Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

pierre27 schreef:
Job schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Vooralsnog is het maar een slechte afspiegeling van de betrokken gemeenten. Daarmee zeg ik verder niets over de personen.
Klopt redelijk, de zogenoemde beruchte linkerflank is miniem aanwezig in dit gezelschap
Wie spreekt of spreken er over een beruchte flank? Of is dat alleen een benaming namens jezelf?
Dat is vooralsnog een benaming namens mezelf. Op den duur ben ik gaan geloven dat die flank er is.
Hey, misschien dan beter om het niet als "de zogenoemde" beruchte flank te benoemen, dat veronderstelt dat er stelselmatig of regelmatig zo over gesproken wordt. Ik hoop van harte dat dat niet zo is, net als dat omgekeerd niet mag.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Jongere »

Emma de Jong schreef:Ik zie veel nieuwe afgevaardigden. Wie zijn er niet meer afgevaardigd? Ik zie in elk geval S. Bosman, die vele keren in het moderamen zat.
B. Agteresch valt mij op (curator en in het verleden telkens afgevaardigd); nu is ouderling Groenendijk uit dezelfde gemeente afgevaardigd.
En ds. Van Aalst wordt dus al vanaf deze synode gemist.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door CvdW »

Bezorgd schreef:Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
Juist en dit soort vergaderingen zijn niet belangrijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Ik denk dat mannen als Baan, IJsselstein en Zondag niet intelligent genoeg zijn voor dit soort belangrijke vergaderingen.
Dat is natuurlijk wat flauw. Ook de ds-en Achteresch, de Heer, van Nieuw Amerongen zijn universitair geschoolde predikanten. En die zie ik er wel weer tussen staan.

Goedkoop scoren, zo'n opmerking. En ja, het predikantenkorps van de GG bestaat uit mannen van het gewone volk. Daar moeten we ineens niet meer van maken.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ambtenaar »

Jullie Gereformeerde Gemeente-mensjes maken je werkelijk druk om van alles en nog wat. Kan me niet herinneren dat in mijn omgeving ooit een gesprek is gevoerd over de leden van de synode van de NHK of de PKN.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

Eens het was een beetje cynisch. Maar valt me wel op.
Mannen die met de hun geschonken gaven breed (in de wereldwijde kerk) gewaardeerd en ingezet worden, maar waarvan geen gebruik gemaakt wordt in eigen kerkverband, is opvallend.
In het verleden zag je dat meer bv ook rond ds Harinck
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Emma de Jong »

Bezorgd schreef:Eens het was een beetje cynisch. Maar valt me wel op.
Mannen die met de hun geschonken gaven breed (in de wereldwijde kerk) gewaardeerd en ingezet worden, maar waarvan geen gebruik gemaakt wordt in eigen kerkverband, is opvallend.
In het verleden zag je dat meer bv ook rond ds Harinck
Het opleidingsniveau van afgevaardigden verandert wel. Steeds meer afgevaardigden hebben universiteit gedaan. Ook bijv. ds. G.W.S. Mulder. Ik denk dat het verschil met ds. Baan, ds. IJsselstein en ds. Zondag is dat die vooral in een flank zitten en daardoor niet zo samenbindend kunnen zijn.

Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:Jullie Gereformeerde Gemeente-mensjes.
Leukerd. Al heb je best gelijk. In de GG kijkt men helaas teveel naar beneden. Alsof de afgevaardigden er toe doen. Mensmiddelpuntig wordt dat genoemd. Daar zijn die GG-mensjes best goed in. ;)

Volgende week hebben we het weer druk met beroepingswerkanalyses. Zo is er altijd wat.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

Emma de Jong schreef: Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Op een synode zou iedere flank vertegenwoordigd moeten zijn.

Ds. De Heer, ds. Van Nieuw Amerongen en bepaalde ouderlingen kun je toch wel zien als rechterflankers, of ben ik mis?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Louis2 »

Af en toe is zijn kerken net voetbalclubs in de gereformeerde gezindte.
Allen ben je niet voor Ajax of Feyenoord, maar voor de Gergem of Hervormd...
Synodes en beroepingswerken zijn de wedstrijden en toernooien...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:Jullie Gereformeerde Gemeente-mensjes maken je werkelijk druk om van alles en nog wat. Kan me niet herinneren dat in mijn omgeving ooit een gesprek is gevoerd over de leden van de synode van de NHK of de PKN.

Ze gaan aardig op CGK'ers lijken. Wij telden en wogen de afgevaardigden ook altijd. Ik ben daar al lange tijd mee gestopt.

Obelix zei het al. Rare jongens die ........(GG'ers)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
Emma de Jong schreef: Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Op een synode zou iedere flank vertegenwoordigd moeten zijn.

Ds. De Heer, ds. Van Nieuw Amerongen en bepaalde ouderlingen kun je toch wel zien als rechterflankers, of ben ik mis?
Dat is tegenwoordig ook gewoon midden.
Er zijn 20 afgevaardigde dominees, dus je mag verwachten dat alle geluiden gehoord worden tijdens de vergaderingen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Mistig »

Ik moet juist zeggen dat deze afvaardiging (ten opzichte van de vorige keer) mij nu alles meevalt.
Toen werden namens de PS Zuid-West alleen predikanten uit de rechterflank afgevaardigd. Daar is het midden nu bijgekomen.
Het is nog niet de volle breedte, maar laten we onze zegeningen tellen.

Verder viel het me op dat er veel nieuwe leden van de synode bij zijn. Dat is ook winst wat mij betreft.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:
Emma de Jong schreef: Als juist de flanken op de synode zitten krijg je trouwens wel een goed debat. Dat is ook niet verkeerd voor de GG. Nu is het veel van hetzelfde. Dat is niet goed voor de diepgang.
Op een synode zou iedere flank vertegenwoordigd moeten zijn.

Ds. De Heer, ds. Van Nieuw Amerongen en bepaalde ouderlingen kun je toch wel zien als rechterflankers, of ben ik mis?
Dat is tegenwoordig ook gewoon midden.
Tsja, dat is misschien wel zo inderdaad.
Plaats reactie