar vooral aan denkkracht om een zinnige bijdrage aan het gesprek hierover te leveren. Een boekje van het niveau van de boekjes van dr. B. Loonstra ontbreekt. Dat lijkt mij veel belangrijker dan metingen doen over sociologische ontwikkelingen. Daar is geen academisch gevormd theoloog voor nodig. Dat kan ook heel goed met een promotie-onderzoek van een godsdienstsocioloog uitgevogeld worden. Dat kost dan in ieder geval geen collectegeld.
Ik hoop dat de GG geen boekjes krijgt met dezelfde inhoud als bij dr. Loonstra. Verder moet ik de GG'er die geen moeite heeft met de vrouw in het ambt nog tegenkomen, maar ik realiseer me dat ik op de Veluwe zit.
Inderdaad is het gevaar van zulke onderzoeken wel dat we Schriftgezag gaan leggen over onderwerpen waarin een zekere vrijheid nodig is.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

De boekjes van dr. Loonstra zijn er al. Maar wellicht is er een ander zinnig perspectief mogelijk, dat ook orthodox is. Daar zou ik wel benieuwd naar zijn. Op dit moment zijn er nauwelijks betrouwbare boeken op dat onderwerp, afgezien van van de publicaties van dr. Loonstra en dr. P. de Vries. Niet dat die het samen eens zijn, maar dat vind ik zo ongeveer de bandbreedte van zinnige orthodox-gereformeerde theologie, hoewel ik persoonlijk de boeken van dr. P. de Vries hierover niet echt waardevol vind. Ze zijn in ieder geval bedoeld als een poging tot een zinnige bijdrage aan het gesprek over hermeneutiek en Schriftgezag.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/1009463-gg-sy ... afgesloten

Ds. G.W.S. Mulder treedt op termijn toe tot de redactie van de Saambinder. Een goede keuze!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:De boekjes van dr. Loonstra zijn er al. Maar wellicht is er een ander zinnig perspectief mogelijk, dat ook orthodox is. Daar zou ik wel benieuwd naar zijn. Op dit moment zijn er nauwelijks betrouwbare boeken op dat onderwerp, afgezien van van de publicaties van dr. Loonstra en dr. P. de Vries. Niet dat die het samen eens zijn, maar dat vind ik zo ongeveer de bandbreedte van zinnige orthodox-gereformeerde theologie, hoewel ik persoonlijk de boeken van dr. P. de Vries hierover niet echt waardevol vind. Ze zijn in ieder geval bedoeld als een poging tot een zinnige bijdrage aan het gesprek over hermeneutiek en Schriftgezag.
Zegt meer over jou dan over dr de Vries. Wanneer ben je jarig? Geef ik je een spiegel cadeau :huhu
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik denk overigens niet dat het schriftgezag in de linkerflank minder is. Integendeel. Maar dat hangt er wel vanaf op welke onderwerpen je zoekt.

Als het onderzoek zich richt op het aanvaarden van de wettige overheid naar de norm van de heilige Schrift, dan krijg je een andere uitkomst als dat je gaat vragen naar de interpretatie van het onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding.

Ik vind zulk onderzoek weinig nuttig. De antwoorden zijn al wel te bedenken. Een steeds groeiend deel van de leden heeft geen bezwaar tegen vrouwelijke ambtsdragers, maar die leden vertrekken relatief vaak naar andere kerkverbanden. Een groot deel van de jongere leden heeft geen problemen met homoseksualiteit, of althans niet om bijbelse gronden. En zo nog wat van die dingen.

Waar het in de GG aan ontbreekt, is niet zozeer gebrek aan inzicht in de gemeenteleden (dat misschien ook) maar vooral aan denkkracht om een zinnige bijdrage aan het gesprek hierover te leveren. Een boekje van het niveau van de boekjes van dr. B. Loonstra ontbreekt. Dat lijkt mij veel belangrijker dan metingen doen over sociologische ontwikkelingen. Daar is geen academisch gevormd theoloog voor nodig. Dat kan ook heel goed met een promotie-onderzoek van een godsdienstsocioloog uitgevogeld worden. Dat kost dan in ieder geval geen collectegeld.
De boekjes van dr. B. Loonstra hebben niveau? In ieder geval niet over het onderwerp Schriftgezag. Ik wens geen kerkverband de denkkracht van dr. B. Loonstra toe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009463-gg-sy ... afgesloten

Ds. G.W.S. Mulder treedt op termijn toe tot de redactie van de Saambinder. Een goede keuze!
Jammer dat de koning geen tijd vrijmaakt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009463-gg-sy ... afgesloten

Ds. G.W.S. Mulder treedt op termijn toe tot de redactie van de Saambinder. Een goede keuze!
Jammer dat de koning geen tijd vrijmaakt.
??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef:
DDD schreef: Waar het in de GG aan ontbreekt, is niet zozeer gebrek aan inzicht in de gemeenteleden (dat misschien ook) maar vooral aan denkkracht om een zinnige bijdrage aan het gesprek hierover te leveren. Een boekje van het niveau van de boekjes van dr. B. Loonstra ontbreekt. Dat lijkt mij veel belangrijker dan metingen doen over sociologische ontwikkelingen. Daar is geen academisch gevormd theoloog voor nodig. Dat kan ook heel goed met een promotie-onderzoek van een godsdienstsocioloog uitgevogeld worden. Dat kost dan in ieder geval geen collectegeld.
Ik hoop dat de GG geen boekjes krijgt met dezelfde inhoud als bij dr. Loonstra. Verder moet ik de GG'er die geen moeite heeft met de vrouw in het ambt nog tegenkomen, maar ik realiseer me dat ik op de Veluwe zit.
Inderdaad is het gevaar van zulke onderzoeken wel dat we Schriftgezag gaan leggen over onderwerpen waarin een zekere vrijheid nodig is.
Ik sluit me aan bij die hoop. Ik ken ook geen GG-er die geen moeite heeft met de vrouw in het ambt, los van een enkele bekende rand GG-er alhier. Die neem ik niet als maatstaf voor het kerkverband en in dezen ook absoluut niet serieus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Kennelijk komt de dominee uit de buurplaats dit wel op catechisatie tegen. Dus het zegt een hoop over jou, maar niet zoveel over mijn kennis van de feiten. Overigens noemden verschillende predikanten dit ook al in de eerste synodebehandeling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Er zijn ambtsdragers binnen de GG die geen moeite hebben met een vrouwelijke predikant. Openbaar ga ik me daar niet over uitwijden. Maar het is een feit.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009463-gg-sy ... afgesloten

Ds. G.W.S. Mulder treedt op termijn toe tot de redactie van de Saambinder. Een goede keuze!
Een goede keuze voor hem als persoonlijkheid ja, maar dit meedelen in een vergadering waarin ook wordt gerept over burn-outs bij predikanten....dat geeft me wat te denken. Deze dominee heeft een grote gemeente, zit in het hoofdbestuur van de SGP, is bij mijn weten voorzitter van het zendingsdeputaatschap. En last but bepaald not least: man en vader.

Heel fijn dat we predikanten hebben met brede schouders en veel draagkracht, maar laten we er zuinig op zijn.
Plaats reactie