Wordt vervolgd

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Wordt vervolgd

Bericht door -DIA- »

Zal de kerk die de Bijbel als richtsnoer wenst te aanvaarden vervolgd worden?
Daar hoeft geen onduidelijkheid over te bestaan.
Paulus schrijft in de tweede brief aan Timoteus duidelijk over het bederf in de laatste dagen:
Het bederf in de laatste dagen
EN weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig;
Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,
Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;
Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#starth
We zagen vanmorgen even de krant in, en een bekend prediker onder ons zei wel eens dat we de krant naast de Bijbel konden leggen om de tijd waarin we leven te verstaan.
En toch...
Als er geen gesprek meer mogelijk is... Dat kan.
Denk aan Stéfanus. We kunnen het lezen in Handelingen 6:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... d=1#startg
Wat gebeurde daar in feite?
Men kon de woorden van Stéfanus niet weerstaan.
Dat verwekte zo'n haat dat er maar één ding belangrijk was:
Hij moest zwijgen.
Ook al bad Stéfanus voor zijn moordenaars, en al blonk zijn aangezicht als een engel
In de VS lijkt dus ook het gesprek niet meer mogelijk.
Men overschreeuwd elkaar en luistert niet meer.
Waar zagen we dat ook?
Ik noemde al Stéfanus, maar laten we ook bedenken hoe Jezus aan het kruis kwam.
Men wilde één ding: Hij moest zwijgen.
de mens was niet meer voor rede vatbaar.
En toch... ze geloofden iets. Maar dat werd verdrongen.
Voor de zekerheid moest er wel een wacht bij het graf...
Dat getuigt van een soort geloof... Of niet?
Nee, ik bedoel geen waar geloof. Nee, maar toch hun geweten was niet schoon, en stel je voor dat wat Hij had gezegd eens waar mocht zijn... Ze waren immers ook getuigen van de vele wonderen die Hij had verricht?
Maar toegeven? Nee! dat was een gepasseerd station.
Zou het niet ook zo zijn als we zo over de botsingen lezen van het moderne denken tegenover het Bijnbels denken? Hier botst het seculiere denken hard op het christelijk denken.

Verder viel me dan op hoe de Duitse ds. Latzel weer voor het gericht komt.
Hoewel we de lijn van de prediking van ds. Latzel niet geheel overnemen kunnen we wel opmerken dat ook hier het christelijk denken hard botst op het seculiere denken van de moderne heiden, en de liberale kerkmens.
Wat als ds. Latzel wordt vervolgd?
In dat geval geldt in dubbele zin het woord: Wordt vervolgd.

Ik weet niet of het voor degenen die geen RD-account hebben is te lezen, maar staat
het artikel "Van Bethlelem naar Sodom en Gomorra".
In de gewone online krant kan ik het artikel niet vinden, wel in het e-paper.
https://www.e-pages.dk/reformatorisch/2483/?
gatoken=dXNlcl9pZD0xMTIzOTM1JnVzZXJfaWRfdHlwZT1jdXN0b20%3D

En: "Bremer krachtpatser weer voor het hekje":
https://www.e-pages.dk/reformatorisch/2483/?
gatoken=dXNlcl9pZD0xMTIzOTM1JnVzZXJfaWRfdHlwZT1jdXN0b20%3D

Heeft ons dit niet veel te zeggen? Gesprek met elkaar wordt onmogelijk. Als men niet meer praat, komt men in een stadium dat men tot laster de toevlucht neemt. Mensen gaan, hoe dan ook, toch hun eigen gang. Ik moest ook denken wat we in de kerken zien: Rebellie tegen de synode. Iedereen weet dan waar het over gaat...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 mei 2022, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wordt vervolgd

Bericht door Ad Anker »

Wat een mooie samenvatting van de krant DIA! Je stipt veel lezenswaardigs aan. Ik voeg de laatste zin van de column van Spruyt toe:
Twintig jaar na de dood van de man die op menig punt zei wat wij dachten en op verjaardagen tegen elkaar zeiden, is de balans dus onverdeeld negatief. Waar de Wet verdwijnt, krijgen we geen chaos, maar de regels van de overheid, en staatspedagogiek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt vervolgd

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Wat een mooie samenvatting van de krant DIA! Je stipt veel lezenswaardigs aan. Ik voeg de laatste zin van de column van Spruyt toe:
Twintig jaar na de dood van de man die op menig punt zei wat wij dachten en op verjaardagen tegen elkaar zeiden, is de balans dus onverdeeld negatief. Waar de Wet verdwijnt, krijgen we geen chaos, maar de regels van de overheid, en staatspedagogiek.
Beetje vreemd, niet? Anders werden we niet zo zelden om de waarheid aangevallen als zijnde een zwartkijker en een soort van doemdenker. Maar laat maar, al goed dat we het nu lezen. En dat er nog over te spreken valt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt vervolgd

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:Wat een mooie samenvatting van de krant DIA! Je stipt veel lezenswaardigs aan. Ik voeg de laatste zin van de column van Spruyt toe:
Twintig jaar na de dood van de man die op menig punt zei wat wij dachten en op verjaardagen tegen elkaar zeiden, is de balans dus onverdeeld negatief. Waar de Wet verdwijnt, krijgen we geen chaos, maar de regels van de overheid, en staatspedagogiek.
Ik vind het vooral wel leuk dat Eerdmans ook op de lijst van LPF stond. Ik ben echt een fan van Eerdmans. Ik denk dat hij een hoop van de VVD en het CDA kan afsnoepen. Het liefste zou ik Pieter Omtzicht en Mona Keijzer ook bij JA21 willen zien. Dan word het echt een serieuze kandidaat.

Pim Fortuyn vind ik een beetje lastig. Hij had wel goede standpunten m.i. over de Islamisering en de achterkamertjes van Den Haag. Persoonlijk ben ik wel van mening dat een land niet kan draaien op populisme. Zoals hoe het nu gaat is ook niet alles, maar populisme is wel een beetje gevaarlijk denk ik.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wordt vervolgd

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Ad Anker schreef:Wat een mooie samenvatting van de krant DIA! Je stipt veel lezenswaardigs aan. Ik voeg de laatste zin van de column van Spruyt toe:
Twintig jaar na de dood van de man die op menig punt zei wat wij dachten en op verjaardagen tegen elkaar zeiden, is de balans dus onverdeeld negatief. Waar de Wet verdwijnt, krijgen we geen chaos, maar de regels van de overheid, en staatspedagogiek.
Ik vind het vooral wel leuk dat Eerdmans ook op de lijst van LPF stond. Ik ben echt een fan van Eerdmans. Ik denk dat hij een hoop van de VVD en het CDA kan afsnoepen. Het liefste zou ik Pieter Omtzicht en Mona Keijzer ook bij JA21 willen zien. Dan word het echt een serieuze kandidaat.

Pim Fortuyn vind ik een beetje lastig. Hij had wel goede standpunten m.i. over de Islamisering en de achterkamertjes van Den Haag. Persoonlijk ben ik wel van mening dat een land niet kan draaien op populisme. Zoals hoe het nu gaat is ook niet alles, maar populisme is wel een beetje gevaarlijk denk ik.
Wat maakt het dat je een fan bent van Eerdmans?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wordt vervolgd

Bericht door -DIA- »

Inclusief of exclusief
Inclusiviteit is in de mode. Je mag anderen niet uitsluiten maar moet ze er op voet van gelijkheid bij betrekken.
Of dat nu mensen zijn die met een andere seksuele geaardheid, transgenders en leefgewoonten of wat ook.

Die grote verscheidenheid werkt verrijkend, zo heet dat dan. Je moet niet in je eigen bubbel blijven. Zo stond half augustus op het Graceland Festival in Zeewolde een interreligieuze gebedsoproep op het programma.
Een islamitische gebedsgroep werd gecombineerd met een religieus joods lied en het bekende Amazing Grace van de Engelse puritein John Newton. Volgens de organisatoren vormde dat een ontroerend geheel, dat de rijke veelkleurigheid van deze monotheïstische godsdiensten tot uitdrukking bracht.

De veelkleurigheid is er alleen binnen het exclusieve kader van Schrift en Belijdenis.

Dan nu wat ik bedoelde:
In DE SAAMBINDER lazen we met verwondering (of wat het ook was), over 'Inclusief of exclusief'. Juist wat hier wordt gezegd is het wat ons (er zullen er meer zijn, die hier niet meer posten!) veel te zeggen heeft. Wat maakt het ons in feite moeilijk op refoforum? Ik dacht dat het heel duidelijk is omschreven in een artikel van dr. C.S.L. Janse in De Saambinder.

Graag zou ik hier dit artikel weergeven, maar mij is ook bekend hoe men tegenwoordig zo aan copyright hecht. Ik denk niet dat dr. Janse dit leerrijke artikel niet graag verspreid zou zien, want het legt (voor sommigen pijnlijk) bloot waar onze kerkelijke reformatorische gemeenten zo aan lijden. Namelijk de inclusiviteit.
Ik zal daarom uit nooddwang dit gehele artikel niet overtypen, want dan zou er wellicht de beruchte groene schaar in gezet worden...

Kort: wat het voor mij, en degenen die met mij op een exclusief standpunt staan, wat ons reformatorisch belijden betreft, hier wordt duidelijk blootgelegd waarom schrijver dezes zo moeilijk kan aarden op dit forum. En toch, waarom eigenlijk? Is het niet wat hier genoemd wordt: de exclusiviteit? Nee, daar hoeven we echt geen vraagteken bij te zetten.
Ik zal maar enkele passages noemen uit het artikel, en ik hoop van ganser harte dat ook veler ogen geopend mogen worden voor de weg die wij als ‘inclusieven’ bewandelen.

Schrift en Belijdenis
Velen die zich nog wel gereformeerd noemen, vinden daarom de binding aan de belijdenis niet meer van wezenlijke betekenis. Wie daar de nadruk op legt, schept immers afstand tot medechristenen en veroorzaakt maar verdeeldheid, terwijl ze juist oog moeten hebben voor de veelkleurigheid van Gods Kerk.
Alleen dit zinnetje zegt ons al waar dit artikel over gaat. En wat in dit artikel (wat ik graag had geplaatst, maart niet doe, vanwege de vrees voor de Groene Schaar).
In het kort, hier is juist te lezen wat het voor belijders die exclusief willen vast houden aan Schrift en Belijdenis inhoudt om dit in deze tijd nog aan te durven. Iedereen weet hier van de trubbels om wat ik hier probeer te zeggen door te proberen mee te discussiëren. Iedereen weet hoe vaak er over deze persoon wordt gevallen. Zeg ik dat nu juist? Nee! Het is niet om deze persoon, maar om wat deze persoon belijdt: de exclusiviteit van de christelijke leer. De éne Waarheid.
Het is niet uit lust om hier anderen te kwetsen, maar wel een noodzaak die toch bekend moet worden. Immers, we gaan zo gemakkelijk met de tijdgeest mee. En daar ligt dan ook de reden van veel ellende voor hen die exclusief gereformeerd proberen te blijven.

Ik wil daarom het hele artikel van dr. C.S.L. Janse van harte aanbevelen, daar dit zeer nuttig is, lijkt me voor het functioneren van het vrij belijden van het gereformeerd belijden, dat inderdaad, en daar de nadruk op, exclusief is!

Enkele Schriftplaatsen nog ten voorbeeld:
De veelkleurigheid is er alleen binnen het exclusieve kader van Schrift en Belijdenis.
Christus heeft nooit de sadduceeën bestempeld als een verrijking van het toenmalige jodendom: “Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods”, zo kregen zij te horen. Durven wij dat nog steeds te zeggen als dat nodig is?
Elia ging ook niet samen met de Baälpriesters bidden op de Karmel.

Hier, zeer in het kort weergegeven, wat de exclusieve belijdenis van het reformatorisch denken, voor consequenties heeft voor hen die niet anders kunnen dan daaraan vast te houden. Dan kunnen we weten, als we dit wensen vol te houden, dat dit, vooral in deze tijd, in eigen kring, veel strijd zal opleveren. Nee, we separeren immers als we anderen buitensluiten? Ik denk nog terug aan waar zich deze exclusiviteit zo duidelijk manifesteerde op dit forum: Wie kent nog het boekje, of de brief, van ds. G. Hoogerland. Vonden toen niet verschillende mensen zich buitengesloten? Ik laat het hier maar bij. Ik was toch blij dit zo helder in De Saambinder te lezen. Wij moeten daarom niet terugdeinzen voor de tegenstand, tenzij God gelasterd wordt. Dan mogen, nee, dan moeten wij het stof van onze kleren afschudden en zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie